Het NMBS topic

2 personen, meer dan je denkt voor sporadische reizigers. Al genoeg gehad voor het werk. Ook voor mensen die een multi-ticket delen.
Ik wel nu, had nog 3 oude tickets liggen. Heb ze eens gescanned en geanalyseerd:
Er zit een identificatiecode voor beginstation & eindstation in (als iemand van NMBS wilt bevestige: Zone Brussel is 5067?), klasse & 2 datums (bij H-T tickets dat ik had). Alsook wat lijkt op een uniek identificatienummer per ticket. Maar de belangrijke data zit er weldegelijk in gecodeerd zoals ik vermoedde.
Ok, fair enough maar geen bezwaar om poortjes met een server te laten verbinden?
Is mij iets te ver, dus ik doe het via google maps:
Eerste station dat ik tegenkwam tussen Tilburg & Breda. Geen poortjes te zien naar de perrons. Volgens omschrijving wel OV-chipkaart nodig om het stationsgebouw/de wachtzaal te kunnen betreden :p
Zoals ik zei er zijn er. Maar de meeste wel dus de kans dat je op courante trajecten er geen hebt bij begin- en eindstation is niet zo groot. En dan nog heb je treinbegeleiders. Enkele stations zonder poortjes zijn toch geen bezwaar om er nergens te zetten?
Je argument was eerst dat het in Brussel/België niet mogelijk is. België is echt niet zo uniek qua stations.
Ik doelde vooral op de multi-tickets die je manueel moet invullen + eID. Dewelke mij de moeilijkste lijke te controleren...
e-ID heeft dus barcode en MRZ. Poortje moet toch met server verbonden zijn voor de smartcards. Of die nu een serienummer van een nfc-tag in je bankkaart of mobibkaart checkt of een string van een e-id maakt geen verschil.
 
Er zijn al stations met poortjes he, dus 3.1 is al opgelost.
3.2 is niet "op het moment zelf", je moet dat op voorhand invullen. Maar op zich is die kaart scannen al voldoende

Er is hier al eens door een NMBS-medewerker aangeraden om pas je ticket in te vullen als je je trein daadwerkelijk ziet :p.
Wat ik ook stelselmatig doe, want bij een lastminute ontstane vertraging kan dat zijn dat ik het traject niet meer doe omdat het niet meer de moeite is.


Toch al een paar keer gehad 's morgens van : "Screw you, i am going home"
 
Ok, fair enough maar geen bezwaar om poortjes met een server te laten verbinden?
Ik heb nergens bezwaar tegen, maakt het gewoon allemaal extra ingewikkeld en een reden voor de NMBS (niet voor mij) om het niet te implementeren...
e-ID heeft dus barcode en MRZ. Poortje moet toch met server verbonden zijn voor de smartcards. Of die nu een serienummer van een nfc-tag in je bankkaart of mobibkaart checkt of een string van een e-id maakt geen verschil.
Ja, RRN zit in de barcode ven e-ID. Ja, die check maakt weinig verschil. Dat is het technische gedeelte waar ik akkoord mee ga.
Maar momenteel is het in de luchthaven van Zaventem niet mogelijk om met een ticket op eID te werken dus er moet toch ergens wel een probleem zijn waarom de NMBS dit daar niet geïmplementeerd heeft...
Wederom technisch mogelijk <> praktisch ;)

Zoals ik zei er zijn er. Maar de meeste wel dus de kans dat je op courante trajecten er geen hebt bij begin- en eindstation is niet zo groot. En dan nog heb je treinbegeleiders. Enkele stations zonder poortjes zijn toch geen bezwaar om er nergens te zetten?
Je argument was eerst dat het in Brussel/België niet mogelijk is. België is echt niet zo uniek qua stations.
Maar de hele discussie is begonnen rond zakkenrollers tegenhouden, en eens de georganiseerde bendes (zo benoemd door iemand van de NMBS ergens hierboven) dit weten, verhuizen ze wel naar de niet courrante stations als beginpunt. Of blijven heen-en-teruggaan met 1 ticket als je enkel controleert aan het station en niet per perron, zoals ik eerder ook al zei...
 
E-ID zie ik in de toekomst wel afgeschaft worden, via GSM is toch gebruiksvriendelijker lijkt me. Op vlak van ticketing zijn er wel mogelijkheden, ook voor de multitickets (het hebben van een ticket kan voldoende zijn, als je die barcode op een multipass kan linken aan een bankkaart bij aankoop, kan je een vorm van identificatie hebben en dan is een multipass die 30 keer gescand is, te blokkeren of verder te onderzoeken door de treinbegeleider.

Maar mijn probleem lijkt vooral de steden en dan nét nog de grootste stations.

Bvb Gent-Sint-Pieters. Als ik het goed voor heb, zullen er daar in de toekomst 4/5 toegangen zijn met 2 gangen. Toegang tot het station afschermen is lastig:
- de hoofdgang is via de voorkant bereikbaar via relatief smalle gang, die wss niet uitbreidbaar zal zijn (historisch gebouw). Daar kan je hooguit 6 poortjes installeren (metro stijl). Poortjes VOOR de ingang plaatsen is ook onmogelijk, omdat de ticketing erachter zit (en dat verplaatsen lijkt me niet haalbaar, weeral omwille van historisch gebouw). De achteruitgang is wél breed, maar daar zijn wel minder mensen die langs daar gaan.
- de zijgang zou haalbaar moeten zijn, ware het niet dat de ondergrondse fietsenstalling daar op uitkomt en die niet enkel door treinreizigers gebruikt wordt. Die afsluiten is dus niet haalbaar.
- de winkels die gepland zijn, zullen een veto stellen tegen onbereikbaarheid voor de buurt. Hoe los je dat op?

Bovendien is die zijgang als ik het goed voor heb expliciet bedoeld als fietspad vanaf de voskenslaan naar centrum stad. Gezien het aantal studenten die van de Sterre naar centrum stad moeten, lijkt me dat een noodzaak om te behouden.
 
E-ID zie ik in de toekomst wel afgeschaft worden, via GSM is toch gebruiksvriendelijker lijkt me. Op vlak van ticketing zijn er wel mogelijkheden, ook voor de multitickets (het hebben van een ticket kan voldoende zijn, als je die barcode op een multipass kan linken aan een bankkaart bij aankoop, kan je een vorm van identificatie hebben en dan is een multipass die 30 keer gescand is, te blokkeren of verder te onderzoeken door de treinbegeleider.
Mja, hangt af van het systeem hé. Bij ons op het werk worden alle tickets die via het werk besteld worden voor dienstverplaatsingen standaard vie eID afgeleverd.
Ook het idee van alles via smartphone/app ben ik tegen, niet iedereen kan goed met een smartphone overweg of wilt het op die manier doen...

Voor die multi-tickets, niet iedereen betaalt met de kaart. En ook daar weer: wat als je met meerdere personen tegelijk er gebruik van maakt?
Controle door treinbegeleider lijkt mij omslachtig. Hoe doe je dat? Als ze gewoon via poortje station binnengaan, weet je niet welke trein ze moeten nemen. Tenzij je dat multi ticket dan globaar "tagged" maar bij mijn weten worden die multi tickets gewoon nog altijd geknipt, niet gescanned.

Maar mijn probleem lijkt vooral de steden en dan nét nog de grootste stations.
Niet enkel daar om praktische redenen hoor. Zoals ik eerder al gezegd heb, een klassieke lay-out in België is: stationsgebouw langs 1 kant van de sporen, dan tunnel of brug naar de andere kant die ook toegang tot de perrons verschaft.
Laat ons Denderleeuw als voorbeeld nemen, als je van de parking naar het stationsgebouw moet maar de tunnel niet meer kunt nemen (wat zo zou zijn indien daar poortjes zouden staan en je je ticket nog moet kopen), is het langs de ene kant 29min stappen en langs de andere kant 22min stappen...
 
Niet enkel daar om praktische redenen hoor. Zoals ik eerder al gezegd heb, een klassieke lay-out in België is: stationsgebouw langs 1 kant van de sporen, dan tunnel of brug naar de andere kant die ook toegang tot de perrons verschaft.
Laat ons Denderleeuw als voorbeeld nemen, als je van de parking naar het stationsgebouw moet maar de tunnel niet meer kunt nemen (wat zo zou zijn indien daar poortjes zouden staan en je je ticket nog moet kopen), is het langs de ene kant 29min stappen en langs de andere kant 22min stappen...
In Parijs (RER) zie je dan bijvoorbeeld een tunnel die met een plafondhoog hek in twee verdeeld is, een helft voor tickethouders met toegang tot de perrons en een helft voor passage.
Bvb Gent-Sint-Pieters
Ken ik niet goed genoeg om een pasklare oplossing voor te hebben maar opnieuw hier is België of Gent zeker niet uniek in. Het lijkt me weinig zinvol om hier individueel station op te lossen - daar zal de NMBS zich wel over buigen als ze poortjes willen invoeren. Nu het idee afvoeren omdat we niet onmiddellijk een oplossing zien voor een individueel station, lijkt eerder op problemen zoeken om ze te zoeken.
Maar de hele discussie is begonnen rond zakkenrollers tegenhouden, en eens de georganiseerde bendes (zo benoemd door iemand van de NMBS ergens hierboven) dit weten, verhuizen ze wel naar de niet courrante stations als beginpunt. Of blijven heen-en-teruggaan met 1 ticket als je enkel controleert aan het station en niet per perron, zoals ik eerder ook al zei...
Niet alleen zakkenrollers, het ging ook over zwartrijders. Die (zakkenrollers en zwartrijders) gaan echt niet van station Schaarbeek tot halte Oud-Heverlee fietsen om poortjes te vermijden. Er zullen nog steeds mazen van het net zijn om door te glippen, ik beweer nergens dat dit 100 % sluitend is.
 
de winkels die gepland zijn, zullen een veto stellen tegen onbereikbaarheid voor de buurt. Hoe los je dat op?
Die hebben toch een concessie die geregeld vernieuwd moeten worden? Hoezo hebben die winkels een veto te stellen?
Misschien zijn die winkels net blij dat ongure types zonder vervoerbewijs geweerd worden?
Toeristen die met de trein komen hebben een vervoerbewijs, voor wie net met de trein komt is het station net te ver van het historisch centrum.
 
Het zou in sommige grote stations waarschijnlijk wel serieuze infrastructuurwerken vereisen, maar niks is onmogelijk. Plaatsen van portieken is dus wel degelijk mogelijk. Al gaat het zoals zo vaak om een substantieve investering voor een bedrijf dat weinig budgettaire marge heeft. Dat is helaas de realiteit waarin we zitten.
 
Sorry, maar je beseft toch zelf dat je hier pure onzin schrijft, hoop ik?

Dit is GEEN pure onzin. Aan boord van een openbaar vervoer waarvoor jij of je werkgever betaalt, vind ik dat je een minimum niveau van zowel comfort als veiligheid mag verwachten.

Wie er in dit verhaal het meest tekort schiet, daar kun je nog een aardig debat over voeren: de politie of de NMBS of hogerop nog de politiek (hoog tijd om de illegale populatie in Brussel eens aan te pakken denk ik ook dan), maar daar heb je als reiziger die zich op een trein bevindt waarop dieven straffeloos rondlopen bitter weinig aan.

De discussie over stations afsluiten voor niet-reizigers? Ik ben alvast 100% pro. Wie toch binnen wilt: enkel e-ID, sluit al een heleboel individuen met slechte bedoelingen uit en geeft extra controle mogelijkheden.

Ik moet tegenwoordig ook altijd m'n smartphone bij hebben als ik met de trein reis, want "Flex-abonnement."
 
De discussie over stations afsluiten voor niet-reizigers? Ik ben alvast 100% pro. Wie toch binnen wilt: enkel e-ID, sluit al een heleboel individuen met slechte bedoelingen uit en geeft extra controle mogelijkheden.
Sluit alle buitenlanders meteen ook uit :D. Handig voor de internationale treinen en alles wat uit Zaventem komt.
 
Die hebben toch een concessie die geregeld vernieuwd moeten worden? Hoezo hebben die winkels een veto te stellen?
Misschien zijn die winkels net blij dat ongure types zonder vervoerbewijs geweerd worden?
Toeristen die met de trein komen hebben een vervoerbewijs, voor wie net met de trein komt is het station net te ver van het historisch centrum.
Die concessies lopen niet voor enkele maanden, hé.

Die winkels zullen blij zijn dat diefstallen zullen zakken, maar zullen razend zijn dat hun omzet zakt door studenten die niet door kunnen.

Het zou in sommige grote stations waarschijnlijk wel serieuze infrastructuurwerken vereisen, maar niks is onmogelijk. Plaatsen van portieken is dus wel degelijk mogelijk. Al gaat het zoals zo vaak om een substantieve investering voor een bedrijf dat weinig budgettaire marge heeft. Dat is helaas de realiteit waarin we zitten.
Alles is natuurlijk mogelijk, als je bvb een nieuwe tunnel bouwt in een aantal stations of vertragingen door de poortjes toelaat. Maar is het de kost wel waard?

Als je ziet hoe Nederland dat probleem heeft opgelost om van de ene kant van het station naar de andere te gaan als niet-passagier vind ik dat toch serieus administratitis.

 
Als dat laatste géén bezwaar zou geven voor de veiligheid van daaropvolgende treinen? Zou ik zeggen ja, maar dat is natuurlijk onrealistisch, want je moet ook fysiek sterk genoeg staan en dat kan eenvoudigweg niet altijd.

Realistischer: politie bellen, en die zou er bij elk volgend station moeten kunnen staan.

Ik alludeerde overigens op een incident in Nederland begin dit jaar waar de conducteur de zakkenrollers nauwkeuriger omschreef qua uiterlijk en verwijten van racisme zijn lot waren, en er meer commotie was jegens de NS dan over de zakkenrollers op de trein.

Zeg voor mijn part gewoon om wie het gaat:
man/vrouw?
uiterlijk?
knaloranje t-shirt? (zoals bij mij gisterenavond).

Nu de trieste realiteit is natuurlijk dat je in sommige gevallen enkel een vermoeden zal hebben, en géén concreet bewijs tenzij er reeds gestolen is, en als treinbegeleider ben je natuurlijk geen agent.

Anderzijds, dit begint ook gewoonweg bij een te softe tolerantie tegenover zwartrijden, want ik betwijfel ten zeerste dat deze dieven tickets hebben. Ik heb bijvoorbeeld ook nog nooit zelfs maar iemand van Securail gezien in Aarschot/Diest of Diepenbeek/Bilzen, alsof die enkel bestaan voor Brussel/Leuven/Antwerpen/Hasselt (en ook bij die laatsten zijn ze zelden te zien).

Overigens VRT heeft laatste maand ook nog een (beperkte) reportage gemaakt:
Mijn tien rittenkaart is nu volledig vol, en ik ben op geen enkele van die tien ritten gecontroleerd geweest, zelfs geen conducteur gezien. Tot voor kort nam ik een kaart voor eerste klas, maar toen ik keer op keer moest toezien hoe gespuis ook in eerste klasse kwam zitten zonder ticket en zonder gecontroleerd te worden was ik het beu om daar extra voor te betalen.

Nu zit hier iemand achter mij op zijn gsm de hele tijd luidop Arabische muziek te spelen. Blij dat ik er binnen een kwartiertje af ben en terug op de fiets kan springen richting mijn Vlaamse boerenhol.
 
Sluit alle buitenlanders meteen ook uit :D. Handig voor de internationale treinen en alles wat uit Zaventem komt.
Beetje hetzelfde als in Nederland dus als ik dit lees:
Als je ziet hoe Nederland dat probleem heeft opgelost om van de ene kant van het station naar de andere te gaan als niet-passagier vind ik dat toch serieus administratitis.

:p

En ja, in de stations van NS kan je ook binnen met een geldig (papieren/digitaal) ticket met QR code normaal, maar dat lost het probleem niet op voor mensen (met OV-chipkaart met niet genoeg saldo of buitenlanders zonder zo'n chipkaart) die vlug even naar de winkels/horeca in het station willen of dit als doorgang willen gebruiken.
 
Sluit alle buitenlanders meteen ook uit :D. Handig voor de internationale treinen en alles wat uit Zaventem komt.

Internationale (trein)reizigers kunnen gerust voor een ticket zorgen. Ik zie op dat vlak het probleem echt niet.
En anders moet, zeker in Brussel, de politie-aanwezigheid maar drastisch omhoog. Het is werkelijk een schande, zowel nationaal als internationaal als je dan toch over buitenlanders wilt spreken.

Zuidstation kampt met toenemende criminaliteit: 'Toeristen hebben nog nooit zoiets gezien'​

"Echter zelfs als de buurt wordt opgewaardeerd, blijft een station altijd een plek waar veel toeristen passeren", aldus Frederickx. "Vaak zien we dat criminaliteit zich daar erg op richt." Daarbovenop wijst de woordvoerdster ook naar de snelle opmars van het crackgebruik in Brussel als oorzaak van het toenemende aantal incidenten. "Crack zorgt zeker ook voor hevigere incidenten. Gebruikers hebben sneller nood aan een nieuwe dosis, wat zorgt voor erg agressieve diefstallen om snel geld te hebben voor een nieuwe dosis."


Prachtig internationaal visitekaartje!

Die concessies lopen niet voor enkele maanden, hé.

Die winkels zullen blij zijn dat diefstallen zullen zakken, maar zullen razend zijn dat hun omzet zakt door studenten die niet door kunnen.


Alles is natuurlijk mogelijk, als je bvb een nieuwe tunnel bouwt in een aantal stations of vertragingen door de poortjes toelaat. Maar is het de kost wel waard?

Als je ziet hoe Nederland dat probleem heeft opgelost om van de ene kant van het station naar de andere te gaan als niet-passagier vind ik dat toch serieus administratitis.


Als € 10 of zelfs € 20 op een OV chipkaart zetten de prijs is die je moet betalen om als reiziger terug een veiligheidsgevoel te hebben in je treinstations, dan valt dat te overwegen.

Bij uitbreiding zou ik zelfs terug op wetten richting beteugeling op landloperij zijn, gisteren (maandag) in Brussel alvast alweer geconfronteerd met "assertieve" bedelaars die gewoon vlak voor je komen staan en je de weg blokkeren. Dat men bedelen niet meer durft verbieden is één ding, maar het gaat gewoon richting mensen lastig vallen eerlijk gezegd op deze manier.
 
Tot voor kort nam ik een kaart voor eerste klas, maar toen ik keer op keer moest toezien hoe gespuis ook in eerste klasse kwam zitten zonder ticket en zonder gecontroleerd te worden was ik het beu om daar extra voor te betalen.
Echt erg inderdaad... Ge vraagt u af waarom ge nog bijbetaald.
De helft van de keren is er toch niet eens een stopcontact in 1e klasse. Dus uw laptop moet toch al volgeladen zijn of ge kunt niet werken.
 
Dit is GEEN pure onzin. Aan boord van een openbaar vervoer waarvoor jij of je werkgever betaalt, vind ik dat je een minimum niveau van zowel comfort als veiligheid mag verwachten.

Wie er in dit verhaal het meest tekort schiet, daar kun je nog een aardig debat over voeren: de politie of de NMBS of hogerop nog de politiek (hoog tijd om de illegale populatie in Brussel eens aan te pakken denk ik ook dan), maar daar heb je als reiziger die zich op een trein bevindt waarop dieven straffeloos rondlopen bitter weinig aan.

De discussie over stations afsluiten voor niet-reizigers? Ik ben alvast 100% pro. Wie toch binnen wilt: enkel e-ID, sluit al een heleboel individuen met slechte bedoelingen uit en geeft extra controle mogelijkheden.

Ik moet tegenwoordig ook altijd m'n smartphone bij hebben als ik met de trein reis, want "Flex-abonnement."

Ik citeer even je bericht: "Toch zuur dat die gast nu gewoon even € 240 moet ophoesten omdat de NMBS 0,0 veiligheid op z'n treinen kan voorzien, je zou het gewoon op de NMBS moeten kunnen verhalen, want ze laten gewoon dieven toe op hun treinen."

Punt 1 is dat je als persoon nog altijd verantwoordelijk bent voor je eigen spullen. Hoe je een diefstal kunt verhalen op NMBS lijkt me een raadsel en juridisch ook gewoon nonsens. Of ga je de staat ook aanklagen voor een diefstal op straat omdat er geen persoonlijke agent met jou meewandelt?

Punt 2: 0,0 veiligheid is ook onzin. Er is een veiligheidsdienst, er is een spoorwegpolitie, het securail nummer hangt overal uit, er zijn aankondigingen over pickpockets en er is treinpersoneel die een oogje in het zeil houdt. Zoals in punt 1 beschreven kan er in jouw utopie in elk rijtuig een agent gaan staan in de hoop dat er dan geen diefstallen gebeuren. Wat overigens ijdele hoop zou zijn want er zouden nog steeds pickpockets zijn.

punt3: Zij laten helemaal geen dieven toe in de trein. Of denk je dat je voor je isntapt even moet aangeven dat je een dief bent zodat je zéker meemag in de trein? NMBS is verplicht alle reizigers in de treinen toe te laten, tenzij die een juridisch bevel hebben. Kom ik terug tot puntje 1: hoe ga je dat controleren? Veel pickpockets zijn onbekend voor het gerecht dus hoe ga je de pickpockets eruit filteren? Aan elk perron, elke deur, elke ingang, elke trap of lift een flik of een toegangspoortje en op wat ga je dan controleren behalve een treinticket? Poortjes zijn overigens te omzeilen.

Ik blijf bij mijn statement dat je onzin verkoopt. Wat goedkoop NMBS-bashing omdat dat nu éénmaal makkelijk is. Feit is dat kerel onvoorzichtig geweest is en zo bestolen werd, heel jammer voor hem maar néé daar is NMBS niet verantwoordelijk voor.
 
punt3: Zij laten helemaal geen dieven toe in de trein. Of denk je dat je voor je isntapt even moet aangeven dat je een dief bent zodat je zéker meemag in de trein? NMBS is verplicht alle reizigers in de treinen toe te laten, tenzij die een juridisch bevel hebben. Kom ik terug tot puntje 1: hoe ga je dat controleren? Veel pickpockets zijn onbekend voor het gerecht dus hoe ga je de pickpockets eruit filteren? Aan elk perron, elke deur, elke ingang, elke trap of lift een flik of een toegangspoortje en op wat ga je dan controleren behalve een treinticket? Poortjes zijn overigens te omzeilen.

Moet nu wel zeggen. de pickpocketers zijn vaak wel dezelfde mensen.
Die bedelaarsgroep met de blaadjes in Brussel, die doen dat toch al jaren. :p
 
Poortjes zijn overigens te omzeilen.
Maar veel moeilijker (en opvallender) dan geen poortjes natuurlijk.
Feit is dat kerel onvoorzichtig geweest is en zo bestolen werd,
Excuseer? Qua victim-blaming kan dit tellen.

Er is een veiligheidsdienst, er is een spoorwegpolitie, het securail nummer hangt overal uit, er zijn aankondigingen over pickpockets en er is treinpersoneel die een oogje in het zeil houdt.
Da's duidelijk niet voldoende he. Dat treinpersoneel is vaak niet te bespeuren.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan