Het NMBS topic

Poortjes helpen ook niet hoor.

Zwartrijders omzeilen die.
Toch sterk verminderen. Je kan ook (af en toe) securail bij de poortjes zetten, poortjesspringers vallen nogal op als je er op staat te kijken.
Het zou ook zuur zijn wanneer je als betalende klant je trein mist omdat er een lange rij staat aan de poortjes.
Genoeg poortjes die technisch snel werken en wat nadenken (meer poortjes in de pendelrichting op het juiste moment van de dag), dat werkt toch ook in quasi alle metronetwerken ter wereld zo. En natuurlijk op tijd komen, niet 1 minuut voor je vertrekt.

Ik ben voorstander van poortjes overal!
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Retourtje Gent-Antwerpen gedaan dit weekend met weekendbiljet, mijn ticket werd in beide richtingen niet gecontroleerd. Dan maar gedoneerd aan iemand die aan de ticketautomaat stond aan te schuiven in Gent Dampoort. Hij vertrouwde het precies niet 100% maar die mens z'n dag was gemaakt :laugh:

Best jammer hoe lang je er over doet op het stuk Sint-Niklaas tot Antwerpen Centraal. Eerst tergend langzaam net voor de Schelde (misschien een snelheidsbeperking ivm Oosterweel werf?) dan nog 2 keer stoppen in Antwerpen zelf en met een slakkengang tussen de 3 stations. Daar zou nog wat optimalisatie mogelijk moeten zijn.
 
Genoeg poortjes die technisch snel werken en wat nadenken (meer poortjes in de pendelrichting op het juiste moment van de dag), dat werkt toch ook in quasi alle metronetwerken ter wereld zo. En natuurlijk op tijd komen, niet 1 minuut voor je vertrekt.

Ik ben voorstander van poortjes overal!
Ja want als je en metro, bus of tram moet nemen naar de trein op de weg terug van het werk heb je dat zelf in de hand.
 
Genoeg poortjes die technisch snel werken en wat nadenken (meer poortjes in de pendelrichting op het juiste moment van de dag), dat werkt toch ook in quasi alle metronetwerken ter wereld zo. En natuurlijk op tijd komen, niet 1 minuut voor je vertrekt.

Ik ben voorstander van poortjes overal!
Wat natuurlijk een compleet ander systeem is. Als je dit effectief wilt invoeren, is er wel wat meer werk nodig.
Metropoortjes controleren (en registreren) enkel 1 rit op een bestaande kaart of controleren geldigheid abonnement, ongeacht vertreklocatie & richting. Met zowat enige uitzondering "niet opnieuw aanrekenen indien x minuten geleden al eens gevalideerd is".

Voor trein zou je locatie, richting, trein die van spoor veranderd is, ... allemaal moeten controleren. Anders kopen ze gewoon het goedkoopste ticket en blijven de N-Z as in Brussel afpendelen de hele dag.
 
Dan blijven ze toch al enkel in Brussel :)

Ik geloof dat er in Amsterdam staan, werkt heel vlot hoor.
Duurt misschien 10seconden langer zo, het zijn van die NFC tags, dus je moet ze gewoon in de buurt van de scanner houden.
en er zullen er zijn die erover springen maar ze zijn vrij hoog dus ze zullen al wat parcours skills moeten hebben dan. ;)
 
Ik geloof dat er in Amsterdam staan, werkt heel vlot hoor.
Duurt misschien 10seconden langer zo, het zijn van die NFC tags, dus je moet ze gewoon in de buurt van de scanner houden.
en er zullen er zijn die erover springen maar ze zijn vrij hoog dus ze zullen al wat parcours skills moeten hebben dan. ;)
10sec per reiziger? Weet je wat een ramp dat gaat zijn in stations zoals Brussel-Noord?
Je weet wel, waar je max 6 poortjes per spoor kunt zetten want je hebt maar 6 toegangspunten per spoor en waar dagelijks 50.000 pendelaars passeren.
Tenzij je ze groepeert voor de sporen en een "zone" maakt, maar dan heb je wederom weinig winst, want dan sporen ze gewoon op en af en gaan nooit uit die zones...
 
10sec per reiziger? Weet je wat een ramp dat gaat zijn in stations zoals Brussel-Noord?
Je weet wel, waar je max 6 poortjes per spoor kunt zetten want je hebt maar 6 toegangspunten per spoor en waar dagelijks 50.000 pendelaars passeren.
Tenzij je ze groepeert voor de sporen en een "zone" maakt, maar dan heb je wederom weinig winst, want dan sporen ze gewoon op en af en gaan nooit uit die zones...
Per station, zie Nederland. Niet per spoor of perron, waarom zou je dat doen?
Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Nu mag je met een ticket naar Brussel of Antwerpen ook de hele dag in die zone rondrijden.
Afstand tussen incheck en uitcheckstation bepaalt ticketprijs, + vaste kost. Zo is de prijsopbouw van tickets in België ook hoor, los van welke route je neemt. In België is in de vervoersvoorwaarden bepaalt welke reisweg je moet of mag nemen, maar als je niet uit het tussenstation kan zonder poortjes passeren zie ik ook daar geen probleem.
Wie zich de hele dag wil amuseren met tussen stations te pendelen in een zone zonder het station te verlaten betaalt dan gewoon 1 ticketje voor die zone, lijkt me niet het grootste issue of een verschil met nu.

Neem eens de proef op de som de trein in Nederland in de spits, bijvoorbeeld in de Randstad. Werkt perfect - althans er zijn ook bij de NS en Prorail issues natuurlijk, maar aan de poortjes ligt het niet.
Ja want als je en metro, bus of tram moet nemen naar de trein op de weg terug van het werk heb je dat zelf in de hand.
Die tien seconden zullen het verschil niet maken he als dat het issue is. Die verlies je ook als je bus of tram voor een voetganger moet stoppen. Neem dan een bus/tram/metro vroeger. Voorwaarde is gewoon genoeg poortjes in de pendelrichting (dus in de ochtend in Brussel bijvoorbeeld in de richting naar de stad, in de avond in de richting van de sporen), de helft van de poortjes wisselt dan gewoon van richting.
 
Als de MIVB-poortjes een referentie zijn, dan doet dat geen hol. Zwartrijders stampen gewoon tegen die schotten en het poortje springt open in paniek/alarmmodus (moet zo voor evacuatieverplichtingen)
 
Toch sterk verminderen. Je kan ook (af en toe) securail bij de poortjes zetten, poortjesspringers vallen nogal op als je er op staat te kijken.

Genoeg poortjes die technisch snel werken en wat nadenken (meer poortjes in de pendelrichting op het juiste moment van de dag), dat werkt toch ook in quasi alle metronetwerken ter wereld zo. En natuurlijk op tijd komen, niet 1 minuut voor je vertrekt.

Ik ben voorstander van poortjes overal!
Wel een groot verschil tussen een metro waar om de 5 tot 10 minuten een metro rijdt en treinen waar je tot een uur langer kan wachten op de volgende.

Je (en je benen) worden ook wel verzuurd van de talloze obstakels om je trein te nemen. De nietwerkende roltrap, de bejaarde of die met de buggy die zit te taffelen bij de poortjes, de jongere die een duw in je rug geeft omdat hij geen ticket heeft, de last minute spoorwijziging, de schermen die laatste tijd soms niet willen werken, ... :p
 
Als de MIVB-poortjes een referentie zijn, dan doet dat geen hol. Zwartrijders stampen gewoon tegen die schotten en het poortje springt open in paniek/alarmmodus (moet zo voor evacuatieverplichtingen)
Yep, heb het ook vaak zien gebeuren. Poortjes helpen geen kloten tegen zulke personen
 
Als de MIVB-poortjes een referentie zijn, dan doet dat geen hol. Zwartrijders stampen gewoon tegen die schotten en het poortje springt open in paniek/alarmmodus (moet zo voor evacuatieverplichtingen)
Yep, heb het ook vaak zien gebeuren. Poortjes helpen geen kloten tegen zulke personen
Je haalt er toch al 90% (random getal) van de zwartrijders van tussen. Voor die 10% krapuul zet je dan geregeld veiligheidsagenten (securail, politie,...)
 
Je haalt er toch al 90% (random getal) van de zwartrijders van tussen. Voor die 10% krapuul zet je dan geregeld veiligheidsagenten (securail, politie,...)
Steven, het probleem is echt de capaciteit van zo'n systemen. Hoeveel ingangen zijn er voor Brussel-Centraal, 6? Als je daar 15 poortjes kan steken (in de richting van de trein) op piekuren, zal dat veel zijn. Dat betekent een capaciteit van 90 mensen per minuut over het ganse station, als het al aan 10s/keer zou gaan. Dat is té weinig op piekmomenten.

Bovendien, en da's het grootste probleem eigenlijk, de winkels in Brussel Centraal en andere stations hebben de garantie dat je in dat station kan winkelen. Als je dat niet meer hebt, zal je ook de winkels zien verdwijnen. Mss minder in Centraal/Zuid, maar in stations zoals Antwerpen of Gent is dat zeker het geval (in Gent omdat je bvb daar ook de busreizigers hebt). En enkel de sporen met toegangscontrole uitrusten lukt niet, wegens nog veel minder plaats.

In Rijsel wordt dat gebruikt, maar enkel voor de TGV's. Waar je een X minuten op voorhand aanwezig moet zijn, waarschijnlijk onder andere omdat anders de capaciteit overschreden wordt en de TGV vertraging zou oplopen.

Onze stations zijn daar niet op gebouwd jammer genoeg.
 
tbf, ik denk niet dat veel busreizigers in Gent nog gauw het station binnen springen om te "shoppen" als ze op hun bus aan het wachten zijn
 
Per station, zie Nederland. Niet per spoor of perron, waarom zou je dat doen?
Hoe zou je het doen per station?

Kijk, zoals ik aanhaalde naar Brussel-Noord:
tumblr_inline_peusyg5i9W1t8pcou_500.png

Pw9pjng.png


Je hebt dus 5 ingangen tot het gebouw di niet op het plannetje van de peronnen staat, dan nog de 3 ingangen (1 aan elke tunnel) aan de achterkant.
Loketten liggen tussen de pin "Station Brussel Noord" & de toiletten er rechtsboven op het onderste (google maps) grondplan.

Dus, concreet, waar ga je de poortjes zetten aan elke ingang zodat die na het loket valt? Want je kan moeilijk ticketcontrole doen voor je de mensen de mogelijkheid geeft een ticket te kopen...


En dan nog enkele praktische problemen in België die dit onmogelijk maken:
  1. Ik heb Brussel-Noord als voorbeeld aangehaald, @JPV Brussel-Zuid hierboven. Maar dit is op toepassing op bijna elk Belgisch station waar ik al geweest ben. In vele stations (als er al een stationsgebouw is) ligt het gebouw langs 1 kant van de sporen met 1 of 2 tunnels (of zelfs een brug) en kan je ook van de andere kant van de sporen op de perrons.
  2. Wat doe je met de haltes die gewoon een perron in open lucht zijn (zoals je er best wel veel hebt in België)?
  3. Dan is er nog het probleem met de tickets.
    1. Wat doe je met alle mogelijke afleverwijzen? Op papier, zelf afgedruikt, op mobib-kaart, ... Er zijn zoveel mogelijkheden en de meest problematische lijkt mij op e-ID. Hoe ga je dat doen werken met poortjes?
    2. Wat doe je met de multi tickets (de go-pass, rail-pass, campus & keycard invulkaarten van vroeger)? Daar vul je per rit in op de moment zelf.
    3. In combinatie met 3.1 & 3.2, wat doe je met groepstickets? Die staan allemaal op 1 ticket. Je kan zelfs meerdere tickets op e-ID zetten of kan met meerdere mensen met de multi-tickets reizen.
 
Er zijn al stations met poortjes he, dus 3.1 is al opgelost.
3.2 is niet "op het moment zelf", je moet dat op voorhand invullen. Maar op zich is die kaart scannen al voldoende

Bedoeling van eventuele poortjes is de echte niet-betaler te weren, de mensen die bvb in Brussel van station tot station reizen om te gauwdieven en dergelijk.

Hier op Brussels Airport zijn er ook altijd mensen aanwezig die een poort kunnen open doen voor speciale gevallen (rolstoelen bvb)
 
Er zijn al stations met poortjes he, dus 3.1 is al opgelost.
In België? Voor alle soorten tickets?
Zo ja: waar?

Ik heb enkel weet van Thalys/Eurostar of in de luchthaven van Zaventem. In Zaventem gelden die in te vullen tickets niet (want diabolo toeslag) + het werkt ook niet op e-ID of met groepstickets :p

3.2 is niet "op het moment zelf", je moet dat op voorhand invullen. Maar op zich is die kaart scannen al voldoende
Voor je op de trein stapt, mag perfect op het perron. En die kaart scannen zegt niks, iedereen kan een volle kaart van de grond oprapen en die scannen. En zie 3.3, je mag die met meerdere personen gebruiken.
 
@the_fox @JPV ik beweer niet dat er van vandaag op morgen overal poortjes kunnen staan he, sommige stations zullen wat denkwerk vragen of een klein beetje heringericht moeten worden. Maar het is nogal kort door de bocht om daarom het idee af te schieten. Kijk naar Nederland, daar zijn ook stations die even ingewikkeld zijn als de drie grote Brusselse stations en waar ook gewoon poortjes staan. Dat kan perfect met vier, vijf, zes,... ingangen hoor. Ik kan met niet voorstellen dat jullie nog nooit in een station in NL geweest zijn? Ook daar zijn stations met een of twee tunnels en ingangen aan beide kanten van die tunnels hoor, ook daar zijn open stations of veredelde perronnen (halte/stopplaats). We moeten het warm water niet opnieuw uitvinden.

Dan is er nog het probleem met de tickets.
  1. Wat doe je met alle mogelijke afleverwijzen? Op papier, zelf afgedruikt, op mobib-kaart, ... Er zijn zoveel mogelijkheden en de meest problematische lijkt mij op e-ID. Hoe ga je dat doen werken met poortjes?
Opnieuw, zie Nederland. Elke afleverwijze, papier of digitaal heeft nu al een barcode of QR-code. Papieren tickets van de lijn hebben een NFC-tag dus zelfs dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Elk poortje in Nederland is uitgerust met een scanner en NFC-reader. Zelfs met een bankkaart gaan de poortjes open, geen ticket meer nodig.
e-ID heeft ook gewoon een barcode en een MRZ. Los daarvan vraag ik me of een ticket op e-ID zoveel meerwaarde nog heeft - maar technisch zie ik geen probleem.
  1. Wat doe je met de multi tickets (de go-pass, rail-pass, campus & keycard invulkaarten van vroeger)? Daar vul je per rit in op de moment zelf.
Je activeert de rit sowieso voor je de trein neemt, da's nu ook al verplicht. De "multi"-passen die je digitaal invult zijn geen probleem die kan je gewoon vanuit de app een qr code laten genereren. De duurdere papieren hebben iirc ook een barcode die je meerdere keren zou kunnen scannen: misbruik is dan nog wel een ding maar niet meer dan nu lijkt mij (met die papieren invuldingen wordt nu ook veel gefraudeerd). Controle in de trein blijft gewoon he.
  1. In combinatie met 3.1 & 3.2, wat doe je met groepstickets? Die staan allemaal op 1 ticket. Je kan zelfs meerdere tickets op e-ID zetten of kan met meerdere mensen met de multi-tickets reizen.
Zie NL. Waar "groepspoortjes" zijn, of waar je in grote stations assistentie kan vragen.

Ook hier: misbruik en zwartrijden zal niet 100 % uitgesloten kunnen zijn, maar wel al een stuk moeilijker gemaakt worden.

Ik zie enkele praktische kleinigheden die met een klein beetje goede wil heel snel opgelost zijn hoor.
werkt ook niet op e-ID of met groepstickets :p
Groepstickets naar de luchthaven kunnen perfect hoor, even assistentie vragen en het poortje gaat open. e-ID kan technisch perfect voor zover dat nog nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Groepstickets naar de luchthaven kunnen perfect hoor, even assistentie vragen en het poortje gaat open. e-ID kan technisch perfect voor zover dat nog nodig is.
Met assistentie, sure. Maar mijn comment was daar dan ook op extra duurtijd per passagier. En als je voor elke scheet assistentie nodig hebt, zal dat oplopen. Om nog maar te zwijgen dat de NMBS het aantal stations/loketten systematisch verminderd zodat dit ook op minder plaatsen mogelijk is.
En ja, veel is technisch mogelijk, maar daarom niet praktisch of haalbaar of efficiënt. Zoals ticket op e-ID. Ik weet ook niet hoe de streepjescodes op gewone tickets opgemaakt is, maar ik vermoed dat daar de belangrijke informatie wel in gecodeerd zit (datum, vertrek-&-aankomst-station). Bij e-ID moet dit opgehaald worden ergens van een server na inlezen RRN.

Je blijft met stations in Nederland vergelijken, maar hoe zit het ginder bij gewone haltes? Of bij kleinere stations waar dit niet mogelijk is?
En hebben ze daar alle mogelijkheden zoals bij ons?
 
Met assistentie, sure. Maar mijn comment was daar dan ook op extra duurtijd per passagier. En als je voor elke scheet assistentie nodig hebt, zal dat oplopen.
Hoevaak neem je een groepsticket in de spits? Met een groep verzamel je sowieso iets op voorhand om iedereen te tellen en op laatkomers te wachten.
Om nog maar te zwijgen dat de NMBS het aantal stations/loketten systematisch verminderd zodat dit ook op minder plaatsen mogelijk is.
En ja, veel is technisch mogelijk, maar daarom niet praktisch of haalbaar of efficiënt. Zoals ticket op e-ID. Ik weet ook niet hoe de streepjescodes op gewone tickets opgemaakt is, maar ik vermoed dat daar de belangrijke informatie wel in gecodeerd zit (datum, vertrek-&-aankomst-station). Bij e-ID moet dit opgehaald worden ergens van een server na inlezen RRN.
Durf ik niet met zekerheid zeggen, mijn aanname is eerder dat dit er niet in gecodeerd is maar een random string en altijd verbinding met server nodig. Anders kan je ook gewoon zelf een qr code maken of een gebruikte code steeds opnieuw gebruiken. Lijkt me geen bezwaar bij poortjes, in Zaventem kan je een code ook maar 1x scannen. Verbinding met de server kan bekabeld en stabiel, server moet enkel OK/NOK teruggeven. Dat contact met de server lijkt me echt geen bottleneck re zijn. In NL en bijvoorbeeld de metro in vele grootsteden lukt dit toch zonder issue.
Je blijft met stations in Nederland vergelijken, maar hoe zit het ginder bij gewone haltes? Of bij kleinere stations waar dit niet mogelijk is?
Ga eens kijken? Ja daar staan ook gewoon poortjes. Bij enkele heel kleine station niet maar bij je bestemmingsstation dan weer wel. Treinbegeleiders heb je ook nog steeds. Mijn buikgevoel zegt ook dat het zwartrijden tussen halte Alken en halte Melsele verwaarloosbaar is tegenover de grote stations.
En hebben ze daar alle mogelijkheden zoals bij ons?
Nee, gigantisch veel meer. Alles wat wij hebben + dingen als samenreiskorting, abonnementen met daluurkorting, reizen op saldo of reizen op factuur. Zelfs reizen met enkel een bankkaart. Daarbij is je bestemming (en tarief) dus nog niet bekend.
Verder ook losse tickets met alle tariefmogelijkheden (korting, weekendbiljet, daluurticket, samenreisticket,...) op papier, op je smartphone in de app of als pdf, op je chipkaart,...
Ook diverse abonnement (op specifieke trajecten, enkel tijdens daluren, samenreiskorting,...)
Niet te vergeten ook nog eens een uniform systeem over alle verschillende treinoperators en vervoersmodi.
Al die dingen werken gewoon met de poortjes zonder meer. Het enige wat ze niet hebben (bij mijn weten) is tickets op e-ID.
 
Hoevaak neem je een groepsticket in de spits? Met een groep verzamel je sowieso iets op voorhand om iedereen te tellen en op laatkomers te wachten.
2 personen, meer dan je denkt voor sporadische reizigers. Al genoeg gehad voor het werk. Ook voor mensen die een multi-ticket delen.

Durf ik niet met zekerheid zeggen, mijn aanname is eerder dat dit er niet in gecodeerd is maar een random string en altijd verbinding met server nodig. Anders kan je ook gewoon zelf een qr code maken of een gebruikte code steeds opnieuw gebruiken. Lijkt me geen bezwaar bij poortjes, in Zaventem kan je een code ook maar 1x scannen. Verbinding met de server kan bekabeld en stabiel, server moet enkel OK/NOK teruggeven. Dat contact met de server lijkt me echt geen bottleneck re zijn. In NL en bijvoorbeeld de metro in vele grootsteden lukt dit toch zonder issue.
Ik wel nu, had nog 3 oude tickets liggen. Heb ze eens gescanned en geanalyseerd:
Er zit een identificatiecode voor beginstation & eindstation in (als iemand van NMBS wilt bevestige: Zone Brussel is 5067?), klasse & 2 datums (bij H-T tickets dat ik had). Alsook wat lijkt op een uniek identificatienummer per ticket. Maar de belangrijke data zit er weldegelijk in gecodeerd zoals ik vermoedde.

Ga eens kijken? Ja daar staan ook gewoon poortjes.
Is mij iets te ver, dus ik doe het via google maps:
Eerste station dat ik tegenkwam tussen Tilburg & Breda. Geen poortjes te zien naar de perrons. Volgens omschrijving wel OV-chipkaart nodig om het stationsgebouw/de wachtzaal te kunnen betreden :p

Nee, gigantisch veel meer. Alles wat wij hebben + dingen als samenreiskorting, abonnementen met daluurkorting, reizen op saldo of reizen op factuur. Zelfs reizen met enkel een bankkaart. Daarbij is je bestemming (en tarief) dus nog niet bekend.
Verder ook losse tickets met alle tariefmogelijkheden (korting, weekendbiljet, daluurticket, samenreisticket,...) op papier, op je smartphone in de app of als pdf, op je chipkaart,...
Ook diverse abonnement (op specifieke trajecten, enkel tijdens daluren, samenreiskorting,...)
Niet te vergeten ook nog eens een uniform systeem over alle verschillende treinoperators en vervoersmodi.
Al die dingen werken gewoon met de poortjes zonder meer. Het enige wat ze niet hebben (bij mijn weten) is tickets op e-ID.
Ik doelde vooral op de multi-tickets die je manueel moet invullen + eID. Dewelke mij de moeilijkste lijke te controleren...
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan