Met assistentie, sure. Maar mijn comment was daar dan ook op extra duurtijd per passagier. En als je voor elke scheet assistentie nodig hebt, zal dat oplopen.
Hoevaak neem je een groepsticket in de spits? Met een groep verzamel je sowieso iets op voorhand om iedereen te tellen en op laatkomers te wachten.
Om nog maar te zwijgen dat de NMBS het aantal stations/loketten systematisch verminderd zodat dit ook op minder plaatsen mogelijk is.
En ja, veel is technisch mogelijk, maar daarom niet praktisch of haalbaar of efficiënt. Zoals ticket op e-ID. Ik weet ook niet hoe de streepjescodes op gewone tickets opgemaakt is, maar ik vermoed dat daar de belangrijke informatie wel in gecodeerd zit (datum, vertrek-&-aankomst-station). Bij e-ID moet dit opgehaald worden ergens van een server na inlezen RRN.
Durf ik niet met zekerheid zeggen, mijn aanname is eerder dat dit er niet in gecodeerd is maar een random string en altijd verbinding met server nodig. Anders kan je ook gewoon zelf een qr code maken of een gebruikte code steeds opnieuw gebruiken. Lijkt me geen bezwaar bij poortjes, in Zaventem kan je een code ook maar 1x scannen. Verbinding met de server kan bekabeld en stabiel, server moet enkel OK/NOK teruggeven. Dat contact met de server lijkt me echt geen bottleneck re zijn. In NL en bijvoorbeeld de metro in vele grootsteden lukt dit toch zonder issue.
Je blijft met stations in Nederland vergelijken, maar hoe zit het ginder bij gewone haltes? Of bij kleinere stations waar dit niet mogelijk is?
Ga eens kijken? Ja daar staan ook gewoon poortjes. Bij enkele heel kleine station niet maar bij je bestemmingsstation dan weer wel. Treinbegeleiders heb je ook nog steeds. Mijn buikgevoel zegt ook dat het zwartrijden tussen halte Alken en halte Melsele verwaarloosbaar is tegenover de grote stations.
En hebben ze daar alle mogelijkheden zoals bij ons?
Nee, gigantisch veel meer. Alles wat wij hebben + dingen als samenreiskorting, abonnementen met daluurkorting, reizen op saldo of reizen op factuur. Zelfs reizen met enkel een bankkaart. Daarbij is je bestemming (en tarief) dus nog niet bekend.
Verder ook losse tickets met alle tariefmogelijkheden (korting, weekendbiljet, daluurticket, samenreisticket,...) op papier, op je smartphone in de app of als pdf, op je chipkaart,...
Ook diverse abonnement (op specifieke trajecten, enkel tijdens daluren, samenreiskorting,...)
Niet te vergeten ook nog eens een uniform systeem over alle verschillende treinoperators en vervoersmodi.
Al die dingen werken gewoon met de poortjes zonder meer. Het enige wat ze niet hebben (bij mijn weten) is tickets op e-ID.