Als dat laatste géén bezwaar zou geven voor de veiligheid van daaropvolgende treinen? Zou ik zeggen ja, maar dat is natuurlijk onrealistisch, want je moet ook fysiek sterk genoeg staan en dat kan eenvoudigweg niet altijd.
Realistischer: politie bellen, en die zou er bij elk volgend station moeten kunnen staan.
Ik alludeerde overigens op een incident in Nederland begin dit jaar waar de conducteur de zakkenrollers nauwkeuriger omschreef qua uiterlijk en verwijten van racisme zijn lot waren, en er meer commotie was jegens de NS dan over de zakkenrollers op de trein.
Zeg voor mijn part gewoon om wie het gaat:
man/vrouw?
uiterlijk?
knaloranje t-shirt? (zoals bij mij gisterenavond).
Nu de trieste realiteit is natuurlijk dat je in sommige gevallen enkel een vermoeden zal hebben, en géén concreet bewijs tenzij er reeds gestolen is, en als treinbegeleider ben je natuurlijk geen agent.
Anderzijds, dit begint ook gewoonweg bij een te softe tolerantie tegenover zwartrijden, want ik betwijfel ten zeerste dat deze dieven tickets hebben. Ik heb bijvoorbeeld ook nog nooit zelfs maar iemand van Securail gezien in Aarschot/Diest of Diepenbeek/Bilzen, alsof die enkel bestaan voor Brussel/Leuven/Antwerpen/Hasselt (en ook bij die laatsten zijn ze zelden te zien).
Overigens VRT heeft laatste maand ook nog een (beperkte) reportage gemaakt:
Amper controle op laatste treinen. Bekijk de video op VRT NWS: nieuws.
vrtnws.be