Het NMBS topic

Kan ik die deuren zelf openen of moet ik wachten op de treinbegeleider?
Bij de M6 bijvoorbeeld is er een fietsdeur die enkel de TBG kan openen. Bij de desiros bijvoorbeeld is het via een gewone deur. Jammer genoeg kan je (voorlopig?) nergens raadplegen welke samenstelling je krijgt en in welke richting of waar de trein aan het perron komt. De reguliere pendelaars kennen na een tijd het patroon wel maar dan nog wisselt de inzet van rollend materieel al eens.

Bij de M6 bijvoorbeeld is er een fietsdeur die enkel de TBG kan openen. Bij de desiros bijvoorbeeld is het via een gewone deur. Jammer genoeg kan je (voorlopig?) nergens raadplegen welke samenstelling je krijgt en in welke richting of waar de trein aan het perron komt. De reguliere pendelaars kennen na een tijd het patroon wel maar dan nog wisselt de inzet van rollend materieel al eens.
Die hypertrain app geeft wel aan welke trein je krijgt.

Die hypertrain app geeft wel aan welke trein je krijgt.
Kende ik niet, thanks! Waar haalt die zijn info? Wist niet dat dat openbaar was, houdt die ook rekening met uitzonderingen op de reguliere inzet?
Klopt het dat de Android naam hyper rail is of is dat nog een andere?

De app Railer geeft het wel bijna altijd correct weer (enkel als de trein daadwerkelijk onderweg is), ook op Haltelink (bv Leuven) of de Chatbot van NMBS kan je de samenstelling vinden.

Vanavond voor het eerst met de gewone fiets op de trein.
Heb het extra ticket en weet welke treinen te nemen.
Ik vroeg me echter af of die wagons voor de fietsers altijd op dezelfde plek in de trein zitten?
Zodat ik weet waar ik me "ongeveer" moet gaan zetten op het perron.
Kan ik die deuren zelf openen of moet ik wachten op de treinbegeleider?
De app hyperrail zou idd goede info gegeven ivm de samenstelling en plaats voor de fiets.

Alles hangt af welk type trein je neemt. De dubbeldek trein M6 heeft een fietsenafdeling langs eerste klasse meestal. Het rijtuig zou aangeduid moeten zijn met een rolstoel (misschien ook fiets ben niet zeker).
De nieuwste dubbeldekkers M7 hebben ook een rijtuig voorzien voor fietsen met een lage Instapdeur die je zelf kan openen. Dat rijtuig hangt soms vooraan of achteraan. Dat rijtuig kan ook fungeren als locomotief.

Als je je treinnummer geeft kan ik eventueel wel kijken wat er voorzien is van type materiaal? Want elk type trein heeft een ander soort fiets compartiment.

Kende ik niet, thanks! Waar haalt die zijn info? Wist niet dat dat openbaar was, houdt die ook rekening met uitzonderingen op de reguliere inzet?
Klopt het dat de Android naam hyper rail is of is dat nog een andere?
Waarschijnlijk van train map, waar het wel al te vinden is.
Volgens MiniJeffrey staat het op de planning om dit ook in de officiële app en website te integreren zoals nu al in de chatbot zit:
Ik ga nog eens reclame maken: in de chatbot van NMBS (Messenger/WhatsApp) kan je treinfaciliteiten opvragen via de routeplanner. Voorlopig moet je echt nog trein per trein kijken, binnen enkele weken normaal al in het overzicht te zien. Je kan ook direct vragen of er airco is maar dan moet je je treinnummer kennen. Makkelijkste is voorlopig via de routeplanner ("ik wil een route plannen van X naar Y").

OF als je je treinnummer kent via 'Status XXXX' en dan ook de knop 'welk treintype'

De app en website volgen later.

nmbs1.png

nmbs2.png
Zo ziet het eruit in train map:
Zou idd handig zijn. In de app vind ik het ook niet direct maar op de trainmap zit het er al een tijdje in:
TvFANJk.png

Dus ze hebben de info wel...

De app hyperrail zou idd goede info gegeven ivm de samenstelling en plaats voor de fiets.

Alles hangt af welk type trein je neemt. De dubbeldek trein M6 heeft een fietsenafdeling langs eerste klasse meestal. Het rijtuig zou aangeduid moeten zijn met een rolstoel (misschien ook fiets ben niet zeker).
De nieuwste dubbeldekkers M7 hebben ook een rijtuig voorzien voor fietsen met een lage Instapdeur die je zelf kan openen. Dat rijtuig hangt soms vooraan of achteraan. Dat rijtuig kan ook fungeren als locomotief.

Als je je treinnummer geeft kan ik eventueel wel kijken wat er voorzien is van type materiaal? Want elk type trein heeft een ander soort fiets compartiment.
IC 4138 en 1838
Bedankt allesinds voor de andere info

IC 4138 en 1838
Bedankt allesinds voor de andere info
De 4138 is normaal met desiro, daar is plaats voor de fiets zonder dat je de treinbegeleider nodig hebt. Het rijtuig met ook plaats voor de rolstoel. Normaal staat dat aangeduid aan de buitenkant van het raam. Een fiets symbool.
De 1838 is voorzien met M6, daar is een multifunctioneel rijtuig, langs de buitenkant ook aangeduid met een fiets of rolstoel. Hangt meestal langs eerste klasse (aangeduid met een gele band aan de buitenkant). Die hebben een deur met een verlaagde instap maar die kan enkel treinpersoneel open doen. Je kan ook instappen langs een gewone deur maar dat is moeilijker met de trapjes.

De 4138 is normaal met desiro, daar is plaats voor de fiets zonder dat je de treinbegeleider nodig hebt. Het rijtuig met ook plaats voor de rolstoel. Normaal staat dat aangeduid aan de buitenkant van het raam. Een fiets symbool.
De 1838 is voorzien met M6, daar is een multifunctioneel rijtuig, langs de buitenkant ook aangeduid met een fiets of rolstoel. Hangt meestal langs eerste klasse (aangeduid met een gele band aan de buitenkant). Die hebben een deur met een verlaagde instap maar die kan enkel treinpersoneel open doen. Je kan ook instappen langs een gewone deur maar dat is moeilijker met de trapjes.
Thanks! Zit al op de eerste was Idd easy, je collega zei me zonet dat op de volgende ik Idd de treinbegeleider nodig heb!
Bedankt voor de hulp!

Je mag gerust een boek lezen of een dutje doen. Maar laat dan aub je spullen niet open en bloot liggen. Hang je jas met portefeuille en gsm in niet aan de kapstok aan het raam bijvoorbeeld. Laat je rugzak met spullen in dan niet naast je op de lege plek liggen...
Eigenlijk net zoals wanneer je een wereldstad gaat bezoeken je daar ook niet gaat rond wandelen met je portefeuille uitstekend uit je achterzak of een openstaande handtas nonchalant aan de arm. Dan word je ook bestolen. De trein is jammer genoeg ook zo een plek die zich leent voor dieven.
In een ideale wereld blijven mensen van andermans spullen af, heeft de trein nooit vertraging en is er altijd politie beschikbaar maar zo is het gewoon niet.
Ik heb het gevoel dat jij dingen verwacht die gewoon onrealistisch/niet haalbaar zijn.

Oh ja en uit ons 'veilige' kotje stelen ze ook he. En onze werkgever zegt dan tegen ons: "pech gehad, had je waardevolle spullen daar liggen? Niet slim he."

Ik ga naar mijn werk met de trein, ik kan onmogelijk mijn laptop in mijn broekzak steken. Ik houd hem al vast op m'n schoot op dagen dat ik moe ben en een dutje erin zit. Maar zoals ik hier eerder schreef: als je letterlijk de dieven ziet rondlopen op de trein, wanneer de NMBS dit uiteraard zo vaag mogelijk afroept, dan is dat echt niet meer oké. Dan zou SecuRail of de politie gerust er mogen staan in Aarschot.

In een ideale wereld... ik vraag helemaal niet dat de NMBS alle criminaliteit de wereld uithelpt, maar nogmaals: als je reportages hebt die aantonen dat er op treinen vaak gewoon géén conducteur te zien is omdat ze meer bekommerd zijn om hun eigen veiligheid, als je hele stations hebt die vrijhavens zijn voor criminelen/junkies/illegalen... dan zou ik graag hebben dat er ingegrepen wordt. Brussel-Zuid en Noord zijn een schandvlek op dit land. Dat heb ik in treinstations in andere landen nog nooit niet gezien.

Het is er aan te merken dat de vakantie op zijn eind begint te lopen.

De trein huiswaarts zit weer vol, inclusief legio zweetstinkers die hierop en hun uiterlijk afgaande al lang alle hoop in het leven en dito zelfrespect verloren hebben. 🤮

De trip naar de zee met de fiets en de trein is me eigenlijk heel goed bevallen.
Al is het soms wel zoeken naar de beste manier om met de fiets van het perron te geraken.
In Gent zo een stuk de fiets moeten dragen om op het perron te geraken via zo een werftrap.

Tijdens de terugrit wel pech gehad (13 augustus)
Aanrijding in Aalter waardoor de trein moest omrijden en er enkele waren afgeschaft.

De trip naar de zee met de fiets en de trein is me eigenlijk heel goed bevallen.
Al is het soms wel zoeken naar de beste manier om met de fiets van het perron te geraken.
In Gent zo een stuk de fiets moeten dragen om op het perron te geraken via zo een werftrap.

Tijdens de terugrit wel pech gehad (13 augustus)
Aanrijding in Aalter waardoor de trein moest omrijden en er enkele waren afgeschaft.
Oh ja die werftrappen in Gent zijn verschrikkelijk.
Laatst nog een blinde persoon daar geholpen omdat die aan het sukkelen was met zijn stok en die trap.

Oh ja die werftrappen in Gent zijn verschrikkelijk.
Laatst nog een blinde persoon daar geholpen omdat die aan het sukkelen was met zijn stok en die trap.
Momenteel zelfs nog erger omdat ze ook de roltrappen in de centrale hal aan het vervangen zijn. Sommige sporen lijken met voor mensen die slecht te been zijn quasi niet toegankelijk (gelukkig maar tijdelijk)

Terug
Bovenaan