Het NMBS topic

Het was op een ms96, dus in principe geen probleem voor de begeleider om te komen. Communicatie naar de passagiers: 'storing bij de wissel'
Aan de tbg wordt gevraagd om helder te communiceren naar de reizigers toe, het moet te begrijpen zijn.
Ik zou ook omroepen 'ten gevolge een defecte wissel staan we stil ' of iets gelijkaardig.
Ik zou kunnen zeggen 'door een storing bij een wissel staat ons volgend sein dicht (rood). Hierdoor moet onze bestuurder eventjes uitstappen om aan bepaalde overschrijdings formaliteiten te voldoen. We zetten onze rit zo snel mogelijk verder.'
Ik vind dat laatste persoonlijk te veel onnodige info. Het merendeel van de trein ziet de bestuurder ook niet uitstappen om naar die kast te gaan.

Destijds ook de meest waanzinnige accidenten meegemaakt met uitschot in de trein (lijn Brussel-Antwerpen)...een keer zelfs ter hoogte van Zemst ne marginale agressieve gek die uit het niks een crisis kreeg en die op iedereen begon te slaan (vrouwen inclus)...uiteindelijk mezelf met 2 Polen en een Marokkaan erop gesprongen om erger te voorkomen. Ik kwam er niet ongeschonden uit. Uiteindelijk slaagde de conducteur erin om mezelf en de 3 anderen die me hielpen te beschuldigen voor slagen en verwondingen (begrijpe wie kan). Gelukkig spraken er ooggetuigen in ons voordeel. 14 jaar dagelijks de trein genomen en nog veel andere antisociaal gedrag meegemaakt (diefstallen, meisjes die werden lastig gevallen, zatte mensen die aan het roepen en uitdagen waren, doodsbedreigingen van zwartrijders aan conducteurs...). Uiteindelijk besloten om een auto aan te schaffen en ik zou het niet anders meer willen.

Ah, ok. Ik dacht dat je bedoelde dat hij bewust door een rood sein gereden had.
Ah oei nee. 🤭
Maar meestal hebben gestoorde wissels of gestoorde overwegen tot gevolg dat een sein dicht gezet wordt. Of meerdere seinen. De bestuurder mag (na contact) dan wel verder rijden. Maar die moet dan stoppen en bepaalde procedures volgen en dan de rit verder zetten.

Als we zonder papieren door een rood sein rijden dan is het gedaan met rijden en komen ze ons van de trein halen. De trein rijd dan geen meter verder met dezelfde bestuurder.
Ik dacht dat hier ooit eens gelezen te hebben, maar had Theelepel mis verstaan :)

https://www.hln.be/brussel/kijk-man...t8CPFyRtC71toHDy1wK-7QVLP3XyUivGCzTnOxlz0O6YE

“We begrijpen de reactie van de man, want hij wou de vrouw alleen maar helpen, maar hiermee riskeert hij ook zijn eigen leven”, reageert Britt Monten van Infrabel. “We mogen niet vergeten dat het station van Brussel-Zuid heel druk is, waar veel treinen passeren. Bovendien mag niemand in de sporen komen, dus ook de man niet.”

Wat een degoutante reactie zeg :unsure: Die man redt hoogstwaarschijnlijk die vrouw haar leven, maar een bedankje kan er precies niet van af. Nee, liever nog eens benadrukken dat de man niet op de sporen mag komen. No shit sherlock, maar die man gaat toch ook niet op de sporen springen als er een trein in aankomst is lijkt me.

“De allerbeste reactie in zo’n situatie is om meteen naar het noodnummer van Securail te bellen: 0800 30 230. Securail gaat dan contact opnemen met ons en dan kunnen wij het treinverkeer stilleggen”, aldus Monten nog.

Ja, en tegen dat de juiste mensen zijn ingelicht is de vrouw ondertussen misschien overreden... Als ik iemand op de sporen zie liggen en ik zie geen trein afkomen dan zou ik juist hetzelfde doen hoor.

Wat een degoutante reactie zeg :unsure: Die man redt hoogstwaarschijnlijk die vrouw haar leven, maar een bedankje kan er precies niet van af. Nee, liever nog eens benadrukken dat de man niet op de sporen mag komen. No shit sherlock, maar die man gaat toch ook niet op de sporen springen als er een trein in aankomst is lijkt me.
Goh, beetje dubbel hoor.
Het principe in de EHBO is ook eigen veiligheid eerst.
Die man kon op voorhand niet weten als die vrouw gewillig mee van de sporen zou gaan, hij had ook kunnen struikelen of opeens een trein zien aankomen en bevriezen. Het feit is dat er in Brussel Zuid op korte tijd veel treinen af en aan rijden. Nu is het goed afgelopen maar het had ook anders kunnen gaan.

En daarbij, de mens die de gesloten overweg negeert, toch oversteekt en daarbij dood blijft heeft ook eerst gekeken als er geen trein aankwam hoor.

https://www.hln.be/brussel/kijk-man...t8CPFyRtC71toHDy1wK-7QVLP3XyUivGCzTnOxlz0O6YE

Ja, en tegen dat de juiste mensen zijn ingelicht is de vrouw ondertussen misschien overreden... Als ik iemand op de sporen zie liggen en ik zie geen trein afkomen dan zou ik juist hetzelfde doen hoor.

Voor hetzelfde geld zijn er 2 doden dankzij de "hulp" van die man. (Die vrouw en hemzelf)
De moment dat je een trein ziet aankomen is het meestal al te laat om nog uit de weg te kunnen springen.

Die heeft enorm veel geluk gehad alleszinds.

Zoals @Vrouwtje Theelepel zegt. Regel 1 van EHBO is zorgen voor uw eigen veiligheid.

De eerste stap die je als hulpverlener zet, is zorgen voor veiligheid. Dit betekent dat je zowel voor de veiligheid van het slachtoffer als voor je eigen veiligheid zorgt. Als je de veiligheid zo goed mogelijk onder controle hebt, kan je het slachtoffer benaderen.

De enige juiste actie is de hulpdiensten bellen. Die nemen onmiddellijk contact op met Central Dispatch die een alarmbericht uitsturen. Dat alarmbericht krijgt elke machinist doe daar in de buurt aan het rijden is binnen. Dat is een kwestie van enkele minuten.

Goh, beetje dubbel hoor.
Die man kon op voorhand niet weten als die vrouw gewillig mee van de sporen zou gaan, hij had ook kunnen struikelen of opeens een trein zien aankomen en bevriezen. Het feit is dat er in Brussel Zuid op korte tijd veel treinen af en aan rijden. Nu is het goed afgelopen maar het had ook anders kunnen gaan.

En daarbij, de mens die de gesloten overweg negeert, toch oversteekt en daarbij dood blijft heeft ook eerst gekeken als er geen trein aankwam hoor.
Uiteraard eigen veiligheid eerst, maar je op zo'n perron kan je toch perfect zien binnen hoeveel minuten de eerstvolgende trein aankomt? Vandaar dat ik de vergelijking met een gesloten overweg nogal scheef vind. Daar weet je dat er een trein in aantocht is + nog eens aan razende snelheid. Daar moet niemand logischerwijs aan beginnen.

Stel nu dat er iemand op de sporen terecht is gekomen en de volgende trein komt pas binnen 10 minuten (ik zeg nu maar iets), dan kan je mijn inziens toch perfect een ingecalculeerd risico nemen door die persoon daar vanaf te halen. Natuurlijk gaat niet iedereen zich daar aan wagen en is het inderdaad quasi altijd beter om de noodlijn te verwittigen, maar sommige mensen reageren nu eenmaal vanuit hun instinct. En dat is gewoon niet bij iedereen hetzelfde.

Uiteraard eigen veiligheid eerst, maar je op zo'n perron kan je toch perfect zien binnen hoeveel minuten de eerstvolgende trein aankomt? Vandaar dat ik de vergelijking met een gesloten overweg nogal scheef vind. Daar weet je dat er een trein in aantocht is + nog eens aan razende snelheid. Daar moet niemand logischerwijs aan beginnen.

Stel nu dat er iemand op de sporen terecht is gekomen en de volgende trein komt pas binnen 10 minuten (ik zeg nu maar iets), dan kan je mijn inziens toch perfect een ingecalculeerd risico nemen door die persoon daar vanaf te halen. Natuurlijk gaat niet iedereen zich daar aan wagen en is het inderdaad quasi altijd beter om de noodlijn te verwittigen, maar sommige mensen reageren nu eenmaal vanuit hun instinct. En dat is gewoon niet bij iedereen hetzelfde.
Het tijdstip dat je ziet op de borden aan het perron is het vertrekuur van die trein.
De kans bestaat dat die trein al 10 minuten (of zelfs meer) vroeger al toekomt.

Of dat er nog een losse rit of goederentrein over dat spoor wordt getrokken. Dan zal het bordje wel aangepast worden naar "doorrijdende trein" of zoiets. Maar dat kan evengoed pas veranderen nadat hij daarop gekeken hebt en al op de sporen loopt.

Net daarom vind ik het niet scheef getrokken. De mens die de slagbomen negeert maakt een foute inschatting. Er is al een trein gepasseerd en hij denkt dat het oke is, er staat een trein aan het perron en hij denkt dat er geen trein aankomt langs de andere kant, de trein komt sneller aan dan hij kan inschatten,...

In de situatie van de vrouw op de sporen net hetzelfde, daar had ook een hersporing kunnen zijn, een doorrijdende trein, een fout aankondigingsbord...

Natuurlijk gaat niet iedereen zich daar aan wagen en is het inderdaad quasi altijd beter om de noodlijn te verwittigen, maar sommige mensen reageren nu eenmaal vanuit hun instinct. En dat is gewoon niet bij iedereen hetzelfde.
Akkoord. En ik vind het heel mooi en nobel van die man dat hij die vrouw wou helpen he.
Ik probeer gewoon een beetje meer uitleg te geven waarom er een (kleine) kans bestond dat het heel fout was afgelopen en dat daarom die reactie gegeven werd van infrabel.

Laatst bewerkt:
Goh, beetje dubbel hoor.
VT zei:
Situatie lijkt me toch volledig anders:
- snelheid van de trein bij een overweg vs bij een geplande stop in een station (hoewel een trein altijd wat verder rijdt dan een auto als hij remt, vermoed ik dat er toch nog wel iets van marge is om een harde stop te doen (waarbij er gewoon extra tijd zou gecreëerd worden, ik weet dat die vrouw nog altijd overreden zou worden). Tussen een maximumsnelheid van 50km/u (Noord-Zuid) en 160km/u (Kortrijk-Gent) zit een gigantisch verschil.
- zichtbaarheid: afhankelijk van de richting waaruit de trein zou moeten komen, is er mss wel een betere zichtbaarheid dan bij sommige overgangen, die tussen huizen staan
- bij een gesloten overweg is er een "garantie" dat een trein binnenkort komt. Brussel-Zuid heeft toch redelijk wat sporen, waardoor je een stuk meer tijd hebt dan bvb in Centraal.

In Centraal zou ik het ook niet durven (te weinig zichtbaarheid, teveel treinen), in Zuid zou ik het risico ook wel genomen hebben, DENK ik. En met een 100kg wegende man zou ik ook geen poging ondernemen, zo'n vrouw kan je MEESTAL als man gewoon naar de kant slepen en daar zouden dan hopelijk andere mensen wel haar omhoog helpen.

Ik versta wel dat Infrabel publiek geen uitzondering wil maken (ik hoop dat ze niet-publiek wel blij zijn over de actie die hij deed). En ik zou wel willen weten wie de kosten zou dragen als die persoon uit goeie wil zo'n actie onderneemt, maar daarbij een uur vertraging veroorzaakt in Brussel-Zuid (al dan niet met succesvol redden van die vrouw). Ik vermoed dat de publieke opinie het wel zou opnemen voor die man en dat er vanuit politieke hoek druk gezet zou worden om geen kosten door te rekenen.

De enige juiste actie is de hulpdiensten bellen. Die nemen onmiddellijk contact op met Central Dispatch die een alarmbericht uitsturen. Dat alarmbericht krijgt elke machinist doe daar in de buurt aan het rijden is binnen. Dat is een kwestie van enkele minuten.
Je kan natuurlijk ook instrueren aan anderen dat ze de 112 moeten bellen. En tegelijk ondertussen actie ondernemen.

Ik denk dat het grootste risico is dat je een brain freeze krijgt, maar dat risico zou ik nemen.

meh nu hier in aarschot en zou nog tot in diepenbeek moeten geraken. tegenstrijdige info op de schermen op perron en de app.

zal blij zijn als ik nog thuis geraak zonder externe hulp want dat probleem in diest is nog niet opgelost?

Terug
Bovenaan