Het NMBS topic

gg NMBS gg

trein naar tongeren is toch gewoon komen opdagen en ik kom maar 20 minuten later dan gepland aan. die tongeren trein doet precies gewoon altijd averechts.

1e trein die ik kan nemen - afgeschaft
2e trein die ik kan nemen - 25 min vertraging
Dus dan maar op de 3e trein gesprongen die nu halfweg het traject gewoon stil staat door een technische storing..

Tis weer precies moeilijk om gewoon ongeveer op het afgesproken uur te rijden

1e trein die ik kan nemen - afgeschaft
2e trein die ik kan nemen - 25 min vertraging
Dus dan maar op de 3e trein gesprongen die nu halfweg het traject gewoon stil staat door een technische storing..

Tis weer precies moeilijk om gewoon ongeveer op het afgesproken uur te rijden
Er waren seinstoringen in Denderleeuw

Als het goed is mag het ook gezegd worden: bedankt NMBS om alle haltes voor Brussel te schrappen!

Mijn trein naar huis heeft nog nooit zo vlot gereden. :oi22:

Amai zeg, ik zit op een duikbril trein op de lijn Antwerpen-Leuven. Nog nooit meegemaakt in al die jaren.

Ik heb nu al enkele weken het probleem dat mijn abonnement niet gedetecteerd wordt op mijn Mobib kaart. Ik heb nu al een 5-tal jaar een abo Ieper-Brussel, maar nu (na de laatste verlenging) staat daar plots op dat ik een BRUPASS zou hebben, maar niks anders. Op een ticketmachine zie je enkel, de oude abonnementen.

Aan het loket zien ze het wél, maar verder niks. Weet er iemand, @Vrouwtje Theelepel mss, wat het probleem zou kunnen zijn en hoe ik dat kan oplossen? Op internet zie ik het verlengde abonnement wél correct staan.

Amai zeg, ik zit op een duikbril trein op de lijn Antwerpen-Leuven. Nog nooit meegemaakt in al die jaren.
Jep is vanaf nu helaas wij als bestuurders zijn er ook ni blij mee. Vanaf 100km waggelt da als zot en max 120km per uur op een lijn van 140km...
Ervoor reden we ermee naar Nijvel dat was 20 min op lijn van 160km en dan 1u15 max 90km maar de stops liggen zo kort op elkaar dat je het toch niet haalde dat was nog aangenaam maar dit.

Laatst bewerkt:
Ik heb nu al enkele weken het probleem dat mijn abonnement niet gedetecteerd wordt op mijn Mobib kaart. Ik heb nu al een 5-tal jaar een abo Ieper-Brussel, maar nu (na de laatste verlenging) staat daar plots op dat ik een BRUPASS zou hebben, maar niks anders. Op een ticketmachine zie je enkel, de oude abonnementen.

Aan het loket zien ze het wél, maar verder niks. Weet er iemand, @Vrouwtje Theelepel mss, wat het probleem zou kunnen zijn en hoe ik dat kan oplossen? Op internet zie ik het verlengde abonnement wél correct staan.
Goh ik kan niet direct zeggen wat het probleem is.

Ik kom af en toe reizigers tegen met hetzelfde probleem, ik maak dan een c170 op met de melding dat ik geen contracten terugvind of dat de mobibkaart onleesbaar is. Je moet dan binnen de twee weken langs een loket om in orde te zijn maar zij moeten je dan wel verder helpen door de contracten opnieuw op je kaart te laden of zelfs een nieuwe mobib geven.
Heeft iemand je al eens een c170 gemaakt?

Laatst bewerkt:
Goh ik kan niet direct zeggen wat het probleem is.

Ik kom af en toe reizigers tegen met hetzelfde probleem, ik maak dan een c170 op met de melding dat ik geen contracten terugvind of dat de mobibkaart onleesbaar is. Je moet dan binnen de twee weken langs een lokket om in orde te zijn maar zij moeten je dan wel verder helpen door de contracten opnieuw op je kaart te laden of zelfs een nieuwe mobib geven.
Heeft iemand je al eens een c170 gemaakt?
Nee, nog niet. Is dat een 'heeft geen vervoersbewijs bij-maar kan dit later wel MSS wel tonen-document?

Nee, nog niet. Is dat een 'heeft geen vervoersbewijs bij-maar kan dit later wel MSS wel tonen-document?
Zoiets ja.

Hoe ben je dan altijd door de controle geraakt?
Ik zou er dan volgende keer zelf achter vragen. Met zo een document gaan ze je aan de loketten beter helpen.

wij kunnen een C170 maken voor iemand zonder vervoerbewijs, voor een vergeten abonnement, reisrechten die niet teruggevonden worden,... tal van redenen.
in jouw geval moet je dan zeker binnen de twee weken langs het loket gaan, ze kijken dan de geldigheid van je abo na en zouden dan ook moeten helpen met het oplossen van het probleem.

Sinds 2 weken pak ik dagelijks de trein. Nog geen enkele dag zonder vertraging of afgeschafte treinen...

Denk dat mijn treinabonnement niet gaat verlengd worden op deze manier.

Vanaf wnr heb je kans op compensatie van de NMBS?

Sinds 2 weken pak ik dagelijks de trein. Nog geen enkele dag zonder vertraging of afgeschafte treinen...

Denk dat mijn treinabonnement niet gaat verlengd worden op deze manier.

Vanaf wnr heb je kans op compensatie van de NMBS?
Ze passen dat aan heb ik al gemerkt doorheen de jaren, omdat anders de vragen voor compensaties de pan uit swingen vermoedelijk. Gelet op de huidige toestand van vertragingen tegenwoordig vermoed ik dus compensatie bij 10 keer een vertraging van anderhalf uur of een eenmalige vertraging van 24 uur op je traject.

Eigenlijk houdt de NMBS zijn reizigers gewoon graag alert. Vijf treinen in een half uur, allemaal met vertraging, waardoor ze allen binnen een tijdspanne van 4 minuten aankomen. De info op de borden en in de app loopt natuurlijk niet synchroon, een extra uitdaging. Ook krijgt elke trein een spoorwijziging! Deze geoefende reiziger neemt dan plaats op het meest centrale perron, als een havik de horizon afspeurend naar de eerst verschijnende trein. Ik positioneer mij in een straal van 3m van een trap, klaar om een sprintje te trekken mocht de eerste trein toch onverhoopt aankomen op een ander spoor.
De eerste trein die aankomt is dan, ter ere van de eerste hittegolf in september, een model van voor de oorlog waar de temperatuur in oploopt tot ongekende hoogten. De NMBS geeft immers ook om het mentale welzijn van zijn reizigers en helpt alzo de 30° buitente relativeren.

(met alle respect en veel dank voor het boordpersoneel, dat bij dezelfde hitte én in uniform, mét de glimlach te tickets kwam controleren en kribbige reizigers te woord stond)

Ze passen dat aan heb ik al gemerkt doorheen de jaren, omdat anders de vragen voor compensaties de pan uit swingen vermoedelijk. Gelet op de huidige toestand van vertragingen tegenwoordig vermoed ik dus compensatie bij 10 keer een vertraging van anderhalf uur of een eenmalige vertraging van 24 uur op je traject.

zijn nog altijd dezelfde regels. Nu is het zelf ietsjes beter want nu krijg je het geld rechtstreeks op je rekening in plaats van een "aankoopbon" :p.

zijn nog altijd dezelfde regels. Nu is het zelf ietsjes beter want nu krijg je het geld rechtstreeks op je rekening in plaats van een "aankoopbon" :p.
Schitterend! Dan kan ik alvast in het beurstopic beginnen meelezen wat mijn beste opties zijn om het geld dat de NMBS mij gaat geven in te investeren!

Vraag:
Zouden jullie het interessant vinden om op een NMBS-WhatsApp channel te kunnen abonneren (dus los van het NMBS customer care whatsApp)? Dat kanaal zou gebruikt worden voor nieuws en (commerciële) updates. Denk aan:
  • Belangrijke updates over de dienstregeling (geen algemene realtime info, maar eerder dingens zoals jaarlijkse wijziging dienstregeling etc.)
  • Aanpassingen aan producten (bv. nieuwe tarieven, nieuwe kanalen...)
  • Commerciële promoties (zoals Duo Ticket, Youth Holidays, ...)
  • Updates van app + chatbot + website (nieuwe functies beter bekend maken)
  • Algemene belangrijke info over NMBS (bv lancering rookverbod
Dus niet voor realtime status, meer als nieuws en updates kanaal.

CHATBOT
Ook update over chatbot voor onze WhatsApp gebruikers: die ondersteunt nu buttons wat het gebruiksgemak van onze chatbot op WhatsApp een pak zou moeten verhogen. (<- dit soort info zouden we dan dus bv verspreiden via dat kanaal)

photo-2023-09-14-19-21-44.jpg

Vraag:
Zouden jullie het interessant vinden om op een NMBS-WhatsApp channel te kunnen abonneren (dus los van het NMBS customer care whatsApp)? Dat kanaal zou gebruikt worden voor nieuws en (commerciële) updates. Denk aan:
  • 1 Belangrijke updates over de dienstregeling (geen algemene realtime info, maar eerder dingens zoals jaarlijkse wijziging dienstregeling etc.)
  • 2 Aanpassingen aan producten (bv. nieuwe tarieven, nieuwe kanalen...)
  • 3 Commerciële promoties (zoals Duo Ticket, Youth Holidays, ...)
  • 4 Updates van app + chatbot + website (nieuwe functies beter bekend maken)
  • 5 Algemene belangrijke info over NMBS (bv lancering rookverbod
Dus niet voor realtime status, meer als nieuws en updates kanaal.
Eerlijk gezegd: nee.

1: zie je voldoende aangekondigd in de stations.
2. idem en voor mij sowieso niet interessant wegens werkabo
3: ja (maar pushbericht via app?)
4: ja, maar niet de simpele updates, maar de echte grote wijzigingen. Maar dat kan gewoon via pushberichten via de app?
5 Nee, komt sowieso in het nieuws.

CHATBOT
Ook update over chatbot voor onze WhatsApp gebruikers: die ondersteunt nu buttons wat het gebruiksgemak van onze chatbot op WhatsApp een pak zou moeten verhogen. (<- dit soort info zouden we dan dus bv verspreiden via dat kanaal)

photo-2023-09-14-19-21-44.jpg
Dat is wel nuttig, maar jullie gaan er veel te veel vanuit dat mensen het nummer van de trein kennen. Dat is écht niet zo vanzelfsprekend. wat nuttig zou zijn lijkt me is dat je kan ingeven "Kortrijk naar Gent" en dat hij dan alle treinen geeft die van kortrijk naar gent gaan in het komende uur. Je kan dan klikken op 1 van die treinen en dan krijg je de info die je hier zegt.

Terug
Bovenaan