Is dat dan zo noodzakelijk in Antwerpen? We hebben al enkele decennia een "premetro", die je snel vanuit Deurne/Oost-Antwerpen tot in de belangrijkste punten in het stadscentrum brengt. Die tunnels en sporen kunnen probleemloos omgevormd tot een volwaardige metrostelsel, maar dat is nog niet nodig aangezien er bij lange niet genoeg gebruikers zijn.
Natuurlijk is de stad de afgelopen decennia hard veranderd en verloopt de verbinding naar het Eilandje of het (Nieuw) Zuid (nog) volledig bovengronds, waardoor je nogal lang onderweg bent. Maar bon, vergeleken met andere steden die een gelijkaardige demografie hebben zoals Antwerpen is een volwaardige metro ook eerder uitzondering dan regel. En dan fietsen we in Antwerpen (en Vlaanderen) nog volop, iets wat ze in de gemiddelde andere stad zeer weinig doen. Bovendien is Antwerpen qua oppervlakte ook nog een redelijk 'dunbevolkte' stad (buiten pakweg Borgerhout/Seefhoek en in de nieuwbouwwijken op het Eilandje en het nieuw Zuid die vol met appartementen staan, vind je in alle andere delen nog altijd meer huizen dan appartementen). De enige echte uitzondering die ik ken is Lissabon (ook +/- 500k inwoners), dat wel een zeer goede en volwaardige metro heeft. Maar die hebben een bevolkingsdichtheid van dubbel zo groot, een dichtbevolkte agglomeratie en een gewoonte/stadscultuur om alle verplaatsingen met het OV te doen, iets wat wij in Antwerpen allemaal niet hebben.
Dat De Lijn eerst al eens zorgt dat er niet zo veel meer zwartrijders meer meerijden, en dat hun dienstverlening wat beter wordt. Daarna kunnen we beginnen over een eventuele metro.