Dat moet je toch eens wat beter uitleggen.En hoe komt het dat zulke zaken prestigeprojecten komen? Moest de bevolking er van in het begin wat minder kak aanhangen zou de politiek niet de kans krijgen om er een prestigeprojecten van te maken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat moet je toch eens wat beter uitleggen.En hoe komt het dat zulke zaken prestigeprojecten komen? Moest de bevolking er van in het begin wat minder kak aanhangen zou de politiek niet de kans krijgen om er een prestigeprojecten van te maken.
Aaaah, die Antwerpse bescheidenheid, om hun provinciestadje te vergelijken met een metropool als Lissabon. Schattig toch.Is dat dan zo noodzakelijk in Antwerpen? We hebben al enkele decennia een "premetro", die je snel vanuit Deurne/Oost-Antwerpen tot in de belangrijkste punten in het stadscentrum brengt. Die tunnels en sporen kunnen probleemloos omgevormd tot een volwaardige metrostelsel, maar dat is nog niet nodig aangezien er bij lange niet genoeg gebruikers zijn.
Natuurlijk is de stad de afgelopen decennia hard veranderd en verloopt de verbinding naar het Eilandje of het (Nieuw) Zuid (nog) volledig bovengronds, waardoor je nogal lang onderweg bent. Maar bon, vergeleken met andere steden die een gelijkaardige demografie hebben zoals Antwerpen is een volwaardige metro ook eerder uitzondering dan regel. En dan fietsen we in Antwerpen (en Vlaanderen) nog volop, iets wat ze in de gemiddelde andere stad zeer weinig doen. Bovendien is Antwerpen qua oppervlakte ook nog een redelijk 'dunbevolkte' stad (buiten pakweg Borgerhout/Seefhoek en in de nieuwbouwwijken op het Eilandje en het nieuw Zuid die vol met appartementen staan, vind je in alle andere delen nog altijd meer huizen dan appartementen). De enige echte uitzondering die ik ken is Lissabon (ook +/- 500k inwoners), dat wel een zeer goede en volwaardige metro heeft. Maar die hebben een bevolkingsdichtheid van dubbel zo groot, een grote dichtbevolkte agglomeratie en een gewoonte/stadscultuur om alle verplaatsingen met het OV te doen, iets wat wij in Antwerpen allemaal niet hebben.
Dat De Lijn eerst al eens zorgt dat er niet zo veel meer zwartrijders meer meerijden, en dat hun dienstverlening wat beter wordt. Daarna kunnen we beginnen over een eventuele metro.
In Brussel scant echt nie-mand zijn pasje tegen die automaten in de bus & tram. Zwartrijden is de norm. Enkel in de metro wel, omdat anders de poortjes je de weg blokkeren.Mag al eens eh. Ik heb al heel vaak in metro's gereden in andere (wereld)steden, en nergens - maar dan ook nergens - kan je ongestraft (vaak zelfs nog maar één rit) zwartrijden. Ofwel moet je tourniquets passeren en/of passeren er zo veel controleurs, dat de kans om gepakt te worden heel hoog ligt.
Ik heb die benaming "premetro" ook altijd zo onnozel gevonden. Dat is gewoon nen tram in nen tunnel.
Aaaah, die Antwerpse bescheidenheid, om hun provinciestadje te vergelijken met een metropool als Lissabon. Schattig toch.
In Brussel scant echt nie-mand zijn pasje tegen die automaten in de bus & tram. Zwartrijden is de norm. Enkel in de metro wel, omdat anders de poortjes je de weg blokkeren.
Voor de jeugd (en dat is dan tot -25j) kost een jaarlijkse MIVB pas de volle 12 euro.
Dat willen ze nu ook gaan invoeren voor iedereen +65 jaar.
Dan zijn het enkel die pechvogels die gaan werken die de volle pot betalen, maar dat loopt vaak via de werkgever dan. Ik denk niet dat de MIVB zo ooit zelfbedruipend gaat worden, maar dat hoeft waarschijnlijk niet. Auto wordt zo fel ontmoedigd, toch voor de inwoners.
Morgen teambuilding letterlijk in station Brussel centraal (normaal werk ik in de buurt van Bordet). Mijn manager komt vanuit oost brabant toch met de auto. Wél elektrisch hé, want dat is goed voor het milieu
Doe ik ook toch ook niet? Ik wou gewoon aantonen waarom Antwerpen geen metro nodig heeft. Er zijn nog steden - die evengoed geen wereldsteden zijn - die wel een serieuze metro hebben, omdat mensen daar bv. wel massaal het OV nemen i.t.t. hier.
Nuja, als Antwerpen al een provinciestadje is, dan zijn Brugge en Hasselt veredelde gehuchten?
Maar je vergeleek Antwerpen als stad met Lissabon omwille van het aantal inwoners, maar Lissabon moet je als metropool/agglomeratie zien hé (2,9 miljoen inwoners). Dan is de vergelijking natuurlijk niet correct.
...
De enige echte uitzondering die ik ken is Lissabon (ook +/- 500k inwoners), dat wel een zeer goede en volwaardige metro heeft. Maar die hebben een bevolkingsdichtheid van dubbel zo groot, een grote dichtbevolkte agglomeratie en een gewoonte/stadscultuur om alle verplaatsingen met het OV te doen, iets wat wij in Antwerpen allemaal niet hebben.
...
Maar uiteraard is Antwerpen op wereldschaal een provinciestad. En daar is toch niks mis mee?
Natuurlijk wel. Ik denk dat Antwerpen niet eens in de top 50 grootste metropolen/steden van Europa staat.Maar in een Europese context ga je toch niet veel "provinciestadjes" tegenkomen met zo'n bevolking, zo'n geschiedenis en zo'n aanwezigheid van historische monumenten, etc.
Er zit nu wel wat meer in. Het project op zich lijkt me wel merites te hebben, de locatie op zich ook. De uitwerking en of het effectief gaat aanslaan, dat is een ander paar mouwen. Het is vooral de manier waarop de toewijzing is gebeurd dat vragen oproept. Die beslissing kan perfect legitiem zijn, maar als je als minister tegen je administratie ingaat, dan mag er in de paper trail wel ergens een degelijke argumentatie te vinden zijn waarom.Over 38 mil euro voor een tv studio en een pleintje met wat eetkraampjes.
Is idd krankzinnig eigenlijk
Natuurlijk wel. Ik denk dat Antwerpen niet eens in de top 50 grootste metropolen/steden van Europa staat.
Natuurlijk wel. Ik denk dat Antwerpen niet eens in de top 50 grootste metropolen/steden van Europa staat.
Door altijd maar weer de zaken te blokkeren, andere studies te eisen en klachten bij de vleet te uiten maakt men er de ideale dossiers van voor politici om zich te profileren. Dan moeten we toch niet verwonderd zijn dat wanneer het goedgekeurd raakt het de meest megalomane projecten zijn want iedereen moet zijn wensen ingevuld zien.Dat moet je toch eens wat beter uitleggen.
Ik denk dat jij als Antwerpenaar gewoon een probleem hebt met het woord 'provinciestad' .Ahja, want hoeveel mensen er wonen is de enigste kwalificatie? Proficiat, je wint de bingo. Dan zijn de enigste wereldsteden die massasteden in China en India, met enkel steden zoals Londen ofzo die nog in het rijtje kunnen passen.
Nog eens, Antwerpen is geen wereldstad. Heb ik nooit gezegd, maar doen alsof het een random provinciestadje is, is nu ook wel niet bepaald juist. Jij, de historicus van dienst hier, moet toch beseffen dat Antwerpen wel iets meer is dan het zoveelste random provinciestadje.
In ieder geval, en dat is het laatste wat ik wil zeggen in deze non-discussie, is dat ik al heel veel steden heb bezocht, groot of klein. En Antwerpen slaagt er, gezien zijn heel beperkte demografische grootte, objectief wel in om veel in huis te hebben qua 'things to do'. Onlangs nog eens naar Budapest geweest: een stad met 3 keer meer inwoners dan Antwerpen, maar waar er in alle objectiviteit nog minder is om te doen dan in Antwerpen. Een stad met veel inwoners kan in veel gevallen ook gewoon een 'woonstad' te zijn maar waar er quasi niks te zien is, en andersom.
Door altijd maar weer de zaken te blokkeren, andere studies te eisen en klachten bij de vleet te uiten maakt men er de ideale dossiers van voor politici om zich te profileren. Dan moeten we toch niet verwonderd zijn dat wanneer het goedgekeurd raakt het de meest megalomane projecten zijn want iedereen moet zijn wensen ingevuld zien.
Mag al eens eh. Ik heb al heel vaak in metro's gereden in andere (wereld)steden, en nergens - maar dan ook nergens - kan je ongestraft (vaak zelfs nog maar één rit) zwartrijden. Ofwel moet je tourniquets passeren en/of passeren er zo veel controleurs, dat de kans om gepakt te worden heel hoog ligt.
Nuja, ik ga niet zeggen dat ik veel beter ben. Ik heb mijn eerste jaar aan de unief (het jaar voor corona) ook altijd zwartgereden. Ik nam dagelijks de tram en bus, en het heeft meer dan een jaar geduurd voor ik gepakt werd. En dan was die controleur nog zo vriendelijk om voor ons twee (ik was met een vriend, die ook zwart reed) maar één boete te geven (dus 53€ zoiets om een heel jaar rond te rijden, rationeel gezien dus de logische keuze ). Intussen lijkt de situatie wel wat te zijn aangepakt. Op de trams toch, op de bussen (zeker die buiten de stad zelf) heb je nog meer kans om 'gebusjackt' te worden dan om een controleur te zien.
Niemand beweert dat Antwerpen het zoveelste random provinciestadje is. Maar jij doet alsof Antwerpen een soort unieke plek boven de rest inneemt. Da's toch vooral chauvinisme dat spreekt dan. Als je wil stoefen over het roemruchte verleden, de betekenis die je stad in de geschiedenis heeft gehad, kan ik als historicus ook niet naast steden als Brugge, Gent of Mechelen kijken. Om dan nog te zwijgen over, alweer, Brussel.
Wel als ik kijk naar wat er vroeger allemaal voorgesteld geweest is om de ring van Antwerpen te sluiten kan ik mij toch niet van de indruk ontdoen dat hoe langer alles aangesleept heeft hoe "zotter" het trace geworden is.Naar mijn gevoel is het net omgekeerd. Politici denken in de eerste plaats aan de prestige of de gepercipieerde ideologische winst van een project, willen het allemaal veel te zot doen, en botsen dan achteraf op het feit dat veel mensen daar helemaal niet op zitten te wachten enerzijds, en de haalbaarheid en betaalbaarheid anderzijds. Maar downsizen of annuleren is gezichtsverlies, dus wordt er vaak volhard in de boosheid.
In Vlaanderen (Brussel hoort daar informeel gewoon niet meer bij)? Ja, zonder twijfel.
Antwerpen staat objectief op alle vlakken voor op Gent, Brugge, en sowieso Mechelen. Je bent nog Hasselt vergeten zeker?
Kijk je als onwetend persoon alleen al naar de kaart van België zijn, dan zie je maar twee grote hubs: Antwerpen en Brussel. Dus zelfs al moest je alles buiten Brussel als provinciestadjes beschouwen, dan is er sowieso wel een rangorde waar Antwerpen zonder twijfel de leiding heeft met grote voorsprong. En internationaal, tja, daar stelt België in het algemeen niks voor.
Ohja, en je kan alleen chauvinistisch zijn als je in een deftige stad woont. Heb mensen uit Hasselt nog niet chauvinistisch weten zijn, dus.
Ze staan voor op drugsgerelateerde criminaliteit... Denk dat we dat wel objectief kunnen stellenBreaking news: Antwerpenaar bevestigt het cliché rond de Antwerpenaar.
Objectief dan nog. Op alle vlakken dan nog. Owkee dan.
Ik wil er echt geen discussie Antwerpen tegen de rest van Vlaanderen van maken hoor, maar jouw insteek is echt allesbehalve objectief.
Is Antwerpen belangrijk op vele vlakken? Uiteraard. En ook de grootste in Vlaanderen op vele vlakken, absoluut. Maar objectief op alle vlakken voor op de andere steden, geen idee wat je daarmee bedoelt en hoe je daar op komt.
lol, die lijst is natuurlijk héél sterk beperkt. Brussel staat er bvb niet in omdat Brussel "slechts" 188.000 inwoners telt.
Net wel.
Er valt wel wat over te zeggen. Maar dat de mobiliteit in Antwerpen echt een probleem is, staat wel vast.Aaaah, die Antwerpse bescheidenheid, om hun provinciestadje te vergelijken met een metropool als Lissabon. Schattig toch.
Antwerpen heeft idd echt geen metro nodig, de tram zorgt toch voor een degelijke verbinding, al kan het uiteraard wel nog een pak beter, ook gewoon met de algehele mobiliteit in Antwerpen.
Ik heb die benaming "premetro" ook altijd zo onnozel gevonden. Dat is gewoon nen tram in nen tunnel.