Oosterweel Antwerpen over budget

Is dat dan zo noodzakelijk in Antwerpen? We hebben al enkele decennia een "premetro", die je snel vanuit Deurne/Oost-Antwerpen tot in de belangrijkste punten in het stadscentrum brengt. Die tunnels en sporen kunnen probleemloos omgevormd tot een volwaardige metrostelsel, maar dat is nog niet nodig aangezien er bij lange niet genoeg gebruikers zijn.
Natuurlijk is de stad de afgelopen decennia hard veranderd en verloopt de verbinding naar het Eilandje of het (Nieuw) Zuid (nog) volledig bovengronds, waardoor je nogal lang onderweg bent. Maar bon, vergeleken met andere steden die een gelijkaardige demografie hebben zoals Antwerpen is een volwaardige metro ook eerder uitzondering dan regel. En dan fietsen we in Antwerpen (en Vlaanderen) nog volop, iets wat ze in de gemiddelde andere stad zeer weinig doen. Bovendien is Antwerpen qua oppervlakte ook nog een redelijk 'dunbevolkte' stad (buiten pakweg Borgerhout/Seefhoek en in de nieuwbouwwijken op het Eilandje en het nieuw Zuid die vol met appartementen staan, vind je in alle andere delen nog altijd meer huizen dan appartementen). De enige echte uitzondering die ik ken is Lissabon (ook +/- 500k inwoners), dat wel een zeer goede en volwaardige metro heeft. Maar die hebben een bevolkingsdichtheid van dubbel zo groot, een grote dichtbevolkte agglomeratie en een gewoonte/stadscultuur om alle verplaatsingen met het OV te doen, iets wat wij in Antwerpen allemaal niet hebben.

Dat De Lijn eerst al eens zorgt dat er niet zo veel meer zwartrijders meer meerijden, en dat hun dienstverlening wat beter wordt. Daarna kunnen we beginnen over een eventuele metro.
Aaaah, die Antwerpse bescheidenheid, om hun provinciestadje te vergelijken met een metropool als Lissabon. Schattig toch. :tongue:

Antwerpen heeft idd echt geen metro nodig, de tram zorgt toch voor een degelijke verbinding, al kan het uiteraard wel nog een pak beter, ook gewoon met de algehele mobiliteit in Antwerpen.

Ik heb die benaming "premetro" ook altijd zo onnozel gevonden. Dat is gewoon nen tram in nen tunnel.
 
Mag al eens eh. Ik heb al heel vaak in metro's gereden in andere (wereld)steden, en nergens - maar dan ook nergens - kan je ongestraft (vaak zelfs nog maar één rit) zwartrijden. Ofwel moet je tourniquets passeren en/of passeren er zo veel controleurs, dat de kans om gepakt te worden heel hoog ligt.
In Brussel scant echt nie-mand zijn pasje tegen die automaten in de bus & tram. Zwartrijden is de norm. Enkel in de metro wel, omdat anders de poortjes je de weg blokkeren.

Voor de jeugd (en dat is dan tot -25j) kost een jaarlijkse MIVB pas de volle 12 euro.
Dat willen ze nu ook gaan invoeren voor iedereen +65 jaar.

Dan zijn het enkel die pechvogels die gaan werken die de volle pot betalen, maar dat loopt vaak via de werkgever dan. Ik denk niet dat de MIVB zo ooit zelfbedruipend gaat worden, maar dat hoeft waarschijnlijk niet. Auto wordt zo fel ontmoedigd, toch voor de inwoners.

Morgen teambuilding letterlijk in station Brussel centraal (normaal werk ik in de buurt van Bordet). Mijn manager komt vanuit oost brabant toch met de auto. Wél elektrisch hé, want dat is goed voor het milieu :rolleyes:

Ik heb die benaming "premetro" ook altijd zo onnozel gevonden. Dat is gewoon nen tram in nen tunnel.

Dit 100%
 
Aaaah, die Antwerpse bescheidenheid, om hun provinciestadje te vergelijken met een metropool als Lissabon. Schattig toch. :tongue:

Doe ik ook toch ook niet? 🥱 Ik wou gewoon aantonen waarom Antwerpen geen metro nodig heeft. Er zijn nog steden - die evengoed geen wereldsteden zijn - die wel een serieuze metro hebben, omdat mensen daar bv. wel massaal het OV nemen i.t.t. hier.

Nuja, als Antwerpen al een provinciestadje is, dan zijn Brugge en Hasselt veredelde gehuchten? 😂

In Brussel scant echt nie-mand zijn pasje tegen die automaten in de bus & tram. Zwartrijden is de norm. Enkel in de metro wel, omdat anders de poortjes je de weg blokkeren.

Voor de jeugd (en dat is dan tot -25j) kost een jaarlijkse MIVB pas de volle 12 euro.
Dat willen ze nu ook gaan invoeren voor iedereen +65 jaar.

Dan zijn het enkel die pechvogels die gaan werken die de volle pot betalen, maar dat loopt vaak via de werkgever dan. Ik denk niet dat de MIVB zo ooit zelfbedruipend gaat worden, maar dat hoeft waarschijnlijk niet. Auto wordt zo fel ontmoedigd, toch voor de inwoners.

Morgen teambuilding letterlijk in station Brussel centraal (normaal werk ik in de buurt van Bordet). Mijn manager komt vanuit oost brabant toch met de auto. Wél elektrisch hé, want dat is goed voor het milieu :rolleyes:

Ik had het dan ook over steden buiten België. België is op dat vlak overal even achterlijk.
 
Doe ik ook toch ook niet? 🥱 Ik wou gewoon aantonen waarom Antwerpen geen metro nodig heeft. Er zijn nog steden - die evengoed geen wereldsteden zijn - die wel een serieuze metro hebben, omdat mensen daar bv. wel massaal het OV nemen i.t.t. hier.

Nuja, als Antwerpen al een provinciestadje is, dan zijn Brugge en Hasselt veredelde gehuchten? 😂

Maar je vergeleek Antwerpen als stad met Lissabon omwille van het aantal inwoners, maar Lissabon moet je als metropool/agglomeratie zien hé (2,9 miljoen inwoners). Dan is de vergelijking natuurlijk niet correct.

Maar uiteraard is Antwerpen op wereldschaal een provinciestad. En daar is toch niks mis mee?
 
Maar je vergeleek Antwerpen als stad met Lissabon omwille van het aantal inwoners, maar Lissabon moet je als metropool/agglomeratie zien hé (2,9 miljoen inwoners). Dan is de vergelijking natuurlijk niet correct.

Uhmm, misschien eerst eens goed lezen. Ik geef toch duidelijk de grote verschilpunten aan?

...

De enige echte uitzondering die ik ken is Lissabon (ook +/- 500k inwoners), dat wel een zeer goede en volwaardige metro heeft. Maar die hebben een bevolkingsdichtheid van dubbel zo groot, een grote dichtbevolkte agglomeratie en een gewoonte/stadscultuur om alle verplaatsingen met het OV te doen, iets wat wij in Antwerpen allemaal niet hebben.

...

Maar uiteraard is Antwerpen op wereldschaal een provinciestad. En daar is toch niks mis mee?

Ja tuurlijk, je gaat mij ook nooit horen zeggen dat Antwerpen een wereldstad is. Maar "een provinciestadje" is het evenmin. Ja, in vergelijking met van die massalanden zoals India, China en de VS. Maar in een Europese context ga je toch niet veel "provinciestadjes" tegenkomen met zo'n bevolking, zo'n geschiedenis en zo'n aanwezigheid van historische monumenten, etc. Je zou Antwerpen nog het best van al kunnen vergelijken met Bratislava.
En wie wilt er nu tbh in een wereldstad wonen. Antwerpen is vooral een leuke stad voor de eigen bewoners. Dat gevoel zal in van die gigantische metropolen, met miljoenen toeristen en overal expats, toch wel heel wat minder zijn.

Enfin, over wat gaat die discussie hier eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Maar in een Europese context ga je toch niet veel "provinciestadjes" tegenkomen met zo'n bevolking, zo'n geschiedenis en zo'n aanwezigheid van historische monumenten, etc.
Natuurlijk wel. Ik denk dat Antwerpen niet eens in de top 50 grootste metropolen/steden van Europa staat.
 
Over 38 mil euro voor een tv studio en een pleintje met wat eetkraampjes.

Is idd krankzinnig eigenlijk
Er zit nu wel wat meer in. Het project op zich lijkt me wel merites te hebben, de locatie op zich ook. De uitwerking en of het effectief gaat aanslaan, dat is een ander paar mouwen. Het is vooral de manier waarop de toewijzing is gebeurd dat vragen oproept. Die beslissing kan perfect legitiem zijn, maar als je als minister tegen je administratie ingaat, dan mag er in de paper trail wel ergens een degelijke argumentatie te vinden zijn waarom.
 
Natuurlijk wel. Ik denk dat Antwerpen niet eens in de top 50 grootste metropolen/steden van Europa staat.

Ahja, want hoeveel mensen er wonen is de enigste kwalificatie? Proficiat, je wint de bingo. Dan zijn de enigste wereldsteden die er zijn de massasteden in China en India, met enkel steden zoals Londen ofzo die nog in het rijtje kunnen passen.

Nog eens, Antwerpen is geen wereldstad. Heb ik nooit gezegd en zal ik ook nooit doen, maar doen alsof het een random provinciestadje is, is nu ook wel niet bepaald juist. Jij, de historicus van dienst hier, moet toch beseffen dat Antwerpen wel iets meer is dan het zoveelste random provinciestadje.
In ieder geval, en dat is het laatste wat ik wil zeggen in deze non-discussie, is dat ik al heel veel steden heb bezocht, groot of klein. En Antwerpen slaagt er, gezien zijn heel beperkte demografische grootte, objectief wel in om veel in huis te hebben qua 'things to do'. Onlangs nog eens naar Budapest geweest: een stad met 3 keer meer inwoners dan Antwerpen, maar waar er in alle objectiviteit nog minder is om te doen dan in Antwerpen. Een stad met veel inwoners kan in veel gevallen ook gewoon een 'woonstad' te zijn maar waar er quasi niks te zien is, en andersom.

Anyway.
 
Dat moet je toch eens wat beter uitleggen.
Door altijd maar weer de zaken te blokkeren, andere studies te eisen en klachten bij de vleet te uiten maakt men er de ideale dossiers van voor politici om zich te profileren. Dan moeten we toch niet verwonderd zijn dat wanneer het goedgekeurd raakt het de meest megalomane projecten zijn want iedereen moet zijn wensen ingevuld zien.
 
Ahja, want hoeveel mensen er wonen is de enigste kwalificatie? Proficiat, je wint de bingo. Dan zijn de enigste wereldsteden die massasteden in China en India, met enkel steden zoals Londen ofzo die nog in het rijtje kunnen passen.

Nog eens, Antwerpen is geen wereldstad. Heb ik nooit gezegd, maar doen alsof het een random provinciestadje is, is nu ook wel niet bepaald juist. Jij, de historicus van dienst hier, moet toch beseffen dat Antwerpen wel iets meer is dan het zoveelste random provinciestadje.
In ieder geval, en dat is het laatste wat ik wil zeggen in deze non-discussie, is dat ik al heel veel steden heb bezocht, groot of klein. En Antwerpen slaagt er, gezien zijn heel beperkte demografische grootte, objectief wel in om veel in huis te hebben qua 'things to do'. Onlangs nog eens naar Budapest geweest: een stad met 3 keer meer inwoners dan Antwerpen, maar waar er in alle objectiviteit nog minder is om te doen dan in Antwerpen. Een stad met veel inwoners kan in veel gevallen ook gewoon een 'woonstad' te zijn maar waar er quasi niks te zien is, en andersom.
Ik denk dat jij als Antwerpenaar gewoon een probleem hebt met het woord 'provinciestad' :laugh:.

Volgens de definitie is Antwerpen een grootstad, maar dat zijn Brugge en Leuven volgens die definitie ook. Gevoelsmatig is er in ons land maar één echte grootstad en dat is Brussel. En kijk je buiten de landsgrenzen, dan is het toch niet zo moeilijk te begrijpen dat mensen de Vlaamse steden eerder gaan benoemen als provinciestad dan als grootstad?

Niemand beweert dat Antwerpen het zoveelste random provinciestadje is. Maar jij doet alsof Antwerpen een soort unieke plek boven de rest inneemt. Da's toch vooral chauvinisme dat spreekt dan. Als je wil stoefen over het roemruchte verleden, de betekenis die je stad in de geschiedenis heeft gehad, kan ik als historicus ook niet naast steden als Brugge, Gent of Mechelen kijken. Om dan nog te zwijgen over, alweer, Brussel.


Door altijd maar weer de zaken te blokkeren, andere studies te eisen en klachten bij de vleet te uiten maakt men er de ideale dossiers van voor politici om zich te profileren. Dan moeten we toch niet verwonderd zijn dat wanneer het goedgekeurd raakt het de meest megalomane projecten zijn want iedereen moet zijn wensen ingevuld zien.

Naar mijn gevoel is het net omgekeerd. Politici denken in de eerste plaats aan de prestige of de gepercipieerde ideologische winst van een project, willen het allemaal veel te zot doen, en botsen dan achteraf op het feit dat veel mensen daar helemaal niet op zitten te wachten enerzijds, en de haalbaarheid en betaalbaarheid anderzijds. Maar downsizen of annuleren is gezichtsverlies, dus wordt er vaak volhard in de boosheid.
 
Mag al eens eh. Ik heb al heel vaak in metro's gereden in andere (wereld)steden, en nergens - maar dan ook nergens - kan je ongestraft (vaak zelfs nog maar één rit) zwartrijden. Ofwel moet je tourniquets passeren en/of passeren er zo veel controleurs, dat de kans om gepakt te worden heel hoog ligt.

Nuja, ik ga niet zeggen dat ik veel beter ben. Ik heb mijn eerste jaar aan de unief (het jaar voor corona) ook altijd zwartgereden. Ik nam dagelijks de tram en bus, en het heeft meer dan een jaar geduurd voor ik gepakt werd. En dan was die controleur nog zo vriendelijk om voor ons twee (ik was met een vriend, die ook zwart reed) maar één boete te geven (dus 53€ zoiets om een heel jaar rond te rijden, rationeel gezien dus de logische keuze 😂 ). Intussen lijkt de situatie wel wat te zijn aangepakt. Op de trams toch, op de bussen (zeker die buiten de stad zelf) heb je nog meer kans om 'gebusjackt' te worden dan om een controleur te zien.

Euh? Je doet precies alsof dat dat enkel in België is :p


M.T.A. Looks Beyond Enforcement After $690 Million in Fare Evasion

 
Niemand beweert dat Antwerpen het zoveelste random provinciestadje is. Maar jij doet alsof Antwerpen een soort unieke plek boven de rest inneemt. Da's toch vooral chauvinisme dat spreekt dan. Als je wil stoefen over het roemruchte verleden, de betekenis die je stad in de geschiedenis heeft gehad, kan ik als historicus ook niet naast steden als Brugge, Gent of Mechelen kijken. Om dan nog te zwijgen over, alweer, Brussel.

In Vlaanderen (Brussel hoort daar informeel gewoon niet meer bij)? Ja, zonder twijfel.
Antwerpen staat objectief op alle vlakken voor op Gent, Brugge, en sowieso Mechelen. Je bent nog Hasselt vergeten zeker? 😂

Kijk je als onwetend persoon alleen al naar de kaart van België zijn, dan zie je maar twee grote hubs: Antwerpen en Brussel. Dus zelfs al moest je alles buiten Brussel als provinciestadjes beschouwen, dan is er sowieso wel een rangorde waar Antwerpen zonder twijfel de leiding heeft met grote voorsprong. En internationaal, tja, daar stelt België in het algemeen niks voor.

Ohja, en je kan alleen chauvinistisch zijn als je in een deftige stad woont. Heb mensen uit Hasselt nog niet chauvinistisch weten zijn, dus. :hurrr:
 
Naar mijn gevoel is het net omgekeerd. Politici denken in de eerste plaats aan de prestige of de gepercipieerde ideologische winst van een project, willen het allemaal veel te zot doen, en botsen dan achteraf op het feit dat veel mensen daar helemaal niet op zitten te wachten enerzijds, en de haalbaarheid en betaalbaarheid anderzijds. Maar downsizen of annuleren is gezichtsverlies, dus wordt er vaak volhard in de boosheid.
Wel als ik kijk naar wat er vroeger allemaal voorgesteld geweest is om de ring van Antwerpen te sluiten kan ik mij toch niet van de indruk ontdoen dat hoe langer alles aangesleept heeft hoe "zotter" het trace geworden is.
 
In Vlaanderen (Brussel hoort daar informeel gewoon niet meer bij)? Ja, zonder twijfel.
Antwerpen staat objectief op alle vlakken voor op Gent, Brugge, en sowieso Mechelen. Je bent nog Hasselt vergeten zeker? 😂

Kijk je als onwetend persoon alleen al naar de kaart van België zijn, dan zie je maar twee grote hubs: Antwerpen en Brussel. Dus zelfs al moest je alles buiten Brussel als provinciestadjes beschouwen, dan is er sowieso wel een rangorde waar Antwerpen zonder twijfel de leiding heeft met grote voorsprong. En internationaal, tja, daar stelt België in het algemeen niks voor.

Ohja, en je kan alleen chauvinistisch zijn als je in een deftige stad woont. Heb mensen uit Hasselt nog niet chauvinistisch weten zijn, dus. :hurrr:

Breaking news: Antwerpenaar bevestigt het cliché rond de Antwerpenaar. :clap:

Objectief dan nog. Op alle vlakken dan nog. Owkee dan.

Ik wil er echt geen discussie Antwerpen tegen de rest van Vlaanderen van maken hoor, maar jouw insteek is echt allesbehalve objectief.

Is Antwerpen belangrijk op vele vlakken? Uiteraard. En ook de grootste in Vlaanderen op vele vlakken, absoluut. Maar objectief op alle vlakken voor op de andere steden, geen idee wat je daarmee bedoelt en hoe je daar op komt.
 
Breaking news: Antwerpenaar bevestigt het cliché rond de Antwerpenaar. :clap:

Objectief dan nog. Op alle vlakken dan nog. Owkee dan.

Ik wil er echt geen discussie Antwerpen tegen de rest van Vlaanderen van maken hoor, maar jouw insteek is echt allesbehalve objectief.

Is Antwerpen belangrijk op vele vlakken? Uiteraard. En ook de grootste in Vlaanderen op vele vlakken, absoluut. Maar objectief op alle vlakken voor op de andere steden, geen idee wat je daarmee bedoelt en hoe je daar op komt.
Ze staan voor op drugsgerelateerde criminaliteit... Denk dat we dat wel objectief kunnen stellen :)
 
lol, die lijst is natuurlijk héél sterk beperkt. Brussel staat er bvb niet in omdat Brussel "slechts" 188.000 inwoners telt.

Antwerpen is slechts de derde grootste stedelijke regio van België. Allez, als je de regio rond Kortrijk als Belgisch beschouwt :).

Kijk, Antwerpen heeft héél wat te bieden, maar zoals stungunner zegt is dat zeker niet op alle vlakken zo.
 
Aaaah, die Antwerpse bescheidenheid, om hun provinciestadje te vergelijken met een metropool als Lissabon. Schattig toch. :tongue:

Antwerpen heeft idd echt geen metro nodig, de tram zorgt toch voor een degelijke verbinding, al kan het uiteraard wel nog een pak beter, ook gewoon met de algehele mobiliteit in Antwerpen.

Ik heb die benaming "premetro" ook altijd zo onnozel gevonden. Dat is gewoon nen tram in nen tunnel.
Er valt wel wat over te zeggen. Maar dat de mobiliteit in Antwerpen echt een probleem is, staat wel vast.
In en rond Antwerpen, waardoor Oosterweel wel nodig is uiteraard. Of een andere oplossing daarvoor natuurlijk.

Maar veel problemen ìn Antwerpen zouden wel opgelost zijn met een volwaardige metro. Je moet het ook wel iets breder bekijken dan alles binnen de Singel, heel veel plaatsen zijn alleen bereikbaar met 3 overstappen en dan staat het openbaar vervoer evenzeer in de file waar de auto's in staan. Los nog van het feit dat de trams extra rijvakken innemen of soms de fietsinfrastructuur tegenwerken. Die fietsinfrastructuur is misschien nog wel het grootste probleem, maar goed, dat is by design, gezien de burgemeester die ze verkozen hebben.

De benaming 'premetro' weerspiegelt dat ook wel: al van in de jaren 60 was het plan om die tunnels uiteindelijk te gebruiken voor metro's ook, maar tijdelijk stuurden ze er trams door. De volgende fase is er echter 60 jaar later nog niet gekomen.
 
Terug
Bovenaan