Oordoppen

Volgende week een afspraak bij Goed. Ik vond toch dat die van Alpine wat irritant zaten tijdens Rammstein vorige week en zo'n custom setje is nooit weggegooid. Gaat bij Amber Broos al goed van pas komen in Oktober/November.

Goede beslissing, zowel de afspraak bij Goed als het event van Amber Broos 😉!
Voordeel van maatwerk is nog steeds dat ze perfect aansluitend zullen zijn, wat hij generieke oordopjes niet altijd gegarandeerd kan worden.
Het kan wel zijn dat je de customs mettertijd ontgroeit, maar dat zal niet voor de eerste jaren zijn.
 
Goede beslissing, zowel de afspraak bij Goed als het event van Amber Broos 😉!
Voordeel van maatwerk is nog steeds dat ze perfect aansluitend zullen zijn, wat hij generieke oordopjes niet altijd gegarandeerd kan worden.
Het kan wel zijn dat je de customs mettertijd ontgroeit, maar dat zal niet voor de eerste jaren zijn.
Ik had gelezen dat ge die elk jaar is moet laten controleren of is dat niet zo hard nodig?
 
Ik had gelezen dat ge die elk jaar is moet laten controleren of is dat niet zo hard nodig?
Door mijn tinnitus heb ik nog steeds een bepaalde schrik heb dat het zou kunnen verergeren, dus laat ik ze ieder jaar eens testen (meestal voordat het festivalseizoen begint).
Duurt maar een paar seconden, maar dan ben je wel zeker.
Afspraak hiervoor kan je ook inboeken in hun online agenda bij Goed.
Misschien eens vragen welke termijn ze zelf aanraden, maar ze doen er in elk geval niet moeilijk over.

Heb er al een ganse historiek opzitten met oordopjes (vroeger Variphone, nu Pluggerz).
'k Vond het altijd jammer dat er onder de audiologen zoveel verloop is en dat je bijna nooit bij dezelfde terecht kunt.
Van de laatste was ik zo tevreden dat ik gewoon haar persoonlijke gegevens gevraagd heb (en gekregen). Als ze nu verandert van werk (en ze blijft aan de slag als audiologe), dan weet ik haar te vinden! 😉
 
Vorige maand voor het eerst mijn oordopjes getest. Dempten volgens mij goed genoeg (heb wel niet echt ervaring), maar links leek het toch constant wat te "lekken" zoals dat hier wordt genoemd. Alsof het dopje te klein was voor mijn gehoorgang. Ik moest er dan ook constant aan draaien en het aanduwen om meer te dempen.
Dat zorgde er dan ook voor dat dat oor een beetje "aangetast" was nadien door al dat gepruts, maar gelukkig uiteindelijk geen gepiep, enkel wat tijdelijke druk/ruis. Het was ook een outdoors festival, dus dit help daar misschien bij.

Het volgend festival wordt echter indoors en ik loop liever geen risico hiermee, dus ik heb nu een afspraak gemaakt bij een Laperre center. Enige nadeel is dat dit blijkbaar pas binnen een maand kan, een paar dagen vóór het festival... 🫤
Duurt het erg lang om oordoppen op maat te laten maken?
 
Vorige maand voor het eerst mijn oordopjes getest. Dempten volgens mij goed genoeg (heb wel niet echt ervaring), maar links leek het toch constant wat te "lekken" zoals dat hier wordt genoemd. Alsof het dopje te klein was voor mijn gehoorgang. Ik moest er dan ook constant aan draaien en het aanduwen om meer te dempen.
Dat zorgde er dan ook voor dat dat oor een beetje "aangetast" was nadien door al dat gepruts, maar gelukkig uiteindelijk geen gepiep, enkel wat tijdelijke druk/ruis. Het was ook een outdoors festival, dus dit help daar misschien bij.

Het volgend festival wordt echter indoors en ik loop liever geen risico hiermee, dus ik heb nu een afspraak gemaakt bij een Laperre center. Enige nadeel is dat dit blijkbaar pas binnen een maand kan, een paar dagen vóór het festival... 🫤
Duurt het erg lang om oordoppen op maat te laten maken?
Ik heb ze laten maken bij het Hoorcentrum van de CM, en dat duurde toch wel een klein maandje - was wel nét voor het festivalseizoen begon (eind mei)
 
Vorige maand voor het eerst mijn oordopjes getest. Dempten volgens mij goed genoeg (heb wel niet echt ervaring), maar links leek het toch constant wat te "lekken" zoals dat hier wordt genoemd. Alsof het dopje te klein was voor mijn gehoorgang. Ik moest er dan ook constant aan draaien en het aanduwen om meer te dempen.
Dat zorgde er dan ook voor dat dat oor een beetje "aangetast" was nadien door al dat gepruts, maar gelukkig uiteindelijk geen gepiep, enkel wat tijdelijke druk/ruis. Het was ook een outdoors festival, dus dit help daar misschien bij.

Het volgend festival wordt echter indoors en ik loop liever geen risico hiermee, dus ik heb nu een afspraak gemaakt bij een Laperre center. Enige nadeel is dat dit blijkbaar pas binnen een maand kan, een paar dagen vóór het festival... 🫤
Duurt het erg lang om oordoppen op maat te laten maken?
Drie weken hier. Dan nog een afspraak maken natuurlijk met een lektest.

Morgen mijn oordoppen op maat ophalen se. 31 oktober eens testen bij Amber Broos indoor.
 
Vorige maand voor het eerst mijn oordopjes getest. Dempten volgens mij goed genoeg (heb wel niet echt ervaring), maar links leek het toch constant wat te "lekken" zoals dat hier wordt genoemd. Alsof het dopje te klein was voor mijn gehoorgang. Ik moest er dan ook constant aan draaien en het aanduwen om meer te dempen.
Dat zorgde er dan ook voor dat dat oor een beetje "aangetast" was nadien door al dat gepruts, maar gelukkig uiteindelijk geen gepiep, enkel wat tijdelijke druk/ruis. Het was ook een outdoors festival, dus dit help daar misschien bij.

Het volgend festival wordt echter indoors en ik loop liever geen risico hiermee, dus ik heb nu een afspraak gemaakt bij een Laperre center. Enige nadeel is dat dit blijkbaar pas binnen een maand kan, een paar dagen vóór het festival... 🫤
Duurt het erg lang om oordoppen op maat te laten maken?
Welke oordoppen heb je nu dan misschien? Gewone generieke?

Ik zou in uw plaats dan toch ergens een audioloog proberen te vinden die snel een afdruk kan nemen zodat je eventueel uw maatwerkdoppen nog hebt voor dat festival.
Voor die CM-gehoorcentra hoef je trouwens geen CM-lid te zijn; je misloopt enkel een minimale korting.
 
Vorige maand voor het eerst mijn oordopjes getest. Dempten volgens mij goed genoeg (heb wel niet echt ervaring), maar links leek het toch constant wat te "lekken" zoals dat hier wordt genoemd. Alsof het dopje te klein was voor mijn gehoorgang. Ik moest er dan ook constant aan draaien en het aanduwen om meer te dempen.
Dat zorgde er dan ook voor dat dat oor een beetje "aangetast" was nadien door al dat gepruts, maar gelukkig uiteindelijk geen gepiep, enkel wat tijdelijke druk/ruis. Het was ook een outdoors festival, dus dit help daar misschien bij.

Het volgend festival wordt echter indoors en ik loop liever geen risico hiermee, dus ik heb nu een afspraak gemaakt bij een Laperre center. Enige nadeel is dat dit blijkbaar pas binnen een maand kan, een paar dagen vóór het festival... 🫤
Duurt het erg lang om oordoppen op maat te laten maken?
Heb je op tijd laten weten dat er een dopje niet goed zit? Dan zouden ze normaal gratis een nieuw moeten laten maken. Als je er te lang mee wacht, durven ze al vaak moeilijk doen.

Altijd een goeie tip. Test ze binnen de maand toch zeker minstens 1 keer zeer goed en lang genoeg zodat je op tijd kan laten weten als ze niet goed zitten.
 
Heb je op tijd laten weten dat er een dopje niet goed zit? Dan zouden ze normaal gratis een nieuw moeten laten maken. Als je er te lang mee wacht, durven ze al vaak moeilijk doen.

Altijd een goeie tip. Test ze binnen de maand toch zeker minstens 1 keer zeer goed en lang genoeg zodat je op tijd kan laten weten als ze niet goed zitten.
Het waren universele doppen van eBay, dus opnieuw laten maken is geen optie.

Mja, hoe kun je die fatsoenlijk testen als je niet elke week naar een optreden gaat? Misschien een domme vraag...
 
Welke oordoppen heb je nu dan misschien? Gewone generieke?

Ik zou in uw plaats dan toch ergens een audioloog proberen te vinden die snel een afdruk kan nemen zodat je eventueel uw maatwerkdoppen nog hebt voor dat festival.
Voor die CM-gehoorcentra hoef je trouwens geen CM-lid te zijn; je misloopt enkel een minimale korting.
Deze: https://www.amazon.nl/dp/B084MLBZ9B?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details
Ik ken er verder weinig van, ging voordien héél zelden naar optredens, maar wou hier graag verandering in brengen.

Ik heb al een afspraak gemaakt bij Laperre, maar dat gaat pas binnen een maand helaas. (Ik woon in een stad die op dit forum wel eens "geriatrie in openlucht" wordt genoemd, dus dan weet je genoeg. 🙄)
 
Mja, hoe kun je die fatsoenlijk testen als je niet elke week naar een optreden gaat? Misschien een domme vraag...
Honderd percent zeker kan je nooit zijn bij universele.
Sommige studies tonen zelfs aan dat 'een beetje' lekken even schadelijk kan zijn dan geen oordoppen (wat geen pleidooi is om geen oordoppen te gebruiken uiteraard).

Om op je vraag te antwoorden: eens uittesten in een andere geluidruchtige omgeving.
Bijvoorbeeld in de trein of auto op autostrade zou je al de demping moeten horen...
 
Ik heb al een afspraak gemaakt bij Laperre, maar dat gaat pas binnen een maand helaas.
Kan je altijd annuleren uiteraard,,mocht je ergens anders vroeger terecht kunnen...

Deze: https://www.amazon.nl/dp/B084MLBZ9B?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details
Ik ken er verder weinig van, ging voordien héél zelden naar optredens, maar wou hier graag verandering in brengen.
Alpine op zich vrij bekend merk. Wordt ook verdeeld in België bij sommige gehoorcentra.
Heb ooit nog Alpines geprobeerd als slaapdoppen (de groene).
 
Ah, maar ik dacht dat je al op maat gemaakte doppen had laten maken en dat die niet goed zaten.
Aan universele valt weinig te doen als ze niet goed zitten. Da's wat het is :tongue:

Als je persoonlijke laat maken, vraag zeker hoeveel tijd je hebt om ze terug te brengen als ze niet goed zitten.
Steek ze zeker eens een 2 tal uur in oren met of zonder muziek, dan word je al het gevoel gewaar. Bij voorkeur toch ook zo snel mogelijk eens in de muziek om de demping gewaar te worden. Lekkage kunnen ze testen ter plaatse, dus dat kan je direct doen.

Ah nog een tip voor wie er laat maken. Vraag hoe ze duidelijk maken welke links en rechts is. Mijn oude variphones hadden gekleurde bolletjes (blauw en rood) om links en rechts aan te duiden. Bij men nieuwe zijn dat mini lettertjes met L en R en zeker in den donker zo goed als niet leesbaar. Vaak kunde uw doppen in 2 kleuren laten maken, dus tkan handig zijn op links en rechts een andere kleur te geven als ge snel de juiste in de juiste oor wilt steken :woohoo:
 
Kan je altijd annuleren uiteraard,,mocht je ergens anders vroeger terecht kunnen...
Zonet dan toch een andere gevonden waar ik vrijdag al bij terechtkan. Als het minder dan een maand duurt heb ik geluk...

Het is idd een beetje op de valreep. Tickets waren ook wat impulsief geboekt. :unsure:
 
Zonet dan toch een andere gevonden waar ik vrijdag al bij terechtkan. Als het minder dan een maand duurt heb ik geluk...

Het is idd een beetje op de valreep. Tickets waren ook wat impulsief geboekt. :unsure:
Nu zijn we natuurlijk wel benieuwd op welk festival je de (hopelijk) nieuwe maatwerk-oordoppen gaat uittesten! 😉
 
@Fusetea, laat u ook geen stress aanpraten hé. Ge kunt perfect naar uw festival gaan met uw Alpines of zelfs gewoon van die mouchen dopjes. Ge gaat daarmee echt geen gehoorschade oplopen hoor (tenzij uitzonderlijke situaties).
Het is uiteraard duizend keer prettiger om goed zittende en correct filterende oordoppen te hebben. Maar die niet hebben is absoluut geen probleem.
 
@Fusetea, laat u ook geen stress aanpraten hé. Ge kunt perfect naar uw festival gaan met uw Alpines of zelfs gewoon van die mouchen dopjes. Ge gaat daarmee echt geen gehoorschade oplopen hoor (tenzij uitzonderlijke situaties).
Het is uiteraard duizend keer prettiger om goed zittende en correct filterende oordoppen te hebben. Maar die niet hebben is absoluut geen probleem.
Als ik dit artikel lees, ben ik daar toch niet zo zeker van. Het is ook indoor, dus dan ben ik wel wat banger.
De "mouchen" dopjes, die beschermen weliswaar tegen hoge tonen, maar geen lage tonen. Dit heb ik gelezen in de zelfmoordbrief van die Vlaming met zijn hyperacusis.

Ik gebruik die laatste trouwens om mee te slapen. Heb een hele voorraad voor een jaar (als het niet langer is), maar als die op zijn ga ik toch kijken voor anderen (misschien ook op maat), want sinds een hele tijd heb ik er bij het wakker worden steeds pijn van aan mijn rechteroor door er lang op te liggen. 🙁 Heb er zelfs een tijdje geleden eens een druk en lichte piep door gehad (ik dacht een prop, maar dit was het toch niet volgens de huisarts), maar dit is gelukkig weggetrokken na een paar dagen. (Neusspray, neusspoeling en sinu/allergie-pillen gebruikt op voorschrift.)
 
Net de mijne gaan ophalen en die zitten echt wel veel comfortabeler dan die universele van Alpine. Het neemt ook wel meer ruimte in, dus die van Alpine laat ik gewoon aan men sleutelhanger zitten voor het geval ik de andere eens vergeten ben 🤷‍♂️
 
Laatst bewerkt:
Intussen mijn op maat gemaakte oordoppen gaan ophalen. Ik kon terecht bij Amplifon en ben heel tevreden over hen; zou ze aan iedereen aanraden.
Zoals gedacht heb ik erg smalle gehoorhangen, vooral rechts; links is iets breder. Daardoor had ik waarschijnlijk het gevoel dat de universele doppen aan die kant een beetje lekten. Er werd mij daardoor het harder materiaal aanbevolen. De filter is gewoon standaard.
Men heeft ook een gehoortest gedaan en mijn gehoor is perfect in orde. :) Ik heb links weliswaar een beetje verlies door een ongeval en dat merkte ik ook weer tijdens de test, maar daar heb ik in de praktijk nog lang geen last van.

Ik heb ze nog niet kunnen testen op een concert, maar momenteel ben ik bij mijn schoonouders en hier is momenteel ook één van de neefjes van de vriend aanwezig. Die heeft ADHD en op normaal volume praten kent hij niet. Voor mij dus het ideale moment om de doppen uit te testen. 😅 In ieder geval is het al een pak dragelijker. Ik denk dan ook dat ik deze oordoppen dan ook niet enkel bij concerten ga gebruiken, want ik heb erg snel last van "lawaai".
 
Terug
Bovenaan