Oordoppen

Ik zeg wel dat (als mijn info correct is) oordoppen, hetgene waarvan @Aprella hoopt dat het de oplossing is, geen uitkomst zal bieden voor dat probleem
Die info klopt.
Je kan maatwerk oordoppen het beste vergelijken met iemand die 'ongeveer' de volumeknop naar beneden draait...
Ik zeg wel ongeveer, want bepaalde frequenties worden meer gedempt om gehoorschade te voorkomen, dus qua klankkleur zal er wel wat verschil opzitten.
Maar qua muziekbeleving zal je sowieso een veel betere geluidskwaliteit hebben dan de universele doppen.

Pratende concertgangers zijn ook mijn ergernis nummer 1.
En dan heb ik het niet over iemand die gewoon eens zegt "hoe goed is die drummer", maar wel over sommigen die gans hun hebben en houwen uit de doeken moeten doen.
Nee, het kan mij op dat moment echt niet schelen dat uwen kleinen zijn eerste stapjes heeft gezet en zijn eerste woordjes aan het brabbelen is! 🤬
 
Pratende concertgangers zijn ook mijn ergernis nummer 1.
En dan heb ik het niet over iemand die gewoon eens zegt "hoe goed is die drummer", maar wel over sommigen die gans hun hebben en houwen uit de doeken moeten doen.
Nee, het kan mij op dat moment echt niet schelen dat uwen kleinen zijn eerste stapjes heeft gezet en zijn eerste woordjes aan het brabbelen is! 🤬

Echt he 😅. Dood normaal om even iets tegen elkaar te zeggen maar toch geen lange conversaties.
Als ik het niet zo rot zou vinden om tijdens een optreden mij tussen het publiek door te wringen, zou ik dat gewoon doen. Maar ik heb dat zelf niet graag 😅

Maar bedankt voor de tips :) ik ga eens beginnen kijken bij mijn ziekenfonds!
 
oordopjes werken overigens best goed om pratende concertgangers uit te filteren. Niet bij een rockconcert natuurlijk, maar bv. in het OLT wordt altijd veel getetterd tijdens concerten. Tot je je oordoppen insteekt, dan hoor je enkel muziek. De klankvervorming is miniem, en in niets te vergelijken met die vreselijke gratis doppen uit die rare weke mousse.
 
oordopjes werken overigens best goed om pratende concertgangers uit te filteren. Niet bij een rockconcert natuurlijk, maar bv. in het OLT wordt altijd veel getetterd tijdens concerten. Tot je je oordoppen insteekt, dan hoor je enkel muziek. De klankvervorming is miniem, en in niets te vergelijken met die vreselijke gratis doppen uit die rare weke mousse.
Dat ervaar ik toch zo niet.
Als er een groep voor mij staat te lullen tijdens een concert, dan kan ik zelfs heel goed verstaan wat ze zeggen, zelfs met mijn demping van -25 dB.

Wat je wel hebt in gesloten concertzalen, dat is dat het geroezemoes voor aanvang al heel luid kan zijn. Een vol Sportpaleis van 18.000 man dat tegen elkaar staat te praten, produceert heel wat decibels.
Op dat moment gaat de gehoorbescherming ook al in en dan is het al meteen een stuk aangenamer.

In het OLT ben ik een paar keer geweest, maar herinner mij nu niet bepaald dat de concertbezoekers daar luidruchtiger waren dan ergens anders.
Meer een kwestie van chance waar je staat/zit en/of wie rondom je staat/zit, veronderstel ik?

De meest problematische concerten voor luidruchtig en ongeïnteresseerd publiek zijn de gratis feesten of festivals als de Gentse Feesten.
I ♥️ de Gentse Feesten, maar geconcentreerd en rustig een concert bijwonen is praktisch onmogelijk daar... (toch niet buiten).
 
Ik moet hier echt nog eens voor kijken, vandaar kleine thread dig.

Die pluggerz zijn hier al een paar keer gepasseerd, maar ik zie op de foto van de Thuiszorgwinkel dat dat harde oordoppen zijn? Mijn allereerste paar doppen van Lapperre waren ook hard en daar was ik na een tijdje niet meer content van. Ik kreeg rap last van irritatie.

Daarna overgestapt naar Variphone die flexibeler waren maar ook beter aansloten. Bestaan die dan nog? En zo ja waar te krijgen? Want ik vind niet direct iets terug, nu CM die niet meer aanbiedt.

En hoeveel demping? Ik had bij mijn vorig paar het maximum, maar inderdaad gemerkt dat na invoering van de geluidsnormen de muziek dan toch echt te stil stond. Misschien is 20db dan tegenwoordig een goed compromis?
 
Daarna overgestapt naar Variphone die flexibeler waren maar ook beter aansloten. Bestaan die dan nog? En zo ja waar te krijgen? Want ik vind niet direct iets terug, nu CM die niet meer aanbiedt.

Volgens mij zijn de Variphones nog steeds degene die bij Laperre (of het vroegere audionova) verkrijgbaar zijn.

Moet ook nog eens om nieuwe, mijn vorige zijn bijna 10 jaar oud en sluiten niet goed meer af. Onlangs met van die gele plugs gegaan, dempen doen ze perfect maar de muziek lijdt daar toch sterk onder.
 
Volgens mij zijn de Variphones nog steeds degene die bij Laperre (of het vroegere audionova) verkrijgbaar zijn.

Wel, dat is het vreemde, maar de Laperre winkels verdelen geen Variphone meer.
Ze doen enkel hun eigen huismerk nog verder.

Je kan er wel nog terecht voor het testen van oude Variphone oordopjes.

Althans zo was de situatie in december 2022, misschien is het intussen al veranderd.

Ik weet wel dat Variphone contacten heeft met heel wat audiologen over het land.
Je kan hen altijd contacteren en ze zullen er voor zorgen dat je bij een zelfstandig audioloog in jouw buurt terecht kan.


Daarna overgestapt naar Variphone die flexibeler waren maar ook beter aansloten. Bestaan die dan nog? En zo ja waar te krijgen? Want ik vind niet direct iets terug, nu CM die niet meer aanbiedt
Van welke regio ben je?
 
Zijn zo'n basic oordoppen die je kan kopen op een festival eigenlijk iets?

Ik heb dat nog nooit gedragen en heb totaal geen last van mijn gehoord. Maar als ik die thread hier ergens las omtrent tinnitus, zou ik daar toch beter eens voor kijken.
 
Ook aan het kijken voor oordoppen, louter ter bescherming, niet per se omdat ik last heb, en eigen puur voor muziekconcerten of feestjes...

Zou het dan nuttig zijn om op maat gemaakte te kopen, wat best duur is, of eerder zoiets te nemen wat iets schappelijker is?
https://www.loopearplugs.com (sponsor van Nerdland podcast geweest)

Ik doe niet wekelijks dergelijke zaken, eerder occasioneel, maar die "moussen" dingen vind ik qua geluid en comfort echt niet ideaal...
 
Ook aan het kijken voor oordoppen, louter ter bescherming, niet per se omdat ik last heb, en eigen puur voor muziekconcerten of feestjes...

Zou het dan nuttig zijn om op maat gemaakte te kopen, wat best duur is, of eerder zoiets te nemen wat iets schappelijker is?
https://www.loopearplugs.com (sponsor van Nerdland podcast geweest)

Ik doe niet wekelijks dergelijke zaken, eerder occasioneel, maar die "moussen" dingen vind ik qua geluid en comfort echt niet ideaal...
Ik heb ook totaal geen last van m'n gehoor. Maar door al die verhalen over Tinnitus denk ik dat het niet slecht zou zijn om preventief te zorgen voor m'n oren.
 
Ik heb ook totaal geen last van m'n gehoor. Maar door al die verhalen over Tinnitus denk ik dat het niet slecht zou zijn om preventief te zorgen voor m'n oren.
Ja, dat besef ik idd ook. Maar wat is de meerwaarde van op maat gemaakte of wrm zou ik dat wel of niet doen voor occasioneel gebruik?
 
Ja, dat besef ik idd ook. Maar wat is de meerwaarde van op maat gemaakte of wrm zou ik dat wel of niet doen voor occasioneel gebruik?

De meerwaarde zit erin dat je zeker bent dat je oren beschermd zullen zijn.. Ik vond dat in mijn tienerjaren ook allemaal niet nodig, dat koste enkel maar geld en moeite... Tinnitus opgelopen en nu heb ik op maat gemaakte oordoppen altijd bij als ik naar een luide omgeving ga. Zelfs in de bioscoop moet ik ze dragen.
 
Ik heb ook totaal geen last van m'n gehoor. Maar door al die verhalen over Tinnitus denk ik dat het niet slecht zou zijn om preventief te zorgen voor m'n oren.
Gehoorbescherming is bedoeld om preventief te werken.
Diegenen die al schade hebben, mijzelf incluis, dragen ook gehoorbescherming preventief, om verdere schade te voorkomen dus.

Ja, dat besef ik idd ook. Maar wat is de meerwaarde van op maat gemaakte of wrm zou ik dat wel of niet doen voor occasioneel gebruik?

Perfecte dichting, wat bij universele oordopjes niet altijd gegarandeerd kan worden.
Niet perfect aansluitende oordoppen, zonder je het zelf door hebt, laten nog altijd frequenties door, waardoor je dus nog altijd kans hebt op schade.

Wat is occasioneel?
Een paar keer in het jaar of een keer om de zoveel jaar?
Als financieel een issue is, raad ik altijd aan om een paar concerten of festivals te skippen en met het uitgespaarde bedrag te investeren in een goede op maat gemaakte set.

Er zijn goede mogelijkheden om je oren te beschermen, dus waarom er geen gebruik van maken?
 
De laatste paar keren dat ik naar een optreden of concert geweest ben had ik telkens last van schel geluid.
Het lag effectief aan mij want de rest van de groep vond het telkens zuiver (en ik veronderstel dat de techneut van Hans Zimmer wel weet hoe hij het geluid moet afstellen😀).

Zo van die gratis mouche oortjes hielpen iets, maar was ook niet dat.

Weet er iemand een goed adres voor op maat gemaakte in de omgeving van Leuven?
 
De laatste paar keren dat ik naar een optreden of concert geweest ben had ik telkens last van schel geluid.
Het lag effectief aan mij want de rest van de groep vond het telkens zuiver (en ik veronderstel dat de techneut van Hans Zimmer wel weet hoe hij het geluid moet afstellen😀).

Zo van die gratis mouche oortjes hielpen iets, maar was ook niet dat.

Weet er iemand een goed adres voor op maat gemaakte in de omgeving van Leuven?
Goed Thuiszorgwinkel in Leuven voor Pluggerz.
Toch nog steeds een voorkeur hier voor Pluggerz tov Variphone.
En gewoon doen trouwens!
 
Terug
Bovenaan