De beste slaapoordoppen (passief en actief met ANC)

Slyke

Well-known member
Ben al heel lang (en vrij hopeloos) op zoek naar slaapoordoppen die een maximale demping geven.
Met maximaal bedoel ik zoveel mogelijk omgevingsgeluiden.
De meesten laten bepaalde frequenties nog door (bijvoorbeeld zodat je nog een wekker kan horen), maar hebben dan als nadeel dat andere storende omgevingsgeluiden ook nog binnenkomen.

Mijn ervaringen tot nu toe met passieve oordoppen:


MAATWERK SLAAPOORDOPPEN PLUGGERZ SIDE-SLEEPER (o.a. via TZW Goed Gehoorcentra)
Pasvorm: perfect, want op maat. Worden bij aflevering onderworpen aan lekdichtheidstesten.
Echter, desondanks specifieke softe materie voor zijslaapers, zeer pijnlijk wanneer je er op ligt.
Al na 5 minuten zin om deze uit te nemen, doch een aantal (slapeloze) nachten geprobeerd om gewenning te creëren, zonder resultaat.
Demping: Naar mijn eigen ervaring ruim onvoldoende.
Eindscore: 2/10

ALPINE SLEEPSOFT
Pasvorm: zeer aangenaam, passen zich goed aan aan de gehoorgang en zijn niet pijnlijk wanneer je er op ligt.
Demping: Volgens fabrikant 25db. Naar mijn eigen ervaring zo goed als niks.
Eindscore: 3/10

UNIVERSELE GEHOORBESCHERMING LAPERRE (huismerk)
In werkelijkheid gehoorbescherming die ze hebben overgenomen van AudioNova

Pasvorm: komt in een set van 3 paar dopjes, met 3 formaten.
Vrij aangenaam, sluiten echter niet volledig af, niet pijnlijk wanneer je er op ligt.
Demping: Naar mijn eigen ervaring onvoldoende.
Eindscore: 4,5/10

QUIES WASSENN OORDOPPEN VOOR EENMALIG GEBRUIK
Pasvorm: zelf op maat te kneden. Wisselend resultaat, maar regelmatig last van zuigeffect wanneer ze te perfect aansluiten. Niet pijnlijk wanneer je er op ligt.
Demping: Volgens fabrikant 27db. Naar mijn eigen ervaring minder, maar dempen wel geluiden van veraf. Dichte omgevingsgeluiden blijven doorkomen.
Eindscore: 5/10 (vooral omwille van het zuigeffect)

ALPINE SLEEPDEEP
Pasvorm: andere vorm dan de sleep soft variant. Sluiten bij mijn gehoorgang minder goed aan. Niet pijnlijk wanneer je er op ligt.
Demping: volgens fabrikant 27db. Naar mijn eigen ervaring zonder twijfel de best dempende uit de reeks, maar effect gaat vooral verloren door de slechtere pasvorm.
Eindscore: 6/10

==========

Daarnaast bestaan er ook 'elektrische' actieve oordopjes (earbuds) die je kan connectoren met een app (bluetooth) en die active noise cancelling (ANC) kunnen toepassen, net zoals bij de gewone draadloze oordopjes voor muziek of sport.
Hier nog geen ervaring mee, maar overweeg wel een aankoop.

Op mijn shortlist:




Uiteraard in een andere prijsklasse dan de klassieke passieve dopjes.
Op basis van de reviews die ik tot nu toe gelezen heb, moet ik concluderen dat de perfectie niet bestaat.
Bose had vroeger Sleepbuds, die vrij goede kritieken kreeg, maar die zijn niet meer verkrijgbaar.



Alle ervaringen en reviews van passieve of actieve oordopjes meer dan welkom hier!
Slaapwel!
 
Persoonlijk vraag ik me af hoe comfortabel zo'n actieve modellen kunnen zijn, maar voor mij is dat dan ook belangrijker dan de beste demping. Ik heb een tijd die Quies uit was gebruikt, tot ik na een warme nacht er zo eentje heel moeilijk nog uit mijn oor kreeg. Ik had kennelijk een hele nacht op een kant geslapen en die was stak diep in mijn oor, waardoor ik dat er met een pincet heb moeten uittrekken. Nu gebruik ik Quies uit schuim, dus gewoon een soort PU schuim zoals de meeste van die wegwerp-modellen tegenwoordig. Goed genoeg voor mij, en comfortabel. Maar zoals al gezegd, ik slaap nu zonder zodat ik de dochter hoor huilen 's nachts, dus het is niet dat ik sowieso al de zwaarste demping nodig had.
 
Ik maak mij wel de bedenking dat dit toch super gevaarlijk is indien niet gekoppeld aan een rookmelder?
 
Ik maak mij wel de bedenking dat dit toch super gevaarlijk is indien niet gekoppeld aan een rookmelder?
Bedoel je slapen met oordoppen in het algemeen?
Ik kan zonder oordoppen echt niet slapen, dus ja... partner slaapt wel zonder oordoppen, dus die zal mij wel wakker maken bij brand zeker. :unsure:
 
Bedoel je slapen met oordoppen in het algemeen?
Ik kan zonder oordoppen echt niet slapen, dus ja... partner slaapt wel zonder oordoppen, dus die zal mij wel wakker maken bij brand zeker. :unsure:
Vooral in geval van noise cancelling zou ik denken, het lijkt me onmogelijk dat je door het alarm van een rookmelder doorslaapt met gewone oordoppen eerlijk gezegd.
 
Ik slaap met wassen oordophes van Ohropax (die zijn een stuk goedkoper dan Quies, zeker als je ze in NL koopt of bestelt). Dat 'zuigeffect' stoot mij niet, da's gewoon je oor dat dicht zit. Ik slaap daar elke nacht mee en slaap door alles. Behalve de wekker, en rookmelder zou ik sowieso ook horen.

Enkel niet door het gesnurk van mijn vriend maar dat is 75dB... Nu slaap ik op een andere kamer 😅
 
Dat 'zuigeffect' stoot mij niet, da's gewoon je oor dat dicht zit.
Op zich is dat eigenlijk het signaal dat ze goed aansluiten, want het effect is eigenlijk de gehoorgang die vacuüm gezogen wordt.
Het trommelvlies zal ook mee bewegen in dit geval en opgespannen of ingedrukt worden.

Bij het uithalen van oordoppen (alle soorten, dus niet enkel slaapdoppen) moet je eigenlijk een draaibeweging maken zodat er geleidelijk aan lucht in je oor komt. Bij recht uithalen trek je eigenlijk het trommelvlies mee, wat in extreme gevallen tot een scheurtje zou kunnen leiden.

Nu slaap ik op een andere kamer
Ha, dus zo doen jullie dat! 😁
Dé oplossing voor het hele topic hier! 🤭
 
Terug
Bovenaan