Oordoppen

Slyke

Well-known member
Al meer dan 10 jaar ”gebruiker” van maatwerk oordoppen, en al een paar keer vervangen wegens wat ontgroeid.
Vroeger zeer tevreden geweest van Variphone, maar bij vervanging kregen ze die niet meer goed aansluitend. Zeker drie keer nieuwe afdrukken gemaakt door verschillende audiologen en nooit een sluitende lektest.

Uiteindelijk overgestapt op Pluggerz (laten opmeten bij audioloog van Thuiszorgwinkel) en zeer tevreden van.
Ik heb ze in transparant kleur en de hoogste filter van 25db.

Alleen… ze zijn intussen ook al terug 4 jaar oud en quasi niet meer gebruikt tijdens corona, dus ga ze best nog eens laten testen…
 
Ik meen mij te herinneren dat er op 9lives een grote topic bestond over oordoppen en ik vind met de search niets op BG dus bij deze.... :)

Ik zou graag kijken voor op maat gemaakte oordoppen voor optredens en concerts enzo.

Waar zou ik best gaan of zeker niet? Zaken waar ik op moet lettten? Bijkomende tips?

Ik gebruik al 10 jaar op maat gemaakte oordoppen en ik laat deze elk jaar opnieuw testen. Ook al denk je dat ze goed zitten, laten testen! Zo dacht ik dat die aan mijn 'goede' kant nog goed was, maar die was zo lek als een zeef.

Vraag explicit voor 'muziek oordoppen'. Neem er van 25db of van 23db, maar lager zou ik niet gaan. Indoor mag men een gemiddelde van 90db hebben met pieken tot 100db. Buiten mogen ze tot 100db gaan en pieken tot 110db, dacht ik.

De mijne heb ik in lokale Lapperre laten maken. kost iets van 150 €, CM komt niet meer tussen :sop: .

Vraag er ook een koortje bij, handig om deze rond je hals te laten hangen als er een lang stil moment is.

Al meer dan 10 jaar ”gebruiker” van maatwerk oordoppen, en al een paar keer vervangen wegens wat ontgroeid.
Vroeger zeer tevreden geweest van Variphone, maar bij vervanging kregen ze die niet meer goed aansluitend. Zeker drie keer nieuwe afdrukken gemaakt door verschillende audiologen en nooit een sluitende lektest.

Uiteindelijk overgestapt op Pluggerz (laten opmeten bij audioloog van Thuiszorgwinkel) en zeer tevreden van.
Ik heb ze in transparant kleur en de hoogste filter van 25db.

Alleen… ze zijn intussen ook al terug 4 jaar oud en quasi niet meer gebruikt tijdens corona, dus ga ze best nog eens laten testen…

Variphone wordt niet meer gedaan bij Lapperre, maar die van hun eigen huismerk zijn evengoed :)
 
Rond 2009 ergens men eerste paar variphone's gekocht. Altijd gedragen waar ik ook kwam. Gestart met de 15 en versie omdat die de meest lineaire afvlakking had.
Na enkele jaren en een nieuw paar vormpjes, kon je blijkbaar geen filters meer versteken bij hen. De demping was toen ook meer en minder lineair en uiteindelijk degene gehouden die ik had.
Op zich weinig miserie met gehad omdat die lang hun werk zijn blijven doen zonder lekken.

Nu de laatste 5j draag ik ze nog nauwelijks. Of tzou moeten zijn dat ik half onder dwang ergens naar één of ander danscafé mee moet met vrienden en ik ofwel minder 'muziek' wil horen of de zwaar overstuurde speakers wil mijden :unsure:

Daarbij kan ik ook zeggen dat ik toch minstens 1 nacht per week in een club zit van begin tot einde en voor corona was dat zelf meestal 2 keer. Neem daar nog wat concerten bij tijdens de week en da's al een serieuze belasting op men oren.
Toch heb ik in die laatste jaren dat ik ze eigenlijk niet meer draag, geen last meer gehad en heb ik geen suizingen of andere klachten gekregen.
In België is er toch wel een serieuze verbetering gekomen in geluid in clubs en concertzalen (of toch die waar ik kom). Ook die 100db regel die er gekomen is, heeft daar zijn steentje toe bijgedragen. Er is veel meer in geluid en zeker bass geïnvesteerd. Daar waar men vroeger gewoon alles luider zette als men wat meer laag wou, gaat dat nu niet meer als ge in regel wilt blijven. Ik sta zo zelf regelmatig eens achter de Midas in ampère en merk toch ook dat als ge wat moeite doet, ge zonder last te veroorzaken ge best luid kunt gaan.

Blabla, veel tekst om eig te concluderen: ik snap niet echt waarom er nog zo zoveel oordoppen met grote demping (18+db) gekozen worden. Tenzij mensen al last hebben, maar daar kan ik niet echt van meespreken hoe zich dat dan verhoudt naar de keuze van demping.
Tegenwoordig zal ik eerder es zo'n gratis mouske in men oren steken als ik gewoon wat rust of 'stilte' wil aangezien die toch vaak tussen de 29 en 33db dempen (als ge ze correct insteekt).
 
Blabla, veel tekst om eig te concluderen: ik snap niet echt waarom er nog zo zoveel oordoppen met grote demping (18+db) gekozen worden. Tenzij mensen al last hebben, maar daar kan ik niet echt van meespreken hoe zich dat dan verhoudt naar de keuze van demping.
Tegenwoordig zal ik eerder es zo'n gratis mouske in men oren steken als ik gewoon wat rust of 'stilte' wil aangezien die toch vaak tussen de 29 en 33db dempen (als ge ze correct insteekt).

In mijn geval: omdat ik al tinnitus heb opgelopen (dank u Lokerse Feesten) en ondanks ik het goed onder controle heb, niet wil dat het terug meer opflakkert of erger zou worden.

Wat live concerten betreft: zelfs met oordoppen in al verschillende keren meer naar achter moeten gaan omdat het té hard was. No way dat ik nog ergens naar toe zou gaan zonder die oordoppen in.
Heb minder zicht op clubs, misschien dat het daar beter is, maar ook daar zonder discussie zou ik de oordoppen indoen…

Alleen jammer dat bij mij dit besef pas is gekomen nadat er schade was gekomen…
 
In mijn geval: omdat ik al tinnitus heb opgelopen (dank u Lokerse Feesten) en ondanks ik het goed onder controle heb, niet wil dat het terug meer opflakkert of erger zou worden.

Wat live concerten betreft: zelfs met oordoppen in al verschillende keren meer naar achter moeten gaan omdat het té hard was. No way dat ik nog ergens naar toe zou gaan zonder die oordoppen in.
Heb minder zicht op clubs, misschien dat het daar beter is, maar ook daar zonder discussie zou ik de oordoppen indoen…

Alleen jammer dat bij mij dit besef pas is gekomen nadat er schade was gekomen…

Ik heb mijn tinnitus in de trix opgelopen.. dan jaar zonder concerten/festivals gedaan en dan pas mét oordoppen terug die angst overwonnen. Ik sta meestal rond de soundpit, heb ik goed geluid én zie ik hoeveel decibels er zijn. Normaal zit het geluid daar wel goed.

Ik ben enkel tijdens Ayreon op Graspop gaan lopen, fantastische band met fantastisch afgesteld geluid en ondanks dat het binnen de normen was en de oordoppen goed waren, was het niet te houden :( .
 
Ik heb mijn tinnitus in de trix opgelopen.. dan jaar zonder concerten/festivals gedaan en dan pas mét oordoppen terug die angst overwonnen. Ik sta meestal rond de soundpit, heb ik goed geluid én zie ik hoeveel decibels er zijn. Normaal zit het geluid daar wel goed.

Ik ben enkel tijdens Ayreon op Graspop gaan lopen, fantastische band met fantastisch afgesteld geluid en ondanks dat het binnen de normen was en de oordoppen goed waren, was het niet te houden :( .

Wel, ik heb voor mijzelf een soort van barometer ontwikkeld. Kan vrij goed inschatten wanneer ze over de schreef gaan.
Als ik dan de decibelmeter zie pieken bij de soundpit, dan is mijn gevoel meestal goed.
Daarom dat ik zelden naar concerten ga met enkel zitplaatsen… je moet dan bijna al blijven zitten, ook al ben ik daar ook al eens naar achter gegaan en terug naar mijn zitplaats als het wat rustiger werd.

Dat klinkt nu misschien heel dramatisch, maar in de meeste gevallen kan ik heel goed genieten van alles.
Alleen is dat bewustzijn voor het geluid er altijd wel ergens…
 
Ik dacht dat de CM inderdaad geen echte grote acties meer heeft rond oordoppen zoals ze vroeger hadden. Wat wel blijft is 10% korting bij de thuiszorgwinkel "Goed hoorcentra". Daar verkopen ze Pluggerz. Met dat merk heb ik geen ervaring kwa muziek, maar op hun website kan je wel de filterwaarden terugvinden (https://pluggerz.com/nl/pluggerz-earplugs/filters). Heb wel slaapdoppen van Pluggerz en daar ben ik wel tevreden over.

Vroeger nog Alpine doppen op maat gehad met vlakke demping. Was ik ook wel best wel tevreden over.
Geen idee of ze die nog ergens verkopen.
 
Ik heb er van Pluggerz op maat laten maken met een demping van 25 decibel.
Aangezien ik al last had van tinnitus heb ik dus maar de grootste demping gekozen. Als je op een concert staat lijkt dat eerst heel stil maar daar pas je je wel aan aan. Het is een verademing om daarmee buiten te komen na een concert.
Ik push mijn vrienden zoiezo om ook oordoppen te gebruiken, een enkeling geeft er gehoor aan. Jammer, tot het eens te laat zal zijn.
 
Ik heb er van Pluggerz op maat laten maken met een demping van 25 decibel.
Aangezien ik al last had van tinnitus heb ik dus maar de grootste demping gekozen. Als je op een concert staat lijkt dat eerst heel stil maar daar pas je je wel aan aan. Het is een verademing om daarmee buiten te komen na een concert.
Ik push mijn vrienden zoiezo om ook oordoppen te gebruiken, een enkeling geeft er gehoor aan. Jammer, tot het eens te laat zal zijn.

Belangrijk is dan ook gewoon om uw oordoppen meteen van in het begin in te steken als ge ergens heen gaat, en niet pas bovenhalen op het moment dat het te luid begint te klinken, dan valt het echt niet op dat het "stiller" klinkt.
Nog een bijkomend voordeel dat ik met oordoppen altijd al heb ondervonden en hier nog niet vermeld zag worden: ge hoort alles ook gewoon helderder en duidelijker waardoor het ook makkelijker is om gesprekken te voeren. Met oordoppen in versta ik het als iemand iets op een normale spreekafstand zegt, zonder oordoppen moet ge dan al eerder in elkaars oor gaan praten/schreeuwen.
 
Belangrijk is dan ook gewoon om uw oordoppen meteen van in het begin in te steken als ge ergens heen gaat, en niet pas bovenhalen op het moment dat het te luid begint te klinken, dan valt het echt niet op dat het "stiller" klinkt.

Absoluut.

De allereerste keer is misschien even wat wennen (ik herinner mij nog heel goed mijn eerste concert met oordoppen en het wat “claustrofobisch “gevoel dat ik toen had), maar dat is even doorbijten... Vanaf het tweede concert voelde het al normaal aan…
 
Ben vorige maand langs geweest bij de Medishop (heet nu Zorg&Meer) vd Bond Moyson (heet nu Solidaris :unsure:) en ze zijn vorige week toegekomen. Heb ze vandaag kunnen ophalen. Ze zijn van het merk Dreve en ze zitten wel goed als ik ze even insteek. Zal nu wachten zijn tot een feestje of optreden om ze eens deftig uit te testen :D

De kostprijs is normaal €130, maar door kortingen moet ik uiteindelijk 'maar' €87 betalen voor de oordoppen. Ik heb wel gevraagd voor een koord, was een optie van €9. En als er nog aanpassingen (andere filter bv) moeten gebeuren omdat ze toch niet 100% zouden zijn, dan kan dit kostenloos binnen de 2 maand :)
 
Ik heb op maat gemaakte die ik gebruik als ik drum (2 keer per jaar of zo :unsure: ). Sinds de geluidsnormen vind ik oordoppen op een concert echt niet meer nodig in België, in de AB zelfs al gehad dat het geluid gewoon té stil stond.
 
Iemand trouwens een idee waar je die Variphones nog kan laten opmeten en bestellen, nu je bij Audionova niet meer terecht kan daarvoor?
Die oordoppen van Laperre(voorheen audionova) zijn anders ook wel goed.. Heb zelf al zo'n jaar zo'n setje en die zijn even goed :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JBM
Deze gebruik ik.

Was ook leuker op fiets, minder windruis. Maar scheelt niet zeer veel met de zwaarste filters.
Reële demping denk ik +-25DB, zeiden ze ook in winkel. Versta ook nog mensen ermee.

Ja, heb die filters hier ook liggen voor mijn Variphones.
Heb die 1 keer gebruikt wanneer ik een mri scan moest ondergaan en ze hadden me verteld dat die scanner veel lawaai maakte.

Ik was blijkbaar niet de enige die zijn eigen oordoppen meehad, volgens de verpleegkundige! 🙈
 
Iemand die een merk/dienst van op maat gemaakt oordoppen kan aanbevelen? Ik wil hier al enkele jaren in investeren maar blijf het maar uitstellen. Ik zelf woon in Antwerpen.

Laatste keer dat we een concert hebben gedaan hebben we oordopjes uit het Kruidvat meegenomen en wij hoorden iedereen om ons praten. Dus ik wil zeker geen oordoppen die ervoor zorgen dat mensen uit mijn omgeving gemakkelijk verstaanbaar zijn. Dus echt oordoppen voor concerten en niet feestjes.

Ik begrijp ook niet waarom mensen echt heel de tijd tijdens een optreden staan de praten 🙄.
 
Iemand die een merk/dienst van op maat gemaakt oordoppen kan aanbevelen? Ik wil hier al enkele jaren in investeren maar blijf het maar uitstellen. Ik zelf woon in Antwerpen.

Laatste keer dat we een concert hebben gedaan hebben we oordopjes uit het Kruidvat meegenomen en wij hoorden iedereen om ons praten. Dus ik wil zeker geen oordoppen die ervoor zorgen dat mensen uit mijn omgeving gemakkelijk verstaanbaar zijn. Dus echt oordoppen voor concerten en niet feestjes.

Ik begrijp ook niet waarom mensen echt heel de tijd tijdens een optreden staan de praten 🙄.

Ja, heb intussen al jaren ervaring met op maat gemaakte oordoppen.
Omdat ik zelf tinnitus heb opgelopen op de Lokerse Feesten, ben ik intussen heel voorzichtig geworden en ga ik eigenlijk nooit meer naar een concert of festival zonder oordoppen.

Ik heb vroeger oordoppen gehad van Variphone (MEP) met de sterkste filter (25 db). Op zich altijd tevreden van geweest, maar omdat ik soms merkte dat ik bij heel luide concerten toch nog wat last kreeg van mijn tinnitu (en gedoe bij nieuwe afdrukken), ben ik op zoek gegaan naar een ander merk.
Uiteindelijk terecht gekomen bij Pluggerz en deze laten maken:

Zeer tevreden van!

Bij mij verandert mijn gehoorgang met de jaren nog, dus ongeveer om de 5 jaar moet ik nieuwe laten aanmeten. Dat is niet bij iedereen zo, sommigen kunnen makkelijk 15 jaar verder met dezelfde set.
Toevallig eind december mijn nieuwe (tweede) set Pluggerz gaan afhalen.

Let zeker ook altijd op dat ze een lektest doen van de dopjes, zo ben je zeker dat ze goed aansluiten.

Pluggerz worden onder andere verdeeld bij de hoorcentra van de thuiszorgwinkels van CM.
Korting voor CM leden.
 
Laatst bewerkt:
Iemand die een merk/dienst van op maat gemaakt oordoppen kan aanbevelen? Ik wil hier al enkele jaren in investeren maar blijf het maar uitstellen. Ik zelf woon in Antwerpen.

Laatste keer dat we een concert hebben gedaan hebben we oordopjes uit het Kruidvat meegenomen en wij hoorden iedereen om ons praten. Dus ik wil zeker geen oordoppen die ervoor zorgen dat mensen uit mijn omgeving gemakkelijk verstaanbaar zijn. Dus echt oordoppen voor concerten en niet feestjes.

Ik begrijp ook niet waarom mensen echt heel de tijd tijdens een optreden staan de praten 🙄.
De bedoeling van "muziek/concert/optreden" oordoppen is toch net dat ze de muziek dempen, maar de frequentie van stem (praten dus) doorlaten?
Of dat heb ik me in elk geval ooit laten wijsmaken.

Als dat klopt, gaan andere oordoppen u dus niet helpen met uw probleem.
 
Laatst bewerkt:
De bedoeling van "muziek/concert/optreden" oordoppen is toch net dat ze de muziek dempen, maar de frequentie van stem (praten dus) doorlaten?
Of dat heb ik me in elk geval ooit laten wijsmaken.

Als dat klopt, gaan andere oordoppen u dus niet helpen met uw probleem.

Mijn bedoeling om geen gehoorschade op te lopen :) . Als dat geen probleem zou zijn, zou ik geen oordoppen nodig hebben.
Ik ken er ook niet zoveel van, daarmee dat ik wat ervaringen zoek 😊.

Maar niets is zo vervelend als tijdens een concert de conversaties van de mensen rond om u duidelijk te kunnen volgen.
Ik koop geen tickets om naar andere concertbezoekers te luisteren. Sommige concertbezoekers kopen blijkbaar wel tickets omt en kunnen bij te kletsen in een concertzaal 😅
 
De bedoeling van "muziek/concert/optreden" oordoppen is toch net dat ze de muziek dempen, maar de frequentie van stem (praten dus) doorlaten?
Waarom zou je dat nu willen op een optreden :unsure:

Het doel van muziekdoppen is zorgen dat de muziek stiller is en tegelijk zo weinig mogelijk vervormd wordt door alle frequenties ongeveer evenveel te dempen, tegenover standaard doppen die de hoge frequenties veel meer dempen dan de lage waardoor de bas veel luider doorkomt en alles modderig klinkt ( in het veld noemen we dat het Beats by Dre-effect).

Muziekdoppen gaan er niet voor zorgen dat je de mensen rond u niet meer hoort, want alle geluid wordt evenveel gedempt. Eerder integendeel zelfs, want als alles gedempt is, gaan we de stilste geluiden beter horen. Daarom dat mensen dikwijls vinden dat ze elkaar beter verstaan met oordoppen in. Maar dat effect heb je bij alle gehoorbescherming niet specifiek bij muziekdoppen.

Muziekdoppen zijn theoretisch gezien ook niet beter beschermend dan gewone doppen. Maar in de praktijk zijn ze wel veiliger want het grote probleem van die gewone mousse oordoppen is dat ze veeeel minder beschermen als je ze niet correct insteekt, en zo goed als niemand steekt die correct in. Op maat gemaakte oordoppen kan je bijna niet verkeerd insteken.

Qua merken heb ik nooit veel verschil gezien. Ga gewoon waar je korting krijgt van uw ziekenfonds.
 
Mijn bedoeling om geen gehoorschade op te lopen :) . Als dat geen probleem zou zijn, zou ik geen oordoppen nodig hebben.
Ik ken er ook niet zoveel van, daarmee dat ik wat ervaringen zoek 😊.

Maar niets is zo vervelend als tijdens een concert de conversaties van de mensen rond om u duidelijk te kunnen volgen.
Ik koop geen tickets om naar andere concertbezoekers te luisteren. Sommige concertbezoekers kopen blijkbaar wel tickets omt en kunnen bij te kletsen in een concertzaal 😅
Waarom zou je dat nu willen op een optreden :unsure:

Ik zeg ook nergens dat ge dat moet willen ...
Ik zeg wel dat (als mijn info correct is) oordoppen, hetgene waarvan @Aprella hoopt dat het de oplossing is, geen uitkomst zal bieden voor dat probleem:
Of dat heb ik me in elk geval ooit laten wijsmaken.

Als dat klopt, gaan andere oordoppen u dus niet helpen met uw probleem.


En dan zegt gij toch gewoon exact hetzelfde @utred?
Muziekdoppen gaan er niet voor zorgen dat je de mensen rond u niet meer hoort, want alle geluid wordt evenveel gedempt. Eerder integendeel zelfs, want als alles gedempt is, gaan we de stilste geluiden beter horen. Daarom dat mensen dikwijls vinden dat ze elkaar beter verstaan met oordoppen in.
 
Terug
Bovenaan