Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Persoonlijk ook maar weinig respect voor. Los van de tekorten voor diabetici die het medicijn écht nodig hebben, vind ik het ook maar een gemakkelijke oplossing, omdat je ook niet gemotiveerd lijkt of van plan bent, met de medicatie te stoppen en op eigen kracht verder te doen door wat op je voeding te letten en te bewegen. Wat ongepast naar al degene die hier wél echt moeite en inspanning doen om af te vallen.

Ikzelf heb een schildklieraandoening (hashimoto) waarvoor ik levenslang medicatie moet slikken. Maar waardoor afvallen of zelfs maar op gewicht blijven, een levenslange strijd zal zijn. Maar ik doe mijn best, om ook in combinatie met de vermoeidheid, wat ook 1 van de restklachten is, tóch te bewegen in de mate van het mogelijke.

Dan is het maar zuur als iemand komt verkondigen: “oelala, ik werd te mager voor mijn lengte, oh ik krijg zoveel complimentjes”
Ik krijg de Ozempic levenslang voorgeschreven omdat ik anders eetaanvallen krijg en mijn medische voorgeschiedenis rechtvaardigt het ook. Ik heb een maagballon, twee maagverkleiningen en talloze diëten gedaan. Ik ben zelfs ooit naar Londen gegaan waar ze mij volledig onderzocht hebben in een privekliniek voor obesitas. Obesitas wordt tegenwoordig als ziekte beschouwd door de medische wereld.
Zie ook dit artikel:

Nee het klopt niet wat Dew zegt. Een diabeet moet dat nemen omdat hij/zij niet genoeg insuline aanmaakt of omdat hij insulinersistent is geworden.

De bedoeling van ozempic bij gewone mensen is dat in combinatie met sport men ook gezonde etensgewoonten aanleert want gewoon ozempic blijven nemen is niet de bedoeling van die spuiten (bij gewone mensen)
En dan nog vind ik het vrij schandalig dat de dokter u die spuiten blijft voorschrijven als er al tekorten zijn.
Er zijn in België nooit tekorten geweest. Er dreigde eind vorig jaar een tekort maar in praktijk was de medicatie vlot verkrijgbaar voor zowel diabeten als obesitaspatiënten. Mijn dokter heeft mij gezegd dat het wel degelijk levenslang te nemen zal zijn.

Ik krijg de Ozempic levenslang voorgeschreven omdat ik anders eetaanvallen krijg en mijn medische voorgeschiedenis rechtvaardigt het ook. Ik heb een maagballon, twee maagverkleiningen en talloze diëten gedaan. Ik ben zelfs ooit naar Londen gegaan waar ze mij volledig onderzocht hebben in een privekliniek voor obesitas. Obesitas wordt tegenwoordig als ziekte beschouwd door de medische wereld.
Zie ook dit artikel:
Maar jij was toch niet obees toen je met de ozempic begon? Of heb ik je gewicht+lengte verkeerd onthouden? Als mijn geheugen me niet in de steek laat, tikte je nog nipt geen BMI van 30 aan?

Maar jij was toch niet obees toen je met de ozempic begon? Of heb ik je gewicht+lengte verkeerd onthouden? Als mijn geheugen me niet in de steek laat, tikte je nog nipt geen BMI van 30 aan?
Klopt maar daarvoor nam ik Saxenda waar ik al 10 kg mee afgevallen was. De Saxenda was uitgewerkt, vandaar een overstap naar Ozempic.

@benjicroc: Iedereen is anders dus zal er voor iedereen een andere oplossing zijn voor een probleem. Ik kan nu dankzij Ozempic eindelijk terug normaal eten zonder elke dag een halve kilo bij te komen. Ik heb eindelijk terug een verzadigingsgevoel. Ik voel mij alsof ik ontwaakt ben uit een jarenlange nachtmerrie. De dagelijkse strijd tegen de kilo's woog mentaal echt enorm op mij en ik kwam zelfs niet meer buiten. Nu ben ik van plan terug een sociaal leven op te bouwen en me ook op seksueel gebied beter in mijn vel te voelen.

@benjicroc: Iedereen is anders dus zal er voor iedereen een andere oplossing zijn voor een probleem. Ik kan nu dankzij Ozempic eindelijk terug normaal eten zonder elke dag een halve kilo bij te komen. Ik heb eindelijk terug een verzadigingsgevoel. Ik voel mij alsof ik ontwaakt ben uit een jarenlange nachtmerrie. De dagelijkse strijd tegen de kilo's woog mentaal echt enorm op mij en ik kwam zelfs niet meer buiten. Nu ben ik van plan terug een sociaal leven op te bouwen en me ook op seksueel gebied beter in mijn vel te voelen.
dat gun ik u uiteraard voor 200%

Er zijn in België nooit tekorten geweest. Er dreigde eind vorig jaar een tekort maar in praktijk was de medicatie vlot verkrijgbaar voor zowel diabeten als obesitaspatiënten. Mijn dokter heeft mij gezegd dat het wel degelijk levenslang te nemen zal zijn.
Alé hop

Geen tekorten my ass.
Dus zoals ik al zei schandalig dat uw arts dat blijft voorschrijven.
Zeker als je nu nog maar zo weinig moet afvallen.

En ik weet wat ozempic is omdat ik het afgelopen anderhalf jaar heb meegedaan met een medische studie waar men inderdaad ozempic heeft toegediend aan mensen met overgewicht. Omdat men zag dat mensen met type 2 diabetes zwaar afvielen met ozempic.
Ik ben ook 30kg kwijt ondertussen maar tegen mij werd er ook gezegd ozempic nemen + sporten en natuurlijk op uw voeding letten.
Dus ik moest ook noteren wat ik van sport deed en wat ik at. En dit dan afgeven maandelijks terwijl ik meedeed aan die studie.

Ondertussen is de studie gedaan. Ik neem geen ozempic meer en mijn gewicht is nu stabiel. Omdat ik nu weet wat ik moet doen.

Nu in de EU gaat Ozempic rebranded worden en onder een andere naam worden uitgebracht speciaal voor mensen met overgewicht. Trouwens ozempic bestaat ook in de vorm van een pil.

Geen tekorten my ass.
Dus zoals ik al zei schandalig dat uw arts dat blijft voorschrijven.
Er staat: "Off-label gebruik van Ozempic moet in deze omstandigheden beperkt worden."

Dat is toch geen verbod of afrading?
Beperken, dus de dokter zal geoordeeld hebben dat het geval van @Dewdrop Dazzle binnen die beperking valt.

Iedereen heeft last van eetbuien, ik als eerste.

Ik snap gewoon niet dat als je 2x een maagverkleining hebt gehad waarom het dan niet helpt.
Blijf je dan gewoon je zelf volsteken met chips en cola?
Laat ons maar hopen dat haar medicijn blijft werken en dat het lichaam het na een tijd niet gewoon is.
Denk niet dat het mogelijk is.
Als je eet wordt er een hormoon gemaakt in uw darmen dat u een verzadigd gevoel geeft en een signaal naar uw hersenen geeft dat je genoeg hebt gegeten.
Dit is een natuurlijk proces.
Met Ozempic spuit je wekelijks die hormoon in uw lichaam waardoor je dus een verzadigd gevoel hebt en niet direct honger hebt.
Toen ik Ozempic spoot at ik soms 1 keer per dag je voelt echt amper uw honger. En door het verzadigd gevoel heb je ook geen zin om iets te "snacken" want zeg nu zelf als je is een keer echt goed hebt gegeten heb je dan zelf zin om later nog iets te eten?
Er staat: "Off-label gebruik van Ozempic moet in deze omstandigheden beperkt worden."

Dat is toch geen verbod of afrading?
Beperken, dus de dokter zal geoordeeld hebben dat het geval van @Dewdrop Dazzle binnen die beperking valt.
Goh voor die laatste paar kilo's hardly doubt it maar kom.

nu eigenlijk zou het probleem zich niet meer moeten voordoen zoals ik al zei komt er een rebrand specifiek bedoeld voor mensen met overgewicht.
in USA noemt het nu wegowy, bij EU is het ook al goedgekeurd dus binnen dit en een paar maanden zou het voor EU ook moeten komen.

Hier in Leuven was er dan toch geen tekort want de apotheek belde me zelf op om te vragen of ik nog interesse had in een Ozempicspuit.
Het gaat er mij niet om om nog meer af te vallen, wel om op gewicht te blijven. Ik heb een aantal weken geen Ozempic gespoten en mijn gewicht schoot alweer pijlsnel naar omhoog en dat terwijl ik hetzelfde bleef eten. Een onderhoudsdosis blijven gebruiken zal dus noodzakelijk zijn.

Hier in Leuven was er dan toch geen tekort want de apotheek belde me zelf op om te vragen of ik nog interesse had in een Ozempicspuit.
Het gaat er mij niet om om nog meer af te vallen, wel om op gewicht te blijven. Ik heb een aantal weken geen Ozempic gespoten en mijn gewicht schoot alweer pijlsnel naar omhoog en dat terwijl ik hetzelfde bleef eten. Een onderhoudsdosis blijven gebruiken zal dus noodzakelijk zijn.
Je zegt “hetzelfde bleef eten” in een andere post zeg je vreetbuien. Wat is het nu? Als jij dagelijks vreetbuien hebt of u constant wilt overeten….ja dan heb je een diepgaander probleem miscchien zelfs psychisch? Depressief? Emo-eten alé ik weet het niet? Ik zeg maar iets. Ook als je niets van beweging/sport doet ga je natuurlijk aankomen.

Je zegt “hetzelfde bleef eten” in een andere post zeg je vreetbuien. Wat is het nu? Als jij dagelijks vreetbuien hebt of u constant wilt overeten….ja dan heb je een diepgaander probleem miscchien zelfs psychisch? Depressief? Emo-eten alé ik weet het niet? Ik zeg maar iets. Ook als je niets van beweging/sport doet ga je natuurlijk aankomen.
Ik bedoel hetzelfde aantal kcal.

In de Humo staat er deze week een interessant artikel over obesitasmedicatie, de werking ervan en de reacties vanuit de medische wereld. Interessant voor diegene die er meer willen over weten. Het staat achter een betaalmuur maar ik denk dat je bij Humo ook gratis artikels kan lezen als je een e-mailadres opgeeft.

Laatst bewerkt door een moderator:
In de Humo staat er deze week een interessant artikel over obesitasmedicatie, de werking ervan en de reacties vanuit de medische wereld. Interessant voor diegene die er meer willen over weten. Het staat achter een betaalmuur maar ik denk dat je bij Humo ook gratis artikels kan lezen als je een e-mailadres opgeeft.

Daar waren een aantal weken geleden veel artikels ook over op HLN, van mensen die er nogal van hebben afgezien na een bepaalde tijd/gebruik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan