Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Iemand met obesitas ook niet. Bij obesitas is de verbinding in de hersenen die het honger- en verzadigingsgevoel regelen kapot. Dat los je niet op met even de gewoontes aan te passen. Zo werkt het helaas niet.

Zo werkt het wel. Je maakt het je alleen wijs omdat dat gemakkelijker is.
Eet minder. Beweeg meer. Vergeet de rest.

Niemand zegt dat het gemakkelijk is. Niemand zegt dat je hongergevoel normaal is. Maar dat neemt niet dat weg dat er absoluut manieren zijn om ervoor te zorgen dat je niet teveel gaat eten. Installeer Myfitnesspal, stel dat in, tel je kcal en hou je aan het budget dat MFP je geeft. Het enige dat je dan nog nodig hebt is wilskracht om je eraan te houden.

Sorry dat ik het zo cru stel hoor, maar zo is het nu eenmaal.

Je gebruikt ook een stroman. Ik zeg niet dat je "even" je gewoontes moet aanpassen. Dat kost verdomd veel moeite en dat "even" voegt een connotatie toe die ik er nooit in gestoken heb. Dat is unfair.

En iemand met diabetes die stopt met inspuiten is op korte termijn dood.
Iemand die is vermagerd met medicatie en stopt met medicatie gaat niet op korte termijn dood, en als die persoon zijn eetgewoontes structureel aanpast om betere en gezondere keuzes te maken gaat die ook op lange termijn niet dood - toch niet aan obesitas.

Blijft een slechte vergelijking.

Iemand met obesitas ook niet. Bij obesitas is de verbinding in de hersenen die het honger- en verzadigingsgevoel regelen kapot. Dat los je niet op met even de gewoontes aan te passen. Zo werkt het helaas niet.
Zoals Mulan zegt, bedoel jij 'eetstoornis'. Obesitas is wel degelijk voorbij als de hoeveelheid vet in je lichaam onder de gevaarlijke drempel is gezakt. En aangezien je kunt aannemen dat je niet alleen spieren bent afgevallen, kun je dat dus wel degelijk op de weegschaal zien. En is het off-label gebruik van de medicatie, waar het van in het begin om ging.

Het gaat me trouwens ook niet om hoe goed dat werkt. Kan best zijn dat het heel goed werkt, en dat is heel mooi voor iedereen die er baat bij heeft. Maar van alles wat ik erover gelezen heb, is het een medicijn dat het hongergevoel dermate kan onderdrukken dat de drang naar eten sterk afneemt. Dat is dan heel goed tot je aan de stap voorbij bent dat je overgewicht het sporten bemoeilijkt, en het zal je helpen met afvallen op korte termijn. Alleen is dat laatste niet duurzaam als je tegen dan niet nieuwe patronen hebt ontwikkeld.

Wel mooi dat er nieuwe middeltjes tevoorschijn blijven komen om te helpen in de stappen om dat aan te pakken, want het blijft inderdaad erg moeilijk.

Zo werkt het wel, gewoon die ongezonde gewoontes vervangen door gezondere gewoontes (en bijv. niet meer toegeven aan vreetbuien). Al genoeg mensen met obesitas die dat gedaan hebben.

Intussen weeg ik nog 64,6kg (voor 165cm) dankzij de obesitasmedicatie die ik neem. Ik ben 20 dagen in Spanje verbleven en daar vlogen de kilo's eraf (veel gewandeld en in de zee gezwommen) maar sinds ik terug ben blijft mijn gewicht stabiel. Ik mag van de dokter 1mg Ozempic per week blijven injecteren. Doel is nu om stabiel te blijven. Ik ben supertevreden van mijn gewicht nu. Ik kan terug in kleren waar ik 15 jaar niet in gekund heb :). Hopelijk blijft mijn gewicht stabiel. Ik sta elke dag op de weegschaal om het te controleren en klaar om in te grijpen moest het nodig zijn. Ik heb me in jaren niet meer zo goed gevoeld. De dokter zei ook al dat ik precies een andere mens ben :smile::thumb:

Ik ben intussen een maand stabiel aan 60,5kg dankzij de obesitasmedicatie (1mg per week). De medicatie is nu moeilijker te verkrijgen dan ervoor. Vanaf januari zou de productie worden verhoogd. Momenteel injecteer ik 1 keer 0,5mg en 1 keer 0,25mg omdat er geen spuit van 1 mg meer was in de apotheek, maar het effect is ongeveer hetzelfde. Op sommige dagen kan ik wat meer eten dan op andere. Ik kan nog steeds alles eten zonder bijwerkingen.

Ik ben intussen een maand stabiel aan 60,5kg dankzij de obesitasmedicatie (1mg per week). De medicatie is nu moeilijker te verkrijgen dan ervoor. Vanaf januari zou de productie worden verhoogd. Momenteel injecteer ik 1 keer 0,5mg en 1 keer 0,25mg omdat er geen spuit van 1 mg meer was in de apotheek, maar het effect is ongeveer hetzelfde. Op sommige dagen kan ik wat meer eten dan op andere. Ik kan nog steeds alles eten zonder bijwerkingen.

Van hoeveel kom je als ik vragen mag?

Van hoeveel kom je als ik vragen mag?
Ik woog vorig jaar begin mei 83,5kg. Ik ben toen begonnen met Saxenda en daar ben ik 10kg mee afgevallen en sinds eind april dit jaar ben ik begonnen met Ozempic waar ik dus nog eens 13,5kg mee kwijt gespeeld ben. Ik wou dat deze medicatie al 15 jaar eerder uitgevonden was. Ik heb doorheen de jaren zoveel mentale energie kwijtgespeeld aan mijn gewichtsproblemen. Het is zo stom om je daar altijd zorgen over te moeten maken. Eindelijk daarvan af!

Ergens logisch, het middel is normaal ontwikkeld voor mensen met diabetes.

Normaal gezien komen ze af met een andere benaming voor deze product speciaal voor mensen om af te vallen.
Zal een grotere dosis zijn, in USA noemt het wegovy. in EU zal dezelfde naam worden gebruikt.
Het is in Eigenlijk Ozempic in een groteren dosis met een andere naam.

Ik ben goed ziek geweest vlak voor Kerst en woog er plots nog maar 58kg (voor 1m66)! Dus ben ik een paar weken gestopt met de obesitasmedicatie in te spuiten. Sinds vorige week weeg ik 61,2 en terug meer honger en eetaanvallen dus ben ik maar terug begonnen met injecteren. Sinds vandaag al terug wat minder honger en snoepgoesting. Als ik rond de 60 kan blijven wegen zou het perfect zijn. Ik heb intussen al veel complimentjes gekregen van mensen die me anderhalf jaar of langer niet gezien hadden. Dat doet wel deugd :smile:

Ik ben goed ziek geweest vlak voor Kerst en woog er plots nog maar 58kg (voor 1m66)! Dus ben ik een paar weken gestopt met de obesitasmedicatie in te spuiten. Sinds vorige week weeg ik 61,2 en terug meer honger en eetaanvallen dus ben ik maar terug begonnen met injecteren. Sinds vandaag al terug wat minder honger en snoepgoesting. Als ik rond de 60 kan blijven wegen zou het perfect zijn. Ik heb intussen al veel complimentjes gekregen van mensen die me anderhalf jaar of langer niet gezien hadden. Dat doet wel deugd :smile:
Ozempic?
stond nochtans in de krant dat doktors dat niet meer mogen voorschrijven aan mensen die geen diabetes hebben, want die mensen komen wel zonder die medicatie te zitten omdat er niet zoveel productie van is...

Ozempic?
stond nochtans in de krant dat doktors dat niet meer mogen voorschrijven aan mensen die geen diabetes hebben, want die mensen komen wel zonder die medicatie te zitten omdat er niet zoveel productie van is...
Hier in België viel dat tekort goed mee. Ik kreeg telefoon van de apotheek dat ik mijn spuit mocht komen halen en dat heb ik dan ook gedaan.

Misschien dat je hier al eens op hebt geantwoord, maar is het dan de bedoeling om levenslang Ozempic in te spuiten?
Klopt. Dat zal levenslang worden net zoals een diabeet levenslang moet injecteren. Indien ik te mager word zoals in periodes van ziekte zal ik vanzelfsprekend de medicatie niet gebruiken om mijn lichaam de kans te geven terug bij te komen. Het is natuurlijk niet de bedoeling van te mager te worden.

Klopt. Dat zal levenslang worden net zoals een diabeet levenslang moet injecteren. Indien ik te mager word zoals in periodes van ziekte zal ik vanzelfsprekend de medicatie niet gebruiken om mijn lichaam de kans te geven terug bij te komen. Het is natuurlijk niet de bedoeling van te mager te worden.

Is dat wel oke als niet diabeet?

Nu je door die spuit minder eet is het dan misschien geen idee om het zelf op eigen "kracht" vol te houden?

dus dat regelt gewoon u honger en goesting?
Kan je het dan niet beter zonder doen nu je op gewicht bent?
Opgepast, is een vraag en zou niet willen dat je dit als een verwijt opneemt.
Ik besef heel goed dat het voor veel mensen heel moeilijk is om gewicht onder controle te houden.

Persoonlijk eet ik nu 14 dagen minder als 1200 kcal en het is uiteraard ook moeilijk. (mijn BMR is 1400)
Ik heb de indruk dat ik constant honger heb.
Maar ik eet wel redelijk veel volume, uiteraard zijn hiervan 700gram groenten per dag.
en 150gr vlees.

Misschien dat je hier al eens op hebt geantwoord, maar is het dan de bedoeling om levenslang Ozempic in te spuiten?
Nee het klopt niet wat Dew zegt. Een diabeet moet dat nemen omdat hij/zij niet genoeg insuline aanmaakt of omdat hij insulinersistent is geworden.

De bedoeling van ozempic bij gewone mensen is dat in combinatie met sport men ook gezonde etensgewoonten aanleert want gewoon ozempic blijven nemen is niet de bedoeling van die spuiten (bij gewone mensen)
En dan nog vind ik het vrij schandalig dat de dokter u die spuiten blijft voorschrijven als er al tekorten zijn.

Persoonlijk ook maar weinig respect voor. Los van de tekorten voor diabetici die het medicijn écht nodig hebben, vind ik het ook maar een gemakkelijke oplossing, omdat je ook niet gemotiveerd lijkt of van plan bent, met de medicatie te stoppen en op eigen kracht verder te doen door wat op je voeding te letten en te bewegen. Wat ongepast naar al degene die hier wél echt moeite en inspanning doen om af te vallen.

Ikzelf heb een schildklieraandoening (hashimoto) waarvoor ik levenslang medicatie moet slikken. Maar waardoor afvallen of zelfs maar op gewicht blijven, een levenslange strijd zal zijn. Maar ik doe mijn best, om ook in combinatie met de vermoeidheid, wat ook 1 van de restklachten is, tóch te bewegen in de mate van het mogelijke.

Dan is het maar zuur als iemand komt verkondigen: “oelala, ik werd te mager voor mijn lengte, oh ik krijg zoveel complimentjes”

Terug
Bovenaan