Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Wat ik neem is medicatie voorgeschreven door een dokter. Het is dus niet zomaar het zoveelste "afvalproduct". En ik mag dit nog een aantal jaar blijven nemen (zelfs levenslang) dus ben niet zo bang om terug bij te komen. En 244eur is me dat meer dan waard want ik eet al voor 400eur per maand minder dan ervoor dus brengt me nog geld op ook. Ik ga enkel nog naar de supermarkt voor yoghurt, fruit en water :-D. Vlees, brood, pasta, chips, chocolade... eet ik bijna niet meer. En ook bijna geen alcohol meer.. Ik zal de naam anders in het vervolg als "S." benoemen want het is niet mijn bedoeling reclame te maken. Ik denk dat S. een oplossing kan zijn voor mensen die al veel geprobeerd hebben. En misschien leest hier wel iemand mee die het ook kan gebruiken.
Het aanprijzen / aanbevelen van medicatie willen we hier niet meer zien, ook al is het enkel op voorschrift te verkrijgen.
 
Wat ik neem is medicatie voorgeschreven door een dokter. Het is dus niet zomaar het zoveelste "afvalproduct". En ik mag dit nog een aantal jaar blijven nemen (zelfs levenslang) dus ben niet zo bang om terug bij te komen. En 244eur is me dat meer dan waard want ik eet al voor 400eur per maand minder dan ervoor dus brengt me nog geld op ook. Ik ga enkel nog naar de supermarkt voor yoghurt, fruit en water :-D. Vlees, brood, pasta, chips, chocolade... eet ik bijna niet meer. En ook bijna geen alcohol meer.. Ik zal de naam anders in het vervolg als "S." benoemen want het is niet mijn bedoeling reclame te maken. Ik denk dat S. een oplossing kan zijn voor mensen die al veel geprobeerd hebben. En misschien leest hier wel iemand mee die het ook kan gebruiken.
Ik stel mijzelf wel vragen bij het levenslang slikken van een medicijn op voorschrift voor overgewicht. Op de duur moet je lichaam toch gewoon zijn aan minder eten, en je eetlust dus minderen? Lijkt me dat dit ook zonder medicatie moest gelukt zijn.
 
Ik stel mijzelf wel vragen bij het levenslang slikken van een medicijn op voorschrift voor overgewicht. Op de duur moet je lichaam toch gewoon zijn aan minder eten, en je eetlust dus minderen? Lijkt me dat dit ook zonder medicatie moest gelukt zijn.
Niet als je obesitas hebt. Mijn hersenen geven constant het signaal dat ik moet eten en dus moet ik constant denken aan "niet-eten" om een dieet vol te houden. Bij de minste tegenslag herval ik in oude eetgewoontes. Obesitas is meer een mentaal probleem. Het is totaal niet te vergelijken met iemand die eens 10kg moet afvallen. De medicatie neemt de constante drang naar eten weg en dat voelt op zich al aan als een bevrijding. Ik kan nu veel makkelijker gezonde keuzes maken in mijn voeding.
 
Ik neem nu sinds enkele weken de nieuwste obesitasmedicatie Ozempic (sinds maart in België) om de 12 kilo die ik sinds vorig jaar kwijt ben er af te houden. Ik weeg nu 71kg. Er mogen nog enkele kilo's af maar ik heb geen haast. Het belangrijkste is dat ik veel gezondere voedingsgewoontes heb dan vroeger.
 
Ik neem nu sinds enkele weken de nieuwste obesitasmedicatie Ozempic (sinds maart in België) om de 12 kilo die ik sinds vorig jaar kwijt ben er af te houden. Ik weeg nu 71kg. Er mogen nog enkele kilo's af maar ik heb geen haast. Het belangrijkste is dat ik veel gezondere voedingsgewoontes heb dan vroeger.
Das suikerziekte medicatie….
Ge kunt Da toch ni zomaar krijgen Tenzij ge boven bepaald grens zit ofzo?
 
Das suikerziekte medicatie….
Ge kunt Da toch ni zomaar krijgen Tenzij ge boven bepaald grens zit ofzo?
Ozempic is sinds maart op de markt voor obesitaspatiënten. Heb een medische geschiedenis van talloze diëten, maagballon en 2 maagverkleiningen. Heb momenteel een BMI van 26 maar dat betekent niet dat de obesitas weg is. De medicatie helpt enorm tegen eetbuien en snoepen tussendoor.
 
Ik neem nu sinds enkele weken de nieuwste obesitasmedicatie Ozempic (sinds maart in België) om de 12 kilo die ik sinds vorig jaar kwijt ben er af te houden. Ik weeg nu 71kg. Er mogen nog enkele kilo's af maar ik heb geen haast. Het belangrijkste is dat ik veel gezondere voedingsgewoontes heb dan vroeger.
Was jij hier enkele maanden terug al niet lyrisch over een ander type medicatie?
 
Zou dus perfect voor mij zijn.
Want heb ik het ook wel lastig mee.

Ma ik ga eerst de gewone methodes moeten proberen. 🥸
Blijf daar maar gewoon van weg. Het enige* dat écht helpt is een permanente verandering van uw levensstijl op vlak van voeding en beweging. De rest van uw leven pillen pakken of spuiten zetten is dat niet.




* De verwaarloosbaar minuscule groep die wegens medische redenen niet kan afvallen niet meegerekend.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem nu sinds enkele weken de nieuwste obesitasmedicatie Ozempic (sinds maart in België) om de 12 kilo die ik sinds vorig jaar kwijt ben er af te houden. Ik weeg nu 71kg. Er mogen nog enkele kilo's af maar ik heb geen haast. Het belangrijkste is dat ik veel gezondere voedingsgewoontes heb dan vroeger.
Officieel gezien is Ozempic een medicijn tegen diabetes op dit moment maar ze gaan Ozempic rebranden naar een andere naam (in USA noemt het nu wegowy) en die nieuwe naam gaat verkocht worden onder de noemer om af te vallen (zal ook een grotere dosis zijn dan Ozempic).

Ik zat in de testgroep om het te testen voor af te vallen en dit jaar gaat de rebrand uitkomen nog niet zeker wanneer.
Ikzelf ben nu iets van 25kg kwijt zonder te veel moeite.
 
Zou dus perfect voor mij zijn.
Want heb ik het ook wel lastig mee.

Ma ik ga eerst de gewone methodes moeten proberen. 🥸
Carrion haalde het ook al aan, maar ik zou vooral zoeken naar de oorzaak van uw vreetbuien in plaats van heil te zoeken bij chemische oplossingen. Uiteindelijk is er altijd een reden waarom je te veel eet of vreetbuien hebt. Of je eet te weinig, of je hebt een (suiker)verslaving,...

Ik had vroeger ook regelmatig vreetbuien toen ik afviel, maar dat was dan voornamelijk omdat ik te weinig (voedzaam) at. Ik at dan een week gezond, om dan plots op 1 namiddag een veelvoud aan kcal binnen te proppen uit goesting en vanwege de honger een onophoudelijke drang o; te blijven eten. Zo'n 'wonderpil' had daar heus niet aan geholpen, omdat ik gewoon structureel een verkeerd voedingspatroon had (terwijl ik zelfs effectief af viel).
 
Nota voor andere users: dit is een medicijn enkel op voorschrift. Raadpleeg je huisarts voor medisch advies.
Ik heb vandaag voor de eerste keer 1mg Ozempic ingespoten nadat ik 2 maand heb opgebouwd met 0,25 en 0,5mg. Vorige week heb ik voor de eerste keer 0,75mg geïnjecteerd en sindsdien voel ik dat het echt begint te werken. Ik weeg er intussen 68,8kg, wat bijna 5kg minder is dan toen ik er begin april mee begon (73,5kg). Ik heb tot nu toe geen bijwerkingen. Hier en daar wat obstipatie maar dat was erger met Saxenda. Hopelijk blijft het zo dan zal ik mijn streefgewicht (65kg) makkelijk behalen.
 
Ik heb vandaag voor de eerste keer 1mg Ozempic ingespoten nadat ik 2 maand heb opgebouwd met 0,25 en 0,5mg. Vorige week heb ik voor de eerste keer 0,75mg geïnjecteerd en sindsdien voel ik dat het echt begint te werken. Ik weeg er intussen 68,8kg, wat bijna 5kg minder is dan toen ik er begin april mee begon (73,5kg). Ik heb tot nu toe geen bijwerkingen. Hier en daar wat obstipatie maar dat was erger met Saxenda. Hopelijk blijft het zo dan zal ik mijn streefgewicht (65kg) makkelijk behalen.
Lees dat het vooral een diabetes type 2 medicijn is en niet dient puur om af te vallen? Heb je toevallig een ziekte/medisch probleem waardoor je huisarts het toch kon voorschrijven?
 
Vorig jaar mochten de huisartsen het ook al voorschrijven in geval van obesitas. Natuurlijk als zelfbetaler aan volle pot.
Lees dat het vooral een diabetes type 2 medicijn is en niet dient puur om af te vallen? Heb je toevallig een ziekte/medisch probleem waardoor je huisarts het toch kon voorschrijven?
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Vorig jaar mochten de huisartsen het ook al voorschrijven in geval van obesitas. Natuurlijk als zelfbetaler aan volle pot.
67-73 kan je toch nog moeilijk obesitas noemen tenzij we over een peuter bezig zijn.
 
  • Haha
Waarderingen: 515
67-73 kan je toch nog moeilijk obesitas noemen tenzij we over een peuter bezig zijn.
Toen ze er vorig jaar mee begon, woog ze meer.

Voor de rest helemaal mee eens hoor, dit hoort niet gepromoot te worden. Het kan een hulpmiddel zijn, heb me er zelf OOK over geïnformeerd vorig jaar, maar hier krijgen we enkel "de spuitjes lossen mijn probleem op" te horen en ontbreekt "en zo pas ik mijn leven, eetpatroon en beweegpatroon aan".
 
Toen ze er vorig jaar mee begon, woog ze meer.

Voor de rest helemaal mee eens hoor, dit hoort niet gepromoot te worden. Het kan een hulpmiddel zijn, heb me er zelf OOK over geïnformeerd vorig jaar, maar hier krijgen we enkel "de spuitjes lossen mijn probleem op" te horen en ontbreekt "en zo pas ik mijn leven, eetpatroon en beweegpatroon aan".
Dan heb je mijn posts vorig jaar toch niet goed gelezen.
 
Terug
Bovenaan