Obesitasmedicatie (saxenda, ozempic, ea.)

Ik weeg er intussen 70,3kg! Ik ben 13 kg afgevallen op exact 3 maand tijd. Ik eet tegenwoordig veel Japans. Sushi en sashimi. S' morgens een skyryoghurt. Ik drink wel nog altijd cola zero. Nog 2 à 5 kg eraf en dan is het echt klaar.
Dus begonnen aan 83kg, leid ik hieruit af.
Ik heb vandaag voor de eerste keer 1mg Ozempic ingespoten nadat ik 2 maand heb opgebouwd met 0,25 en 0,5mg. Vorige week heb ik voor de eerste keer 0,75mg geïnjecteerd en sindsdien voel ik dat het echt begint te werken. Ik weeg er intussen 68,8kg, wat bijna 5kg minder is dan toen ik er begin april mee begon (73,5kg). Ik heb tot nu toe geen bijwerkingen. Hier en daar wat obstipatie maar dat was erger met Saxenda. Hopelijk blijft het zo dan zal ik mijn streefgewicht (65kg) makkelijk behalen.
Dus 1j later, met behulp van spuitjes én aanpassingen in voedings- en bewegingsgewoontes toch nog 3kg bijgekomen op 1j tijd?
Dan heb je ofwel veel pech en leef ik enorm met je mee want dan moet dat ECHT een strijd zijn.

Ofwel overschat je je aanpassingen en vertrouw je toch te veel op je spuitjes? 🤷🏼
Dan heb je mijn posts vorig jaar toch niet goed gelezen.

Blijkbaar ben ik toch niet de enige die je nickname vooral linkt aan "de spuitjes lossen mijn problemen op!" Zonder veel verdere nuancering.
 
Tenzij medisch lossen spuiten echt niks op, je eet patroon veranderen etc enige dat helpt.
Je hebt ook van die mensen die een maag verkleining willen en denken dat opgelost is neen dan begint het nog maar..
Collega van mij kwam niet in aanmerking voor bypass ofzo wegens te licht, heeft die op drie maand zich volg gestopt en x aantal kilos bijgekomen :(
 
De Saxenda stopte met werken na een 6tal maand waardoor ik terug een 3 tal kilo bijkwam. Dat is nu toch echt niet zoveel. Ik kon vroeger gemakkelijk 10 kilo bijkomen op 6 maand tijd als ik even niet uitkeek :scream:
Uit bepaalde posts kan ik vooral afleiden dat sommigen hier totaal niet weten wat het is om obesitas te hebben. Vandaar ook een totaal gebrek aan empathie. Maar goed dat is misschien gemakkelijker dan u te moeten inleven in de leefwereld van iemand anders :shutup:
Ik schrijf deze posts voor mensen voor wie overgewicht echt een dagelijkse mentale strijd is. Indien zij dit lezen: je bent echt niet alleen en er is tegenwoordig hulp! Dat je ook uw voedingspatroon en beweegpatroon moet aanpassen is evident maar dat gebeurt voor een groot stuk vanzelf dankzij de medicatie. Dat heb ik vorig jaar ook beschreven.
 
De Saxenda stopte met werken na een 6tal maand waardoor ik terug een 3 tal kilo bijkwam. Dat is nu toch echt niet zoveel. Ik kon vroeger gemakkelijk 10 kilo bijkomen op 6 maand tijd als ik even niet uitkeek :scream:
Uit bepaalde posts kan ik vooral afleiden dat sommigen hier totaal niet weten wat het is om obesitas te hebben. Vandaar ook een totaal gebrek aan empathie. Maar goed dat is misschien gemakkelijker dan u te moeten inleven in de leefwereld van iemand anders :shutup:
Ik schrijf deze posts voor mensen voor wie overgewicht echt een dagelijkse mentale strijd is. Indien zij dit lezen: je bent echt niet alleen en er is tegenwoordig hulp! Dat je ook uw voedingspatroon en beweegpatroon moet aanpassen is evident maar dat gebeurt voor een groot stuk vanzelf dankzij de medicatie. Dat heb ik vorig jaar ook beschreven.
Als je het op mij hebt: ik ben sinds mijn 18de op enkele korte periodes na, nooit meer onder een BMI van 30 geraakt en dat is NIET door een fantastische spiermassa. 😜

Maar er is geen magische shortcut. Niet door een ingreep, niet door een spuitje te zetten, niet door een specifiek programma van een bewegingscoach te volgen,... Dat kunnen wel fantastisch HULPmiddelen zijn.
Het draait allemaal rond balans vinden. 🤷🏼
 
De Saxenda stopte met werken na een 6tal maand waardoor ik terug een 3 tal kilo bijkwam. Dat is nu toch echt niet zoveel. Ik kon vroeger gemakkelijk 10 kilo bijkomen op 6 maand tijd als ik even niet uitkeek :scream:
Uit bepaalde posts kan ik vooral afleiden dat sommigen hier totaal niet weten wat het is om obesitas te hebben. Vandaar ook een totaal gebrek aan empathie. Maar goed dat is misschien gemakkelijker dan u te moeten inleven in de leefwereld van iemand anders :shutup:
Ik schrijf deze posts voor mensen voor wie overgewicht echt een dagelijkse mentale strijd is. Indien zij dit lezen: je bent echt niet alleen en er is tegenwoordig hulp! Dat je ook uw voedingspatroon en beweegpatroon moet aanpassen is evident maar dat gebeurt voor een groot stuk vanzelf dankzij de medicatie. Dat heb ik vorig jaar ook beschreven.
De vraag was gewoon hoe de situatie bij jou precies zat, omdat die totaal niet duidelijk was voor mij. Hoe Mulan ze beschreef, was ook wat ik ervan had opgevangen.

Dat heeft toch niks te maken met empathie voor obesitas, of een gebrek daaraan, zeker. Gewoon dat het niet heel duidelijk was hoe het nu met jou zat, terwijl er wel wat duidelijkheid mag zijn als het gaat om medicijnen op voorschrift die je wilt aanraden voor off-label gebruik. Je hebt het vorig jaar gewoon voorgeschreven gekregen zonder morbide obesitas?
 
Als je het op mij hebt: ik ben sinds mijn 18de op enkele korte periodes na, nooit meer onder een BMI van 30 geraakt en dat is NIET door een fantastische spiermassa. 😜

Maar er is geen magische shortcut. Niet door een ingreep, niet door een spuitje te zetten, niet door een specifiek programma van een bewegingscoach te volgen,... Dat kunnen wel fantastisch HULPmiddelen zijn.
Het draait allemaal rond balans vinden. 🤷🏼
Sinds ik de medicatie neem ben ik van 83,5 naar 68,5 gegaan op iets meer dan een jaar tijd. Saxenda (liruglatide) werkt in op 2 delen van het brein, Ozempic (semaglutide) op 3 delen. Ik heb geen eetbuien en constante honger meer, ik snoep niet meer tussendoor, ik heb terug een verzadigingsgevoel en maak vanzelf gezondere voedingskeuzes. Misschien is dat voor jou geen mirakel maar voor mij wel. En geloof mij ik wil niet meer terug :wink:
 
De vraag was gewoon hoe de situatie bij jou precies zat, omdat die totaal niet duidelijk was voor mij. Hoe Mulan ze beschreef, was ook wat ik ervan had opgevangen.

Dat heeft toch niks te maken met empathie voor obesitas, of een gebrek daaraan, zeker. Gewoon dat het niet heel duidelijk was hoe het nu met jou zat, terwijl er wel wat duidelijkheid mag zijn als het gaat om medicijnen op voorschrift die je wilt aanraden voor off-label gebruik. Je hebt het vorig jaar gewoon voorgeschreven gekregen zonder morbide obesitas?
Wie zegt dat ik dat wil aanraden voor off-label gebruik? Dat heb ik helemaal nooit gezegd. Ik heb een maagballon en 2 maagverkleiningen gehad en talloze diëten gevolgd die niks hielpen. Mijn huisdokter was onmiddellijk overtuigd van het nut van deze medicatie en ik kreeg dat voorgeschreven. Ik ben er zeker van dat er nog mensen zijn die in dezelfde situatie zitten en kunnen geholpen worden dus waarom het bestaan van deze medicatie doodzwijgen?
 
Wie zegt dat ik dat wil aanraden voor off-label gebruik? Dat heb ik helemaal nooit gezegd. Ik heb een maagballon en 2 maagverkleiningen gehad en talloze diëten gevolgd die niks hielpen. Mijn huisdokter was onmiddellijk overtuigd van het nut van deze medicatie en ik kreeg dat voorgeschreven. Ik ben er zeker van dat er nog mensen zijn die in dezelfde situatie zitten en kunnen geholpen worden dus waarom het bestaan van deze medicatie doodzwijgen?
Het is diabetesmedicatie die ook werkt voor afvallen. Op dit moment is dat off-label gebruik. En je raadt het aan.
Je hoeft het niet dood te zwijgen, maar als de hele situatie en context eromheen onduidelijk is, is een beetje uitleg toch ook niet zo raar. En dat heeft dan niks met empathie voor obesitas te maken, hoor. Die is er -zeker in deze thread- absoluut wel.
 
Het is diabetesmedicatie die ook werkt voor afvallen. Op dit moment is dat off-label gebruik. En je raadt het aan.
Je hoeft het niet dood te zwijgen, maar als de hele situatie en context eromheen onduidelijk is, is een beetje uitleg toch ook niet zo raar. En dat heeft dan niks met empathie voor obesitas te maken, hoor. Die is er -zeker in deze thread- absoluut wel.
Ik heb vorig jaar mijn situatie al uitvoerig beschreven. Ik ga dat niet doen bij elke post he. Je kan evengoed even mijn postgeschiedenis nalezen.

Het is diabetesmedicatie die ook werkt voor afvallen. Op dit moment is dat off-label gebruik. En je raadt het aan.
Je hoeft het niet dood te zwijgen, maar als de hele situatie en context eromheen onduidelijk is, is een beetje uitleg toch ook niet zo raar. En dat heeft dan niks met empathie voor obesitas te maken, hoor. Die is er -zeker in deze thread- absoluut wel.
Ozempic wordt sinds maart in België voorgeschreven als obesitasmedicatie. De klinische studies waren vorig jaar al bezig. Is dus niet off-label.
 
Ozempic wordt sinds maart in België voorgeschreven als obesitasmedicatie. De klinische studies waren vorig jaar al bezig. Is dus niet off-label.

Sinds 2021 mogen huisartsen het voorschrijven bij patiënten met een BMI hoger dan 30 zonder verdere gezonsheidsproblemen, 40 is geen vereiste.

We komen dichter bij! We gaan nog een antwoord krijgen, ik voel het :D
Dewdrop schreef dat ze 73kg woog bij het starten met de medicatie, en zoals Carrion al zei, moet je dan 1m55 of kleiner zijn om onder obesitas te vallen. Dat kan, maar dat is niet doorsnee. Vandaar dus de vraag.
 
Wij kennen de situatie niet, dus we kunnen misschien beter zwijgen over alles wat met gezonde patronen te maken heeft.

Los daarvan vind ik 'promotie' van zulke middelen ook niet per se goed, dus mag dat ook even achterwege blijven voor mijn part. 😅

Ik heb in mijn heel nabije omgeving ook iemand die er goed mee afvalt. Maar ook daar is het verhaal van even niet opletten en 10 kilo erbij in het verleden aanwezig, dus ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren eens die persoon er mee ophoudt.
 
We komen dichter bij! We gaan nog een antwoord krijgen, ik voel het :D
Dewdrop schreef dat ze 73kg woog bij het starten met de medicatie, en zoals Carrion al zei, moet je dan 1m55 of kleiner zijn om onder obesitas te vallen. Dat kan, maar dat is niet doorsnee. Vandaar dus de vraag.
Een dokter kan altijd afwijken van de richtlijnen. Met een BMI onder 30 en de juiste medische geschiedenis krijg je het ook voorgeschreven.
 
Obesitas verdwijnt niet magisch als je plots minder dan BMI 30 weegt. Je kan 60kg wegen en nog steeds obesitas hebben. Obesitas houdt veel meer in dan enkel het gewicht van iemand.
Nee, dan gaat het om een ongezonde relatie met eten. Niet over obesitas. Obesitas is een BMI boven de 30 hebben omwille van een te hoog vetpercentage. Obesitas is niet een gezond gewicht hebben maar een strijd hebben met de weegschaal.

Net zoals iemand die obees is ook een goede relatie met eten kan hebben en al jarenlang een stabiel gewicht kan hebben, alleen niet afvalt omdat die persoon daar geen extra moeite en energie in steekt. 🤷🏼
 
Mja, deze discussie en interpretatie van wat obesitas is, is vorig jaar ook al gevoerd.

Ja, het is verdomme lastig om dat eten te laten staan en niet toe te geven aan vreetbuien. Maar ja, je kan daar absoluut ook zelf grip op krijgen zonder medicatie. En op termijn zal je het toch moeten.
 
Nee, dan gaat het om een ongezonde relatie met eten. Niet over obesitas. Obesitas is een BMI boven de 30 hebben omwille van een te hoog vetpercentage. Obesitas is niet een gezond gewicht hebben maar een strijd hebben met de weegschaal.
Dat gezond gewicht blijft niet gezond als het probleem blijft bestaan. Het is net zoals iemand met diabetes die medicatie krijgt en dan verlost wordt van zijn diabetes. Dan zegt de dokter ook niet plots en nu mag je stoppen want dan komt de diabetes doodgewoon terug.
 
Dat gezond gewicht blijft niet gezond als het probleem blijft bestaan. Het is net zoals iemand met diabetes die medicatie krijgt en dan verlost wordt van zijn diabetes. Dan zegt de dokter ook niet plots en nu mag je stoppen want dan komt de diabetes doodgewoon terug.

Iemand met diabetes kan niet zijn gewoontes aanpassen om niet te hervallen.

Wat een vergelijking.
 
Iemand met diabetes kan zijn gewoontes niet aanpassen zodat hij niet hervalt.

Wat een vergelijking.
Iemand met obesitas ook niet. Bij obesitas is de verbinding in de hersenen die het honger- en verzadigingsgevoel regelen kapot. Dat los je niet op met even de gewoontes aan te passen. Zo werkt het helaas niet.
 
Terug
Bovenaan