Om hier op in tegaan, er waren wel degelijk teams die opgesteld stonden rondom om mogelijke vluchtende personen te pakken. Nu er waren maar twee cameraploegen mee en niet veel collega's stonden te springen om de hele nacht met een gopro camera rond te lopen, waardoor veel onderscheppingen niet gefilmd zijnIk stel mij soms ook wel vragen bij de tactieken van de politie op oudejaarsnacht. Een gans peleton moet dan zen allen het lemmensplein en dan lopen die gasten weg en hebben ze niemand . Waarom zetten ze geen teams aan de uiteinden van die straten als ze toespurten op dat plein en dan pakken ze die op ?

Nadeel is dat veel van de jongeren in de omliggende straten wonen en dus zich onmiddellijk verschuilen bij het zien van politie. Als je jongeren een huis ziet binnenlopen, dan is het meestal nog eens een appartemensgebouw, dus dan moet je al 100% zeker zijn waar ze zitten en ook of het wel genoeg gerechtvaardigd is om de voordeur in te beuken.
Het blijft een kat-en-muis spel, maar ik kan wel zeggen dat het jaar ervoor de incidenten groter waren en dat nu door het kort optreden/machtsvertoon er minder problemen waren. Uiteindelijk zijn er een 50-60 tal jongeren opgepakt tijdens oudejaarsnacht.
Ordehandhaving is België is vooral defensief/statisch gericht. Frankrijk is veel offensiever/mobieler, maar dit heeft als gevolg dat er een pak meer gewonden bij hen vallen. Ik vind het altijd prachtig de beelden van Franse openbare orde, maar als ik dan soms zie hoe ze moeten incasseren en geïsoleerd geraken vraag ik me soms toch af of het wel opportuun was.
.