Play4 Niveau 4 Seizoen 4: Brussel-Zuid

khendro

Active member
Binnenkort kom nieuw seizoen uit, ze volgen ditmaal de politiezone Brussel-Zuid. Net trailer op de televisie gezien.

Ben wel blij dat men ook een deel van oudejaarsnacht heeft mee gefilmd. Alvast mooie beelden in de trailer.
 
Enkele keren wel beetje moeten lachen.

De persoon in zijn witte fiat 500 achter coke vraagt, en dan plots de camera op zijn borstkas opmerkt of de Jelle die zegt dat zijn dag naar de klote is door de illegale drugsdealer waar hij op gestoten is tijdens een "rondleiding".

Wel spijtig van de ondertiteling die 2/3 ontbrak wegens technisch probleem....
 
Interview met de korpschef deed me heel erg denken aan het "Hamsterdam"idee van Bunny Colvin in The Wire: war on drugs is een gigantische mislukking, dus kan je het dealen maar beter gedogen op plaatsen waar de rest van de bevolking er minder last van heeft.
 
Laatst bewerkt:
Blijkt dat er een probleem was met de ondertiteling. Daarom dat pas in het laatste deel uiteindelijk alles ondertiteld was.

Als je de aflevering via goplay online herbekijkt is de ondertiteling in orde.
Thx, maar dat zijn toch vooropgenomen programma's, ik vond het in alle geval wel raar, eerste keer dat ik zoiets zag op een zender als play4...
 
Ze zouden daar gewoon beter een muur rond zetten zodat dat vergif zich niet veel verder verspreid zoals het nu al bezig is.

Er is daar gewoon niks meer aan te doen aan dat stuk Brussel. Zelfs extra gevangenissen niet.
Zoals hij zegt ben je minimum 4u bezig met een PV en ze wandelen buiten en ondertussen zijn er al weer honderden deals geweest.
 
Ze zouden daar gewoon beter een muur rond zetten zodat dat vergif zich niet veel verder verspreid zoals het nu al bezig is.

Er is daar gewoon niks meer aan te doen aan dat stuk Brussel. Zelfs extra gevangenissen niet.
Zoals hij zegt ben je minimum 4u bezig met een PV en ze wandelen buiten en ondertussen zijn er al weer honderden deals geweest.
Exact, maar dat mag je niet zeggen als je het over het oh-zo mooie Brussel hebt. It's al hellhole zei ooit één of andere visionair..

Chapeau dat je je als flik daar nog elke dag weer voor kan opladen. Zo een programma zou toch op primetime VTM/VRT moeten komen, ondanks de stem van Goens er bovenop natuurlijk..
 
Thx, maar dat zijn toch vooropgenomen programma's, ik vond het in alle geval wel raar, eerste keer dat ik zoiets zag op een zender als play4...
De programma's zijn op voorhand opgenomen, maar de ondertitels worden tegelijk uitgezonden met het programma. Die zitten er niet op gebrand, dat gebeurt eigenlijk nooit meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Victim blaming om racisme te rationaliseren heeft hier geen plaats.
Exact, maar dat mag je niet zeggen als je het over het oh-zo mooie Brussel hebt. It's al hellhole zei ooit één of andere visionair..

Chapeau dat je je als flik daar nog elke dag weer voor kan opladen. Zo een programma zou toch op primetime VTM/VRT moeten komen, ondanks de stem van Goens er bovenop natuurlijk..

Mja er zijn er die daar graag werken voor de actie. Al is die actie nogal relatief met heel de papierwinkel achteraf. + dat degene die geen racist waren het na een half jaar Brussel wel zijn.
 
Krijgen die flikken eigenlijk extra betaald? Want het zou wel zuur zijn als je exact hetzelfde krijgt voor werken in Brussel Zuid als voor werken in het hol van West-Vlaanderen bijvoorbeeld
 
Krijgen die flikken eigenlijk extra betaald? Want het zou wel zuur zijn als je exact hetzelfde krijgt voor werken in Brussel Zuid als voor werken in het hol van West-Vlaanderen bijvoorbeeld

Ja je krijgt een premie om daar te werken en een talenpremie voor je Frans als Nederlandstalige. Anders gaat er daar niemand nog naartoe.
 
Krijgen die flikken eigenlijk extra betaald? Want het zou wel zuur zijn als je exact hetzelfde krijgt voor werken in Brussel Zuid als voor werken in het hol van West-Vlaanderen bijvoorbeeld
 
Bedragen zien er mooi uit als bruto, maar slaat nogal tegen netto. Vorige maand had ik bijna 500 bruto aan premies en had ik nog 120€ van over. Dus rijk ga je er ook niet van worden.
 
Krijgen die flikken eigenlijk extra betaald? Want het zou wel zuur zijn als je exact hetzelfde krijgt voor werken in Brussel Zuid als voor werken in het hol van West-Vlaanderen bijvoorbeeld
Op zich heb je 3 (4) premies die je als Inspecteur snel kunt hebben:

  1. tweetaligheidspremie (levert netto een 125 euro op per maand in een Brusselse zone, sommige zones buiten Brussel geven ook deze optie, maar dan wordt dit betaald als de kleine taalpremie (30))
  2. Toelage Brussels Gewest, deze bouwt zich op over 6 jaar (je krijgt eerste jaar +/- 45 euro extra per maand en na 6 jaar is dat 110 euro per maand)
  3. Verbintenistoelage Brussels Gewest, dit telt op zich alleen voor zones welke een personeelsgebrek hebben, nu denk dat het merendeel van de Brusselse zones hieronder vallen. Je tekent voor 7 jaar, dus dat wilt zeggen dat uw "initieel" contract van 5 jaar in de zone verlengt wordt met 2 jaar voor je ergens anders naartoe kunt. Wil je toch vroeger weg, dan moet je al uw maanden in BRUTO terug betalen. Nu deze premie komt op een 105 euro netto eveneens extra per maand. Hierna kan je dit verlengen per 5 jaar.
  4. Laatste premie is taalpremie voor secundaire talen (Duits, Engels, Arabisch, etc...). Naargelang de zone krijg je daar een 30 euro extra voor, dit is gelimiteerd tot 2 extra talen maximum. Nu Engels is al vrij snel te halen en voor zover ik weet overal geaccepteerd.
Nu al deze premies stijgen ook mee met uw ancienniteit, nu dit is weinig, maar paar euro's erbij.

Als je dit berekent via hun simulator (https://www.ssgpi.be/nl/page/Uw_wedde), dan krijg je een 331 euro netto extra als beginnende Inspecteur als je tijdens uw opleiding al voor de taalbrevetten gaat en je tekent in een Brusselse zone en na 6 jaar is dit 383 euro netto extra in verhouding met iemand buiten Brussel. Bijkomend voordeel is dat deze premies in uw basiswedde zitten, dus val je zwaak ziek of arbeidsongeval dan heb je nog eens een extra reserve in vergelijking met iemand buiten Brussel.

Daarnaast veel Brusselse zones laten ook overuren deels of grotendeels toe wegens het vele werk. Dit kan ook nog eens een bijkomende bonus geven van 500-600 euro extra voor beginnende Inspecteurs in verhouding met andere Vlaamse/Waalse zones waar er een nultolerantie is voor overuren en je verplicht recup moet pakken.

Voor zij die de simulator willen uittesten, je moet eerst in eigenschappen van het bestand het deblokkeren en dan in excel macro's toelaten. En bij toelagen de "interventie in/buiten Brussel", dan is voor de Federale speciale eenheden :)

Bedragen zien er mooi uit als bruto, maar slaat nogal tegen netto. Vorige maand had ik bijna 500 bruto aan premies en had ik nog 120€ van over. Dus rijk ga je er ook niet van worden.
Het is waar dat er veel belastingen afgaan, maar je hebt toch al snel een noemenswaardig verschil met beginnende Inspecteurs buiten Brussel. Niet alleen op het niveau van Inspecteurs, maar ook andere graden.


Ik ken personen die als de onregelmatige prestaties (avond/nacht/weekend/overuren) worden uitbetaald soms 1500 euro op hun rekening extra hebben. Natuurlijk ze hebben er ook de uren voor geklopt, maar voor sommigen is dat geen probleem en dat zijn mensen die nog geen 10 jaar bij de politie zijn.
 
Laatst bewerkt:
Omdat er nog idealisten zijn, omdat sommigen van de actie houden, anderen doen het voor het geld, nog anderen redeneren dat iedere jongere die ze van het straat halen positief is, misschien ook een deel die die kant zijn opgestuurd, ..

Er zijn zoveel redenen waarom iemand als politieagent in Brussel (of eender welke andere stad) zou willen werken. Gelukkig maar dat niet iedereen met zo'n defaitistische 'de stad is verloren' attitude rondloopt zou ik zo zeggen.

Met dat gezegd zijnde: hopelijk schudt deze serie de politiek een beetje wakker, want er zijn daar natuurlijk wel degelijk gigantische problemen in die wijken, en zelf blijf ik daar zo veel mogelijk weg. Maar laten we nu ook niet gaan doen alsof het daar Tijuana of Bagdad is.

Dit bericht was niet specifiek op jou gericht, KingNine, maar eerder algemeen.
 
O, wat stellen ze het toch rooskleurig voor
het werken in onze prachtige hoofdstad
:p
 
Terug
Bovenaan