Mondmaskers in de Klassen

De regel van 6 jaar geldt in de samenleving. Op school is het vanaf het eerste leerjaar. Dat neemt niet weg dat bepaalde ouders misschien zelf de keuze maken om hun kleuter van 6 (die kunnen er pas vanaf januari zijn, tenzij zittenblijvers) met mondmasker naar school te sturen.
Dan moet dat toch verduidelijkt worden naar de onderwijsinstellingen hoor. Hier op school gaan ze er 100% van uit dat het mondmasker verplicht is vanaf 6 jaar in de klas.
 
Ik snap het ook niet hoor. Mijn kinderen gaan nu ook met mondmasker naar de school. Daar is geen enkel woord protest over geweest.

Als het helpt om wat vlugger uit de stront te geraken, waarom niet? Alsof deze pandemie nog niet lang genoeg duurt.
Als het ons helpt wat vlugger uit de stront te geraken? Alles gaat ons helpen "vlugger uit de stront te geraken". Voor mij ist het ondertussen duidelijk dat deze pandemie echt nog niet lang genoeg geduurd heeft, hoe spijtig dat ook mag zijn. Dit gaat nog een heel eind blijven duren. En we moeten niet zomaar alle maatregelen slikken alsof het normaal is.

Dat iedereen zijn verantwoordelijkheid draagt en zijn steentje bijdraagt tot daar, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zijn leven on hold moet zetten voor 5 jaar. En het zou verdorie spijtig zijn als we niet even kritisch kijken naar wat ze ons allemaal vragen. Er zijn vele wegen uit de pandemie, en soms moeten we toch eens nadenken of we wel de juiste nemen?

Mijn kleine is 5 jaar, dus ontspringt net de dans. Maar ik zou het ook echt lastig vinden om hem volgend jaar met een mondmasker naar school te moeten sturen. Ik ga niet staan janken aan de schoolpoort, ik ga geen brief naar de minister sturen en mijn kind gaat gehoorzaam zijn, maar ik vind het echt een brug te ver.
 
Als het ons helpt wat vlugger uit de stront te geraken? Alles gaat ons helpen "vlugger uit de stront te geraken". Voor mij ist het ondertussen duidelijk dat deze pandemie echt nog niet lang genoeg geduurd heeft, hoe spijtig dat ook mag zijn. Dit gaat nog een heel eind blijven duren. En we moeten niet zomaar alle maatregelen slikken alsof het normaal is.

Dat iedereen zijn verantwoordelijkheid draagt en zijn steentje bijdraagt tot daar, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zijn leven on hold moet zetten voor 5 jaar. En het zou verdorie spijtig zijn als we niet even kritisch kijken naar wat ze ons allemaal vragen. Er zijn vele wegen uit de pandemie, en soms moeten we toch eens nadenken of we wel de juiste nemen?

Mijn kleine is 5 jaar, dus ontspringt net de dans. Maar ik zou het ook echt lastig vinden om hem volgend jaar met een mondmasker naar school te moeten sturen. Ik ga niet staan janken aan de schoolpoort, ik ga geen brief naar de minister sturen en mijn kind gaat gehoorzaam zijn, maar ik vind het echt een brug te ver.
Mijn leven, noch dat van mijn kinderen staan on hold door het dragen van een mondmasker hoor.

We zitten nog geen twee jaar ver, geen 5 jaar.

Overdrijven is ook een kunst.
 
Als het ons helpt wat vlugger uit de stront te geraken? Alles gaat ons helpen "vlugger uit de stront te geraken". Voor mij ist het ondertussen duidelijk dat deze pandemie echt nog niet lang genoeg geduurd heeft, hoe spijtig dat ook mag zijn. Dit gaat nog een heel eind blijven duren. En we moeten niet zomaar alle maatregelen slikken alsof het normaal is.

Dat iedereen zijn verantwoordelijkheid draagt en zijn steentje bijdraagt tot daar, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zijn leven on hold moet zetten voor 5 jaar. En het zou verdorie spijtig zijn als we niet even kritisch kijken naar wat ze ons allemaal vragen. Er zijn vele wegen uit de pandemie, en soms moeten we toch eens nadenken of we wel de juiste nemen?

Mijn kleine is 5 jaar, dus ontspringt net de dans. Maar ik zou het ook echt lastig vinden om hem volgend jaar met een mondmasker naar school te moeten sturen. Ik ga niet staan janken aan de schoolpoort, ik ga geen brief naar de minister sturen en mijn kind gaat gehoorzaam zijn, maar ik vind het echt een brug te ver.

Ok I'll bite

Welke wegen zouden, volgens jou, beter zijn om uit deze pandemie te komen?
 
Alleen al voor de scholen: luchtreinigers. Dan moeten die mondmaskers zelfs niet.
Een luchtreiniger alleen is niet voldoende, dat gaat die virus deeltjes niet uit de lucht halen voor ze van kind A naar kind B overgesprongen zijn.

De enige manier om de besmetting te verlagen is een goed, aansluitend mondmasker. Er is nu eindelijk eens duidelijk onderzoek naar gepubliceerd: https://www.pnas.org/content/118/49/e2110117118.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Op zich vind ik deze maatregel om kleine kinderen mondmaskers te laten dragen nu ook weer niet de grootste ramp, maar het zou één van de laatste maatregelen moeten zijn die we nemen op zo'n corona-barometer en één van de eersten die we terug afvoeren. Als we geld kunnen pompen in organisatoren van feestjes te vergoeden - terecht - zal een éénmalige uitzonderlijke investering in luchtreinigers voor klaslokalen ook wel kunnen zeker?

Feitelijk worden we hier andermaal geconfronteerd met een zoveelste (onder)investering van de overheid in onze schoolinfrastructuur en de nadelen van een gefragmenteerd onderwijslandschap ("vrijheid van onderwijs"): veel schoolgebouwen zijn oud en de enige verluchting is ramen en deuren opengooien... isolatie (tegen de klimaatopwarming) is er ook vaak niet.

Wel leuk om als je de kinderen bezig ziet in fragmenten op het journaal dat zij er alvast geen probleem van maken, ik twijfel er ook niet aan dat leerkrachten lager onderwijs daar met de nodige minzaamheid mee om zullen gaan, wat extra "mondmaskerpauzes" ... De nadelige gevolgen voor non-verbale communicatie, etc. tja, hoe bestudeer je dat? Ik hoop dat deze maatregel niet lang genoeg moet duren om daar effecten van te zien.

Plus, meer tijd om te focussen op de ogen zou ik zeggen, want die vertellen vaak ook véél, soms meer dan de mond.
 
Iedere maatregel die betrekking heeft op de kinderen brengt heftige reactie teweeg.

Mondmaskers zijn een semi compromis want eigenlijk moesten de scholen nu al dicht zijn voor 2 weken maar dat ging dan ook weer de nodige reacties veroorzaakt hebben.
 
Iedere maatregel die betrekking heeft op de kinderen brengt heftige reactie teweeg.

Mondmaskers zijn een semi compromis want eigenlijk moesten de scholen nu al dicht zijn voor 2 weken maar dat ging dan ook weer de nodige reacties veroorzaakt hebben.
Mooie valse tegenstelling weer. De scholen moesten helemaal niet dicht zijn en voor mondmaskers bij kinderen is er geen bewijs dat de baten de kosten overtreffen. Eerder een zoveelste symboolmaatregel met weinig effectieve impact om het eigen falen op andere domeinen te verhullen.
 
Mooie valse tegenstelling weer. De scholen moesten helemaal niet dicht zijn en voor mondmaskers bij kinderen is er geen bewijs dat de baten de kosten overtreffen. Eerder een zoveelste symboolmaatregel met weinig effectieve impact om het eigen falen op andere domeinen te verhullen.


De experten pleiten voor een "acute afkoelingsperiode" van 10 dagen in het onderwijs, met daarbovenop een aantal structurele maatregelen die op lange termijn volgehouden kunnen worden.
 
Ok I'll bite
Welke wegen zouden, volgens jou, beter zijn om uit deze pandemie te komen?
Ik ga ni bijten. Daar gaat het op dit moment en in deze topic niet over, ik zeg gewoon dat bepaalde maatregelen in vraag stellen niet perse slecht is. Of dat het niet perse is om lastig te doen.


Mijn leven, noch dat van mijn kinderen staan on hold door het dragen van een mondmasker hoor.

We zitten nog geen twee jaar ver, geen 5 jaar.

Overdrijven is ook een kunst.
Het is niet omdat jij dat niet erg vindt om een mondmasker te dragen dat dat voor mij hetzelfde is, ik heb daar heel wat moeite mee. Sommige mensen hebben het moeilijk met thuis te werken, anderen dat ze niet op cafe mogen en anderen met mondmaskers.

En nee, we zitten geen 5 jaar ver. Maar als iemand in mei 2020 zei dat de maatregelen een paar maand gingen duren vonden we dat al heel lang. De kans dat dit nog een paar jaar aansleept is in mijn ogen groot.
Wel leuk om als je de kinderen bezig ziet in fragmenten op het journaal dat zij er alvast geen probleem van maken, ik twijfel er ook niet aan dat leerkrachten lager onderwijs daar met de nodige minzaamheid mee om zullen gaan, wat extra "mondmaskerpauzes" ... De nadelige gevolgen voor non-verbale communicatie, etc. tja, hoe bestudeer je dat? Ik hoop dat deze maatregel niet lang genoeg moet duren om daar effecten van te zien.
Ik denk ook dat de kinderen het minder erg vinden, gelukkig maar. Dat wil echter niet zeggen dat het goed is voor hen. De mijnen zou ook graag elke dag een halve kg chocolade eten he :)
 
Laatst bewerkt:

De experten pleiten voor een "acute afkoelingsperiode" van 10 dagen in het onderwijs, met daarbovenop een aantal structurele maatregelen die op lange termijn volgehouden kunnen worden.
Een voorstel van experten, niets dat moet. Een voorstel ook waar veel andere experten dan die in het kleine GEMS-kransje, het niet met akkoord zijn. En het is niet omdat er is beslist dit voorstel niet te volgen, dat dat een andere optie die dezelfde populatie impacteert, bij voorbaat goed maakt. Er is geen keuze tussen scholen sluiten of kinderen mondmaskers te laten dragen. Er is een legio aan keuzes waarbij dat er twee zijn en er heel wat andere zijn die de kinderen minder of niet benadelen.
 
Een luchtreiniger alleen is niet voldoende, dat gaat die virus deeltjes niet uit de lucht halen voor ze van kind A naar kind B overgesprongen zijn.

De enige manier om de besmetting te verlagen is een goed, aansluitend mondmasker. Er is nu eindelijk eens duidelijk onderzoek naar gepubliceerd: https://www.pnas.org/content/118/49/e2110117118.
Dus volgens jou verspreidt het virus zich hoe dan ook in (gesloten) binnenruimtes? Of er nu goede ventilatie is of niet?
Gooi die co2 meters dan maar al weg, nutteloze investering in heel de maatschappij.
 
Dus volgens jou verspreidt het virus zich hoe dan ook in (gesloten) binnenruimtes? Of er nu goede ventilatie is of niet?
Gooi die co2 meters dan maar al weg, nutteloze investering in heel de maatschappij.
Wat hij zegt is toch gewoon logisch? In het begin van deze crisis was er een (te grote) focus op de speekseldeeltjes, die door een masker perfect worden tegengehouden, dat je dan ook moet dragen als de onderlinge afstand te klein is. Later is men ook meer nadruk beginnen leggen op de kleinere aerosolen, die in de lucht blijven hangen. Die laatste kan je door te verluchten drastisch reduceren, net zoals de CO2-concentratie (die je makkelijk kan meten).

Maar het is niet omdat je ergens een luchtreiniger installeert dat die speekseldruppels en aerosolen instantaan uit de lucht verdwijnen, en je de persoon naast je niet kan infecteren. In een zwembad wordt het water ook gefilterd, maar dat wil niet zeggen dat je het niet zal zien/voelen wanneer iemand naast jou in het water plast (ik weet dat die filters geen urine filteren, maar ter illustratie).

Kritisch denken wordt hier soms toch ook enkel maar toegepast als het goed uitkomt. Luchtreinigers zouden een heel goede zaak zijn, maar alles gaan ze niet oplossen.
 

De experten pleiten voor een "acute afkoelingsperiode" van 10 dagen in het onderwijs, met daarbovenop een aantal structurele maatregelen die op lange termijn volgehouden kunnen worden.
Klopt. En die structurele maatregelen (CO2-meters, deftige ventilatie, ...) daar zijn we grotendeels al tekort in geschoten. Helaas...

Scholen deden zelf ook al enkele zaken om verspreiding tegen te gaan. Als ik bekijk wat er op de school van onze kinderen aangepast is:
- Geen lunch meer in de refter, maar enkel nog eten in de klas
- Geen gezamenlijke activiteiten meer (dus bijvoorbeeld niet met z'n allen in de sporthal kruipen voor sinterklaas, toneelstuk, ...)
- Gesnoeid in schooluitstappen
- ...

Dus eigenlijk werd het contact tussen de verschillende klassen al serieus beperkt. Enkel op speelplaats komen kinderen uit verschillende klassen elkaar nog tegen.

Als ze daarnaast de buitenschoolse activiteiten tot de kerstvakantie hadden opgeschort, had je ook daar de verspreiding kunnen tegengaan.

2 weken de school sluiten is natuurlijk de makkelijkste maatregel, maar denk dat vele ouders ook het gevoel hebben dat er veel bereikt had kunnen worden zonder de school te sluiten (ofwel die onmiddellijke 10 dagen, ofwel de vreemde beslissing voor een weekje vroeger kerstverlof).
En dan vooral als men vroeger had ingegrepen... (ook in andere sectoren of delen van de samenleving)
 
Wat hij zegt is toch gewoon logisch? In het begin van deze crisis was er een (te grote) focus op de speekseldeeltjes, die door een masker perfect worden tegengehouden, dat je dan ook moet dragen als de onderlinge afstand te klein is. Later is men ook meer nadruk beginnen leggen op de kleinere aerosolen, die in de lucht blijven hangen. Die laatste kan je door te verluchten drastisch reduceren, net zoals de CO2-concentratie (die je makkelijk kan meten).

Maar het is niet omdat je ergens een luchtreiniger installeert dat die speekseldruppels en aerosolen instantaan uit de lucht verdwijnen, en je de persoon naast je niet kan infecteren. In een zwembad wordt het water ook gefilterd, maar dat wil niet zeggen dat je het niet zal zien/voelen wanneer iemand naast jou in het water plast (ik weet dat die filters geen urine filteren, maar ter illustratie).

Kritisch denken wordt hier soms toch ook enkel maar toegepast als het goed uitkomt. Luchtreinigers zouden een heel goede zaak zijn, maar alles gaan ze niet oplossen.
Een luchtreiniger alleen is niet voldoende, dat gaat die virus deeltjes niet uit de lucht halen voor ze van kind A naar kind B overgesprongen zijn.

De enige manier om de besmetting te verlagen is een goed, aansluitend mondmasker. Er is nu eindelijk eens duidelijk onderzoek naar gepubliceerd: https://www.pnas.org/content/118/49/e2110117118.

Uit deze zin ontleed ik nochtans dat het enige wat volgens zijn studie helpt, het dragen van mondmaskers is om enige besmetting te voorkomen.
Dat er, ondanks verluchting en reiniging, leerlingen hoe dan ook besmet zullen raken als er een leerling virus verspreidt. En dat is gewoon niet correct. Ik raad u beiden aan om de komende maanden de studies van Bert Blocken goed te volgen. Ge zult ongetwijfeld versteld staan van het nut en de effectiviteit van het verluchten en reinigen van klaslokalen.

Ik ben overigens maar al te goed op de hoogte van de shift van "het virus verspreidt zich niet via aerosollen" naar "het virus verspreidt zich vooral via aerosollen."
Overigens is al sinds april vorig jaar al bekend dat mondmaskers zowat alle virus tegenhouden, en belachelijk veel minder kans op verspreiding als iedereen FFP2 zou dragen? Geen idee waarom dat nu nogmaals bevestigd moet worden in een onderzoek? Die cijfers kon ik u meer dan een jaar geleden ook al voorgelegd hebben.

Waarmee ik overigens het nut van mondmaskers uiteraard niet in twijfel trek. Helemaal niet. Ik zie ook de voordelen. Ik zou zelfs, zoals in Duitsland, bepaalde groepen mensen of op bepaalde locaties verplichten om FFP2-maskers te dragen.
 
Dat er, ondanks verluchting en reiniging, leerlingen hoe dan ook besmet zullen raken als er een leerling virus verspreidt. En dat is gewoon niet correct.
Volgens jou gaat een centraal luchtreinigingstoestel dus verhinderen dat kinderen elkaar besmetten bij dicht contact? Of moet hier de redelijk cruciale opmerking bij: als ze ver genoeg uit elkaar zitten (wat in de gemiddelde klas moeilijk is)?

Ook een beetje grappig hoe je al weet wat studies gaan uitwijzen, maar soit.
 
Volgens jou gaat een centraal luchtreinigingstoestel dus verhinderen dat kinderen elkaar besmetten bij dicht contact? Of moet hier de redelijk cruciale opmerking bij: als ze ver genoeg uit elkaar zitten (wat in de gemiddelde klas moeilijk is)?
Ik reageerde op zijn stelling dat leerling A sowieso leerling B besmet als leerling A virus uitscheidt, ondanks reiniging/ventilatie. Dat is natuurlijk complete nonsens. Luchtreiniging of ventilatie zal die kans vele malen kleiner maken.
Wat het meest effectieve zal zijn, mondmasker en/of reiniging, zal nog moeten blijken. Maar als de regering mondmaskers in heel het lager invoert, zonder naar andere mogelijkheden tot drastische reductie van de verspreiding te kijken, dan stel ik mij daar vragen bij.
Het is natuurlijk ook enigszins wel logisch dat de overheid voor de gemakkelijke optie kiest, de goedkope optie. Hoewel. Voor andere maatregelen hebben ze wel het grote geld over :scream:
 
Terug
Bovenaan