Mondmaskers in de Klassen

Vrijheid van het onderwijs: elke school kan dat zelf doen.
Hadden ze een potje gezet aan de schoolpoort hadden ze wss al geld genoeg gehad op heel wat scholen :unsure:
Dus we zijn op het punt beland in België waar we gewoon het heft in eigen handen moeten nemen?
Als school geld vragen aan overbelaste ouders om de infrastructuur te verbeteren?

Al die regeringen, daar moogt ge maar 1 ding van verwachten: een belastingsbrief.
En ja, dat is populistisch, maar het begint toch echt hallucinant te worden wat een geklungel dat is...
 
Dus we zijn op het punt beland in België waar we gewoon het heft in eigen handen moeten nemen?
Als school geld vragen aan overbelaste ouders om de infrastructuur te verbeteren?

Al die regeringen, daar moogt ge maar 1 ding van verwachten: een belastingsbrief.
En ja, dat is populistisch, maar het begint toch echt hallucinant te worden wat een geklungel dat is...
Er is genoeg geld in het onderwijs, alleen gaat er teveel naar lonen omdat er teveel leerkrachten per leerling zijn (te kleine klassen, teveel lesuren, teveel extra's, ...)
 
Alsof uw leven al twee jaar on hold staat. Please. De mondmaskers voor kinderen zijn nog maar pas in voegen. Is dat echt zo erg?

En waar hebt ge die kristallen bol gekocht?

Mooie minimalisering van de situatie.

Volgens jou is de samenleving goed aan het draaien dan op het moment ?

Waarom zijn de mensen die zagen dat de ziekenhuizen vol zijn meer in hun recht, dan degene die klagen dat ze maskers moeten dragen ? Op beiden kan je toch even goed zeggen 'deal with it'? Maar jullie zeggen dat slechts tegen die tweede groep. Alsof iemand oud & zwak inherent belangrijker is.
 
Mooie minimalisering van de situatie.

Volgens jou is de samenleving goed aan het draaien dan op het moment ?

Waarom zijn de mensen die zagen dat de ziekenhuizen vol zijn meer in hun recht, dan degene die klagen dat ze maskers moeten dragen ? Op beiden kan je toch even goed zeggen 'deal with it'? Maar jullie zeggen dat slechts tegen die tweede groep. Alsof iemand oud & zwak inherent belangrijker is.
Omdat door die volle ziekenhuizen andere zorg uitgesteld wordt? En dat zijn niet noodzakelijk oudere en zwakkere

Van mij mogen ze in supermarkten ook eerst mondmaskers voor personeel afschaffen en pas later voor klanten.
 
Er is genoeg geld in het onderwijs, alleen gaat er teveel naar lonen omdat er teveel leerkrachten per leerling zijn (te kleine klassen, teveel lesuren, teveel extra's, ...)
Da’s nu volgens mij wel exact het omgekeerde van wat er in het onderwijs speelt: te weinig leerkrachten. Ik hoor dit jaar hopen verhalen over scholen waar leerlingen wekenlang geen basisvakken kregen (wiskunde bv) omdat er geen leerkrachten gevonden werden. Veel te veel administratieve lasten ook tegenwoordig. Daarom dat Weyts nu met wat acties is gekomen, niet dat alles zo opgelost zal worden.

En het loon, dat ligt vast he, een individuele school kan daar weinig in koeken. Vanuit de koepels en overheden had er een investering moeten komen maar infrastructuur raakt vaak moeizaam vernieuwd, helaas.
 
Da’s nu volgens mij wel exact het omgekeerde van wat er in het onderwijs speelt: te weinig leerkrachten. Ik hoor dit jaar hopen verhalen over scholen waar leerlingen wekenlang geen basisvakken kregen (wiskunde bv) omdat er geen leerkrachten gevonden werden. Veel te veel administratieve lasten ook tegenwoordig. Daarom dat Weyts nu met wat acties is gekomen, niet dat alles zo opgelost zal worden.

En het loon, dat ligt vast he, een individuele school kan daar weinig in koeken. Vanuit de koepels en overheden had er een investering moeten komen maar infrastructuur raakt vaak moeizaam vernieuwd, helaas.
Je kan uw geld maar 1 keer uitgeven en 90% gaat naar lonen. En nee de totale pot is niet klein
 
Paradoxaal genoeg ga je enkel grotere klassen kunnen maken als je infrastructuur dat toestaat. En de huidige structuur is , over het algemeen, vreselijk verouderd aan het geraken. Eén keer raden hoe we dat kunnen verhelpen. Juist ja, met miljardeninvesteringen. Dit is nu al een probleem aan het worden van zolang ik er weet van heb. En op deze moment is het gewoon schrijnend. Ik kom in gebouwen waar de helft van de ramen niet meer open of dicht gaat. Maar blijkbaar is dat nog 1 of 2 gradaties te goed (!!) om in aanmerking te komen voor renovatie. Ze zouden er bij wijze van spreken moeten uitvallen, of het hout moet zo rot zijn dat je je vinger erdoor kunt duwen om binnen de vijf jaar in aanmerking te komen voor renovatiebudget (en/of subsidies).

Het M-decreet was ook een maatregel om te besparen in het buitengewoon onderwijs (want ook daar geven we veel meer uit dan het OESO gemiddelde). Maar als daar een halve gare als Pascal Smet zijn stempel wilt drukken en een proces dat reeds een decennium in ontwerp was op enkele jaren afhaspelt, dan krijg je wat je nu ziet. Eerst was er een halve leegloop uit het buitengewoon onderwijs (voor leerlingen die schoolgaan afkunnen) en nu barst het buitengewoon uit hun voegen omdat er 40% zorguren zijn afgenomen, 20% leerkrachturen maar wel record na record halen in leerlingenaantallen.

Moest het allemaal zo simpel zijn hé SomeDude, het was al lang opgelost.
 
Ik had ook een indruk dat die overal tegenwind gaat geven vanuit één bepaald perspectief, daar niet van. Maar als ik voel dat ik kan bijdragen omdat ik eens iets weet (ik ben loser niet :D ), omdat ik erover belezen ben, of in de wereld zit, dan kan ik al eens die ervaringen delen.
 
Als ouders willen dat kun kinderen mimiek leren guess what: thuis moet uw kind geen mondmasker opzetten he, gebruikt zelf uw mimiek! En op den TV lopen de mensen ook rond zonder mondmaskers.
tgoh, waarom de horeca openhouden, thuis kunt ge ook eten hoor. Gebruik zelf uw kookplaat verdomme. En er is nog take away ook. :sarcastic:
 
  • Leuk
Waarderingen: EmP
Paradoxaal genoeg ga je enkel grotere klassen kunnen maken als je infrastructuur dat toestaat. En de huidige structuur is , over het algemeen, vreselijk verouderd aan het geraken. Eén keer raden hoe we dat kunnen verhelpen. Juist ja, met miljardeninvesteringen. Dit is nu al een probleem aan het worden van zolang ik er weet van heb. En op deze moment is het gewoon schrijnend. Ik kom in gebouwen waar de helft van de ramen niet meer open of dicht gaat. Maar blijkbaar is dat nog 1 of 2 gradaties te goed (!!) om in aanmerking te komen voor renovatie. Ze zouden er bij wijze van spreken moeten uitvallen, of het hout moet zo rot zijn dat je je vinger erdoor kunt duwen om binnen de vijf jaar in aanmerking te komen voor renovatiebudget (en/of subsidies).

Het M-decreet was ook een maatregel om te besparen in het buitengewoon onderwijs (want ook daar geven we veel meer uit dan het OESO gemiddelde). Maar als daar een halve gare als Pascal Smet zijn stempel wilt drukken en een proces dat reeds een decennium in ontwerp was op enkele jaren afhaspelt, dan krijg je wat je nu ziet. Eerst was er een halve leegloop uit het buitengewoon onderwijs (voor leerlingen die schoolgaan afkunnen) en nu barst het buitengewoon uit hun voegen omdat er 40% zorguren zijn afgenomen, 20% leerkrachturen maar wel record na record halen in leerlingenaantallen.

Moest het allemaal zo simpel zijn hé SomeDude, het was al lang opgelost.
Nee je kan al om te beginnen beetje samenwerken tussen scholen ipv 4 scholen in een straal van een kilometer elk een klas Grieks van 3-5 man te hebben bv.

En M-decreet vloeit voort uit VN-verdrag he
 
Nee je kan al om te beginnen beetje samenwerken tussen scholen ipv 4 scholen in een straal van een kilometer elk een klas Grieks van 3-5 man te hebben bv.

En M-decreet vloeit voort uit VN-verdrag he
"Vloeit voor uit" zegt absoluut niets als je in de praktijk werkelijk een abominabele uitwerking moet ondergaan. Ik heb ook niet de indruk dat je op de hoogte bent van wat het inhoudt, en waar het diep diep diep in tekort schiet. En dat de uitwerking een omgekeerd effect heeft.
 
"Vloeit voor uit" zegt absoluut niets als je in de praktijk werkelijk een abominabele uitwerking moet ondergaan. Ik heb ook niet de indruk dat je op de hoogte bent van wat het inhoudt, en waar het diep diep diep in tekort schiet. En dat de uitwerking een omgekeerd effect heeft.
Jij zegt letterlijk dat het een besparing is wat pertinent onwaar is.

Daarnaast toont OESO duidelijk aan dat hoeveelheid geld het probleem niet is maar wel waaraan het besteed wordt. En dat hebben de scholen zelf (deels) in de hand.
28 uit les is genoeg in middelbaar maar ze geven quasi allemaal 32? Ook dit zorgt dus voor grotere kost per leerling aan leerkrachten
 
Laatst bewerkt:
Je kan uw geld maar 1 keer uitgeven en 90% gaat naar lonen. En nee de totale pot is niet klein
I stand corrected, daar worden dan pijnpunten aangehaald die tonen dat het anders opgelost kan worden.

Nu anderzijds, Van Damme kan het wel allemaal goed uitleggen maar dat was dus de kabinetschef van minister van Onderwijs Vandenbroucke, die zowat het hele voorbereidende werk deed voor de hervormingen die er onder de regering-Peeters plaatsvonden. En onder hem zakte de PISA-scores ook drastisch. Maar dat terzijde ;).
 
Ik moest vandaag per uitzondering nog eens de tram nemen in't stad voor 't werk.
Bomvolle tram. 4 man zonder mondmasker (jongvolwassenen) type uitschot.
En voor mij zat er ne kleine van ~6 jaar aan de ramen te hijgen en te likken. Op 't einde van de rit stond em me z'n kleine recht en raakte em me z'n tong de paal met drukknoppen aan.
De vader van da kind keek er naar en deed er nix aan.

Om nog maar te zwijgen van de grote hoeveelheid zagemannen en complotdoemdenkers en anti vaxxers da gans facebook onderspammen.

Nooit geen fan geweest van de coronamaatregelen. Maar ze wel altijd braaf opgevolgd. Maar 't mag nu wel is gedaan zijn.
Ga uw spuit halen en zet uw masker op en gebruik uw gezond verstand.

Al die maatregelen zijn nodig om de grote hoeveelheid randdebielen in dit land die bovenstaande marginaliteiten uithalen te compenseren.
En ge moet effectief alle mensen als kleuters behandelen met zo'n maatregelen.
 
Dus je vertrouwde Marc Van Ranst ook blindelings toen hij zei in februari 2019 dat mondmaskers niet nodig waren?

🤣
Een van de hoofdredenen: Omdat er amper beschermingsmateriaal was voor het zorgpersoneel, en ze de stormloop van het publiek op maskers konden missen.

+ een masker beschermt uwzelf niet, maar ge beschermt er WEL een ander mee. Door mensen die zelf maskers gaan dragen (zonder weten hoe ze da deftig moeten doen) gade dus niets bereiken (mits het uwzelf eigenlijk toch amper beschermt), en da speelt (IMO) ook mee in het algemene paniekgevoel want 'Oh nee we moeten maskers hebben en der zijn er amper, ik heb er nodig want ik wil geen corona krijgen'.

Het was effectief beter om die maskers te gaan gebruiken zodra het nuttig was, wanneer de gevallen begonnen te stijgen, en dat op strategische plaatsen waar veel mensen elkaar zagen, toen ze er ook achter kwamen dat asymptomatische dragers een ding waren.

Dus nee, februari 2020 was da nog ni echt nodig nee. Ik snap echt niet hoe mensen dit nog altijd niet snappen, en het concept 'voortschrijdend inzicht' weigeren te accepteren. Shit changed. Get over it. Stopt me zagen over shit van 2 jaar geleden da echt wel wetenschappelijk verantwoord was OP DAT MOMENT IN DE TIJD
 
Dan moet dat toch verduidelijkt worden naar de onderwijsinstellingen hoor. Hier op school gaan ze er 100% van uit dat het mondmasker verplicht is vanaf 6 jaar in de klas.
Dat die school dan eens de website van Onderwijs Vlaanderen opendoet zeg, of de nieuwsbrieven van School Direct. De FAQ en het maatregelenkader werden pas gisteren aangepast maar vrijdag stond er al te lezen dat de mondmaskerplicht in het onderwijs geldt vanaf het eerste leerjaar, ongeacht de leeftijd per leerling.
 
Terug
Bovenaan