Mondmaskers in de Klassen

Wat hij zegt is toch gewoon logisch? In het begin van deze crisis was er een (te grote) focus op de speekseldeeltjes, die door een masker perfect worden tegengehouden, dat je dan ook moet dragen als de onderlinge afstand te klein is. Later is men ook meer nadruk beginnen leggen op de kleinere aerosolen, die in de lucht blijven hangen. Die laatste kan je door te verluchten drastisch reduceren, net zoals de CO2-concentratie (die je makkelijk kan meten).

Maar het is niet omdat je ergens een luchtreiniger installeert dat die speekseldruppels en aerosolen instantaan uit de lucht verdwijnen, en je de persoon naast je niet kan infecteren. In een zwembad wordt het water ook gefilterd, maar dat wil niet zeggen dat je het niet zal zien/voelen wanneer iemand naast jou in het water plast (ik weet dat die filters geen urine filteren, maar ter illustratie).

Kritisch denken wordt hier soms toch ook enkel maar toegepast als het goed uitkomt. Luchtreinigers zouden een heel goede zaak zijn, maar alles gaan ze niet oplossen.
Dat klopt, maar gaan we nu echt evolueren waarbij elke overdracht als problematisch wordt gezien? (allez nu snap ik dat op dit moment he)

Ik hoop toch dat als er luchtreinigers en ventilatie is, en er is meer sensibilisering om kinderen bij symptomen (hoesten dan vooral, koorts) thuis te houden, dat men de rest een beetje gaat durven loslaten. Ja dan zal er af en toe nog een overdracht zijn tussen 2 kinderen die op dezelfde bank zitten.
 
Ik reageer op zijn stelling dat leerling A sowieso leerling B besmet als leerling A virus uitscheidt. Dat is natuurlijk complete nonsens.
Lijkt me anders dat hij ook zegt "een luchtreiniger alleen is niet voldoende...", wat mij maar correct lijkt. Je kan dan hopen op de ideale situatie waar zo'n luchtreiniger het grootste deel van het werk doet, maar dit is als standalone stelling gewoon onzin:
Alleen al voor de scholen: luchtreinigers. Dan moeten die mondmaskers zelfs niet.
Tenzij je bedoelt wat @Flappy hierboven zegt, waar we op termijn zaken loslaten.
 
Lijkt me anders dat hij ook zegt "een luchtreiniger alleen is niet voldoende...", wat mij maar correct lijkt. Je kan dan hopen op de ideale situatie waar zo'n luchtreiniger het grootste deel van het werk doet, maar dit is als standalone stelling gewoon onzin:

Tenzij je bedoelt wat @Flappy hierboven zegt, waar we op termijn zaken loslaten.
Naar wat ik lees zijn luchtreinigers en verluchting een evenwaardig alternatief voor mondmaskers in gesloten ruimtes.
En dan kies je, in functie van't kind, toch voor optie 1 zeker?
 
Naar wat ik lees zijn luchtreinigers en verluchting een evenwaardig alternatief voor mondmaskers in gesloten ruimtes.
En dan kies je, in functie van't kind, toch voor optie 1 zeker?
Of je kiest in functie van de maatschappij en de zorg voor beiden, aangezien die complementair zijn. Dat is gelukkig mijn beslissing niet.
 
Naar wat ik lees zijn luchtreinigers en verluchting een evenwaardig alternatief voor mondmaskers in gesloten ruimtes.
En dan kies je, in functie van't kind, toch voor optie 1 zeker?

besluit VR 2021 2611 DOC.1336/3 voorziet eindelijk geld voor aankoop CO² meters voor onderwijs.
Dat is van datum 26 november 2021.

Je kan soms niet akkoord gaan met maatregelen die op federaal niveau worden genomen maar zoals ik al herhaaldelijk heb gezegd : Weyts heeft veel dingen verkeerd of niet gedaan om de besmettingen tegen te gaan.
Dan komen er beslissen zoals mondmasker voor 6 jaar +


Laat staan dat er nu budget gaat komen om deftige ventilatie te voorzien in alle klaslokalen zodanig dat mondmasker niet meer nodig zijn.
 
besluit VR 2021 2611 DOC.1336/3 voorziet eindelijk geld voor aankoop CO² meters voor onderwijs.
Dat is van datum 26 november 2021.

Je kan soms niet akkoord gaan met maatregelen die op federaal niveau worden genomen maar zoals ik al herhaaldelijk heb gezegd : Weyts heeft veel dingen verkeerd of niet gedaan om de besmettingen tegen te gaan.
Dan komen er beslissen zoals mondmasker voor 6 jaar +


Laat staan dat er nu budget gaat komen om deftige ventilatie te voorzien in alle klaslokalen zodanig dat mondmasker niet meer nodig zijn.
Helaas ja. En alsof die CO2-meters de heilige graal gaan zijn.
Ik was vorige week bij m'n kinesist die vol trots haar CO2-meter liet zien. Die gaf een waarde aan van 350. "KIJK HOE GOED DE LUCHT HIER IS". Helaas is lager dan 400 een onjuiste waarde en bleek haar CO2-meter dus ofwel niet goed afgesteld, ofwel gewoon brol te zijn :laugh:
 
Naar wat ik lees zijn luchtreinigers en verluchting een evenwaardig alternatief voor mondmaskers in gesloten ruimtes.
En dan kies je, in functie van't kind, toch voor optie 1 zeker?
Hangt van de context af, maar voor scholen is dat geen evenwaardig alternatief (oa gezien de kost)
 
Helaas ja. En alsof die CO2-meters de heilige graal gaan zijn.
Ik was vorige week bij m'n kinesist die vol trots haar CO2-meter liet zien. Die gaf een waarde aan van 350. "KIJK HOE GOED DE LUCHT HIER IS". Helaas is lager dan 400 een onjuiste waarde en bleek haar CO2-meter dus ofwel niet goed afgesteld, ofwel gewoon brol te zijn :laugh:
Misschien heeft ze daar veel planten in het lokaal die de CO2 uit de lucht halen :)
Dat zou dan ook een teken zijn dat je niet goed verlucht wanneer er buiten meer CO2 in de lucht zit dan binnen.
 
Aangezien hier heel wat mensen gewoon vanuit hun eigen positie bepaalde maatregels afschieten, omdat die hen ongenegen zijn vanuit eigenbelang, ga ik ook eens de egocentrische zak uithangen.
Zet die kleine ettertjes een mond masker op, of sluit ze wat mij betreft gewoon ergens op in een donkere kelder met een stevige ketting. Zorg er gewoon voor dat ze hun ouders niet kunnen besmetten of in quarantaine duwen, zodat de afwezigheid van hun ouders mijn dikke bonus dit jaar niet in gevaar brengt.
Voilà. :woohoo:
 
Misschien heeft ze daar veel planten in het lokaal die de CO2 uit de lucht halen :)
Dat zou dan ook een teken zijn dat je niet goed verlucht wanneer er buiten meer CO2 in de lucht zit dan binnen.
Dat zijn gewoon slechte onbetrouwbare toestllen. Van die brolmeters die niet de exacte CO2-waarde meten maar enkele andere gassen en daarmee wordt dan de CO2-waarde geschat. Maarten Boudry had dat onlangs bij in de studio van de Afspraak en maakte zich daar een beetje belachelijk mee.
 
Dat zijn natuurlijk de enige maatregels waarover mensen klagen op bg…
Het is toch allemaal heel subjectief, moeten we dan de volledige horeca gaan platleggen, fitness sluiten, reizen verbieden, etc , vooraleer we mondmaskers invoeren voor kinderen? Door het volledige sociale leven compleet plat te leggen (wat de anti-kinder-mondmasker brigade niet liever zou hebben) worden dan andere mensen van de bevolking extra hard getroffen (kinderlozen, singles, ...)
 
Het is toch allemaal heel subjectief, moeten we dan de volledige horeca gaan platleggen, fitness sluiten, reizen verbieden, etc , vooraleer we mondmaskers invoeren voor kinderen? Door het volledige sociale leven compleet plat te leggen (wat de anti-kinder-mondmasker brigade niet liever zou hebben) worden dan andere mensen van de bevolking extra hard getroffen (kinderlozen, singles, ...)
Natuurlijk is het allemaal zeer subjectief en iedereen is (op zijn minst een beetje) egocentrisch ingesteld.

Sociale leven compleet platleggen vooraleer de mondmaskerplicht in te voeren in scholen? Nee, natuurlijk niet (ook al heb ik het nut van de mondmaskers voor die kleinste kinderen al in vraag gesteld, maar goed dat is een andere discussie).

De extra week sluit voor scholen (en eigenlijk 2 weken, moesten de GEMS gevolgd zijn), dat vind ik een ander verhaal. Want daar hadden evengoed andere maatregelen kunnen getroffen worden, zeker als men ze vroeger had genomen. Ik zal ook altijd van mening blijven dat het sluiten van scholen echt als één van de allerlaatste maatregelen genomen moet worden. Wat nu dus niet het geval is.
 
wat de anti-kinder-mondmasker brigade niet liever zou hebben
"anti-kinder-mondmasker brigade" Really?

Man toch... Niemand heeft dat hier gezegd en het is helemaal zo zwart-wit toch niet? Ik las hier ergens het zijn enkel de anti vaxxers die hiertegen zijn... Komaan zeg. Iedereen heeft toch moeite met bepaalde maatregelen? Ik ga ook niet zeggen dat ze de fitness moeten sluiten of reizen verbieden. Ffkes de mensen in kotjes tegen elkaar opzetten omdat iemand moeite heeft met een maatregel.

Gewoon objectief gezien stond het 4 weken geleden al in de sterren geschreven dat de toen bepaalde maatregelen veel te zwak waren.

Ik kan het ook ff bot stellen he... Ik vind het heel spijtig dat het uiteindelijk de kinderen zijn die moeten boeten om mensen die niet gevaccineerd zijn, oudjes en dikzakken op die op de IC belanden te redden.
 
Mijn leven, noch dat van mijn kinderen staan on hold door het dragen van een mondmasker hoor.

We zitten nog geen twee jaar ver, geen 5 jaar.

Overdrijven is ook een kunst.
"we zitten nog geen twee jaar".

Alsof bijna twee jaar niks is. Maak je maar geen zorgen die vijf jaar in deze omstandigheden gaan er sneller zijn dan je denkt. En wees maar zeker dat ze deze maatregelen gemakkelijk tot vijf jaar nog zullen rekken.
 
"we zitten nog geen twee jaar".

Alsof bijna twee jaar niks is. Maak je maar geen zorgen die vijf jaar in deze omstandigheden gaan er sneller zijn dan je denkt. En wees maar zeker dat ze deze maatregelen gemakkelijk tot vijf jaar nog zullen rekken.
Alsof uw leven al twee jaar on hold staat. Please. De mondmaskers voor kinderen zijn nog maar pas in voegen. Is dat echt zo erg?

En waar hebt ge die kristallen bol gekocht?
 
"anti-kinder-mondmasker brigade" Really?

Man toch... Niemand heeft dat hier gezegd en het is helemaal zo zwart-wit toch niet? Ik las hier ergens het zijn enkel de anti vaxxers die hiertegen zijn... Komaan zeg. Iedereen heeft toch moeite met bepaalde maatregelen? Ik ga ook niet zeggen dat ze de fitness moeten sluiten of reizen verbieden. Ffkes de mensen in kotjes tegen elkaar opzetten omdat iemand moeite heeft met een maatregel.

Gewoon objectief gezien stond het 4 weken geleden al in de sterren geschreven dat de toen bepaalde maatregelen veel te zwak waren.

Ik kan het ook ff bot stellen he... Ik vind het heel spijtig dat het uiteindelijk de kinderen zijn die moeten boeten om mensen die niet gevaccineerd zijn, oudjes en dikzakken op die op de IC belanden te redden.
Je moet het zo serieus niet nemen, het was om te lachen :) Maar zo is het toch dat mensen dikwijls lijnrecht tegenover elkaar staan als het bepaalde maatregelen betreft.
In het begin van de pandemie had je nog dat samenhorigheidsgevoel, allemaal klappen voor de zorg, etc. (en ik ben anderzijds blij dat die hypocriete bullshit voorbij is) Nu is dat ver zoek.
 
  • Leuk
Waarderingen: EmP
Polarisering is inderdaad enorm, maar dat is ook door het besef dat dit wellicht nog jaren duurt. “Efkes u inspannen en uw zaakjes opzij zetten” is dit al lang niet meer.

Er moet nagedacht worden over maatregelen die haalbaar zijn om ze op lange termijn regelmatig boven te halen. Zo zou elk voorstel eigenlijk geëvalueerd moeten worden. En ja dat gaat dan geld kosten maar hoe we het nu doen ook.
 
Terug
Bovenaan