Mondmaskers in de Klassen

Al sinds het begin is Loser een (fervente) aanhanger van alles wat er beslist wordt en is ie enkel bijzonder kritisch voor zij die er kritisch tegenover staan. Da's na bijna 2j wel duidelijk voor iedereen denk ik.
En hey, allemaal goed hé als je zo blind op de regering en zijn experts vertrouwt, maar ik ben volg liever niet blindelings wat zo nu en dan verklaard wordt. Daarvoor is in't verleden al al te vaak gebleken dat ze de bal compleet hebben misgeslagen (onder het mom van voortschrijdend inzicht).
Kwestie van op de man spelen kan dit anders wel tellen... Gaat nul over de inhoud en alleen over mij. Maar bon.

Neen, ik ben geen fervente aanhanger van ales wat beslist wordt. En nee, ik ben niet "enkel" kritisch voor zij die er kritisch tegenover staan. Ik vraag alleen wel nogal eens van die mensen dat ze hun eigen argumenten dan ook wel even langs de lamp laten passeren waar ze de maatregelen tegen houden waar ze zo sterk tegen zijn. Zoals in dit geval. Als je die terechte vraag wilt wegschuiven omdat "ik fan ben van de regels", is dat vooral een makkelijke manier om niet te moeten onderbouwen terwijl je dat van anderen wel vraagt.

Wat wel klopt, is dat ik inderdaad blindelings vertrouw op deskundigen en experts als het aankomt op hun vakgebied. Ik weet het niet beter dan een viroloog als het gaat over virologie (laat staan een wereldvermaarde), en ik weet het niet beter dan een pedagoog/psycholoog op het vlak van pedagogie/psychologie. En jij ook niet. Dus een post als "WHO telt niet echt als expertise" is voor mij van nul waarde, want wat ertegenover wordt gezet, wordt niet aan dezelfde zware criteria onderworpen: "Studie X is wel door die en die uitgevoerd, en die hebben ooit dat en dat", tov "dus geloof ik Y, bewijs jij maar dat het niet bestaat".

Wat jij "een mom van voortschrijdend inzicht" noemt, is dan ook gewoon wetenschap. Als je een dogma wilt dat onweerlegbaar is van in het begin tot in de eeuwigheid, dan moet je het niet in de wetenschap zoeken.
 
Waarom zou je experten niet mogen geloven?
Wetenschap en wetenschappers zijn over het algemeen zeer kritisch tegenover elkaar. Als de grote meerderheid zelfde mening heeft dan denk ik wel dat je hen mag geloven.
Wetenschappers zijn ook in staat om hun mening te wijzigen bij nieuwe info. Wat van veel niet kan gezegd worden.

Dusja, ik ga topexperten geloven boven nonkel Jos z'n facebookpost van een goeroe uit India die zegt dat je gras moet eten om niet ziek te worden.
Helaas bestaan er nog andere meningen en onderzoeken dan die van de experts die de regering ondersteunen en de nonkel jossen van deze wereld. Het is niet zo zwart-wit als jij het voorstelt.
Alleen al het feit dat er eerst massahysterie was over intense besmettelijkheid door contactoppervlakken door corona en dat dat enkel kwam omdat er bij de WHO amper experts zitten die onderzoek deden naar aerosolle overdracht, maakt het onderzoek van deze of die expert niet heilig makend. Het maakt je kritisch over wetenschappelijk onderzoek.
Dat Geert Molenberghs wekelijks iets anders komt verkondigen in alle soorten media, het maakt je kritisch voor biostatistici.
Dat politici momenteel het belang van voldoende verluchting eindelijk ter harte nemen, maar nog niet zoals het hoort, sja... Het maakt je kritisch tov het beleid.
 
Helaas bestaan er nog andere meningen en onderzoeken dan die van de experts die de regering ondersteunen en de nonkel jossen van deze wereld. Het is niet zo zwart-wit als jij het voorstelt.
Alleen al het feit dat er eerst massahysterie was over intense besmettelijkheid door contactoppervlakken door corona en dat dat enkel kwam omdat er bij de WHO amper experts zitten die onderzoek deden naar aerosolle overdracht, maakt het onderzoek van deze of die expert niet heilig makend. Het maakt je kritisch over wetenschappelijk onderzoek.
Dat Geert Molenberghs wekelijks iets anders komt verkondigen in alle soorten media, het maakt je kritisch voor biostatistici.
Dat politici momenteel het belang van voldoende verluchting eindelijk ter harte nemen, maar nog niet zoals het hoort, sja... Het maakt je kritisch tov het beleid.
Dat het niet zwart-wit is, is net het punt. Daarom wordt er ook altijd gesproken over consensus, en niet "dogmatische waarheid die niet onderworpen mag worden aan kritiek". Maar die kritiek moet er wel op wetenschappelijk verantwoorde manier komen, vanuit een basis van kennis en feiten. En niet van "armchair experts".

Het kan je kritisch maken tov iets, maar daar dan je eigen mening als gelijkwaardig tegenover zetten, is het tegenovergestelde van kritisch.
 
Waarom zou je experten niet mogen geloven?
Wetenschap en wetenschappers zijn over het algemeen zeer kritisch tegenover elkaar. Als de grote meerderheid zelfde mening heeft dan denk ik wel dat je hen mag geloven.
Wetenschappers zijn ook in staat om hun mening te wijzigen bij nieuwe info. Wat van veel niet kan gezegd worden.

Dusja, ik ga topexperten geloven boven nonkel Jos z'n facebookpost van een goeroe uit India die zegt dat je gras moet eten om niet ziek te worden.

Volgens mij is dat eerder naast de kwestie. Over het algemeen heb ik de indruk dat er maar weinig mensen zijn die effectief bij hoog en laag beweren dat bijvoorbeeld een MVR niet goed onderlegd is in de medische kant van het verhaal. Je word nu eenmaal niet zo maar professor.

Maar met een probleem als Corona dat nagenoeg alle facetten van iemands' leven beïnvloedt komt er een punt waarop er neveneffecten van virologische beslissingen voor problemen zorgen. De reden waarom we een steeds verder afbrokkelende motivatie bij het grote publiek zien is volgens mij dan ook omdat steeds meer mensen vroeg of laat verbrand geraken aan die neveneffecten.

Voor de duidelijkheid is dat uiteraard niet het opzet van de experten. Maar ik merk toch een zeker lak aan inzicht van die groep, op dat vlak.
 
Kwestie van op de man spelen kan dit anders wel tellen... Gaat nul over de inhoud en alleen over mij. Maar bon.

Neen, ik ben geen fervente aanhanger van ales wat beslist wordt. En nee, ik ben niet "enkel" kritisch voor zij die er kritisch tegenover staan. Ik vraag alleen wel nogal eens van die mensen dat ze hun eigen argumenten dan ook wel even langs de lamp laten passeren waar ze de maatregelen tegen houden waar ze zo sterk tegen zijn. Zoals in dit geval. Als je die terechte vraag wilt wegschuiven omdat "ik fan ben van de regels", is dat vooral een makkelijke manier om niet te moeten onderbouwen terwijl je dat van anderen wel vraagt.

Wat wel klopt, is dat ik inderdaad blindelings vertrouw op deskundigen en experts als het aankomt op hun vakgebied. Ik weet het niet beter dan een viroloog als het gaat over virologie (laat staan een wereldvermaarde), en ik weet het niet beter dan een pedagoog/psycholoog op het vlak van pedagogie/psychologie. En jij ook niet. Dus een post als "WHO telt niet echt als expertise" is voor mij van nul waarde, want wat ertegenover wordt gezet, wordt niet aan dezelfde zware criteria onderworpen: "Studie X is wel door die en die uitgevoerd, en die hebben ooit dat en dat", tov "dus geloof ik Y, bewijs jij maar dat het niet bestaat".

Wat jij "een mom van voortschrijdend inzicht" noemt, is dan ook gewoon wetenschap. Als je een dogma wilt dat onweerlegbaar is van in het begin tot in de eeuwigheid, dan moet je het niet in de wetenschap zoeken.
Het was dan ook een vraag over u als persoon, zonder inhoudelijk vraag. Eentje die ik graag beantwoord voor deze (nieuwe?) volger die snel doorheeft wat voor vlees hij in de kuip heeft.

En ik blijf erbij, en ik ben niet alleen: de WHO gebruiken als gezagsargument is echt geen sterk argument. Echt niet.
 
Helaas bestaan er nog andere meningen en onderzoeken dan die van de experts die de regering ondersteunen en de nonkel jossen van deze wereld. Het is niet zo zwart-wit als jij het voorstelt.
Alleen al het feit dat er eerst massahysterie was over intense besmettelijkheid door contactoppervlakken door corona en dat dat enkel kwam omdat er bij de WHO amper experts zitten die onderzoek deden naar aerosolle overdracht, maakt het onderzoek van deze of die expert niet heilig makend. Het maakt je kritisch over wetenschappelijk onderzoek.
Dat Geert Molenberghs wekelijks iets anders komt verkondigen in alle soorten media, het maakt je kritisch voor biostatistici.
Dat politici momenteel het belang van voldoende verluchting eindelijk ter harte nemen, maar nog niet zoals het hoort, sja... Het maakt je kritisch tov het beleid.


Waarom zou je experten niet mogen geloven?
Wetenschap en wetenschappers zijn over het algemeen zeer kritisch tegenover elkaar. Als de grote meerderheid zelfde mening heeft dan denk ik wel dat je hen mag geloven.
Wetenschappers zijn ook in staat om hun mening te wijzigen bij nieuwe info. Wat van veel niet kan gezegd worden.

Dusja, ik ga topexperten geloven boven nonkel Jos z'n facebookpost van een goeroe uit India die zegt dat je gras moet eten om niet ziek te worden.
 
Waarom zou je experten niet mogen geloven?
Wetenschap en wetenschappers zijn over het algemeen zeer kritisch tegenover elkaar. Als de grote meerderheid zelfde mening heeft dan denk ik wel dat je hen mag geloven.
Wetenschappers zijn ook in staat om hun mening te wijzigen bij nieuwe info. Wat van veel niet kan gezegd worden.

Dusja, ik ga topexperten geloven boven nonkel Jos z'n facebookpost van een goeroe uit India die zegt dat je gras moet eten om niet ziek te worden.

Ik denk niet dat het een kwestie is van niet te geloven in de wetenschappers - dat is toch zeker niet mijn insteek.
Het is evenwel zo dat we steevast dezelfde wetenschappers horen waardoor er soms de indruk lijkt te zijn dat er een stevige consensus is in de wetenschap, die er niet noodzakelijk is in realiteit. Al hebben we het zelf maar te raden wat de echte visie en diversiteit is binnen de GEMS...

We hebben in het verleden wel tegenkantingen gehoord in de media genre Annemans en Brocken, maar ik denk niet dat we daar nog veel woorden aan vuil moete maken.

Wel heb je dan nog tal van andere wetenschappers, bv Blocken (Aerosolen) die héél interessante dingen heeft onderzocht, en die duidelijk bewezen zijn via tal van onderzoeken, maar momenteel gewoon straal genegeerd worden.

Als je onderstaande paper bijvoorbeeld eens naast de voorgestelde maatregelen legt van het recente overleg, dan zakt je broek daar enkel maar van af.
Ik denk dat een beetje meer diversiteit in de expertengroepen en media errond (niet enkel virrologen) al best verfrissend zou kunnen werken. Zeker omdat er veel meer is in de maatschappij dan enkel COVID. Dat is belangrijk om de mensen "mee" te krijgen.

Toch kleine disclaimer: ik vind het beleid al bij al ook wel billijk, ik begrijp best dat het allemaal eenvoudiger is achter mijn toetsenbord, maar het is wel wat vermoeiend om te zien dat vaak dezelfde denkfouten worden gemaakt.


"Despite the inconsistent data and guidelines, student masking in communities where rates of hospitalization and death remain high may be useful, if for no other reason than to help maintain the necessary consensus to keep schools open."
 
Het zou niet langer mogen zijn dan 2 weken imo , als de cijfers terug zakken is het het eerste wat op de schop moet. Dat men het nu doet , kan ik inkomen .

De scholen nu onmiddelijk sluiten zou een veel grotere katastrofe zijn , dan zijn mondmaskers helaas het enige alternatief .
 
Net zoals ik moeite heb met ouders die het 'een marteling' vinden, heb ik evenzeer veel moeite met mensen (vaak zélf geen ouder) die het maar als 'normaal' en 'vanzelfsprekend' beschouwen.
Ik heb vooral moeite met mensen die uitspraken beginnen doen als "Ik denk dat het beter zou zijn dat de kinderen elkaar besmetten om immuniteit op te bouwen." Gewoon average Joe's/Jane's die zulke uitspraken beginnen doen gewoon omdat ze ambetant zijn over bepaalde regeltjes, sorry daar zakt mijn broek van af hé. I mean, who died and made you leading expert? Wat Goedele Van Haute vindt over omtrent wat we zouden moeten doen om de pandemie het best aan te pakken heeft letterlijk 0,0 waarde. Het zou handig zijn moesten mensen dat soort waardeloze, op niks gebaseerde meningen voor zichzelf houden.

Als dat uit de mond van pakweg Steven Van Gucht komt dan zal ik eens denken "hmmm, over 2 weken vinden ze weer iets anders" maar dan zal ik op zen minst denken: dit is hopelijk toch gebaseerd op statistieken en cijfers die ze momenteel beschikbaar hebben.

Zoals bij veel van de dingen die er de laatste 2 jaar beslist zijn heb ik eigenlijk niet echt een uitgesproken mening, net omdat ik zelf onvoldoende informatie heb om te beslissen of de maatregel nuttig is ja dan neen. En het zou ook handig zijn moest veel meer mensen er zo in staan. Maar nee, tis een beetje de ziekte van de maatschappij tegenwoordig, iedereen denkt dat ze overal een mening over moeten hebben. Incl. over de 85% van de onderwerpen waar ze eigenlijk geen of onvoldoende kennis van hebben :sop:
 
En ik blijf erbij, en ik ben niet alleen: de WHO gebruiken als gezagsargument is echt geen sterk argument. Echt niet.
Het sterkere argument is NemesisBE van Beyondgaming? Of "ik denk dat, want mijn gezond boerenverstand zegt dat"?
Want dat is wat er tegenover wordt gezet, hè. Geen kritische wetenschappers.
 
Het begin van de pandemie is niet hetzelfde als nu. 2 jaar geleden tijdens een pandemie en met nooit geziene maatregelen achter de rug, zou het maar erg zijn als daarin niks was veranderd. In het begin van de pandemie waren de volwassenen nog niet gevaccineerd, waardoor die en minder vaak besmet zijn, en (vaak) minder besmettelijk zijn. Dat er dan een kentering is, is logisch. En wordt ook herhaaldelijk gezegd.
Ik vraag niet achter een hoop geleuter, ik vraag of men daar effectief al onderzoek naar gedaan heeft.
 

Wat een gedoe toch allemaal...
Ik heb zelf geen kinderen, maar ken alvast 2 koppels die beiden fel tegen deze regel zijn.
Zodra het over iemands kinderen gaat, wordt het sowieso heel gevoelig, maakt niet uit wat het onderwerp is.

Onlangs wel toevallig gepasseerd aan een secundaire school net op een woensdagmiddag: tientallen kinderen die op een hoopje stonden buiten, maskers uiteraard af. En ja, binnen vs buiten, ik weet het, maar als je geen afstand houdt en in elkaars gezicht staat te praten, dan gaat het niet over aerosolen he.

Die regel is dieptreurig, net als enkele andere regels, maar blijkbaar zijn we daar nu dus wel beland als samenleving.
 
Op zich kan ik de maatregel wel begrijpen. Er is gewoon duidelijk weer niet goed over nagedacht. Waarom bijvoorbeeld vanaf de leeftijd van 6 jaar, en niet vanaf het eerste leerjaar? Nu heb je klassen waar enkele kleuters een mondmasker moeten dragen, en de rest van de klas niet. Hoe verwacht men dat die kinderen daar mee omgaan?
 
Op zich kan ik de maatregel wel begrijpen. Er is gewoon duidelijk weer niet goed over nagedacht. Waarom bijvoorbeeld vanaf de leeftijd van 6 jaar, en niet vanaf het eerste leerjaar? Nu heb je klassen waar enkele kleuters een mondmasker moeten dragen, en de rest van de klas niet. Hoe verwacht men dat die kinderen daar mee omgaan?
Is ook vanaf 1e leerjaar
 
Er wordt toch overal gecommuniceerd vanaf 6 jaar, en dat is wat hier in de lokale scholen ook toegepast lijkt te worden...
 
Hier (ZA) moet elk kind dat naar school gaat een mond masker dragen en dit sedert nu al voor bijna 1j. Mijn zoon (5j) heeft nog nooit over geklaagd en doet dit bij veel warmere temperatuur dan je kent in België ( atm >40). Heeft ook totaal geen leer achterstand.

Iedereen volgt de mond maskerplicht ook mooi op in school. Geen miserie bij studenten of ouders.
 
Ik snap het ook niet hoor. Mijn kinderen gaan nu ook met mondmasker naar de school. Daar is geen enkel woord protest over geweest.

Als het helpt om wat vlugger uit de stront te geraken, waarom niet? Alsof deze pandemie nog niet lang genoeg duurt.

En dat whataboutism mag echt gaan stoppen.

- Jamaar die zijn met meer samen
- Jamaar die mogen meer
- Jamaar alcohol en sigaretten zijn ook niet gezond
- ...

Bitch please. Stop aub met janken, neem eens uw verantwoordelijkheid en draag gewoon uw steentje bij. Het is echt niet het einde van de wereld hoor.
 
Er wordt toch overal gecommuniceerd vanaf 6 jaar, en dat is wat hier in de lokale scholen ook toegepast lijkt te worden...
De regel van 6 jaar geldt in de samenleving. Op school is het vanaf het eerste leerjaar. Dat neemt niet weg dat bepaalde ouders misschien zelf de keuze maken om hun kleuter van 6 (die kunnen er pas vanaf januari zijn, tenzij zittenblijvers) met mondmasker naar school te sturen.
 
Volgens mij is dat eerder naast de kwestie. Over het algemeen heb ik de indruk dat er maar weinig mensen zijn die effectief bij hoog en laag beweren dat bijvoorbeeld een MVR niet goed onderlegd is in de medische kant van het verhaal. Je word nu eenmaal niet zo maar professor.

Maar met een probleem als Corona dat nagenoeg alle facetten van iemands' leven beïnvloedt komt er een punt waarop er neveneffecten van virologische beslissingen voor problemen zorgen. De reden waarom we een steeds verder afbrokkelende motivatie bij het grote publiek zien is volgens mij dan ook omdat steeds meer mensen vroeg of laat verbrand geraken aan die neveneffecten.

Voor de duidelijkheid is dat uiteraard niet het opzet van de experten. Maar ik merk toch een zeker lak aan inzicht van die groep, op dat vlak.
Daar ben ik het dus ook helemaal mee eens. Molenberghs, Vlieghe en Van Ranst staan de hele tijd in de media vanalles te roepen, op een vaak (zeker die laatste 2) behoorlijk arrogant toontje waarbij ze vergeten wat dit van mensen vraagt. Ze moeten niet de hele dag alles komen uitleggen, het is niet nodig om voortdurend in debat te gaan. Ik vind hen toch wel extreem aanwezig en op de duur luistert niemand daar nog naar.

Een Steven Van Gucht bv. heeft dat helemaal niet (maar die werkt dan ook voor de overheid). Emmanuel André, Herman Goossens, Geert Meyfroidt, Niel Hens,... die hoor je af en toe eens of die tonen een pak meer empathisch vermogen in hun communicatie. Een pandemie is geen louter medisch probleem, dat is een allesoverheersend probleem dat medische, economische, sociale en politieke impact heeft. En uiteindelijk moet de politiek daar dan de eindbeslissingen in nemen en ja, dat is vaak geen mooi schouwspel.

Maar als die virologen dan adviezen lekken om de boel te beïnvloeden, whatsapp-groepjes oprichten om de politiek te bespelen, en na een politiek democratische besluitvorming als keizers met het duimpje omhoog of omlaag in alle studio's komen, dan stoort mij dat wel. Temeer omdat ze zelf ook al best wel wat foute inschattingen en adviezen hebben gemaakt ("mondmaskers waren symbolisch, voor de hersentjes", "een sluiting van de scholen die tot meer besmettingen leidde bij de kwetsbare ouderen", "boostershots waren niet nodig", "een CST moet overal ingevoerd worden, eventueel zelfs een 2G-CST want je bent niet meer besmettelijk indien gevaccineerd", etc.). Ik begrijp absoluut het concept voortschrijdend inzicht maar het zou je toch tot enige bescheidenheid mogen nopen en dat zie ik bij die 3 absoluut niet. Het ligt altijd aan het gedrag van de mensen, nooit aan welke maatregelen zij voorgesteld hebben. Als er dan wetenschappers met een andere kijk/insteek komen worden die compleet onderuitgehaald. Dat begon trouwens al met de Waalse viroloog aka "dramaqueen" Wathelet die in januari 2020 open brieven schreef naar De Block en door Van Ranst toen smalend een "werkloze viroloog zonder credentials" (omdat hij niet aan een van de grote universiteiten werkt) genoemd werd.

Die modellen van Molenberghs hebben er ook al vaker naast dan op gezeten, om de simpele reden dat ze denken dat menselijk gedrag te voorspellen valt, terwijl dat heel moeilijk wordt als ze je dagelijks doodslaan met communicatie, cijfertjes en nieuwe regels.

En we moeten absoluut wetenschap blijven volgen. Maar maak morgen een GEMS met een biostatisticus zoals Tom Wenseleers, een epidemioloog zoals Luc Bonneux, een viroloog zoals Louis Ide en een infectioloog zoals Jeroen van der Hilst en je krijgt totaal ander beleid met andere accenten en visie op hoe je ermee moet omgaan. Dus nee wat die mensen zeggen is niet altijd de absoluut enige uitweg.
 
Terug
Bovenaan