Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Snel ook een foto gemaakt met de iPhone, de bloemenweide begint ook te kleuren en alle plekken zijn min of meer bezet :)

i-5m7swDC-XL.jpg

i-mvKJKcB-XL.jpg

En ik moet dringend een groene jalapeno salsa maken komend weekend. Daarna ga ik de vruchten laten rijp worden om te roken en te drogen (chipotles).

Snel ook een foto gemaakt met de iPhone, de bloemenweide begint ook te kleuren en alle plekken zijn min of meer bezet :)
Welke bloemen heb je allemaal?

Ik heb korenbloem, gele ganzenbloem, kamille, goudsbloem, paardenbloem en klaproos momenteel in bloei als wilde bloemen (korenbloem veruit de populairste onder de insecten). Cosmos, dahlia, tagetes, bernagie en petunia als aangeplante bloemen die in bloei zijn.

Daarnaast zonnebloem, amaranth en zinnia die nog niet in bloei zijn.

Laatst bewerkt:
Welke bloemen heb je allemaal?

Ik heb korenbloem, gele ganzenbloem, kamille, goudsbloem, paardenbloem en klaproos momenteel in bloei als wilde bloemen (korenbloem veruit de populairste onder de insecten). Cosmos, dahlia, tagetes, bernagie en petunia als aangeplante bloemen die in bloei zijn.

Daarnaast zonnebloem, amaranth en zinnia die nog niet in bloei zijn.

Het is hier nogal een allegaartje omdat we het eerste jaar dat we hier woonden (2019) een random bloemenmengsel gezaaid hebben, daarvan komen nu oa. die slaapmutsjes (californische klaproos). Vorig jaar dan een ander stuk eetbare bloemen gezaaid, die zichzelf ook verder uitzaaien.

Wat nu vooral bloeit is korenbloem, slangenkruid, gele ganzenbloem, facelia (ook spontaan uitgezaaid na een rondje groenbemesting), bolderik.

Ik heb in april nog deze 2 mengsels gezaaid, dus hopelijk komen die bloemen er op termijn ook door:

Tussen de moestuin heb ik wat gaatjes opgevuld en scheidingen gemaakt met korenbloem/bernagie/incarnaatklaver/slangenkruid. Ook om de bestuivers wat te lokken. Hier en daar ook een Oost-Indische Kers en zonnebloemen.

Moet nog eens een rondje "deftige" foto's maken :)

Het is hier nogal een allegaartje omdat we het eerste jaar dat we hier woonden (2019) een random bloemenmengsel gezaaid hebben, daarvan komen nu oa. die slaapmutsjes (californische klaproos). Vorig jaar dan een ander stuk eetbare bloemen gezaaid, die zichzelf ook verder uitzaaien.

Wat nu vooral bloeit is korenbloem, slangenkruid, gele ganzenbloem, facelia (ook spontaan uitgezaaid na een rondje groenbemesting), bolderik.

Ik heb in april nog deze 2 mengsels gezaaid, dus hopelijk komen die bloemen er op termijn ook door:

Tussen de moestuin heb ik wat gaatjes opgevuld en scheidingen gemaakt met korenbloem/bernagie/incarnaatklaver/slangenkruid. Ook om de bestuivers wat te lokken. Hier en daar ook een Oost-Indische Kers en zonnebloemen.

Moet nog eens een rondje "deftige" foto's maken :)
Juist, oost-indische kers heb ik ook nog, maar nog niet in bloei.

Hier ook nog niet hoor, maar doet het wel goed qua ontwikkeling, hopelijk duurt dat niet te lang meer. Ik heb "Alaska" met witte vlekken op de bladeren, en "peach".

Nog wat foto's, zeg me het als het storend is :)

Butternut

Courgette Corner + Oost-Indische Kers

Beanville

Stengelui en volledig losgeslagen rucola

Venkel, pluksla, snijselder en worteltjes die aan het opkomen zijn

Zo veel te meer fotos, zo veel te beter!!

Mijn boonplantjes verbranden zo snel :( gaat gene vette worden dit jaar.

Beide romanesco zijn gesneuveld, allebei afgebroken gelijk met de grond 🤨 snap er niks van…

Wow, mooi! Vandaag ook eentje geoogst, doet de naam van het ras “fino” wel eer aan 😄 Klein maar fijn.

i-pNTKFgQ-XL.jpg

Samen met warmoesstelen, citroentijm en oregano uit de tuin in een risotto verwerkt. Lekker!

Die tomaten die achter blijven, zitten die planten goed in de grond?

Giet er eens 2l water op en goed aanduwen. Misschien zit die nog altijd in zijn startkluit te eten....

Ajuinen zijn wel ongeveer nu oogstklaar als je ze vroeg gezet hebt (pootuien verinderstel ik?)

Hier ook romanesco van 1m plant en maar 10cm kool :cautious:

De rest, geduld hebben.
Gedaan zoals je zei: wat rond gerommeld, een hoop water gegeven en goed aangeduwd. Nu een week later zie je duidelijk dat die ene plant alsnog mooi is beginnen groeien! Merci!
Oei 😣 iets van aantasting zichtbaar?
Nope niets te zien… ik vermoed dat het door de wind eerder deze week komt.

Een broccoli is hier intussen ook doorgeschoten. De andere doet het voorlopig wel gewoon goed.

Over 3 weken al het onkruid weg, ondertussen is da hier opnieuw de spuigaten uit aan het lopen.. Man toch al da onkruid altijd
GU8j8wU.jpg

qmir9hY.jpg

Ge ziet godver mijn paprikaplanten niet meer staan :sop:

Vraagje: ik gebruik al een 2-tal jaar enkel F1 tomaten in de serre (een 5-tal verschillende soorten). Ietsje duurder, maar werkt goed.

Vorig jaar en nu weer zie ik dat die planten aan het uiteinde van een vruchttak doorschieten als een nieuwe groeitak (met bladeren). En verder op die doorgroei, ontstaat zelfs weer een vruchttak. Het gevolg is dat er redelijk wat gewicht op die eerste aanhechting aan de stam komt, en bestaat het risico op afscheuren.

Knippen jullie die doorschiet af na de eerste vruchten op de zijtak ? Andere suggesties?

Mijn ouders hebben jaren een grote moestuin gehad, onkruid bijna niet bij te houden.
Nu kan mijne pa niet meer en ook ik kan dat niet met mijne rug.
Nu staat er plots gras op de grond waar de tuin was en staat er amper onkruid tussen.

Gras word zo een 20 cm hoog en verkleurd dan mooi rood (weet eigenlijk niet wat het juist is).

@knight-rider Dat zou een soort zuring kunnen zijn... Ik heb het hier als (mooi) onkruid staan, en het doet idd grassig aan.

@videast ik heb tomaten die hetzelfde doen, maar tot nu toe haal ik het blad er altijd meteen uit aan een vruchttak. Ik heb ook een aantal planten waarvan de hoofdstengel in 2 is gesplitst, denk dat dit geen kwaad kan hé.

Mijn grootste pottomaat is al getopt, kan geen langere steunstok meer bieden :D

@knight-rider Dat zou een soort zuring kunnen zijn... Ik heb het hier als (mooi) onkruid staan, en het doet idd grassig aan.

@videast ik heb tomaten die hetzelfde doen, maar tot nu toe haal ik het blad er altijd meteen uit aan een vruchttak. Ik heb ook een aantal planten waarvan de hoofdstengel in 2 is gesplitst, denk dat dit geen kwaad kan hé.

Mijn grootste pottomaat is al getopt, kan geen langere steunstok meer bieden :D
Toppen doe je door gewoon op de gewenste lengte af te knippen, of waar moet ik exact op letten? 😛
Ik heb er hier ook al eentje die al een halve meter boven de spiraal uitkomt en stilaan tegen het dak zit. Is ook al volop bloemetjes bovenaan aan het vormen (kerstomaat), maar die gaat dat sowieso niet kunnen houden denk ik dan.

Ja, de hoofdstengel afknippen - dat is toch wat ik gewoon doe :)
Als ik het goed heb gaat de plant dan meer energie steken in de vruchten, moet je enkel zien dat er geen zijscheuten komen.

YouTube leest dus gewoon mee want ik kreeg deze video als suggestie: what to do when your tomato forks

Ik heb ook een aantal planten waarvan de hoofdstengel in 2 is gesplitst, denk dat dit geen kwaad kan hé

Tja, BIG brother, hé

Komt dat niet omdat je een "dief" gemist hebt? Dat zijn scheuten die in een bladoksel ontstaan, of soms ook helemaal aan de voet van een plant. Als je die laat staan krijg je meerdere stammen. Men adviseert altijd om die dieven te verwijderen om de energie in de hoofdstam te houden.

Maar kwaad kan het niet denk ik. Heb vorig jaar ook eentje met dubbele stam gehouden omdat beide stammen al te groot waren toen ik het zag (idd, had een dief gemist). Heb dan wel de hoogte/aantal tomaten beperkt om te zorgen dat de plant voldoende energie had.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan