Moestuintopic!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Komkommerachtigen zijn altijd dramaqueens!

Vandaag paprikas, basilicum, boontjes uitgeplant. Tomaten zijn voor later deze week, moet nog uitpuzzelen waar ik ze ga zetten.

Aan de kenners: ik merkte zonet bij al mijn tomatenplanten dat de kop vandaag extreem is beginnen krullen en eigenlijk quasi ‘opgerold’ is. Precies of die plant is verkrampt. Herkent iemand dit?

Ik weet dat bladeren ‘stress’ krijgen en krullen bij teveel water/voedsel maar hier is het enkel het uiteinde, de rest van de plant staat wel mooi.

948F0A27-1435-4988-B49D-4E7657B6BCB4.jpeg

Ik denk inderdaad wat te veel aan voedingsstoffen, maar het is onschuldig voor zover ik weet. Bij tomaten vnl in de top, ik had dat vorig jaar ook.

Diegenen die hier venkel staan hebben, hoe ziet die er uit bij jullie? Qua dikte valt het hier misschien wat tegen (minder dan een gebalde vuist), en met de warmte nu schrik dat het gaat doorschieten.

Eerste keer dat ik blauwe bes probeer. Hoe lang na het bloeien komt er een bes aan het bloemsel?

Eerste keer broccoli geoogst, kleine hoofdkruin, maar nog wel wat zijscheuten en vooral: lekker veel blad om op te eten. Dus ondanks de kleine kruin, ben ik er toch blij mee. De kruinen van de broccolis in mijn moestuinbak beduidend groter wel dan die van de broccoli in pot.

Eerste aardbei van het jaar geoogst, echt zo lekker man!!

Ben aan het twijfelen wanneer ik mijn knoflook zou oogsten... Onderkant is al verbruind, maar wil ook niet te vroeg oogsten. Denk wel dat het kleine knolletjes gaan zijn.

Heerlijk. Alleen jammer er bij ons 's nachts graag dieren aan knagen :unsure:

Straks opnieuw storm voorspeld. Eerder deze week een koolrabi moeten afgeven tgv. een hevig onweder. Mijn cucamelons krijgen wel bescherming, die gaan onder een stolpje vanaf deze namiddag. Nemen jullie specifieke voorzorgen tegen stormweer?

Heerlijk. Alleen jammer er bij ons 's nachts graag dieren aan knagen :unsure:

Straks opnieuw storm voorspeld. Eerder deze week een koolrabi moeten afgeven tgv. een hevig onweder. Mijn cucamelons krijgen wel bescherming, die gaan onder een stolpje vanaf deze namiddag. Nemen jullie specifieke voorzorgen tegen stormweer?
Ik voeg wat 2" galva buizen toe aan net over de kolen :) , ook onze zelf in elkaar geknutselde kleine serre kan wat verdragen - echter dit jaar veel tegenvallers (wortels niet gelukt door slagregen - niet gekiemd, zelfgemaakte stolp over de boontjes desondanks de galva buizen over de grond geschoven en al mijn mooie bonen vernietigd, mijn uien moeten sproeien). Enkel de aardappelen, lente-ui, aardbeien, tomaten en spinazie doen het uitstekend.

Ik kan het moeilijk inschatten want het is "maar" mijn 2e seizoen, maar het is een stuk uitdagender dan vorig jaar in elk geval. Ook gewoon andere problemen, want toen was het droger. En ik heb nu wel meer gezet, dus heb ik ook sowieso meer werk. En ook meer stress want er kan zoveel fout lopen :D

Ik loop precies wat achter want ik heb vandaag pas de eerste echte oogst zijnde radijzen 😁 meteen 2 nieuwe soorten gezaaid en de oogst opgelegd:

3AE02BB3-C995-4341-AA17-036CC12DB14F.jpeg

Voorts loopt alles hier wel vlot. Pastinaak heeft een forse scheut gekregen, eerste broccoli verschijnt en de tomaat-/peperplanten groeien enorm.
Tomaten hebben heel veel bloemetjes maar voorlopig nog geen vruchten.

Ik loop precies wat achter want ik heb vandaag pas de eerste echte oogst zijnde radijzen 😁 meteen 2 nieuwe soorten gezaaid en de oogst opgelegd:

Bekijk bijlage 1979

Voorts loopt alles hier wel vlot. Pastinaak heeft een forse scheut gekregen, eerste broccoli verschijnt en de tomaat-/peperplanten groeien enorm.
Tomaten hebben heel veel bloemetjes maar voorlopig nog geen vruchten.
Opgelegde radijzen zijn echt lekker!

10 broccoli 🥦 geoogst vandaag ! Allemaal forse exemplaren van 20cm doorsnede.

Volgende week verlof en kids in de creche. Paar dagen tuinieren :rofl:

Ik Zaai in September. In p9 pot in de serre in winter en de grond in in feb/maart.

Normaal heb ik de eerste broccoli en bloemkool begin mei, soms eind April. Maar door koude weer zijn we laat...

Effe geen radijzen meer voor mij, serieus veel koolvlieg aantasting :| Ook één koolrabi aangetast. Andijvie uitgeplant.

Voor de rest gaat alles vrij goed. Afgelopen weekend de eerste pepers geoogst, 3 jalapenos en 1 poblano. Lekker!
De grootste venkel is stilaan oogstklaar.

i-34HD2m2-L.jpg
i-2C77cJH-L.jpg

Ik zoek dit jaar eens te starten met fruit te telen, met name van blauwe bessen en frambozen.
Nu ik probeer steeds zo ecologisch te werk te gaan dus ook turfvrije potgrond, kent er iemand een alternatief voor zure grond want dat is nog lastiger te vinden dan traditionele turfvrije potgrond.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan