Minimalisme

Sqarzz

Active member
Minimalisme is een thema waar mijn vrouw en ik al redelijk lang mee bezig zijn. Vanuit mijn natuur was ik meer een hamsteraar type. Ik hield elk kabeltje en elke connector bij omdat ik dacht, ooit zal het nog wel een nut hebben. En het weggooien is toch gewoon held weggooien? m

Toen we zijn beginnen bouwen wilden we een strakke inkleding van onze woning en een meer minimalistisch manier van wonen en leven.
Onze visie op minimalisme gaat hier niet zozeer alleen om de esthetiek - het focussen op minder, om dat juist meer in de aandacht te zetten. Het gaat ook over bewust consumeren, en niet steeds op zoek te zijn naar het volgende dat we zogezegd nodig hebben om gelukkig te zijn. Minimalisme is in mijn ogen dus wel een medium om terug wat meer geluk terug he vinden in het leven, en geluk los ge koppelen van materiële bezittingen en instant gratification.

Zo zijn we begonnen om door onze spullen in huis te gaan, en uit te maken wat we nu echt nodig hebben, en wat we al heel lang niet meer gebruikt hebben. Bv. 90% van wat op zolder stond, stond er al enkele jaren en was dus niet gemist. De meeste van deze spullen zijn of gedoneerd, of tweedehands verkocht, maar meestal weggegooid. Hoewel we nu al veel minder spulletjes in huis hebben dan twee jaar geleden, hebben we in mijn ogen nog steeds relatief veel materiële bezittingen. Mijn doel is niet om geen bezittingen te hebben, maar wel om meer op kwaliteit en minder op kwantiteit te focussen. Deze filosofie toepassen op de spullen van de kinderen is wel veel moeilijker gebleken.

Zijn er nog mensen met deze thematiek bezig? Welke strategieën werken voor jullie en wat werkt er niet? Heeft er iemand tips om dit op kinderspeelgoed toe te passen.
 
Ook mee bezig 😇
Wat kinderspeelgoed betreft : ze heeft er toch nog veel te veel omdat ik mij niet in kan houden soms 😜
Maar allemaal duurzaam speelgoed zoals grimms, grapat, kapla, zonnekindpoppen, hape houten speelgoed,...

Krijgt ze al eens iets dat niet ok is voor ons (nu met de start van school is dat al 2x gebeurd), mag ze er een week mee spelen en ruilen we het voor iets anders. Van de Sint kregen de kleuters allemaal een goedkoop, plastieken poppenhuisje, type action. Heeft ze een week mee mogen spelen en dan gezegd dat we dat aan kindjes gingen geven die geen centjes hebben voor speelgoed en dat zij iets anders kreeg. Ze heeft een houten theeservies gekregen in ruil.

Wat ze ontgroeit, verkoop ik of geef ik weg aan ruilwinkels georganiseerd door kind en gezin. Idem met kleding. Ook heeft ze telkens spullen die ze ontgroeid is, gegeven als afscheidscadeautjes aan de crèche (baby groep, peutergroep) en alle puzzels die te makkelijk zijn voor haar gaan we op het einde van het schooljaar aan de klas schenken.

Op haar leeftijd (3j) verloopt dat tot nu toe allemaal nog vlot en gemakkelijk. Hopelijk blijft dat ook zo! De familie hebben we ook eindelijk volledig mee nu, die kopen enkel nog dingen die duurzaam zijn, nadat we meermaals moeten zeggen hebben: "nee, dat krijgt ze niet. Dat laten we hier dat je het terug naar de winkel kan brengen".

Door mijn eigen spullen ga ik 2x per jaar, alles wat niet gebruikt werd en waarvan ik ook niet voorzie dat op korte termijn wel te gebruiken, mag weg. Kringloopwinkel voornamelijk maar bvb ook een grote voorraad zeep, shampoo, tandpasta,... "in korting gekocht" of "toch mijn geurtje niet" gedoneerd aan het bejaardentehuis om de hoek.
Recent ook weer mijn boekenkast uitgeruimd. Boeken te koop gezet en geen reactie op gekregen. Dan maar verdeeld en in boekenruilkasten gedeponeerd.
 
Ik ben zelf ook geïnteresseerd in het thema, vooral vanuit duurzaamheidsoogpunt. Ik koop de laatste jaren maximaal 2-3 nieuwe kledingsstukken per jaar. In de keuken probeer ik ook alles te doen met 4 potten en 4 pannen. De enige luxe daar is een blender.

het is vaak nogal een intern conflict: Duurzaamheid gaat vaak samen met minimalisme maar is er soms ook erg tegengesteld aan.

Ik geloof nogal sterk in het idee dat je de weinige dingen die je effectief gebruikt ook volledig volgens de regel van de kunst moet onderhouden.
Maar daardoor haal ik dan weer meer spullen binnen. Fietsonderhoudspullen, moto-onderhoudspullen, al mijn bricoleergerief...
Op sommige vlakken geloof ik ook meer in bijhouden dan weggooien: Tientallen USB kabels bvb: Allemaal dingen die je aan de straatstenen niet kwijt kunt raken, maar die ook niet veel plaats innemen, en af en toe heeft er eentje nog wel eens een nut. Ik ben op dat vlak meer iemand die graag dingen erg goed sorteert en in dozen wegsteekt buiten zicht.

Nu, in zekere zin zijn wij sowieso al minimalisten, gezien we met twee op 60m² wonen.
 
Hier ook. Ik vind dat het mijn levenskwaliteit aanzienlijk verhoogt om niet zoveel ballast te hebben.
Ik ben begonnen in de keuken, en die vind ik eigenlijk veel aangenamer nu ik geen 10 potten en 40 vorken meer heb. Ik kook veel en graag maar ik had massa's zaken die maar 1 doel hadden die perfect kunnen opgevangen worden door kwaliteitsvolle algemene tools. Zeker als het gaat over gasten ontvangen.
De kledij heeft ook al een flinke deuk gekregen. Speelgoed hebben we nooit echt massa's van gehad, maar daar vind ik het moeilijk om zaken waar de zoon te groot voor is geworden niet te stockeren maar weg te doen omdat we een tweede kind nog niet echt uitsluiten. Hetzelfde met kinderkledij.

Wat werkt voor mij is: 'ik ga vandaag X aantal zaken wegdoen' en dan in huis rondlopen om te verzamelen.
Bij kledij: ik koop 1 stuk, dan doe ik er 2 oude (of meer naargelang hoe dramatisch uw kledingcollectie is) weg van hetzelfde kaliber (dus geen jas kopen en 2 sokken wegdoen)
Ik had ook veel boeken die ik allemaal aan het wegdoen ben muv 3 exemplaren die echt een sentimentele waarde hebben en niet zouden kunnen vervangen worden door een andere kopie. Strategie: ik verzamel een doos per maand ongeveer. Wat gewoon waardeloos is, gooi ik weg (oude cursussen, oude reisgidsen,...). De rest zet ik op tweedehands voor max 2 maand. Wat overblijft gooi/geef ik weg.

Manlief is een ander paar mouwen. Dat is er zo eentje die de dozen nog heeft van harde schijven die al lang defect zijn.
 
Minimalistisch leven houdt toch niet in dat je weinig spullen moet hebben?
Als je je spullen maar gebruikt is het niet erg.

Wij gooien 2 jaarlijks dingen weg die we het afgelopen jaar niet aangeraakt hebben, desondanks hebben we nog redelijk veel spullen. Maar dit wordt allemaal gebruikt.


Bv voor Thin, als je bv veel rijst eet kan een rijstkoker toch geen kwaad? Desondanks dat je het ook perfect in een pan/pot kan maken. Of is jullie visie hier op iets anders?
 
Als je minimaliseren als bewust consumeren beschouwt, kijken jullie dan ook naar tweedehandsspullen en kringloopwinkels?
 
Absoluut. Wij hebben ook een rijstkoker trouwens :D Die wordt minstens 1x per week gebruikt.
Het gaat idd niet om om het minst spullen (al zijn er ook die het zo bekijken) maar om ongebruikte zaken weg te doen. Of ook weinig gebruikte zaken waarvoor er een alternatief is. Als ik maar 3x per jaar rijst zou maken, zou het apparaat bv wel verdwijnen.
Anders zou de wasmachine ook buiten vliegen omdat ik het met de hand zou kunnen doen. Not going to happen!
Tenzij ik uit een weinig gebruikt item wel vreugde haal. Ik heb bv een doos met familiefoto's. Ik kan die gerust digitaliseren, ik kijk er mss 2x per jaar naar maar ik hou ze toch bij. Als iemand echt vreugde haalt uit een vol huis, of bv megaveel keukengerei dan moet dat kunnen he.
Ik heb bijvoorbeeld soepborden die ook perfect als serveerschalen kunnen dienen en al die speciale items waarvan niet alles bij elkaar past weggedaan. Wij hebben bijvoorbeeld geen 'mooi servies en glazen voor als er bezoek komt'. Onze vaste items kunnen allemaal perfect voor bezoek gebruikt worden.
 
Als je minimaliseren als bewust consumeren beschouwt, kijken jullie dan ook naar tweedehandsspullen en kringloopwinkels?
Ik doe het vooral omdat ik niet hou van veel rommel te zien, of moeten graven naar iets in een kast. Schoonmaken is ook veel makkelijker. Het gaat mij eigenlijk niet om bewust consumeren. Ik kijk bv zelden naar waar iets gemaakt werd of naar de impact op het milieu.
Ik kijk of het 1) degelijk is 2)mij een meerwaarde geeft (iets louter esthetisch kan ook gerust meerwaarde geven) 3)of de prijs/kwaliteit goed is 4)of ik het een vaste plaats kan geven
Wij kopen zeker tweedehands maar verre van alles. Tweedehands en minimalisme hebben geen inherent verband imo
 
Hoe houdt ge dat vol? :S
Het is niet de bedoeling om dat tot het einde der tijden te doen he. De vraag was welke strategieën je kan gebruiken om tot een gewenst resultaat te komen. Doel was om alles in 1 bepaalde kast te krijgen, zonder te moeten proppen. Dat is gelukt :)
Ik doe nog wel steeds iets weg als ik iets bijkoop
 
Als je minimaliseren als bewust consumeren beschouwt, kijken jullie dan ook naar tweedehandsspullen en kringloopwinkels?
Absoluut! Ik heb bvb de laatste 2j niets "nieuw" gekocht voor mijn dochter. Het is te zeggen... Op vinted kan je zoeken op enkel nieuwe spullen ook.
Zo al redelijk wat kledij en ondergoed voor mezelf en de dochter gekocht. Zo koop ik kickers voor haar die normaal 70 euro kosten, voor 25 euro. Extra foto's vragen bij gebruikte spullen of af en toe eens uw verlies erbij nemen als de staat (vb een jurkje dat toch flink gepluisd is door de was, een legging met een gaatje in,...) toch slechter is dan verwacht, hoort er wel bij.
1/3de van de kledij die ik op vinted koop voor mezelf, past bvb niet qua maat. Dus die geef ik aan mijn moeder of gaan naar de kringloopwinkel als ze niet op enkele maanden verkocht raken. Maar aangezien ik ze aan 1/5de tot 1/10de van de nieuwprijs kan scoren, is dat "verlies" perfect acceptabel voor me én ik maak er een ander blij mee.
 
Ik draag nog truien die ik al heb sinds het middelbaar, yay me.

Kookgerei is idd ook een klassieker.
Ik moet al die specifieke brol met slechts één enkele functie echt niet hebben, dat pakt alleen maar plaats in.
Een soepmaker, een rijstkoker, ... waarom niet gewoon een pot?

Om de zoveel jaar moet ik mij ook bezighouden met allerlei losse kabeltjes en andere brol te verzamelen en weg te smijten.
Ongelofelijk hoeveel rommel een mens automatisch in huis krijgt, zelfs al doet ge uw best om het zo beperkt mogelijk te houden.
 
Na nen tijd wordt dat weer mode :unsure:
ikzelf zou dat dus nooit kunnen he. (aangezien ik 25kg meer weeg dan in mijn studententijd)
Da's effectief zo. Mijn moeder had zo ooit eens rond mijn 17de een goedkope supermarkttrui voor me gekocht die echt los rond mijn lijf ging. Toen ik die tien jaar later nog eens aanhad omdat ik te lui was om de was te doen gaf mijn toenmalige huisgenote (die in mode werkt) er een compliment over en vroeg ze of ik die ergens tweedehands gekocht had.
 
Da's effectief zo. Mijn moeder had zo ooit eens rond mijn 17de een goedkope supermarkttrui voor me gekocht die echt los rond mijn lijf ging. Toen ik die tien jaar later nog eens aanhad omdat ik te lui was om de was te doen gaf mijn toenmalige huisgenote (die in mode werkt) er een compliment over en vroeg ze of ik die ergens tweedehands gekocht had.
ja idd. Als brillendrager zou ik nu perfect de brillen kunnen dragen die ik droeg tijdens het lager onderwijs. Toen was het ook dunnen metalen monturen.
Maar nu heb ik een ge-3d-printe bril omdat ik zo een trendsetter ben. :unsure:
 
dit ga ik volgen. Wij zijn staan eigenlijk aan het begin van dit proces. Wij hebben ongelofelijk veel meuk in huis. Ook qua werkmateriaal kan ik hier schroevendraaiers, vijzen, pluggen in 1000 verschillende maten vinden. Wij hebben hier in de tuin ook nog eens twee grote tuinberingen van 70 en 50 vierkante meter die quasi volzitten met brol. Dozen op dozen op dozen op dozen. We zijn er al wel langer over bezig om hier eens dratisch te gaan ingrijpen en al deze spullen weg te doen. Ik ben typisch iemand die voor iedere mogelijke denkbeeldige situatie een oplossing ergens heeft liggen (alleen op dat moment zien te vinden is iets anders).

Alleen voor kledij ben ik al zeer minimalistisch. De voorbije jaren al verschillende keren 3/4e van mijn kleren weggegooid. Dat is nu zeer beperkt en hou ik ook zo. Nu alleen nog zien toe te passen op de rest.
 
Ik probeer er ook meer en meer bij stil te staan. Vooral bij aankopen "heb ik dat écht nodig?".

Vorige week ook grote kuis gedaan in de keuken. Daar stonden bijna 15 potten en pannen in. Nu gedownsized naar: 1 grote pan, 1 kleine pan, steelpannetje, kookpot, wok, creuset. De rest allemaal in een doos, moesten we het toch nodig hebben pakken we het terug, maar ik heb een vermoeden dat we tijdens de verhuis later op het jaar die doos gewoon afdanken.

Ik denk dat voor ons de kracht van minimalisme wel gaat zitten in af en toe zo eens een aspect van ons leven "op te ruimen".
 
Terug
Bovenaan