Minimalisme

Ik doe het omgekeerde, doel is dat als ze mijn hier buitendragen elke muur gevuld is met boeken
Herkenbaar :D

En hoewel het misschien wat contradictorisch is, probeer ik hetzelfde te doen. Er zijn wel wat zaken die ik verzamel: boeken, bordspellen, muziek (cd's/lp's) en een beetje Lego. Maar daar houdt het ook wel op. Vroeger kocht ik ook wel veel random zooi die ik wel tof vond maar uiteindelijk brengt dat niets bij.

Dus ik ga voor de dingen waar ik echt van hou en waar ik blij mee ben. Alle andere dingen begin ik langzaam aan na te kijken en weg te doen.
Zelfs de zaken die ik al aanhaalde, daar wordt nog in gefilterd. Zo staat de verbouwing van zolder 2 voor volgend jaar op de planning: bedoeling is daar kasten te voorzien met bordspellen en een muur voor de boeken. Nu steken die in afwachting van die verbouwing in dozen. Plan is om toch een deel weg te doen wanneer we die dozen uitladen.
 
Herkenbaar :D

En hoewel het misschien wat contradictorisch is, probeer ik hetzelfde te doen. Er zijn wel wat zaken die ik verzamel: boeken, bordspellen, muziek (cd's/lp's) en een beetje Lego. Maar daar houdt het ook wel op. Vroeger kocht ik ook wel veel random zooi die ik wel tof vond maar uiteindelijk brengt dat niets bij.

Dus ik ga voor de dingen waar ik echt van hou en waar ik blij mee ben. Alle andere dingen begin ik langzaam aan na te kijken en weg te doen.
Zelfs de zaken die ik al aanhaalde, daar wordt nog in gefilterd. Zo staat de verbouwing van zolder 2 voor volgend jaar op de planning: bedoeling is daar kasten te voorzien met bordspellen en een muur voor de boeken. Nu steken die in afwachting van die verbouwing in dozen. Plan is om toch een deel weg te doen wanneer we die dozen uitladen.
Awel, deze dus ook voor mij. Bij mij zijn het bordspellen, comics, CDs en DVDs. Van die zaken word ik echt blij omdat ik ze heb. Deze neem ik ook vaak terug en gebruik ik weer. Het draait mij dan ook niet om het verzamelen, wel om het gebruik ervan (ik neem dus ook bvb geen enkele voorzorge om zaken "mint condition" te houden.

Bij de verhuis 3 jaar geleden heb ik +/- 50% van de bordspellen en comics weg gedaan, namelijk het spul dat ik toch niet meer gebruikte. Van mijn DVD en CD collectie is 95% weg gegaan.
Hierbuiten ben ik weinig materialistisch ingesteld.
 
Mij niet moeten bezighouden om volgens een bepaalde manier te leven, geeft mij eigenlijk nét rust :p

Maar ik begrijp het wel. Trekken jullie de lijn (buitenshuis) dan ook verder door? Op vlak van vervoer, reizen, ...?

Heb zelf wat wel dvd's/bluray's en wat boeken, maar voor de rest heb ik zelf niet zoveel spullen. Van kleren heb ik gewoon wat ik nodig heb, alle stukken die ik heb, heb ik zeker al verschillende keren aangehad.

Met de kinderen is dat al wat moeilijker, de speelgoedberg groeit wel aardig. Echte rommel proberen we te vermijden, maar ik ga hun ook geen dingen ontzeggen die ik vroeger zelf had (action figures, auto's, lego, playmobil, ...)
 
Awel, deze dus ook voor mij. Bij mij zijn het bordspellen, comics, CDs en DVDs. Van die zaken word ik echt blij omdat ik ze heb. Deze neem ik ook vaak terug en gebruik ik weer. Het draait mij dan ook niet om het verzamelen, wel om het gebruik ervan (ik neem dus ook bvb geen enkele voorzorge om zaken "mint condition" te houden.

Bij de verhuis 3 jaar geleden heb ik +/- 50% van de bordspellen en comics weg gedaan, namelijk het spul dat ik toch niet meer gebruikte. Van mijn DVD en CD collectie is 95% weg gegaan.
Hierbuiten ben ik weinig materialistisch ingesteld.
Hetzelfde hier. Je ziet welke boardgames het meest gespeeld zijn, dat geeft wel een bepaalde charme imo.
Mij niet moeten bezighouden om volgens een bepaalde manier te leven, geeft mij eigenlijk nét rust :p

Maar ik begrijp het wel. Trekken jullie de lijn (buitenshuis) dan ook verder door? Op vlak van vervoer, reizen, ...?

Heb zelf wat wel dvd's/bluray's en wat boeken, maar voor de rest heb ik zelf niet zoveel spullen. Van kleren heb ik gewoon wat ik nodig heb, alle stukken die ik heb, heb ik zeker al verschillende keren aangehad.

Met de kinderen is dat al wat moeilijker, de speelgoedberg groeit wel aardig. Echte rommel proberen we te vermijden, maar ik ga hun ook geen dingen ontzeggen die ik vroeger zelf had (action figures, auto's, lego, playmobil, ...)
't is niet dat me daar echt mee bezig hou maar tijdens en na het verhuizen gemerkt dat we veel spullen hadden en dat een jaar na de verhuis sommige zaken gewoon nog in de verhuisdoos zaten. Dan neemt ge daar beter afscheid van imo :)

Ik was ook wel nen impuls aankoper: "ah dat lijkt cool, ik koop dat", terwijl ik dat helemaal ni nodig had.
Ik probeer die lijn wel door te trekken en meer bewust te kopen. Dan bedoel ik niet alleen wat ik koop maar ook waar ik koop. Bijna een jaar Bol-loos en op Amazon heb ik ook alleen maar fout geprijsde dingen gekocht om door te verkopen :p

Ik probeer sowieso in eerste instante de fiets te nemen en lokaal te winkelen. Dunno of dat een vorm van minimalisme is. Het gaat me daar bij vooral omdat ik het van de pot gerukt vind dat er helft van de Belgische wegen gevuld is met camionetjes, gevuld met goedkope spullen besteld bij buitenlandse giganten. Maar da's eerder een ecologische en economische discussie denk ik.
 
Over 1,5 week verhuis ik van het ouderlijk huis naar een appartement, dus zal zeker eens door mijn spullen moeten gaan. Hierbij zou minimalisme ook iets goed zijn om te gebruiken.
Maar hoe beginnen jullie er aan? Denk je, "ik begin in dit hoekje en werk zo heel de kamer door". Of is het meer, "vandaag ga ik mijn cd collectie eens uitpluizen". En gooien jullie veel weg of probeer je het te verkopen?

Het probleem dat ik ook vaak heb bij het opruimen is teveel stilstaan bij bepaalde spullen. Herinneringen die er aan hangen en dergelijke. Zo heb ik nog collecties beyblades enzo op zolder liggen, een muntcollectie waar ik eigenlijk niks mee doe en veel kleine spullen die ik 'ooit' nog eens kan gebruiken.
Aan de ene kant rommelig, aan de andere kant staat het ook niet in de weg op zolder :rolleyes:
 
Doos per doos en "thema" per thema. Toen ik verhuisde heb ik ook heel wat opzij gelegd voor het containerpark voor ik het in een doos stak. Mijn vrouw is daar strenger in dan ik, ik heb dat in twee keer moeten doen: eerst bij het inpakken en nadien bij het uitpakken een tweede sorteerronde.
 
Ik probeer dat overdenken toch wat aan banden te leggen. Zaken zoals geen dingen kopen die je niet nodig hebt of kwaliteitsspullen kopen vind ik eigenlijk gewoon logisch en met geld omgaan. Is dat dan minimalisme, het kind moet een naam hebben zeker.

Net verhuisd en dan maak je eens je kasten leeg. Je vindt altijd meer dan je verwacht, maar buiten een hoop oude kleren die weg mochten vond ik het nog allemaal wel meevallen.
 
Ik ben hier ook sterk in geïnteresseerd. Sta ook aan het begin van, maar pas het nog niet volledig toe. Ben geïnspireerd geraakt door wat 'youtube influencers' die er mee bezig zijn en me er op die manier meer beginnen in verdiepen. Of ik mijn vriendin in het verhaal ga meekrijgen is wel iets anders... :)

Vroeger hield ik letterlijk alles bij. Nu probeer ik daar toch een stuk aandachtiger mee om te springen. Verder ben ik ook geëvolueerd naar bewuster kopen: beter 1x iets goed, dan 3x iets 'cava', maar ook nadenken of ik het wel echt nodig heb.

Ooit eens ergens iets gelezen in de trant van: "investeer niet persé in zaken waarvan je denkt dat je er gelukkiger van wordt, maar tracht te investeren in zaken die ergernissen op vandaag weg werken". Probeer ik toch ook steeds wat bij stil te staan. Een stom voorbeeld misschien: we hadden in de keuken een kast met "tupperware potjes" van alle soorten en maten. Die kast puilde steeds uit en het was steeds een ergernis om die goed te stapelen en de kast nog deftig dicht te krijgen. Op een dag heb ik beslist om al die potjes gewoon weg te gooien en te investeren in een deftige set die in elkaar past en voor vanalles kan dienen (diepvries, microgolf, meenemen naar het werk etc).

Verder gaat het mij eerder over "bewuster" omgaan met mijn materiaal. Simpel voorbeeld: schoenen. Vroeger had ik verschillende paren sneakers, verschillende paren deftige schoenen, schoenen om in de tuin te werken etc. Nu tracht ik één paar sneakers, één paar deftige schoenen en één paar werkschoenen gewoon goed te onderhouden en dus regelmatig te kuisen, in te smeren tegen vocht etc, in plaats van regelmatig nieuwe te kopen.
 
Ooit eens ergens iets gelezen in de trant van: "investeer niet persé in zaken waarvan je denkt dat je er gelukkiger van wordt, maar tracht te investeren in zaken die ergernissen op vandaag weg werken". Probeer ik toch ook steeds wat bij stil te staan. Een stom voorbeeld misschien: we hadden in de keuken een kast met "tupperware potjes" van alle soorten en maten. Die kast puilde steeds uit en het was steeds een ergernis om die goed te stapelen en de kast nog deftig dicht te krijgen. Op een dag heb ik beslist om al die potjes gewoon weg te gooien en te investeren in een deftige set die in elkaar past en voor vanalles kan dienen (diepvries, microgolf, meenemen naar het werk etc).

Het stukje over Tupperware is heel herkenbaar.. die lagen hier thuis ook altijd uit de kast ge puilen omdat het 20 verschillende soorten en vormen waren. Op een bepaald moment hebben wij ook 90% weggegooid: kast veel ordelijker en je ziet tenminste wat je hebt..


Over 1,5 week verhuis ik van het ouderlijk huis naar een appartement, dus zal zeker eens door mijn spullen moeten gaan. Hierbij zou minimalisme ook iets goed zijn om te gebruiken.
Maar hoe beginnen jullie er aan? Denk je, "ik begin in dit hoekje en werk zo heel de kamer door". Of is het meer, "vandaag ga ik mijn cd collectie eens uitpluizen". En gooien jullie veel weg of probeer je het te verkopen?
Wat bij mij gewerkt heeft is de 30 day challenge. Dag 1 gooit ge 1 ding weg. Dag 2 dan 2.. tot 30 dagen. Je moet je niet aan heg aantal houden, meer mag altijd. Maar het idee is dat je er elke dag (kortelings) mee bezig bent. Had een vuilniszak opgehangen en uiteindelijk heb ik er zo 3 tal gevuld. Ik denk dat je aan sommige ‘rommel’ zodanig gewend geraakt omdat je het elke dag ziet. Zulke opdrachten doen je nadenken over welke spullen je hebt en wat je er juist aan hebt.
 
Wat bij mij gewerkt heeft is de 30 day challenge. Dag 1 gooit ge 1 ding weg. Dag 2 dan 2.. tot 30 dagen. Je moet je niet aan heg aantal houden, meer mag altijd. Maar het idee is dat je er elke dag (kortelings) mee bezig bent. Had een vuilniszak opgehangen en uiteindelijk heb ik er zo 3 tal gevuld. Ik denk dat je aan sommige ‘rommel’ zodanig gewend geraakt omdat je het elke dag ziet. Zulke opdrachten doen je nadenken over welke spullen je hebt en wat je er juist aan hebt.
Dat zijn 465 stuks weggooien op een maand tijd. Zoveel zaken heb ik volgens mij zelfs niet.
 
Ik houd ook wel van minimalisme, en ik gooi graag dingen weg (geeft zo'n heerlijk opgeruimd gevoel achteraf).
Vaak trek ik hier een oude bureauschuif open en dan zie ik daar dingen inliggen die ik al even niet meer heb vastgehad en dan vliegt het meeste in de vuilnisbak. Hetzelfde met oude kleren, die vliegen bij mij naar die kledingcontainers.
 
The slow movement is iets dat hier wel op inspeelt. Bij mij werkt dit preventief (geen prullen kopen, niet beginnen met doen) itt reactief (weggooien, stoppen met doen)

Winkels als de action, zeeman, blokker etc zouden niet bestaan als iedereen aan de slow movement meedeed.
 
Dit is eigenlijk zo'n luxe / firstworldproblem topic hé 😂

Of misschien problemen verzinnen om weg te lopen van het gevoel van leegte in je bestaan 👀

I'm out, haha.
Zou je niet durven zeggen dat het concept waarbij je meer doet met minder, afgewogen aankopen doet en bewust consumeert, een manier kan zijn om meer geluk te bekomen met minder middelen. Mental health en mechanismen om het doen met minder lijken me niet echt alleen een 1thworldproblem.
 
Zou je niet durven zeggen dat het concept waarbij je meer doet met minder, afgewogen aankopen doet en bewust consumeert, een manier kan zijn om meer geluk te bekomen met minder middelen. Mental health en mechanismen om het doen met minder lijken me niet echt alleen een 1thworldproblem.
Er zijn genoeg mensen die de luxe niet hebben om te veel te consumeren 🤷‍♂️

Allez, snap je wat ik bedoel? Stel je voor dat je als arme mens dit leest. "Haha amai ik heb veel te veel dingen ik word daar ongelukkig van, en al die dingen kopen amai da's toch ook niet goed hé, 'k ga alles weg doen want minder = meer!" Zoals ik zei, luxeprobleem.
 
Ik heb 2 PC banking bakjes van een bank waar ik niet bij zit en niet werken met mijn bankkaart.

Bijna-lege chocopotten blijven staan tot het er 3 of 4 zijn om ze dan in 1 keer leeg te maken met zo'n plastieken spatelke. En dan elke ochtend alle potten voelen om te "wegen" waar nog het meeste in zit.

Ik heb games voor consoles die ik niet heb (PS2, GameCube) en consoles waar ik geen games voor heb (PS1, SNES). Geen idee waarom, af en toe koop ik zoiets en dan vliegt dat in een doos op zolder.

Mijn kruidenkast ligt vol met knoflook want ik koop altijd nieuwe omdat ik niet weet of dat de knoflook die er nog ligt nog goed is, en de oude gooi ik zelden weg. 'k Ben toch al gewend dat die kast zo fel naar look ruikt. Dat gezegd zijnde, ik denk dat ik ook nog 5+ potjes met bodempjes Provençaalse kruiden heb staan die ik even goed zou kunnen samenkappen in 1 pot.

Mijn PS4 heeft de afgelopen 2 jaar enkel dienst gedaan als oplader voor mijn oortjes en smartphone terwijl er een oplader naast ligt maar ik ben te lui om die in het stopcontact te steken.

In de garage ligt een stapel versleten schoenen die ik op een of andere manier nooit zie wanneer ik naar het containerpark ga.

Dat stoort mij allemaal niet eerlijk gezegd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan