Midlife crisis

Ik wil dat doen, maar dat kost toch bakken geld? Ofwel moet je kiezen voor veel minder luxe.

Je kan niet ontbijten op locatie, dat kost teveel. Je moet thuis ontbijten.

Je moet ‘s middags goedkoop eten. ‘‘s avonds ook liefst thuis ipv op restaurant. Anders hou je dat leven niet uit in het buitenland.
Als wij op reis gaan, dan halen wij quasi al ons eten in de supermarkt. Echt geen drama hoor. Liever lang op reis kunnen gaan, dan uren tafelen en daar veel geld aan spenderen.

En ja, in onze koffers zit dus herbruikbaar bestek en een aantal tupperware achtige potjes. En waar we kunnen, zetten we pasta op het kookvuur die we gebruiken voor een zelfgemaakte pastasalade voor de dag zelf en de dag erna. Af en toe dan iets gaan eten, maar verre van dagelijks.

Het leven is geen zandbak waar je opnieuw kan beginnen. Je neemt beslissingen en je neemt verantwoordelijkheid op voor de gevolgen ervan. In zekere zin doet iedereen maar wat in het leven, de ene wat gestructureerder dan de andere. Aanmodderen. Tot ge de pijp aan Maarten geeft. Ik heb zelf een aantal heel mooie reizen gemaakt voor ik kinderen had en een relatie had. Nu mis ik dat leven wel en tegen dat ik terug verre reizen kan doen ben ik ook weer wat ouder, want met een kleuter naar Azië gaan zie ik nog niet zitten. Budgettair ligt dat moeilijk maar ook praktisch zie ik het niet zitten om mezelf te hard te beperken in reismogelijkheden. Dan liever wachten tot onze dochter wat groter is zodat we van zo'n verre reis kunnen genieten zoals ik het graag heb.

Je kan niet alles willen in het leven. Ongetwijfeld had ik een totaal ander leven gehad als ik geen relatie was begonnen en single was gebleven. Dan zat ik nog in Antwerpen-centrum en kon ik twee mooie grote reizen per jaar maken met nog een aantal kortere tussenin. Maar ik ben nu eenmaal het pad opgegaan waarvoor ik ben gekozen en ik maak daar het beste van. Ik heb nu een gezin waarvoor ik moet zorgen en dat is ook heel erg waardevol.
Ik vind die filosofische inslag interessanter dan de discussies over inkomen in ieder geval. Je bent waarschijnlijk wel bekend met de Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan van Kundera. Ik ben verre van een filosoof, maar de boodschap voor mij was dat als je leven maar één keer plaatsheeft, en elke beslissing dus maar eenmaal kan genomen worden zonder ooit het andere pad te kiezen, je dat op twee extreme manieren kan benaderen. Ofwel denk je dat het allemaal niet uitmaakt, je doet maar wat, je moddert aan, YOLO/no regrets om moderner te zijn. Ofwel sleur je dat mee als gewicht, en verlamt het je, omdat elke beslissing maar best de optimale is want er is geen herkansing.

Ik denk dat het gezond is om tussen die twee extremen te zitten. Het is volgens mij normaal en zelfs positief om terug te kijken naar beslissingen uit het verleden en daarrond spijt te voelen, je kan er maar uit leren, maar je moet ook voldoende kunnen relativeren om verder te kunnen met je leven en gelukkig te zijn.

Na een paar bezoeken bij de psycholoog ben ik anders gaan denken. Ik zat gevangen in egoïstisch denken, maar ik merk dat ik gelukkig word van andere mensen te helpen. Ik moet geen zaken doen waarvan IK gelukkig word, ik word gelukkig van andere mensen te helpen. Dit kan zeer raar klinken, dat besef ik. Maar als iemand mij iets vroeg was dat altijd teveel voor mij. Of ik wou er iets voor terug in de plaats.

Ik ben anders gaan denken en merk dat dit werkt. Ik moet ook enorm werken om in het nu te leven, ipv te piekeren over het verleden & toekomst. Als ik zie hoe ik een jaar later ben, mag ik van geluk spreken want 2024 was voor mij echt de hel. Alle dagen verdrietig en piekeren tot 3-4u 's nachts :(

Ik vind die filosofische inslag interessanter dan de discussies over inkomen in ieder geval. Je bent waarschijnlijk wel bekend met de Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan van Kundera. Ik ben verre van een filosoof, maar de boodschap voor mij was dat als je leven maar één keer plaatsheeft, en elke beslissing dus maar eenmaal kan genomen worden zonder ooit het andere pad te kiezen, je dat op twee extreme manieren kan benaderen. Ofwel denk je dat het allemaal niet uitmaakt, je doet maar wat, je moddert aan, YOLO/no regrets om moderner te zijn. Ofwel sleur je dat mee als gewicht, en verlamt het je, omdat elke beslissing maar best de optimale is want er is geen herkansing.

Ik denk dat het gezond is om tussen die twee extremen te zitten. Het is volgens mij normaal en zelfs positief om terug te kijken naar beslissingen uit het verleden en daarrond spijt te voelen, je kan er maar uit leren, maar je moet ook voldoende kunnen relativeren om verder te kunnen met je leven en gelukkig te zijn.
Inkomen is voor mij een middel om het leven door te geraken in plaats van een doel op zich en ik vind de filosofische inslag uiteraard ook veel interessanter. Een rijk leven is voor mij dan ook geen leven waar ik miljoenen bezit, maar waar ik op mijn oude dag op kan terugblikken als "zinvol gevuld" en dat het bijdroeg tot mijn algemeen geluk en welzijn. Dat zijn zaken die iedereen voor zich moet invullen. Kijk naar wat je energie geeft en richt je daarop, dat lijkt mij toch een manier te zijn om niet in een sleur te geraken of ongelukkig te worden.

Het feit dat het leven op heel veel vlakken een "one shot" is kan inderdaad heel beangstigend zijn omdat gedane zaken geen keer nemen en je niet altijd het én-én-verhaal kan hebben. Vandaar dat ook zoveel mensen angst hebben voor de dood. Dat is een klok die alsmaar tikt en elke seconde is een seconde dichter bij je onvermijdelijke einde. Ik kan niet voor een ander beslissen om daar vrede mee te nemen. Nog een maand en ik mag 38 jaar op de teller zetten en het is een raar besef dat mijn volwassen bestaan 20 jaar geleden begon en dat dat een tijdperk is dat ik me nog heel goed kan herinneren.

Mocht ik op een bepaald punt herbeginnen zou dat wellicht mijn middelbare schoolcarrière zijn, op mijn 12 jaar. Ik ben daar veel te laat uit mijn schulp gekomen en heb me te hard laten doen en had graag geweten hoe mijn leven was als ik assertiever voor de dag kwam. Ik zal het nooit weten.

De veertig is zeer dichtbij, en ik heb besloten om halftijds te beginnen werken omdat mijn job echt een energievreter blijkt te zijn. Iedere dag thuiswerk als consultant en analyses maken voor een klant waar ik niets van affiniteit mee heb. Ik heb nooit aan wat avontuur.

De veertig is zeer dichtbij, en ik heb besloten om halftijds te beginnen werken omdat mijn job echt een energievreter blijkt te zijn. Iedere dag thuiswerk als consultant en analyses maken voor een klant waar ik niets van affiniteit mee heb. Ik heb nooit aan wat avontuur.
Wat wil je doen met de vrijgekomen tijd?

Mocht ik het financieel aankunnen om halftijds (of zelfs 4/5de) te werken - want dat heeft ook een effect op je pensioen, vakantiegeld & dertiende maand - zou ik met die vrijgekomen tijd vooral meer "naar buiten komen": wandelingen maken, musea bezoeken, sporten, ... Wel een verschil tussen 4/5de en effectief halftijds. Met dat eerste ga je dat vooral gebruiken om naar de winkel te gaan en wat huishoudelijke zaken te doen die je later in de week niet meer hoeft te doen. Ook handig, maar zeker geen volledige dag "me-time".

Mocht ik het financieel aankunnen om halftijds (of zelfs 4/5de) te werken - want dat heeft ook een effect op je pensioen, vakantiegeld & dertiende maand - zou ik met die vrijgekomen tijd vooral meer "naar buiten komen": wandelingen maken, musea bezoeken, sporten, ... Wel een verschil tussen 4/5de en effectief halftijds. Met dat eerste ga je dat vooral gebruiken om naar de winkel te gaan en wat huishoudelijke zaken te doen die je later in de week niet meer hoeft te doen. Ook handig, maar zeker geen volledige dag "me-time".
Dan kan je toch perfect? Is toch gewoon een kwestie van prioriteiten?

21k ex BTW (wel oprit van 40 m diep/3 m breed + carport. We hebben meerdere offertes, maar eentje was gelijkaardig (maar in polybeton wat esthetisch minder past bij onze woning) en de rest allemaal duurder (10k tot 20k (!) duurder).

Het zelf allemaal doen is uiteraard goedkoper, maar ik ben niet zo handig en wil dat het deftig wordt uitgevoerd.
Bijna 25K voor een oprit...wat voor onzin is dat. Kun je toch beter niet doen en 'meer naar buiten' komen zoals je beschrijft?

Inderdaad, onzin. Het is maar een oprit. Dankzij onze vele reizen is het besef gekomen dat dat allemaal weinig tot geen meerwaarde heeft. Bezoek eens wat arme landen en je zal snel anders gaan denken.

€25.000 en ondertussen werken aan €20 per uur. Echt serieus? Voor een oprit? Is dat dan voor de geburen? Voor die paar keer dat vrienden op bezoek komen?

Als het voor het gemak is (beton, snap ik) kan dat zeker en vast voor veel minder. Maar ja, het moet passen natuurlijk bij de villa.

/rant off

Chatgpt is trouwens mijn nieuwe psycholoog. Ongelooflijk hoeveel hulp en steun ik daar vind.

19/12/2024
Hier ook zelfde situatie, en qua job eigenlijk in een gouden kooi want iedere switch zou inleveren betekenen. Ik ben IT freelancer die grotendeels van thuis werkt. Ik zou zeggen maak de rekening eens goed en denk dan eens na.

17/01/2025

Jij verandert ook snel van mening 😳

Terug
Bovenaan