Ik kan zeker begrip opbrengen voor het feit dat het een restaurantervaring daardoor minder aangenaam maakt hoor. Ik denk dat niemand graag de tafel naast een krijsend kind zit voor alle duidelijkheid. Alleen stel ik mij de vraag: hoe vaak komt zoiets nu effectief voor? Ik kan mij de laatste 10 jaar geen enkel etentje herinneren waar een kind onophoudelijk zat te krijsen gedurende het volledige bezoek, dat is toch al heel uitzonderlijk?
Dus een restaurant met tien krijsende kinderen, dan denk ik vooral dat ge slecht gekozen hebt, of aan het ballenbad van de IKEA aan het eten zijt. Maar als ik even mijn laatste restaurantbezoek bekijk met onze zoon: Ja die heeft soms even geweend en dan gaven we hem iets anders. Na een half bord spaghetti was die klaar en laat die dat horen. Geeft zoiets overlast aan de mensen naast ons? Misschien wel. Ga ik daarvoor thuis blijven? Absoluut niet. Moet je je als ouder opsluiten omdat de tafel naast u verzuurd kan reageren?
Wij zijn bv. recent gaan eten met onze zaalvoetbalploeg. Een goeie brasserie met uitgebreide bierkaart, en wij vooral een tafel van 15 mannen. Daar wordt luidruchtig gepraat en wellicht hebben wij de restaurantervaring van anderen een beetje minder aangenaam gemaakt. Zou je ons daarop aanspreken? Niemand was aan het roepen, maar een grote groep maakt nu éénmaal wel wat meer geluid dan een tafel van 2... Moeten we in de toekomst dan bij iemand thuis gaan eten of hoe moet ik dat juist zien?
Zeker, ik heb nog niet zo gek vaak zo'n dingen meegemaakt (in een vliegtuig wel al te veel naar mijn goesting, op restaurant zelden). Tien krijsende kinderen dan ga je inderdaad meer richting ikea moeten gaan, en zelfs dan misschien. Dat was op zich ook het punt niet. Naar mijn mening, is of kan, één krijsend kind even storend zijn als tien stuks, één zou dan precies volgens het merendeel van de mensen, moeten kunnen, anders ben je verzuurd. Als je het over tien zou hebben, dan denk ik dat de meningen al wat zouden veranderen. Voor mij persoonlijk is tussen beide situaties echter niet zo gek veel verschil.
Als ouder moet je je zeker niet opsluiten, in tegendeel zou ik zeggen, maar of dat wil zeggen dat je kind of kinderen overal mee naartoe moeten, dat is dan weer iets anders, vind ik.
Over je voorbeeld, geen idee, dat hangt van situatie tot situatie af, hoe luidruchtig is luidruchtig, van mij mag je met bij wijze van spreken heel het dorp samen gaan eten, en dat er dan is wat meer geluid is dan een romantisch koppeltje dat naast je zit dat is vrij normaal. Als ik het "erover" zou gevonden hebben zou ik wel is, desnoods met een kwinkslag, iets gezegd hebben, hangt echt van de situatie af.
Hangt er dus ook een beetje vanaf of jullie bij iemand thuis "moeten" gaan eten of niet, wil je er met de voetbalmakkers een braspartij van maken waarin iedereen door elkaar lalt zonder dat ze zelf verstaan wie wat zegt, ja dan is een restaurant niet de ideale plek, vind ik (en lijkt me dat zelfs plezanter bij iemand thuis, den helft betaalt het eten, den helft den drank en de organisator betaalt niks, of op de zaalvoetbal zelf of ...). Wil je gewoon gezellig tafelen met de makkers op restaurant, dan vermoed ik niet dat ik mij daaraan zou gestoord hebben nee. T hoeft ook geen stijve, muisstille bedoening te zijn een restaurant. Een volstrekt complete stilte ga je in een brasserie en de meeste restaurants niet vinden, en mag je, akkoord, ook niet verwachten. Dan blijf je zelf waarschijnlijk beter thuis en laat je een betere traiteur ofzo iets leveren.
Achja, het is uiteindelijk wat het is he, wil je je kinderen meenemen, vooral doen natuurlijk, er kan daar weinig of niks aan "gedaan worden" want je hebt het volste recht om ze mee te nemen. Ik zie het mezelf de eerste jaren niet doen, maar ieder zijn standpunt hierin.