Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

  • Depressie

    Stemmen: 58 32,8%
  • Angst- en/of paniekstoornis

    Stemmen: 63 35,6%
  • AD(H)D

    Stemmen: 28 15,8%
  • Autisme

    Stemmen: 31 17,5%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

    Stemmen: 12 6,8%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

    Stemmen: 17 9,6%
  • Borderline

    Stemmen: 6 3,4%
  • Bipolair

    Stemmen: 6 3,4%
  • Schizofrenie

    Stemmen: 4 2,3%
  • Eetstoornis

    Stemmen: 18 10,2%
  • Verslaving

    Stemmen: 22 12,4%
  • Burn-out

    Stemmen: 29 16,4%
  • Ander

    Stemmen: 21 11,9%

  • Totaal aantal stemmers
    177
@mac-bc ik zie hier veelvuldig gezegd wordt dat ge moet oppassen want dat ge gaat crashen als ge zo voor doet. imo zijt ge al aant crashen, en nog geen klein beetje. Ga vandaag nog naar de dokter, zeg wat ge hier hebt gezegd en stribbel niet tegen als die u een maand thuis schrijft. En een maand thuis niet om alles in uw hoofd af te werken maar een maand thuis om niets te doen, in uw bed te liggen en leeg te zijn. En daarna kunt ge eens gaan kijken wat mogelijk is, al dan niet met hulp van een therapeut.
 
Ik heb gewoon echt niet het gevoel dat ik mijn leven onder controle heb. Ik overleef. That's it.
Maar elke dag dat ik opsta, wordt de berg "to do's" groter, het slaaptekort groter, mijn geduld minder. Alles wat ik aanraak, verandert precies in stront. Ik zie precies alleen nog maar problemen. Twee dagen geleden nog van pure frustratie op de muur zitten kloppen met mijn vuist waardoor mijn knokkel nu blauw ziet en wellicht gekneusd is. Eerder is mijn tuintafel al eens gesneuveld. Als er geen zetel of matras in de onmiddellijke omgeving staat, waar ik goed kan op beuken, dan sla ik maar noodgedwongen op harde dingen. Uiteraard enkel buiten het zicht van de kinderen of wanneer ze al slapen.
Ik kan alleen maar herhalen wat zoveel anderen hier ook al heel goedbedoeld tegen je zeggen.
Maar dit is geen gezonde situatie en soms bekruipt me bij jou het gevoel dat dit de weg is naar één of ander drama.
Hoe dieper je in de put zit hoe langer en zwaarder de weg terug is he. Het is echt in je eigen belang dat je op tijd hulp zoekt! En hulp durven vragen en zoeken is in mijn ogen een teken van sterkte en niet van zwakte.
Probeer je ook eens voor te stellen hoe je kinderen later gaan terugkijken op deze periode. Ze zullen zich waarschijnlijk vooral herinneren dat papa veel werkt, niet vrolijk is, altijd boos is, niet veel met hun speelt en ook de band tussen jou en je vrouw zullen ze wel goed aanvoelen.
Als je niet voor jezelf aan de noodrem kan trekken probeer het dan toch voor je kinderen te doen!
 
Jezelf geweld aandoen door te kloppen tegen muren tot je vuisten er bont, bloederig en blauw van zien ... ik herken mezelf erin als ik gefrustreerd ben en op dat moment kan dat wel deugd doen omdat al die frustratie eruit moet. Dat is een vorm van geweld kanaliseren. Maar misschien dan eens investeren in een bokszak en je frustratie daarop uitwerken in plaats van jezelf geweld aan te doen? Uiteindelijk moet dat stoppen, die opgekropte woede en dat doe je door aan mentale zelfzorg te doen.

Daarom, en eerst en vooral: contact opnemen met een eerstelijnspsycholoog. Dat is nog laagdrempelig en niet al te duur en kan deugd doen. Dat zijn gesprekken van een uur, dus geen onoverkomelijk engagement dat je agenda helemaal overhoop gooit. Dat heeft mij wel geholpen, omdat ik zo van een neutrale hoek op een andere manier naar mijn leven leerde kijken.

Pinten gaan pakken en je hart luchten is ook een goeie vorm van therapie en dat is iets wat ik zelf véél te weinig doe. Ik zie mijn vrienden amper en hou er ook weinig over tegenwoordig. Een drietal goeie, misschien. Vroeger, voor corona, voor de verhuis naar de andere kant van de provincie en voor ik een kind kreeg, was dat een veelvoud. Via mijn vrouw zie ik haar vrienden ook soms. Zij heeft vooral een héél goeie band met haar zus die een straat verder woont en tegen wie ze alles kan zeggen. Ik heb zo iemand niet in de buurt. Ik hoop dat we via de school van onze dochter wel weer nieuwe sociale contacten kunnen leggen, maar dat is ook niet evident. Vanaf een bepaalde leeftijd laten mensen minder gemakkelijk nieuwe vrienden toe en in een dorp is dat misschien nog erger dan in een stad.
Sorry mannen maar dat is toch niet normaal? Misschien ben ik te naïef en is die extra stress van kinderen inderdaad zo groot dat het er enkel via geweld uit kan maar dit is toch super verontrustend? Hebben jullie dan geen schrik dat het er op een bepaald moment uit zal komen niet tegen een "inanimate object" maar tegen een persoon ?

EDIT: mijn excuses als het confronterend overkomt, ik probeer het gewoon te begrijpen.
 
Sorry mannen maar dat is toch niet normaal? Misschien ben ik te naïef en is die extra stress van kinderen inderdaad zo groot dat het er enkel via geweld uit kan maar dit is toch super verontrustend? Hebben jullie dan geen schrik dat het er op een bepaald moment uit zal komen niet tegen een "inanimate object" maar tegen een persoon ?

EDIT: mijn excuses als het confronterend overkomt, ik probeer het gewoon te begrijpen.
Dat is inderdaad verontrustend en ik heb daar ook hulp voor gezocht om woede en frustratie op een andere manier te uiten. Ik doe dat ook niet meer, om duidelijk te zijn. Ik heb het nooit gedaan als mijn dochter erbij was, want anders zou ze nog leren dat het normaal is. En ik heb nog nooit fysiek geweld tegen een ander persoon gebruikt, maar je weet nooit wat iemand doet in extreme omstandigheden. En dat is misschien ook een waarschuwing voor @mac-bc die kennelijk heel diep zit. Niet dat hij op het punt staat een gezinsdrama aan te richten, maar het is inderdaad een verontrustend signaal.
 
Jezelf geweld aandoen door te kloppen tegen muren tot je vuisten er bont, bloederig en blauw van zien ... ik herken mezelf erin als ik gefrustreerd ben en op dat moment kan dat wel deugd doen omdat al die frustratie eruit moet. Dat is een vorm van geweld kanaliseren. Maar misschien dan eens investeren in een bokszak en je frustratie daarop uitwerken in plaats van jezelf geweld aan te doen? Uiteindelijk moet dat stoppen, die opgekropte woede en dat doe je door aan mentale zelfzorg te doen.

Daarom, en eerst en vooral: contact opnemen met een eerstelijnspsycholoog. Dat is nog laagdrempelig en niet al te duur en kan deugd doen. Dat zijn gesprekken van een uur, dus geen onoverkomelijk engagement dat je agenda helemaal overhoop gooit. Dat heeft mij wel geholpen, omdat ik zo van een neutrale hoek op een andere manier naar mijn leven leerde kijken.

Pinten gaan pakken en je hart luchten is ook een goeie vorm van therapie en dat is iets wat ik zelf véél te weinig doe. Ik zie mijn vrienden amper en hou er ook weinig over tegenwoordig. Een drietal goeie, misschien. Vroeger, voor corona, voor de verhuis naar de andere kant van de provincie en voor ik een kind kreeg, was dat een veelvoud. Via mijn vrouw zie ik haar vrienden ook soms. Zij heeft vooral een héél goeie band met haar zus die een straat verder woont en tegen wie ze alles kan zeggen. Ik heb zo iemand niet in de buurt. Ik hoop dat we via de school van onze dochter wel weer nieuwe sociale contacten kunnen leggen, maar dat is ook niet evident. Vanaf een bepaalde leeftijd laten mensen minder gemakkelijk nieuwe vrienden toe en in een dorp is dat misschien nog erger dan in een stad.
Heel herkenbaar. Ik probeer ook vanalles, maar blijft moeilijk nieuwe contacten te leggen of mensen met dezelfde klik te vinden.
 
Maar die sleur, dat tijdsgebrek, dat slaaptekort, die steeds-groter-wordende waslijst aan dingen die ik moet of wil doen, ... maken veel kapot. Geen mentale rust.
En ik begeef mij ook in vriendengroepen waarvan iedereen alles (schijnbaar) perfect onder controle heeft. Terwijl ik vecht om gewoon te overleven, zitten die gasten (ook) kinderen te krijgen, maar intussen ook bedrijven op te richten, carrière te maken, hobby's uit te oefenen, verre reizen te maken, ... En om de 5 botten te vragen of ik niet ene mee ga drinken op café. Waar halen ze die tijd en energie?

Echt, ik kan dus perfect projecteren wat jij hier zegt over hoe het hier was ( mss minder extreem) 2 jaar terug. Ook de kinderen die denken dat ik altijd boos was, mensen rond u die blijkbaar alles kunnen, zelf niet alles kunnen doen op die ingebeelde lijst.

Hier is de boel ondertussen ( hier ook gedocumenteerd) ontploft en 1 van mijn vele realisaties is dat a) je mss niet alles kan doen en b) dat wat reduceren in zaken die je op uw lijst zet echt geen probleem is. Als je het niet allemaal kan bolwerken.. maak de stapel dan kleiner.
 
Sorry mannen maar dat is toch niet normaal? Misschien ben ik te naïef en is die extra stress van kinderen inderdaad zo groot dat het er enkel via geweld uit kan maar dit is toch super verontrustend? Hebben jullie dan geen schrik dat het er op een bepaald moment uit zal komen niet tegen een "inanimate object" maar tegen een persoon ?

EDIT: mijn excuses als het confronterend overkomt, ik probeer het gewoon te begrijpen.
Ik deed het zelf ook een hele periode (en nu nog heel uitzonderlijk). Ik kijk er tegenwoordig meer op terug als een kleuter die niet kan praten, die dan met iets gaat gooien ofzo. Emoties kwamen op maar ik kreeg ze niet uitgedrukt, of had het gevoel dat ik ze niet mocht uitdrukken. Uiteindelijk kookt de ketel over en ploft het even. Dit kan dan een kleine roep-sessie zijn waar niemand me kan horen, of even inslaan op kussens of dergelijke. Meestal ook wel met nog een ween-sessie ter gevolg. Ook nooit de neiging gehad om op een persoon of dergelijke te slaan.
 
@mac-bc ik zie hier veelvuldig gezegd wordt dat ge moet oppassen want dat ge gaat crashen als ge zo voor doet. imo zijt ge al aant crashen, en nog geen klein beetje. Ga vandaag nog naar de dokter, zeg wat ge hier hebt gezegd en stribbel niet tegen als die u een maand thuis schrijft. En een maand thuis niet om alles in uw hoofd af te werken maar een maand thuis om niets te doen, in uw bed te liggen en leeg te zijn. En daarna kunt ge eens gaan kijken wat mogelijk is, al dan niet met hulp van een therapeut.

Dat wil ik principieel niet.
Ziekteverlof is voor échte ziektes. Niet voor zaken die je zelf nog in de hand kunt hebben.

Waar ik wél over nadenk is een soort sabbat-periode tussen twee jobs. Of om ouderschapsverlof even full-time te gaan nemen ofzo.
 
Echt, ik kan dus perfect projecteren wat jij hier zegt over hoe het hier was ( mss minder extreem) 2 jaar terug. Ook de kinderen die denken dat ik altijd boos was, mensen rond u die blijkbaar alles kunnen, zelf niet alles kunnen doen op die ingebeelde lijst.

Hier is de boel ondertussen ( hier ook gedocumenteerd) ontploft en 1 van mijn vele realisaties is dat a) je mss niet alles kan doen en b) dat wat reduceren in zaken die je op uw lijst zet echt geen probleem is. Als je het niet allemaal kan bolwerken.. maak de stapel dan kleiner.
Heb je een link naar uw gedocumenteerd verhaal?
 
Dat wil ik principieel niet.
Ziekteverlof is voor échte ziektes. Niet voor zaken die je zelf nog in de hand kunt hebben.

Waar ik wél over nadenk is een soort sabbat-periode tussen twee jobs. Of om ouderschapsverlof even full-time te gaan nemen ofzo.
échte ziektes zoals een gebroken been, kanker, ... en niet het psychisch compleet blokkeren/niet meer normaal functioneren/op muren en tafels beginnen slaan uit onmacht en frustratie en geen uitweg meer zien bedoelt ge?

misschien moet ge uw arts eens vragen om uw cortisol te meten, als ge per se iets meetbaar nodig hebt om te beseffen dat uw situatie ook onder ziek zijn valt


(en prima als ge zo'n sabbatperiode kunt doen hé, maar ze moet NU komen. En niet over 6 maand, wanneer het hopelijk past tussen al uw projecten)
 
Ziekteverlof is voor échte ziektes. Niet voor zaken die je zelf nog in de hand kunt hebben.
Zit hier niet een beetje je probleem?
Ik heb gewoon echt niet het gevoel dat ik mijn leven onder controle heb
Je hebt het niet in de hand. Neem tijd.

Uit je andere posts blijkt vaak dat je van mening bent dat iedereen misbruik maakt van onze sociale systemen etc maar dat jij alles volgens het boekje doet. Awel, neem deze kans dan ook om (in uw woorden) het systeem te gebruiken voor wat het niet zou zijn.

Gebruik dit om tot rust te komen, zie dat uw kinderen niet meer vragen waarom papa boos is. Je bent duidelijk een capabele man op meerdere vlakken, anders bleef je van die projecten ook niet krijgen. Dus zorg nu even dat je tot rust komt, dat alles op een rijtje komt te staan. Dan kan je je waarschijnlijk 3 keer zo hard geven en dat is voor de maatschappij ook enkel voordelig.
 
Dat wil ik principieel niet.
Ziekteverlof is voor échte ziektes. Niet voor zaken die je zelf nog in de hand kunt hebben.
Burn-out is ook een échte ziekte. Gewoon gaan, begin met 1 à 2 weken fysieke en mentale rust weg van het werk. Focus op uw gezin en uw kinderen, neem tijd voor uzelf en uw partner. Is dat niet genoeg, brei er nog 2 weken aan.
 
Sorry mannen maar dat is toch niet normaal? Misschien ben ik te naïef en is die extra stress van kinderen inderdaad zo groot dat het er enkel via geweld uit kan maar dit is toch super verontrustend? Hebben jullie dan geen schrik dat het er op een bepaald moment uit zal komen niet tegen een "inanimate object" maar tegen een persoon ?

EDIT: mijn excuses als het confronterend overkomt, ik probeer het gewoon te begrijpen.

Ja, het is enigszins verontrustend. Het bevestigt de "ernst" van wat er verkeerd loopt. Het lucht ook op.
Maar het risico dat het overslaat op "slaan op een persoon" lijkt mij wel zéér laag of onbestaande, zoals Avondland ook zegt. Wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken.
 
Dat wil ik principieel niet.
Ziekteverlof is voor échte ziektes. Niet voor zaken die je zelf nog in de hand kunt hebben.

Waar ik wél over nadenk is een soort sabbat-periode tussen twee jobs. Of om ouderschapsverlof even full-time te gaan nemen ofzo.
Ben je hier niet heel hard aan het meegaan in de "mentale gezondheid is zever, ik ben niet zot" mentaliteit die hier vroeger courant was, en die misschien ook kan gelinkt worden met onze zelfmoordcijfers?

Je bent nu (al een tijdje als we op je posts mogen afgaan) tegen een muur aan het lopen en je gezin begint het te merken. Aan je gezin kan je niets veranderen, aan al de uren die je aan je job besteedt wel. Als je bij wijze van spreken morgen kan thuisblijven op een voor jouw principes acceptabele manier, moet je het zo doen, maar anders zou ik me echt over dat nogal arbitrair principe zetten hoor. Want je schrijft dat je het zelf in de hand hebt, maar dat is niet de boodschap die ik uit jouw posts krijg.

Ik ben het misschien vaak met je oneens, maar als mens is dat oprechte raad, want het klinkt allemaal zorgwekkend.
 
Ziekteverlof is voor échte ziektes. Niet voor zaken die je zelf nog in de hand kunt hebben.
We zijn intussen 2024, niet 1960. Er bestaan veel meer soorten ziekten dan het puur fysieke. Maar wees gerust, op een bepaald moment gaat uw lichaam ook fysiek keihard aan de rem trekken en u héél duidelijk maken dat het écht niet meer gaat. Het probleem is alleen dat tegen dat dat gebeurt de schade nog veel groter is en het herstel veel langer duurt, op kosten van de ziekteverzekering inderdaad.

Als je wil weten hoe het hier is gegaan, letterlijk van de ene op de andere dag: Geen kortetermijngeheugen meer (inclusief eten dat zwartgeblakerd in de pan ligt omdat ik was vergeten dat ik eten aan het maken was), niet meer in staat auto te rijden, een half uur naar de winkel gaan betekende minstens 6 uur recupereren, teksten kon ik alleen nog fonetisch schrijven, constante black-outs, rondwandelen en niet meer weten waar je bent en wat je aan het doen bent, ... Ik heb maandenlang alarmen moeten zetten omdat ik anders vergat mijn kinderen van school te halen.

Maar hé, ge zijt niet ziek hé.
Hup, naar de huisarts, nu.
 
Laatst bewerkt:
Dat wil ik principieel niet.
Ziekteverlof is voor échte ziektes. Niet voor zaken die je zelf nog in de hand kunt hebben.
Dude, serieus, als er een terechte situatie is om de sociale zekerheid voor in te schakelen, is het de uwe wel. Dat is niet profiteren, dat is gewoon normaal. Dit valt echt ECHT wel onder ziek zijn hoor. Dit is exact waarom ons systeem bestaat.
Ge zei trouwens zelf dat ge uw leven niet meer onder controle hebt. Dat lijkt me dan niet meer te vallen onder "zaken die je zelf nog in de hand kunt hebben".

Nu bon, ge negeert altijd al mijn posts, dus ik ga het hier gewoon bij laten. Maar besef vooral: Als iedereen A zegt en gij zegt B (en vooral als het gaat over uw mentale gezondheid EN het geluk van uw gezin), misschien toch ook eens B overwegen.


Dat is inderdaad verontrustend en ik heb daar ook hulp voor gezocht om woede en frustratie op een andere manier te uiten. Ik doe dat ook niet meer, om duidelijk te zijn. Ik heb het nooit gedaan als mijn dochter erbij was, want anders zou ze nog leren dat het normaal is. En ik heb nog nooit fysiek geweld tegen een ander persoon gebruikt, maar je weet nooit wat iemand doet in extreme omstandigheden. En dat is misschien ook een waarschuwing voor @mac-bc die kennelijk heel diep zit. Niet dat hij op het punt staat een gezinsdrama aan te richten, maar het is inderdaad een verontrustend signaal.
Ook even toevoegen dat ik dat vroeger ook had. Nooit gehad voor mijn dochter, kwam enkel op bij de eerste jaren. Chronisch weinig slaap liet weinig andere manieren over voor uiting van emoties.
En @Hellsdinner, ik beschouw dat absoluut niet als een correcte of gezonde manier, maar ik denk/vrees wel dat het best vaak voorkomt.
 
Dat wil ik principieel niet.
Ziekteverlof is voor échte ziektes. Niet voor zaken die je zelf nog in de hand kunt hebben.

Waar ik wél over nadenk is een soort sabbat-periode tussen twee jobs. Of om ouderschapsverlof even full-time te gaan nemen ofzo.

Ja maar als het je helpt met de situatie om te gaan ? Je moet iets doen om je energie & humeur te herwinnen. Want je prive situatie is niet zo problematisch dat er daar veel op te lossen valt en is gewoon eigen aan 2 kinderen hebben.

Want geloof me die vrienden hun kinderen zijn waarschijnlijk niet makkelijker dan die van jou, of hun leven niet minder druk. Maar ze hebben wel de energie om er mee om te gaan.

Mijn 2 kleine kinderen slapen al altijd slecht (afgelopen 4 jaar ben ik maar een handvol dagen geen 5x wakker geworden 's nachts), iedere ochtend en avond is het een struggle om de kinderen te laten doen wat moet, mijn vrouw is zwanger & moe, en ik ben ook na mijn uren met een verbouwing bezig, etc. En opzich kan een mens dat perfect aan als hij zijn andere dingen op orde heeft (dus mentaal & werksituatie). Dus ik zou in die richting oplossingen zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
En opzich kan een mens dat perfect aan als hij zijn andere dingen op orde heeft (dus mentaal & werksituatie). Dus ik zou in die richting oplossingen zoeken.
Klopt absoluut. Dat is dan ook waarom iemand weghouden van het werk dé eerste stap is bij burnout, zelfs al heeft de (hoofd)oorzaak niks met werk te maken. Gezin kan je niet zomaar op pauze zetten, werk wel. Als het noodzakelijk is dat het gezin ook op pauze gaat dan beginnen we te spreken over een opname.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
@mac-bc Als een huisarts hier uw berichten zou lezen, zou die u per direct thuisschrijven. Ge hebt het niet in de hand. Besef dat ge aan niemand verantwoording moet afleggen als een dokter u zou thuisschrijven met uw klachten. Ge geeft aan dat dit een ontzettend zware periode is in uw leven.

Cru gesteld: wat is uw leven waard als ge uzelf niet even de ruimte wilt geven om op adem te komen, gewoon omdat ge koste wat het kost wilt volharden in de retoriek van 'ik ben niet echt ziek, dus ik moet niet thuiszitten'. Mentaal afzien is in bepaalde zin erger dan fysiek afzien, omdat uw hoofd bepaalt hoe ge u voelt. Ge kunt fysiek ziek en op zijn, maar zolang ge het kunt opbrengen om de fysieke pijn en de andere frustraties te relativeren en nog gelukkig wordt van sommige zaken, hebt ge op z'n minst dat nog. Als ge mentaal op zijt en het niet meer kunt opbrengen om de kleinste frustraties te relativeren, dan is het gewoon gedaan met gelukkig zijn en hebt ge niks meer.

Zoek trouwens hulp voor ge een blijvend trauma opdoet. Het kan zijn dat ge ooit de kracht vindt om dit alles te overwinnen, maar het kan ook zijn dat ge langdurig mentaal op zijt, en dat wenst niemand u toe. Daarvan herstellen is de hel. Hulp en ruimte voor herstel aanvaarden is oké.

Om het in uw retoriek te verwoorden: wat winnen we er als samenleving bij dat gij kapot zijt en de muren oploopt? Probeer te herstellen zodat ge terug zonder dat het u moeite kost veel kunt betekenen voor iedereen rond u.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan