Meerdere doden bij aanrijding tussen schoolbusje en trein

Hier dichtbij is een overweg voor goederentreinen. Ik moest daar vroeger dagelijks over, en heb daar toch ook meer dan eens soms tot een kwartier (als het niet langer was) staan koekeloeren aan gesloten slagbomen, tot die (enorm trage en lange) trein gepasseerd is. Het is dan ook niet verbazend dat er in die tijd tientallen mensen de overweg alsnog oversteken. Ook als de slagbomen dicht aan het gaan zijn er die toch nog doorrijden omdat ze het risico niet willen nemen om daar weer zo lang te moeten staan wachten. Niet dat het een excuus is, maar zo'n situaties helpen toch ook niet om dat spoorlopen te ontmoedigen. (niet dat dat hier opzettelijjk gebeurde, maar om akkoord te gaan met Guglielmo)

Laatst bewerkt:
Je mag het betwijfelen, maakt mij niet aan het twijfelen aan wat ik toen gezien heb. Het heeft er alleszins voor gezorgd dat ik supervoorzichtig ben aan overwegen.

Die verbeteringen, die technisch blijkbaar perfect haalbaar zijn, elimineren op zich alweer heel wat opportunistisch gedrag van ongeduldige mensen. Maar goed, met het gebeuren van vandaag heeft dit allemaal niets te zien. Obv wat we weten heeft alles correct gewerkt en is er dus maar een mogelijkheid en dat is dat de fout bij de chauffeur van het wegvoertuig ligt. Zoals eigenlijk altijd bij overwegen.

Technisch mogelijk ja, maar waarom?
Omdat enkele mensen geen paar minuten tijd hebben? Nee sorry maar de regels zijn duidelijk overweg dicht is dicht en je stopt daarvoor.
Of de trein nu snel of traag rijdt, of hij nu even stilstaat of niet.

Technisch mogelijk ja, maar waarom?
Zie reactie Tanuki_ hierboven. Die verbeteringen elimineren heel wat opportunistisch gedrag. Illegaal gedrag ja. Maar als je doel is om geen doden meer te hebben aan overwegen, is er ook nood aan pragmatisme. Want met regels alleen ga je dat doel nooit bereiken. De regels zullen overtreden worden, dus de vraag is: hoe kan je het zo maken dat dat zo weinig mogelijk gebeurt?

Als je een overweg perfect zo kan instellen dat die even veilig opereert, maar minder lang dicht moet blijven bij traag rijdende of stoppende treinen, waardoor minder mensen een of andere nood vinden om de regels te overtreden, is dat niets anders dan een win voor iedereen die betrokken is.

Hard nieuws. Laat de onderzoekers maar in alle sereniteit hun werk doen om uit te pluizen wat er precies is gebeurd. Helaas staan de oordelen klaar bij sommige mensen, dat is een hardnekkige reflex.

Ik word hier zo droevig en zo boos van.
Ik ga hier niet zeggen wat ik de chauffeur momenteel allemaal verwens.
Eerst het onderzoek afwachten hé.

Hij kan ook iets gekregen hebben. Bij een ernstige epileptische aanval kan je onbewust het gas induwen.
Of gewoon plots een hartstilstand (overleden) en voet op het gas.

Allez, de treinbestuurder testte negatief op een alcohol- en drugstest.
Ik weet het dit is gewoon standaard dat ze dat moeten doen. Maar moet zoiets eigenlijk in het nieuws komen, als het toch overduidelijk is dat de treinbestuurder absoluut zeker 0 schuld treft ?!
Ik denk dat transparantie daarover wel wordt geapprecieerd, eerlijk gezegd. Met zo'n zware tragische ongevallen willen mensen antwoorden en dit is ook iets wat die ongetwijfeld getraumatiseerde treinbestuurder van blaam vrijspreekt. Die moet dat zijn hele leven met zich meesleuren, ook al is hij niet in fout is het wel zijn trein die vier mensen de dood in heeft gesleurd. Dat is niet iets wat je zomaar even wegzet en de dag nadien opnieuw weer gaat werken.

Vroeger had je hier nog een overweg zonder barelen en moest je zelf kijken of er ne trein aankwam.
Ik herinner er momenteel geen meer hier in de buurt maar dat zou nog steeds bestaan ??

Vroeger had je hier nog een overweg zonder barelen en moest je zelf kijken of er ne trein aankwam.
Ik herinner er momenteel geen meer hier in de buurt maar dat zou nog steeds bestaan ??
Overwegen zonder barelen zijn er nog veel in de industriegebieden, bijvoorbeeld in de Antwerpse haven:
Daarbuiten zijn ze zeer zeldzaam geworden.

Niet enkel de beelden, de kinderen in de bus zullen ook wel voor meer duiding zorgen.
Die wachten ook nog wel een serieuze mentale klap.
Voor zover ze aan het opletten waren natuurlijk. En niet vergeten dat dit leerlingen uit het buitengewoon onderwijs zijn, dus simpel zal het alvast niet zijn.

Daar staat nu toch aan de twee kanten van de overweg een licht? Meer zelf, aan één kant staan er zelfs twee.
We zitten hier met een misverstand (zoals vermeld door Tanuki), ik bedoelde idd langs beide kanten van de baan. Door de lichte bocht in deze weg ernaartoe (Streetview ziet er duidelijker uit dan in het echt) merk je dat licht amper (of toch veel te laat) op.

Kan het niet zijn dat de chauffeur dacht "er is nog geen trein naast mij" dus ik rij nog snel door, terwijl de trein "plots" langs de andere kant komt?

Iets gekregen lijkt me minder waarschijnlijk gezien de bocht die hij moest nemen.
Maarja, afwachten of er iets uit het onderzoek komt.

Edit: wat het ook is, het is verschrikkelijk erg.

Laatst bewerkt:
Er zijn camerabeelden van dus hoe het is gebeurd is vandaag al kristalhelder voor wie het moet weten. De rest is online speculatie en zinloos.

Kut dag godverdomme.

Als je een overweg perfect zo kan instellen dat die even veilig opereert, maar minder lang dicht moet blijven bij traag rijdende of stoppende treinen, waardoor minder mensen een of andere nood vinden om de regels te overtreden, is dat niets anders dan een win voor iedereen die betrokken is.
Voor zover ik weet werken quasi alle landen de overwegen op basis van detectiezones en is er geen informatie over de effectieve snelheid van een trein (wat pas technisch haalbaar is met ETCS 2+). Alles wordt berekend op basis van de theoretisch snelste trein.

Eerder gewoon een ongeluk; hier in Oudenaarde zijn er ook op die manier wegen en overwegen die krak hetzelfde lopen.
En eigenlijk zijn die zo gevaarlijk? Ik vind van niet.
Als je daar allemaal een tunnel of brug moet steken… er zijn er hier op den buiten zelf nog zonder bareel

Eerder een ongeluk

Terug
Bovenaan