Manuele auto, beste manier om te vertrekken

Rooo1o

Member
Hallo,

Ik heb 20 uur rijles achter de rug en ik heb gemerkt dat er 3 verschillende manieren zijn om een auto te starten:
- Koppeling zachtjes omhoog laten komen tot het aangrijpingspunt, en dan gas ongeveer met dezelfde snelheid en diepte indrukken als dat je de koppeling omhoog laat komen
- Koppeling zachtjes omhoog laten komen tot hij volledig omhoog is en de auto in beweging is, en dan gas geven
- Eerst gas geven om de motor wat toeren te laten draaien, en dan pas de koppeling omhoog laten komen

Mijn vraag is nu welke van de drie de beste manier is om de auto in beweging te krijgen, met het oog op levensduur van de motor, milieuvriendelijkheid, en brandstofverbruik. Mijn eerste instructeur op de rijschool leerde mij de eerste manier aan, mijn tweede (die ik had omdat de eerste ziek viel) gebruikte de tweede methode. De derde methode las ik online over.

Verder had ik nog een vraag over schakelen zonder de koppeling. Het is blijkbaar iets wat mensen doen en er lijken geen onmiddellijke nadelen aan verbonden... Sterker nog, voor mij lijkt het beter voor de wagen omdat je zo de koppeling niet slijt. Klopt dit? Of zijn er hele goede redenen om toch de koppeling in te drukken, zelfs al ben je in staat om het met 100 % succes correct te timen?

Is hier iemand die dat doet? Wanneer wel, wanneer niet?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad 1, al zie ik weinig verschil met 3. Zolang je niet excessief veel gas geeft, gaat 3 ook geen kwaad kunnen. 2 is totaal niet vlot.

En schakelen zonder koppeling zou ik niet doen, al zeker niet om de koppeling te sparen. Kans is groot dat je door het niet perfect te doen heel wat geknars uit de versnellingsbak te horen krijgt, dat is pas nefast voor de levensduur ervan.
 
Ik doe methode 1. Tenzij het een wagen met superweinig vermogen betreft, dan doe ik 3.
Verder had ik nog een vraag over schakelen zonder de koppeling. Het is blijkbaar iets wat mensen doen en er lijken geen onmiddellijke nadelen aan verbonden... Sterker nog, voor mij lijkt het beter voor de wagen omdat je zo de koppeling niet slijt. Klopt dit? Of zijn er hele goede redenen om toch de koppeling in te drukken, zelfs al ben je in staat om het met 100 % succes correct te timen?

Is hier iemand die dat doet? Wanneer wel, wanneer niet?
Op zich is het niet slecht als je het goed doet. Maar je slijt er wel mogelijks je synchromeshen mee. Dat zijn, als ik het goed op heb, een soort van geleiders die er voor zorgen dat de tandwielen goed in elkaar passen. Want je zit met tandwielen die aan verschillende snelheden draaien.
En je hebt liever een versleten koppeling dan versleten synchromeshen.

Maar ik ken persoonlijk niemand die dit doet, er zijn wel mensen die dat voor de fun gedaan hebben (waaronder ikzelf).
 
Methode 2 is uiteindelijk de beste voor uw motor, versnellingsbak en koppeling. Maar zoals al gezegd lukt dat niet met kleine benzinemotoren, en je gaat 100x schokkend vertrekken voordat je dat juist kan. Methode 2 is een veel makkelijkere techniek.
 
Methode 2 is uiteindelijk de beste voor uw motor, versnellingsbak en koppeling. Maar zoals al gezegd lukt dat niet met kleine benzinemotoren, en je gaat 100x schokkend vertrekken voordat je dat juist kan. Methode 2 is een veel makkelijkere techniek.

Een nieuwe benzinemotor geeft zelf gas bij als je de koppeling laat opkomen. Oudere auto’s doen dat niet.
Maar stilvallen met een recente bezine is al heel moeilijk.
 
Een nieuwe benzinemotor geeft zelf gas bij als je de koppeling laat opkomen. Oudere auto’s doen dat niet.
Maar stilvallen met een recente bezine is al heel moeilijk.
Vorig jaar nog met een gloednieuwe peugeot met 60pk gereden, reken maar dat je die motor makkelijk laat stilvallen hoor :p .
 
Methode 2 is uiteindelijk de beste voor uw motor, versnellingsbak en koppeling. Maar zoals al gezegd lukt dat niet met kleine benzinemotoren, en je gaat 100x schokkend vertrekken voordat je dat juist kan. Methode 2 is een veel makkelijkere techniek.
methode 2 is veel makkelijker dan methode 2?
 
Nu spreek je jezelf tegen, bij methode 2 zeg je dat een recente benzine zelf gas bijgeeft om niet stil te vallen.
Dat is niet de ervaring die ik had met die peugeot.

De smiley niet gezien?

We hadden een opel corsa 1.0 benzine (90-100pk denk ik) en die vertrok als een diesel, net omdat die zelf gas bijgaf als je dat niet deed.
Met 60pk motoren heb ik al 20 jaar geen ervaring, had zelfs geen idee dat zouets nog bestond (gloednieuw dan).
 
Verder had ik nog een vraag over schakelen zonder de koppeling. Het is blijkbaar iets wat mensen doen en er lijken geen onmiddellijke nadelen aan verbonden... Sterker nog, voor mij lijkt het beter voor de wagen omdat je zo de koppeling niet slijt. Klopt dit? Of zijn er hele goede redenen om toch de koppeling in te drukken, zelfs al ben je in staat om het met 100 % succes correct te timen?

Is hier iemand die dat doet? Wanneer wel, wanneer niet?
Niet doen gewoon. Uw koppeling slijt niet bijster snel als je die goed behandelt want die is er voor gemaakt, maar een nieuwe versnellingsbak steken zal minder fijn zijn.
 
Den eersten, ik doe dat zo al van het begin. Het tweede werkt enkel bij diesel peins ik, ik heb nog niet met een bezinemotor gereden waar dat kan zonder dat de auto dan stil viel, wel met een dieselmotor (rijlessen waren met diesel en daarna altijd benzinemotors gereden).

Den derden is wa meer sportiever en kan ogen trekken op de openbare weg. En sportiever betekent uiteraard hoger impact op verbruik en milieuvriendelijkheid en minder duurzaam.
 
Eerste methode...
Tweede is gewoonweg niet de juiste methode, ik zie niet goed hoe je dat ook comfortabel kan doen (voor passagiers, zelf voel je dat zo niet als chauffeur), je gat altijd een aarzeling/overgang creëren bij het aanzetten.

Nu denk je daar nog over na, maar eens je ervaring hebt wordt het zoals fietsen, het gaat gewoonweg vanzelf in één vlotte beweging, bij de coördinatie tussen linkervoet en rechtervoet (en schakelhand) wordt het "bewuste" gedeelte van je hersenen (de "grote") niet meer gebruikt en wordt het hersengedeelte (het "kleine") gebruikt dat bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de aansturing van de spieren, dat je niet omvalt als je wandelt!
 
Koopt gewoon een automaat en dan moet ge daar allemaal niet van wakker liggen . ;)
Gewoon gas geven en vertrekken …ook op hellingen . ;)

Heb ook nog een manuele geschakelde bak en daar doe ik gewoon het samenspel van de voeten …dus koppeling lossen en wat gas geven zodat dat spel schokloos en soepel op gang komt …na verloop van tijd gaat dat automatisch .
 
Den eersten, ik doe dat zo al van het begin. Het tweede werkt enkel bij diesel peins ik, ik heb nog niet met een bezinemotor gereden waar dat kan zonder dat de auto dan stil viel, wel met een dieselmotor (rijlessen waren met diesel en daarna altijd benzinemotors gereden).

Den derden is wa meer sportiever en kan ogen trekken op de openbare weg. En sportiever betekent uiteraard hoger impact op verbruik en milieuvriendelijkheid en minder duurzaam.

Je hebt gas geven en gas geven, er is meer dan plankgas...
Ik denk dat veel zeggen dat ze het eerste doen maar in realiteit het 3de. Je geeft toch niet pas gas als je die al voelt vertrekken. Je geeft gas net voor het aangrijppunt. Als je wat gereden hebt weet je dat perfect liggen.

Anyway, rij al een hele tijd automaat na 1+ miljoen kilometer manueel gereden te hebben, dat is gewoon aangenamer.
Nu rij ik EV, dat is gewoon het aangenaamst :).
 
Na een tijdje denk je daar niet meer bij na.
Koppeling lossen en licht op het gaspedaal drukken zoals er al eerderen gezegd hebben.
Brandstof verbruik gaat meer aan uw rijstijl liggen in de toekomst.
 
Terug
Bovenaan