Hallo,
Ik heb 20 uur rijles achter de rug en ik heb gemerkt dat er 3 verschillende manieren zijn om een auto te starten:
- Koppeling zachtjes omhoog laten komen tot het aangrijpingspunt, en dan gas ongeveer met dezelfde snelheid en diepte indrukken als dat je de koppeling omhoog laat komen
- Koppeling zachtjes omhoog laten komen tot hij volledig omhoog is en de auto in beweging is, en dan gas geven
- Eerst gas geven om de motor wat toeren te laten draaien, en dan pas de koppeling omhoog laten komen
Mijn vraag is nu welke van de drie de beste manier is om de auto in beweging te krijgen, met het oog op levensduur van de motor, milieuvriendelijkheid, en brandstofverbruik. Mijn eerste instructeur op de rijschool leerde mij de eerste manier aan, mijn tweede (die ik had omdat de eerste ziek viel) gebruikte de tweede methode. De derde methode las ik online over.
Verder had ik nog een vraag over schakelen zonder de koppeling. Het is blijkbaar iets wat mensen doen en er lijken geen onmiddellijke nadelen aan verbonden... Sterker nog, voor mij lijkt het beter voor de wagen omdat je zo de koppeling niet slijt. Klopt dit? Of zijn er hele goede redenen om toch de koppeling in te drukken, zelfs al ben je in staat om het met 100 % succes correct te timen?
Is hier iemand die dat doet? Wanneer wel, wanneer niet?
Ik heb 20 uur rijles achter de rug en ik heb gemerkt dat er 3 verschillende manieren zijn om een auto te starten:
- Koppeling zachtjes omhoog laten komen tot het aangrijpingspunt, en dan gas ongeveer met dezelfde snelheid en diepte indrukken als dat je de koppeling omhoog laat komen
- Koppeling zachtjes omhoog laten komen tot hij volledig omhoog is en de auto in beweging is, en dan gas geven
- Eerst gas geven om de motor wat toeren te laten draaien, en dan pas de koppeling omhoog laten komen
Mijn vraag is nu welke van de drie de beste manier is om de auto in beweging te krijgen, met het oog op levensduur van de motor, milieuvriendelijkheid, en brandstofverbruik. Mijn eerste instructeur op de rijschool leerde mij de eerste manier aan, mijn tweede (die ik had omdat de eerste ziek viel) gebruikte de tweede methode. De derde methode las ik online over.
Verder had ik nog een vraag over schakelen zonder de koppeling. Het is blijkbaar iets wat mensen doen en er lijken geen onmiddellijke nadelen aan verbonden... Sterker nog, voor mij lijkt het beter voor de wagen omdat je zo de koppeling niet slijt. Klopt dit? Of zijn er hele goede redenen om toch de koppeling in te drukken, zelfs al ben je in staat om het met 100 % succes correct te timen?
Is hier iemand die dat doet? Wanneer wel, wanneer niet?
Laatst bewerkt: