Manuele auto, beste manier om te vertrekken

Voor bergop vertrekken toch indertijd geleerd om gas te geven met handrem in de hand, dan de koppeling rustig te laten komen en wanneer je voelt dat het achterste omlaag begint te trekken > handrem los en je vertrekt zonder achteruit bollen of zonder schokken.

Voor gewoon vertrekken op het vlakke zou ik eigenlijk al enorm goed moeten denken hoe ik het 20j geleden heb aangeleerd gekregen. Geen idee meer omdat je eigenlijk heel snel overgaat naar gelijktijdig koppeling lossen en gas geven + fijne aanpassingen instinctief te doen wanneer je toeren te laag of net te hoog worden.
 
In mijn ervaring ook wel een verschil tussen benzine en diesel: bij benzines (toch die met beperkt/laag vermogen) moet je wat meer gas geven om vlot weg te zijn en stilvallen te vermijden; diesels trekken vanzelf zodra de koppeling los is dus moet je in verhouding wat minder gas geven voor de koppeling omhoog is.
 
Linkerhand bovenaan op het stuur.
Lichaam schuin zodat hoofd over middenconsole hangt.
Gas volledig indrukken en koppeling laten schieten.

Niet vergeten powershiften. Koppeling instampen en versmijten van vitesse zonder gas te lossen.
Zetel een klein bekke achteruit!
Venster open!
Aaaarrrmm deurt venster!
en a hand plat opt stuur!
en doet dien geurdel na is uit!
 
Optie 1
*krijgt ptsd van de eerste rijlessen*
Je zal veel stilvallen, maar opeens ben je ermee weg en denk je niet meer na. :smile:
 
Dat is duidelijk. Methode 1 is de beste en zonder de koppeling schakelen is dom, zelfs al doe je het perfect.

Verder nog allerlei tips waar je aan denkt voor een beginnend bestuurder?
 
Het is vooral gewenning, vooral in het begin 'traag' doen, zodoende dat je zonder schokken kunt vertrekken. Na een tijdje voel je dat wel aan.
 
In het begin is dat altijd wat wennen. Begon het pas echt door te hebben nadat ik mijn vast rijbewijs had en meer zelfstandig begon te rijden (ipv enkel met begeleider).
 
Gewoon titske gas geven terwijl ge de koppeling stillekes aan laat aangrijpen. Na verloop van tijd weet je waar je aangrijpingspunt ligt en dan gaat dat al wat vlotter. Op de parking van den AH vol gas anders graakte ni vooruit of achteruit
 
Iedereen die wat langer rijdt doet iets wat tussen 1 en 3 ligt.
Het wordt uiteindelijk een automatisme en je denkt er niet bij na. Vooral in een andere wagen rijden is dan weer even aanpassen want het gevoel onder de voet is anders en de reactie ook.
Kan gerust zijn dat je bij een andere wagen de eerste paar keer te bruusk vertrekt omdat je te veel gas geeft, te weinig waardoor je schokt of voelt dat hij gaat schokken snel nog wat gas bij te geven waardoor de koppeling wat sliert.

Schakelen trouwens altijd met koppeling doen.
 
Terug
Bovenaan