Mijn mening: pak dan gewoon dat grensoverschrijdend gedrag aan en verbied consequent beide vormen van discriminatie.
Ik ben het principieel (conceptueel?) met je eens, maar dit stukje steekt daar gewoon te veel stokken in de wielen.
Ofwel zet je een permanente politiemacht in het zwembad (onbetaalbaar, en zelfs dan ook vatbaar voor corruptie en onzedelijk gedrag; geen verwijt, gewoon een niet uit te sluiten mogelijkheid), ofwel heb je dat nog steeds voor.
Hoezeer we ook grensoverschrijdend gedrag willen verbannen, dat gaat niet zo een twee drie.
Dat heeft een maatschappelijke omwenteling nodig, en daarbij horen volgens mij veel verschillende aspecten bij, waaronder de heel problematische honderden mensen die voorbij lopen terwijl Joe Van Holsbeek en plein public neergestoken wordt.
Om dat gedrag te verbannen moeten we de bevolking "vaccineren" om dat gedrag openlijk aan te vechten. Enkel als ~95% van de mensen actief deelneemt aan dat verzet zal het naar de uithoeken van het land verdreven worden. Maar dat is verre vanzelfsprekend, en macho-talk van politiekers en beleidsmakers helpt daar niet bij.
Als ik ooit dochters heb, hoop ik dat ze een interesse kweken in zelfverdedigingssport. Maar da's maar een klein, spijtig onderdeel van het grote bestrijdingsplan.
De "fight discrimination with segregation" vind ik allerminst een positieve evolutie, en die draait soms schijnbaar (maar
nog niet echt) uit op discriminatie van de meerderheid (if that's even a thing). Maar ik snap de insteek, soms zelfs de noodzaak in de huidige wereld. Als je ziet dat bepaalde "community leading organisations" er niet in slagen om rotte appels te weren (maar echt rotte en bewezen gevaarlijke rotte appels), dan krijg je segregatie. Want mensen willen deelnemen, maar niet in de aanwezigheid van hun aggressors.