Machinist goederenvervoer

Retired

Member
Hi,

Is er iemand hier die hier werkt als machinist goederenvervoer? Zou me graag laten omscholen tot machinist van goederenvervoer. Maar zou graag al wat feedback hebben van mensen die er werken. Ik heb begrepen dat je best in de privé kan starten en niet bij NMBS. Ik neem aan dat er geen vaste startdatums zijn maar dat de trainingen om het even welk moment kunnen starten, maar ben niet zeker. Er zijn een 11tal privé bedrijven, als iemand positieve of negatieve ervaringen heeft, mag die het zeker delen!

Alvast bedankt!
 
Ben je al machinist of niet?

Zo niet, niet zo heel veel privébedrijven hebben de nodige vergunningen om machinisten op te leiden, kost ook heel veel geld en concurrentie durft snel wat werknemers te verleiden naar een ander avontuur. Bij mijn weten leidt alleen Lineas als privéonderneming mensen vanaf 0 op.
 
Nog niet, ok thanks voor de info!
Helpt wellicht als je daar iemand kent? Tips voor door de selectieronde te komen?
 
Laatst bewerkt:
privé:
+ hoger loon
+ bedrijfswagen
+ hogere maaltijdcheques
+ ecocheques
+ eindejaarspremie
+ vakantiegeld

- meer werken als nmbs
- internationaal met overnachtingen.
- stuk rijden met auto alvorens je aan u trein komt.
- zelf meer zelfstandig controleren en doen naast rijden met de trein.
- lange stuk achter elkaar rijden soms aan lage snelheid (eentonig)

Nmbs:
+ nationaal
+ uurroosters
+ ritten tussen 40min en 3u30min
+ veel afwisseling (elke dag is wel anders en je ziet half België op een week)
+ opleiding (10jaar vast met boete 10000€ als je totaal iets anders doet en 30000€ als je naar privé vertrekt. Elk jaar dat je blijft gaat 1/10 van het bedrag eraf. Periode van opleiding telt niet mee)
+ steeds beginnen op zelfde depot
+ beter voor u sociaal leven als privé ( nog steeds niet 100% veel scheidingen)
+ voorlopig na 30jaar op pensioen op 55
+ statutaire
+ eigen mutualiteit met hogere tegemoetkoming (maandelijks voor betalen op u loon en verplicht)

- loon minder als privé
- geen bedrijfswagen
- lage maaltijdcheques (5,5€)
- geen ecocheques
- geen km vergoeding
- eindejaarspremie (+-700€)
- weinig vakantiegeld

Zelf werk ik voor NMBS en ook al gedacht om naar privé te gaan maar is niet te combineren met mijn privé leven. Voorlopig houd mijn planner enorm rekening met mijn situatie. Dit zie ik niet gebeuren in de privé.
 
Laatst bewerkt:
Dat komt ook aan een hoge kost. Die krijg je niet voor niets.😜

Die auto krijg je omdat je de ene dag in Genk mag gaan starten en andere dag in Zeebrugge of haven van Antwerpen.
Ik gok dat het toch uitzonderingen zijn dat je ineens aan de andere kant van België moet gaan starten. Ze plannen wellicht toch dezelfde routes in voor dezelfde machinisten in het mate van het mogelijke?
 
Zowel prive als nmbs voorzien startdagen en scholing.

Scholingsbeding is volgens mij niet meer wettelijk… maar natuurlijk ze investeren 1-2 jaar opleiding in u (100k) dan willen ze ook garantie dat je wat jaren blijft.

Startplek is veelal belgie of aken of andere hub, meeste hebben taxi service die u brengt naar de stelplaats.

Lineas in mindere papieren, zijn nog andere private spelers ook.
 
Zowel prive als nmbs voorzien startdagen en scholing.

Scholingsbeding is volgens mij niet meer wettelijk… maar natuurlijk ze investeren 1-2 jaar opleiding in u (100k) dan willen ze ook garantie dat je wat jaren blijft.

Startplek is veelal belgie of aken of andere hub, meeste hebben taxi service die u brengt naar de stelplaats.

Lineas in mindere papieren, zijn nog andere private spelers ook.
Thanks weet je er toevallig nog enkele bij naam die ook aan opleiding doen?
 
Zowel prive als nmbs voorzien startdagen en scholing.

Scholingsbeding is volgens mij niet meer wettelijk… maar natuurlijk ze investeren 1-2 jaar opleiding in u (100k) dan willen ze ook garantie dat je wat jaren blijft.

Startplek is veelal belgie of aken of andere hub, meeste hebben taxi service die u brengt naar de stelplaats.

Lineas in mindere papieren, zijn nog andere private spelers ook.
Voorlopig is nog niemand aan die boete onderuit geraakt maar niemand heeft het dan ook voor rechtbank getrokken.
 
Die SO's dat je opnoemt gaan nooit iemand van buitenaf aannemen en helemaal opleiden als treinbestuurder, dat gebeurt gewoon niet. Zij zullen af en toe iemand intern een kans geven, dat wel.
 
Zowel prive als nmbs voorzien startdagen en scholing.

Scholingsbeding is volgens mij niet meer wettelijk… maar natuurlijk ze investeren 1-2 jaar opleiding in u (100k) dan willen ze ook garantie dat je wat jaren blijft.

Startplek is veelal belgie of aken of andere hub, meeste hebben taxi service die u brengt naar de stelplaats.

Lineas in mindere papieren, zijn nog andere private spelers ook.
Mindere papieren? Merk er toch niets van, ben al 12 jaar aan de slag daar, nog voordat het Lineas werd het vroegere B-Cargo
Ik werk niet als een bestuurder FYI
Die SO's dat je opnoemt gaan nooit iemand van buitenaf aannemen en helemaal opleiden als treinbestuurder, dat gebeurt gewoon niet. Zij zullen af en toe iemand intern een kans geven, dat wel.
Goh, het werd vroeger gedaan hoor iemand aannemen die 0 kennis had en dan gewoon opleiden, ik weet niet hoe het nu zit.

@Retired
Het beste is denk ik even contact opnemen met 1 van die bedrijven en vragen of ze mensen vanaf 0 opleiden.
NMBS doet denk ik alleen reizigersvervoer en geen goederen meer het vroegere B-cargo (NMBS-Cargo) is Lineas geworden jaren geleden.
Je kan ook via NMBS natuurlijk als treinbestuurder een opleiding volgen en zo je opleiding krijgen, maar dan zit je wel "vast" bij NMBS voor een paar jaar omdat ze je hebben opgeleid, daarna na die contract kan je eventueel een sprong wagen om naar het goederen te komen.
 
Crossrail heeft ook een gecertificeerd opleidingscentrum waar ze mensen vanaf nul opleiden. In december is daar nog een volledig nieuwe lichting begonnen met een opleiding.
 
Onderschat de opleiding niet, je moet ook nog door selectie procedure geraken. Bij de NMBS heb je 4 fases.

Fase 0: 2weken basis opleiding om u Europese treinbestuurder rijbewijs te halen (ben je niets mee zonder bijgevoegd document met kennis van lijnen en treinen). Zijn 40-50vragen op de computer beantwoorden geen herkansing. (Makkelijk)

Fase 1: Leer je hoe je met een trein op Belgische sporen rijden in normale condities dus zonder sein overschrijden, aanrijdingen enzo. Leer je hoe een trein klaar te maken. Hier ook 50 vragen op computer met erna een gesprek voor een jury. Geen herkansing.

Fase 2: Leer je rijden met beperkingen zo wel op materieel vlak ( remklemming enz) als infrastructuur ( overweg gestoord, seinen gestoord enz). Simulatie oefening op een Simpact, statische proef (trein klaarmaken) en jurygesprek. Op elk onderdeel heb je één herkansing.

Fase 3: Leer je hoe je moet omgaan met noodsituaties, hoe je treinen in nood moet gaan halen enz. Leer je al 1 type trein, 2 lijnen en een Franse test. Simulatie op grote Simpact in Mechelen met verschillende noodscenarios en dingen die je kan tegen komen erna overloping van u oefening met jury en bijvragen. Één herkansing. Niet geslaagd krijg je keus om opleiding rangeerbestuurder te krijgen.

Als je volledig geslaagd bent krijg je hierna 3maand opleiding van de lijnen en al het materiaal dat je in u depot moet kennen. Voor elke lijn en materiaal 10-15vragen op te lossen.

Proficiat je mag eindelijk alleen rijden.

Ikzelf heb elke avond leerstof van dag herhaalt. Dit was na 1u30min pendelen smorgens, 7-8u les en 1u30min naar huis pendelen om dan eerst kind van school te halen bezig te zijn met koken enz. Pas om 20u30 kon ik beginnen herhalen. Dus onderschat het niet in privé zal het ook wel zo aan toegang.
 
Laatst bewerkt:
Onderschat de opleiding niet, je moet ook nog door selectie procedure geraken. Bij de NMBS heb je 4 fases.

Fase 0: 2weken basis opleiding om u Europese treinbestuurder rijbewijs te halen (ben je niets mee zonder bijgevoegd document met kennis van lijnen en treinen). Zijn 40-50vragen op de computer beantwoorden geen herkansing. (Makkelijk)

Fase 1: Leer je hoe je met een trein op Belgische sporen rijden in normale condities dus zonder sein overschrijden, aanrijdingen enzo. Leer je hoe een trein klaar te maken. Hier ook 50 vragen op computer met erna een gesprek voor een jury. Geen herkansing.

Fase 2: Leer je rijden met beperkingen zo wel op materieel vlak ( remklemming enz) als infrastructuur ( overweg gestoord, seinen gestoord enz). Simulatie oefening op een Simpact, statische proef (trein klaarmaken) en jurygesprek. Op elk onderdeel heb je één herkansing.

Fase 3: Leer je hoe je moet omgaan met noodsituaties, hoe je treinen in nood moet gaan halen enz. Leer je al 1 type trein, 2 lijnen en een Franse test. Simulatie op grote Simpact in Mechelen met verschillende noodscenarios en dingen die je kan tegen komen erna overloping van u oefening met jury en bijvragen. Één herkansing. Niet geslaagd krijg je keus om opleiding rangeerbestuurder te krijgen.

Als je volledig geslaagd bent krijg je hierna 3maand opleiding van de lijnen en al het materiaal dat je in u depot moet kennen. Voor elke lijn en materiaal 10-15vragen op te lossen.

Proficiat je mag eindelijk alleen rijden.

Ikzelf heb elke avond leerstof van dag herhaalt. Dit was na 1u30min pendelen smorgens, 7-8u les en 1u30min naar pendelen om dan eerst kind van school te halen bezig te zijn met koken enz. Pas om 20u30 kon ik beginnen herhalen. Dus onderschat het niet in privé zal het ook wel zo aan toegang.
Zijn er ergens voorbeeld vragen te vinden ergens, om in te schatten hoe moeiljk het is?
 
Terug
Bovenaan