Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Als je ons jaarloon/12 doet, zitten wij aan +-35%.
Als het loon op onze loonfiches is, zitten we aan 43% (zonder mn flexijob). Met mn flexijob zitten we aan 40%.
Voor ons voelt het ook comfortabel aan, omdat wij voor de rest vrij zuinig kunnen leven. Geen extravagante vakanties, uitgaan doen we nooit (bedoel festivals ed).
Voeding zorgen wij ervoor dat er nooit iets weggesmeten dient te worden.
Beiden een bedrijfswagen, wat ook serieus helpt. En idem aan jou, we houden alle uitgaves nauwgezet bij..wij managen ons huishouden eigenlijk meer als een bedrijf.

Overlaatst beiden een moto gekocht. Zij via haar onderneming, ik privé.. de reacties van mensen die we krijgen...
Ouders "amaai..waar haalt gelle dat geld vandaan? Maarja jullie zullen het wel weten zeker?"
Mn broer en schoonbroer "hebt gelle de lotto gewonnen ofzo?"
Ge merkt dat mensen zich er vragen bij stellen. Enerzijds door de hoge lening en toch nog veel kunnen sparen. Als ik zie dat een gemiddeld gezin slechts 10% van zijn netto inkomen spaart, wij kunnen 5x meer per maand sparen..ja dan snap ik de reacties wel. Anders gezegd..waar zij 5 jaar voor nodig hebben, kunnen wij op een jaar (uitgaande van zelfde lonen).
Mijn vriendin onlangs "heb het gevoel dat onze familie denkt dat wij een louche side-business hebben" 😆
Is er een impact van wel/ geen kinderen?
Indien die familie (kleine) kinderen heeft en jullie niet - da's een serieuze verschil in maandelijkse uitgaven.

Is er een impact van wel/ geen kinderen?
Indien die familie (kleine) kinderen heeft en jullie niet - da's een serieuze verschil in maandelijkse uitgaven.
Zelf hebben wij geen kinderen.
Mijn broer studeert nog (spoedarts) en is momenteel aan het bouwen. Zijn visie "ik kan onbeperkt bouwen. Banken lenen mij maximaal door mijn profiel" is serieus bijgesteld nu hij zelf aan een project bezig is met zijn vrouw.

De schoonbroer heeft 3 kinderen (waarvan 2 van een vorige relatie van zijn vriendin. Een gemeenschappelijk kind, 1). Die zijn 6 maand, 4 jaar en 6-7 jaar oud.

Klopt, waarschijnlijk is dat ook het issue hier. Iedereen bekijkt een situatie in zijn eigen wereldbeeld. Misschien denkt de schoonbroer "amaai, wij kunnen maar 200€/mnd sparen en leven in een huurhuis..en zij geven 2500€/mnd uit aan een lening en kunnen daarnaast nog probleemloos een moto kopen.." zonder erbij stil te staan dat die 3 kinderen wss 30-35% van het budget opsoeperen.
Wij weten ook dat wij maximaal 1 kind willen. Daarmee dat wij ook makkelijker risico's durven nemen op financieel vlak.

Als je ons jaarloon/12 doet, zitten wij aan +-35%.
Als het loon op onze loonfiches is, zitten we aan 43% (zonder mn flexijob). Met mn flexijob zitten we aan 40%.
Voor ons voelt het ook comfortabel aan, omdat wij voor de rest vrij zuinig kunnen leven. Geen extravagante vakanties, uitgaan doen we nooit (bedoel festivals ed).
Voeding zorgen wij ervoor dat er nooit iets weggesmeten dient te worden.
Beiden een bedrijfswagen, wat ook serieus helpt. En idem aan jou, we houden alle uitgaves nauwgezet bij..wij managen ons huishouden eigenlijk meer als een bedrijf.

Overlaatst beiden een moto gekocht. Zij via haar onderneming, ik privé.. de reacties van mensen die we krijgen...
Ouders "amaai..waar haalt gelle dat geld vandaan? Maarja jullie zullen het wel weten zeker?"
Mn broer en schoonbroer "hebt gelle de lotto gewonnen ofzo?"
Ge merkt dat mensen zich er vragen bij stellen. Enerzijds door de hoge lening en toch nog veel kunnen sparen. Als ik zie dat een gemiddeld gezin slechts 10% van zijn netto inkomen spaart, wij kunnen 5x meer per maand sparen..ja dan snap ik de reacties wel. Anders gezegd..waar zij 5 jaar voor nodig hebben, kunnen wij op een jaar (uitgaande van zelfde lonen).
Mijn vriendin onlangs "heb het gevoel dat onze familie denkt dat wij een louche side-business hebben" 😆
Zoals @Iconz aanhaalt, kinderen maken wel een gigantisch verschil in de uitgaven. Vooral het eerste kind. Ondanks veel dingen door te krijgen van familie en vrienden wist de Excel me toch te vertellen dat het eerste levenjaars van onze zoon ~10k€ gekost heeft. Dat is uiteraard allemaal met liefde betaalt :) .
Gezien je ook nog een flexijob doet is het niet dat het geld uit de lucht komt gevallen eh. Je werkt er effectief voor.
Te weinig mensen beseffen helaas dat je met slim financieel beheer veel verder komt...

Bij ons in de vriendengroep zijn wij ook "de rijken". De rest van de vriendengroep is evenwel morgen op Werchter te vinden en in augustus op Pukkelpop. Als je dat als koppel doet ben je tegenwoordig al ver een maandloon kwijt op enkele dagen.

Zoals @Iconz aanhaalt, kinderen maken wel een gigantisch verschil in de uitgaven. Vooral het eerste kind. Ondanks veel dingen door te krijgen van familie en vrienden wist de Excel me toch te vertellen dat het eerste levenjaars van onze zoon ~10k€ gekost heeft. Dat is uiteraard allemaal met liefde betaalt :) .
Gezien je ook nog een flexijob doet is het niet dat het geld uit de lucht komt gevallen eh. Je werkt er effectief voor.
Te weinig mensen beseffen helaas dat je met slim financieel beheer veel verder komt...

Bij ons in de vriendengroep zijn wij ook "de rijken". De rest van de vriendengroep is evenwel morgen op Werchter te vinden en in augustus op Pukkelpop. Als je dat als koppel doet ben je tegenwoordig al ver een maandloon kwijt op enkele dagen.
Wat off-topic hier, desnoods in PM of elders, ik ben wel curieus naar wat in deze 10k zit, als je dat zou willen delen.

zonder erbij stil te staan dat die 3 kinderen wss 30-35% van het budget opsoeperen.
De imo grotere factor is dat het soort van uren dat je kan werken serieus aangepast moet worden eens je kinderen hebt. Allez als je je iets wil aantrekken van uw kinderen uiteraard

Ik vraag me toch ook af wat die 10k effectief is. Ik heb er hier 3 rondlopen, waarvan 2 tegelijk. Dus we hebben voor die tweeling alles in het dubbel mogen kopen (en nog altijd alles in het dubbel kopen). Ik kan mij niet herinneren dat die kinderen een voelbare impact hadden qua kost. 10-20k op een jaar zou ik wel gevoeld hebben.

De duurste dingen zijn autostoelen, buggy en park. Die zijn via de babylijst gekomen en/of 2e hands. Voor de rest veel kleine prullen die ofwel grotendeels gesubsidieerd worden (opvang) of via kindergeld of verhoging belastingvrije som gefinancierd worden. Pampers is 1 euro per dag per kind (en dat zijn dan merk pampers in bulk kopen), eten is paar euro per kind, poeder melk is 10-15 euro per week per kind. Dat vang je gemakkelijk op met kindergeld van 150 euro/maand per kind. Een kind kost geld, maar toch geen netto 10k per jaar ? Dat is 1000 euro per maand. Ik hoor toch graag wat dat dan allemaal zou zijn voor een baby die zijn dagen vult met slapen, drinken, kakken, slapen, drinken, kakken.

Voordeel is wel dat nummer 3 altijd het deftigste van de 2 kan gebruiken en het brakke de familie in gaat ([loop]fietsen, buggies, kleren, schoenen, speelgoed, ...). En 150 kinder geld per maand en 300-400 euro netto via verhoging belastingvrije som. Dat kind kost helemaal niks.

Het enige dat veel kost is mijn ouderschapsverlof dat ik met veel graagte pak om de zomers met de kinderen te spenderen. Maar dat is een keuze en zou ik relatief gemakkelijk kunnen skippen indien geld tight zou zijn.

Ik vraag me toch ook af wat die 10k effectief is. Ik heb er hier 3 rondlopen, waarvan 2 tegelijk. Dus we hebben voor die tweeling alles in het dubbel mogen kopen (en nog altijd alles in het dubbel kopen). Ik kan mij niet herinneren dat die kinderen een voelbare impact hadden qua kost. 10-20k op een jaar zou ik wel gevoeld hebben.

De duurste dingen zijn autostoelen, buggy en park. Die zijn via de babylijst gekomen en/of 2e hands. Voor de rest veel kleine prullen die ofwel grotendeels gesubsidieerd worden (opvang) of via kindergeld of verhoging belastingvrije som gefinancierd worden. Pampers is 1 euro per dag per kind (en dat zijn dan merk pampers in bulk kopen), eten is paar euro per kind, poeder melk is 10-15 euro per week per kind. Dat vang je gemakkelijk op met kindergeld van 150 euro/maand per kind. Een kind kost geld, maar toch geen netto 10k per jaar ? Dat is 1000 euro per maand. Ik hoor toch graag wat dat dan allemaal zou zijn voor een baby die zijn dagen vult met slapen, drinken, kakken, slapen, drinken, kakken.

Voordeel is wel dat nummer 3 altijd het deftigste van de 2 kan gebruiken en het brakke de familie in gaat ([loop]fietsen, buggies, kleren, schoenen, speelgoed, ...). En 150 kinder geld per maand en 300-400 euro netto via verhoging belastingvrije som. Dat kind kost helemaal niks.

Het enige dat veel kost is mijn ouderschapsverlof dat ik met veel graagte pak om de zomers met de kinderen te spenderen. Maar dat is een keuze en zou ik relatief gemakkelijk kunnen skippen indien geld tight zou zijn.
Je hebt natuurlijk van die mensen (veelal van een bepaalde gender) die outfits van 50 euro/stuk kopen die ze een maand kunnen dragen. De kleine moet ook een passende set meubels hebben uit de boetiek van 1000+ euro. Etc.

grotendeels gesubsidieerd worden (opvang)

Eerder beperkt gesubsidieerd. 45% van het maximale bedrag van 16,40 euro, terwijl de overgrote meerderheid hier per dag toch een stuk meer zullen betalen gok ik, gezien hun inkomsten.

Maar 10k voor een kind in het eerste jaar lijkt mij ook wel serieus bij de haren getrokken.

Ik denk dat je het wat ruimer moet zien. In theorie ga je als koppel van "genoeg aan een plaats met 1 slaapkamer en een wagen" naar meer plaats nodig en een grotere wagen. (misschien een tweede nodig) Tuurlijk wij van de BG planning brigade zorgen dat al die dingen voorzien zijn voor we nog maar denken om in bed te liggen naast iemand maar ik vermoed dat bij velen plots al die hoop aanpassingen gedaan moet worden.

Ik moest ook ineens een wagen bij kopen omdat we ineens de flexibiliteit nodig hadden dat beide kunnen halen en afzetten aan de opvang. En ga je ( in mijn geval) de moeder van uw kinderen in 30 cm sneeuw, donker, etc met een tweeling in de auto opzadelen met een 10 jaar oude tweedehands? Niet dus als je het kan helpen.

Je hebt natuurlijk van die mensen (veelal van een bepaalde gender) die outfits van 50 euro/stuk kopen die ze een maand kunnen dragen.

Precies het kind van mijn dokter familie lid... Al de dozen met 2e hands bodies komen altijd terug.

En dan allemaal merk bodies kopen. Kots is natuurlijk beter op een merk body van 20 euro :laugh:

De kleine moet ook een passende set meubels hebben uit de boetiek van 1000+ euro. Etc.

Kinder kamer gedoe nooit gesnapt. Al die verbouwprogramma's bouwen ook altijd van die geavanceerde kinder kamers met 20 meubels. Zolang ze 1-2 zijn slapen ze in een perk en zijn ze niet snugger genoeg om door te hebben of er een witte muur is of een schilderij. 3-6 maken ze alles kapot. Daarna kun je er een bureau en een kast zetten.

In onze 3 kamers staat er een bed (huisje uit hout), een kofferpoef waar ze speelgoed in kunnen steken, een zeteltje (waar ze nooit in zitten) en hangt er boekenrekje aan de muur (waar ze al meer dan een jaar niks meer uit gehaald hebben). In de gang hebben we 10m ingemaakte kasten waar elk kind een meter heeft.

Het zijn kinderen, e. Koop een speelgoed en ze spelen met de doos en niet met het speelgoed. Koop een tafel en ze draaien die om er een fort mee te bouwen. Tegenwoordig is het favoriete spelen met de sleep van het Elza verkleedkleedje een slinger maken aan de bovenste balk van het huisje bed en dan slingeren van op de poef naar het bed :rolleyes:. En dat is blijkbaar leuk 1x, 2x, 3x, 10x, 20x, 50x.

Voor die eerste 2 kochten we ook kleren en speelgoed. Voor #3 hebben we al geleerd dat je zonder iets specifiek te kopen ook bergen brol accumuleert. Zeker kleren en speelgoed voor babies, daar smijten ze mee naar je kop op 2e hands en rommelmarkten. Met wat geluk komen ze de dozen aan je deur zetten om er vanaf te zijn.

Heb vorige week op rommelmarkt nog een plastic pijl en boog, een nerf gun met 12 kogels, 2 wereldbollen met lampje in en een puzzel gekocht voor de ronde prijs van 10 euro. Kinderen dolgelukkig en de verkoper nog gelukkiger dat er plek in haar garage was. Ze hebben er een hele dag voor zitten zagen en hebben er uiteindelijk 2x mee gespeeld - het zijn precies kinderen. We kunnen het op de hoop smijten bij al de rest en binnen paar jaar bij de garageverkoop ook voor een euro weer dumpen. Maar dan zitten ze wel buiten met een emmertje water te spelen en 6h lang met een waterpistooltje van een euro van de action alle plantje water te geven :laugh:

Ik denk dat je het wat ruimer moet zien. In theorie ga je als koppel van "genoeg aan een plaats met 1 slaapkamer en een wagen" naar meer plaats nodig en een grotere wagen. (misschien een tweede nodig) Tuurlijk wij van de BG planning brigade zorgen dat al die dingen voorzien zijn voor we nog maar denken om in bed te liggen naast iemand maar ik vermoed dat bij velen plots al die hoop aanpassingen gedaan moet worden.

Ja, dat snap ik wel. Maar dat zijn NAVO 5% trucen om die kost volledig in het emmertje van 'kost van kind' te duwen.

Ik moest ook ineens een wagen bij kopen omdat we ineens de flexibiliteit nodig hadden dat beide kunnen halen en afzetten aan de opvang. En ga je ( in mijn geval) de moeder van uw kinderen in 30 cm sneeuw, donker, etc met een tweeling in de auto opzadelen met een 10 jaar oude tweedehands? Niet dus als je het kan helpen.

Sinds de kinderen er zijn, is er ook een grotere (bedrijfs)wagen - hebben er zelfs 2 nu. Maar dat heeft natuurlijk ook voordelen niet gerelateerd aan de kinderen.

Ja, dat snap ik wel. Maar dat zijn NAVO 5% trucen om die kost volledig in het emmertje van 'kost van kind' te duwen.
Mja, maar het *is* ook de kost van het kind. Of het is een kost gerelateerd aan het kind. Ik had bijlange niet hetzelfde gekocht qua huis nu moest ik geen rekening houden met twee kinderen. Dat is het verschil tussen 1 en 3 slaapkamers.
Sinds de kinderen er zijn, is er ook een grotere (bedrijfs)wagen - hebben er zelfs 2 nu. Maar dat heeft natuurlijk ook voordelen niet gerelateerd aan de kinderen.
En reken dan eens de kost van een extra wagen en een grotere en zie of die voordelen de kost waard zijn zonder de kinder factor (en veeg de bredrijfswagen factor weg). Misschien zijn ze dat voor u, maar ik zou met een fiesta of polo rond rijden als ik de ruimte niet nodig had.

Het is het verschil tussen een Polo en een appartement of huis van 60-70 vierkante meter en het "beter willen doen" voor de kinderen. Want uiteraard kan je met die polo en dat appartementje ook kinderen opvoeden, maar ik denk dat de meesten zich daar niet goed bij zouden voelen als ze meer kunnen doen.

Tgoh , ik tel natuurlijk dingen mee als "vrouw kiest ervoor om 3 maand langer thuis blijven zonder inkomen als zelfstandige omdat de onthaalmoeder toen nog geen plaats had". Dan loopt het rap op.
Ik zeg ook expliciet dat zijn eerste levensjaar zoveel gekost heeft. Niet dat we voor 10€k spullen voor hem hebben gekocht ...

Je hebt natuurlijk van die mensen (veelal van een bepaalde gender) die outfits van 50 euro/stuk kopen die ze een maand kunnen dragen. De kleine moet ook een passende set meubels hebben uit de boetiek van 1000+ euro. Etc.
Wij zijn voor alle duidelijkheid niet dat soort mensen.

@cege , @Valkuil , stuur mij gerust een PM als je dit verder wil uitdiepen maar hier zijn we wat veel offtopic aant gaan :) .

Eerder beperkt gesubsidieerd. 45% van het maximale bedrag van 16,40 euro, terwijl de overgrote meerderheid hier per dag toch een stuk meer zullen betalen gok ik, gezien hun inkomsten.

Maar 10k voor een kind in het eerste jaar lijkt mij ook wel serieus bij de haren getrokken.

Goh, BG-style is het maximum tarief v/d kinderopvang ~35 EUR - belastingsaftrek 7.4 EUR = ~27.5/dag * 220 = 6000/ jaar
Gewone voeding ook ~800 eur/ jaar [Let alone dieetvoeding bv/ bij allergie ~30 = ~1600/ jaar]
Als je dan nog zaken zoals kinderwagen, autostoel, park, bedje, etc.. allemaal nieuw gaat kopen + kleertjes nieuw koopt en/of wat medische kosten hebt, dan kan ik me wel inbeelden dat sommige mensen snel naar de 10k/jaar gaan voor een eerste kind.

Vraagje van iemand die helemaal niet thuis is in finance en de laatste week al veel heeft ontdekt door op te zoeken:

Vorige week is ons bod op een HOB aanvaard en compromis wordt normaal in de loop van volgende week ondertekend. Ondertussen moeten we financiering zien rond te krijgen. Donderdag afspraak bij de bank.

Een alternatief voor het afsluiten van een hypothecair krediet is het 'hypothecair mandaat'. De kosten hiervan zijn significant lager en de risico's lijken me eigenlijk behoorlijk nihil. Ik zie dat mensen vaak een combinatie tussen krediet en mandaat nemen. Nu mijn vraag : hoe bepaal je de ideale verdeling hiervoor? Is dit gewoon restrictie vanuit de bank? Of zijn er andere fiscale aspecten die spelen? Woonbonus bestaat niet meer, en dat was denk ik de reden om eerder voor een krediet dan mandaat te gaan.

Merci aan iemand die wat duiding kan geven! :-)
( en excuses voor de eventuele fouten in de terminologie in deze post)

Ik vraag me af, ben je dan echt niet op voorhand naar banken geweest om te zien wat mogelijk is en om informatie te winnen?
Wij hebben dit in elk geval uitgebreid gedaan en in elke bank hebben ze dit dan ook grondig uitgelegd :wink: .

Vraagje van iemand die helemaal niet thuis is in finance en de laatste week al veel heeft ontdekt door op te zoeken:

Vorige week is ons bod op een HOB aanvaard en compromis wordt normaal in de loop van volgende week ondertekend. Ondertussen moeten we financiering zien rond te krijgen. Donderdag afspraak bij de bank.

Een alternatief voor het afsluiten van een hypothecair krediet is het 'hypothecair mandaat'. De kosten hiervan zijn significant lager en de risico's lijken me eigenlijk behoorlijk nihil. Ik zie dat mensen vaak een combinatie tussen krediet en mandaat nemen. Nu mijn vraag : hoe bepaal je de ideale verdeling hiervoor? Is dit gewoon restrictie vanuit de bank? Of zijn er andere fiscale aspecten die spelen? Woonbonus bestaat niet meer, en dat was denk ik de reden om eerder voor een krediet dan mandaat te gaan.

Merci aan iemand die wat duiding kan geven! :)
Kort gezegd:

Bij een hypothecair mandaat geeft ge de bank een volmacht om eventueel een hypotheek in te schrijven moesten ze dat nodig achten.
Een hypotheek is onderworpen aan een hypotheekrecht van 1% en dus duurder dan een hypothecair mandaat. De kosten voor een hypothecair mandaat zijn een pak lager.
Uiteraard heb je dus liever een hypothecair mandaat maar dat is een gunst van de bank en niet iets waar je zomaar voor kan kiezen.

Kort samengevat: hypotheek heeft het recht aan de bank om bij wanbetaling het pand te verkopen.
Mandaat heeft het recht om een hypotheek te vestigen op het pand (bij wanbetaling).

De kostprijs van de hypotheek komt voornamelijk de hypothecaire inschrijving in het hypotheekkantoor, moet bvb gebeuren door een notaris en heeft een vaste kostprijs (te berekenen op notaris.be). Een mandaat heeft een veel lagere kostprijs.

Als je bank dat wil maken ze vaak een combinatie van hypotheek en mandaat (hypotheek zodat dit sowieso geregistreerd staat in het hypotheekkantoor). Idealiter is de hypothecaire inschrijving zo klein mogelijk te maken. Afhankelijk van je 'risico + potentieel' maken ze bij de bank die beoordeling.

Op zich haal je het zelf al wat aan. Vroeger werd er echt gerekend (als je bij een goede verkoper zat toch) naar een optimale verdeling in combinatie hypotheek/mandaat voor het fiscale voordeel. Dat in combinatie met je quotiteit en het beleid van de bank.

Concreet genomen ben je goedkoper af met een mandaat, maar veel zal van de situatie afhangen in hoeverre de bank dit zal toestaan. Een mandaat is voor hen immers risicovoller dan een hypotheek. Ben je al langer gekend bij de bank (eventueel ook ouders), heb je wat centen staan, goed inkomen, goede verdeling tussen prijs en geleend bedrag etc. Dat zal allemaal een rol spelen.

Ik vraag me af, ben je dan echt niet op voorhand naar banken geweest om te zien wat mogelijk is en om informatie te winnen?
Wij hebben dit in elk geval uitgebreid gedaan en in elke bank hebben ze dit dan ook grondig uitgelegd :wink: .
Welja, gekocht in Gent dus als we moesten wachten op een bankafspraak was het huis weg. :-)

Ik ben er van overtuigd dat in onze situatie financiering geen probleem zal vormen, maarja het liefst optimaliseer ik toch waar het kan. Voor kredieten hebben we al de nodige simulaties gedaan, dus we hebben wel een zicht op wat we kunnen verwachten.

Bedankt voor de snelle replies alvast ! Dus samenvattend is een mandaat de way to go ivm een hypothecair krediet qua reductie van kosten, maar tis aan de bank om aan te geven wat ze ons toestaan? Dus niet mogelijk om op voorhand zelf al een inschatting te maken dan..

Terug
Bovenaan