Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Welja, gekocht in Gent dus als we moesten wachten op een bankafspraak was het huis weg. :)

Ik ben er van overtuigd dat in onze situatie financiering geen probleem zal vormen, maarja het liefst optimaliseer ik toch waar het kan. Voor kredieten hebben we al de nodige simulaties gedaan, dus we hebben wel een zicht op wat we kunnen verwachten.

Bedankt voor de snelle replies alvast ! Dus samenvattend is een mandaat de way to go ivm een hypothecair krediet qua reductie van kosten, maar tis aan de bank om aan te geven wat ze ons toestaan? Dus niet mogelijk om op voorhand zelf al een inschatting te maken dan..

Je kunt toch op voorhand eens langs gaan met een 'dit is ons budget, dit willen we kopen - wat zijn de opties' ?

Je kunt toch op voorhand eens langs gaan met een 'dit is ons budget, dit willen we kopen - wat zijn de opties' ?
Welja dat wordt donderdag inderdaad de eerste vraag.

Bod is ondertussen aanvaard, dus al wat 'op voorhand moest' is water under the bridge.

Welja, gekocht in Gent dus als we moesten wachten op een bankafspraak was het huis weg. :)

Ik ben er van overtuigd dat in onze situatie financiering geen probleem zal vormen, maarja het liefst optimaliseer ik toch waar het kan. Voor kredieten hebben we al de nodige simulaties gedaan, dus we hebben wel een zicht op wat we kunnen verwachten.

Bedankt voor de snelle replies alvast ! Dus samenvattend is een mandaat de way to go ivm een hypothecair krediet qua reductie van kosten, maar tis aan de bank om aan te geven wat ze ons toestaan? Dus niet mogelijk om op voorhand zelf al een inschatting te maken dan..
Klopt, je kan geen stuk mandaat "afdwingen" of op voorhand de verdeling bepalen. Heeft ook weinig zin om daar voor te bellen of mailen lijkt mij. Er zijn zoveel factoren die een invloed daarop hebben, dat je ook gewoon het volledig dossier moet gaan bepalen en dat gaat doorgaans niet via de telefoon eventjes gebeuren.

Welja dat wordt donderdag inderdaad de eerste vraag.

Bod is ondertussen aanvaard, dus al wat 'op voorhand moest' is water under the bridge.
Pro tip: ga niet maar naar 1 bank. En soms moet je zelfs meerdere keren naar eenzelfde bank om een beter voorstel te krijgen. I kid you not het is precies een kleutertuin.

En het is niet altijd gezegd dat je bij je huidige bank het beste voorstel krijgt. Integendeel.
Ik zou als ik jou was alvast nog een afspraak of 3-4 plannen bij andere banken, maar daar is misschien geen tijd voor als ik het zo hoor.

Ja ik ben me er ten zeerste van bewust dat banken aflopen de common practice is en dat de huisbank geen cadeaus uitdeelt aan trouwe klanten. Dat staat dus zeker op de planning hoor. Inderdaad onnozel hoeveel tijd je moet verkwisten om een best offer te krijgen.

Terug, ik maak me niet té veel zorgen hoor. Als het echt moet hebben we de middelen om het handje contantje te betalen. Maar ik laat liever mijn lopende beleggingen ongemoeid.

Compromis is nog niet ondertekend en akte is pas over 4 maand nadien dan. Dus er is zeker nog tijd.

Hypothecaire belofte is ook nog een (voordeligere) optie
Zijn er banken die daarin meegaan voor gewoon particulier vastgoed (gezinswoning)? Wij hebben 100% mandaat gekregen bij KBC, Argenta wou bv. maar 50%-50% (mandaat-inschrijving). Maar belofte zijn we nooit tegengekomen in onze bankenronde.

We hadden al een sterk dossier, maar zal dan misschien voor de topverdieners zijn. Voorlopig vallen we daar niet onder :cry2:

Dus samenvattend is een mandaat de way to go ivm een hypothecair krediet qua reductie van kosten,
Bij een mandaat zie je vaak wel een iets hogere rentevoet terugkomen daar je meer risico bij de bank legt.
Aan u dan om uit te rekenen welk van de twee scenario's voordeliger is.
Staar u niet blind op bvb 30k meer betalen over een hele lening. Afhankelijk van de looptijd van u lening is die 30k zo opgepeuzeld door inflatie.

Bij een mandaat zie je vaak wel een iets hogere rentevoet terugkomen daar je meer risico bij de bank legt.
Aan u dan om uit te rekenen welk van de twee scenario's voordeliger is.
Staar u niet blind op bvb 30k meer betalen over een hele lening. Afhankelijk van de looptijd van u lening is die 30k zo opgepeuzeld door inflatie.

Is dat zo ?

Elke lening die ik deed kwam de mandaat/hypotheek split discussie pas bij het afwerken van het dossier en niet bij het vastleggen van de rentevoet...

Is dat zo ?

Elke lening die ik deed kwam de mandaat/hypotheek split discussie pas bij het afwerken van het dossier en niet bij het vastleggen van de rentevoet...
Afhankelijk van de sterkte vh dossier of de instelling vd bank.
Bij ons wouden ze op laatste moment plots de rentevoet omhoog trekken want 'hoofdkantoor zag toch een risico' met zo'n mandaat.
Hun risico indekken kostte ons plots 50k extra op 10j. We hebben dan bedankt voor eer en bij hun concullega's getekend die zelfs met een hypothecair krediet vlotjes onder het mandaat zaten door de lagere rente.

Is dat zo ?

Bij ons was de verhouding van hypotheek/mandaat ook pas nadat de modaliteiten besproken waren qua duur en looptijd.
De eerder vermelde belofte zal denk ik quasi enkel gebruikt worden voor klanten die voldoende geld bij de bank staan hebben (of via hun vennootschap of via fondsen), om de volledige lening te kunnen dekken.

Zijn er eigenlijk banken die een lening geven met een beleggers portefeuille als onderpand? Wat als die rekening niet die bank staat? Ik denk bv aan argenta die totaal geen aandelen/etfs aanbiedt maar enkel hun huisproducten.

Zijn er eigenlijk banken die een lening geven met een beleggers portefeuille als onderpand? Wat als die rekening niet die bank staat? Ik denk bv aan argenta die totaal geen aandelen/etfs aanbiedt maar enkel hun huisproducten.
Hierop aanhakend: Hier ook interesse om dit weten, maar dan specifiek voor een groepsverzekering als onderpand.

Hierop aanhakend: Hier ook interesse om dit weten, maar dan specifiek voor een groepsverzekering als onderpand.

Bij ons kun je bij AG zelf geld trekken uit de groepsverzekering met de groepsverzekering als onderpand. Kost je wel 7% per jaar of zo, maar het kan.

Hier kan je uit de tak23 groepsverzekering een bepaald percentage (afhankelijk van de leeftijd) gebruiken om "iets met vastgoed" te doen (met de disclaimer van de makelaar 'maar voorlopig moet je geen bewijs leveren dat je ook effectief iets koopt/renoveert/whatever. Wink wink').
Bedrag in de tak23 blijft dan verder renderen alsof het niet opgenomen is. En in ruil betaal je een vergoeding aan de verzekeringsmaatschappij van een paar % per jaar.

Hier kan je uit de tak23 groepsverzekering een bepaald percentage (afhankelijk van de leeftijd) gebruiken om "iets met vastgoed" te doen (met de disclaimer van de makelaar 'maar voorlopig moet je geen bewijs leveren dat je ook effectief iets koopt/renoveert/whatever. Wink wink').
Bedrag in de tak23 blijft dan verder renderen alsof het niet opgenomen is. En in ruil betaal je een vergoeding aan de verzekeringsmaatschappij van een paar % per jaar.
Dank!
Die grootte van die "paar %" wordt dan uiteraard wel bepalend of het nuttig is dat effectief te doen.

Dank!
Die grootte van die "paar %" wordt dan uiteraard wel bepalend of het nuttig is dat effectief te doen.

Klopt, maar ik dacht dat dat wel meeviel. Exacte percentages ken ik niet omdat ik het nooit overwogen heb, maar collega's hebben dit wel al gedaan. Ook geen idee of dit een fluctuerend percentage is, of vast percentage tot wanneer het kapitaal terugbetaald is. En wat de verplichtingen over terugbetaling zijn (denk dat je het ook gewoon als een bulletkrediet kan beschouwen, dus éénmaal het kapitaal aflossen en in de tussentijd enkel rente betalen).
Aangezien het kapitaal in de groepsverzekering een rendementsgarantie heeft vanuit de werkgever, is trouwens niet enkel het percentage rente van belang, maar (rente minus rendementsgarantie) VS (rente op klassieke hypotheek). Enfin, beetje hoe je het wil bekijken natuurlijk. Vanuit het standpunt van de bank die de hypotheek levert is het deel TAK23 gewoon 'eigen middelen' waardoor de quotiteit daalt en de maximale totale projectkost stijgt.

Klopt, maar ik dacht dat dat wel meeviel. Exacte percentages ken ik niet omdat ik het nooit overwogen heb, maar collega's hebben dit wel al gedaan. Ook geen idee of dit een fluctuerend percentage is, of vast percentage tot wanneer het kapitaal terugbetaald is. En wat de verplichtingen over terugbetaling zijn (denk dat je het ook gewoon als een bulletkrediet kan beschouwen, dus éénmaal het kapitaal aflossen en in de tussentijd enkel rente betalen).
Aangezien het kapitaal in de groepsverzekering een rendementsgarantie heeft vanuit de werkgever, is trouwens niet enkel het percentage rente van belang, maar (rente minus rendementsgarantie) VS (rente op klassieke hypotheek). Enfin, beetje hoe je het wil bekijken natuurlijk. Vanuit het standpunt van de bank die de hypotheek levert is het deel TAK23 gewoon 'eigen middelen' waardoor de quotiteit daalt en de maximale totale projectkost stijgt.
Ik volg jouw uitleg niet volledig. Waarschijnlijk met het oog op effectieve vastgoedinvestering?

Ik bekeek het vanuit het oogpunt om de groepsverzekering als onderpand te kunnen nemen vs. andere financiële belegging.
Netto rendement is dan voor mij Rente financieel actief - interest kost van lening met groepsverzekering als onderpand.

Terug
Bovenaan