Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Huidig huis voldoet niet wegens de ligging, gebrek aan tuin, onmogelijke parkeersituatie met 2 wagens, onveilige buurt,…dit was leuk als renovatieproject echter beiden wensen we eerst volledig ‘gesetteld’ te zijn, m.a.w. een perfect ruim canvas, alvorens het idee kinderen er met verf aan proberen te brengen.
Dit triggert mij wel :) . In één van je eerdere posts claim je 1500€ huur per maand te kunnen krijgen voor je huis. Hier spreek je dan weer van een onveilige buurt en brakke parkeersituatie zonder tuin.
Ik ben heel curieus in welk dorp/stad je 1500€ huur kan vragen in een onveilige buurt.

Voor de rest:
Je geeft aan van een jaar of twee samen te wonen. Zoiezo zal bouwen altijd een avontuur zijn :). Maar als ik terugkijk, op mijn 27e wist ik niks :laugh:.
Ik las ook dat je met het idee voor een verdeling speelt. Praat hier is over met een notaris want de gekozen faciliteiten kunnen echt een enorm verschil maken wanneer het ooit verkeerd loopt. Dingen kpen of bouwen in verdeeldheid is echt a pile shit waiting to happen. In theorie moet je bij elke aanpassing die verdeelsleutel respecteren of naar de notaris lopen om de nieuwe verdeelsleutel te laten vastleggen. En je kan dat allemaal zelf bijhouden, again, tot de shit happens en dan zal ieder proberen zijn slag thuis te halen.
Houd er ook rekening mee dat je nog wel even in uw huidig huis woont en dat je de eerste maanden lening mogelijks zal moeten overbruggen zonder die extra huurinkomsten.

Als het idee is om dat nieuwe huis lang te bewonen zou ik in alle eerlijkheid nog een paar jaar sparen dat je u budget van 500k kan omhoog trekken.
Gebruik de huidige buffer om uw zus al uit te kopen. Die bouwgrond gaat niet lopen en zal niet dalen in prijs.
Maar iedereen die ik ken die zelf gebouwd of verbouwd heeft botst op onverwachte dingen (duh) die de prijs omhoog jagen waardoor er vaak op andere dingen moet beknibbeld worden. En die beknibbelde dingen worden dan vaak een ergernis (hallo kleine berging).
Heb je al is rondgekeken wat je met 500k zet? Is dat ok voor jullie?

Voor een open bebouwing is <500k wel redelijk moeilijk, tenzij je alles basic neemt.
Wij zitten momenteel aan 790k (excl grond) en hebben nog geen badkamer meubel, dressing, livingmeubel of bureau.
Ok ja, we hebben parket in visgraad motief en dekton en 75m2 aan ramen..maar voor de rest niks mega fancy hoor.
De vloer was +-50k in totaal. Dus stel dat ge die door iets cheap had vervangen zat ge misschien aan 740k.
De regels waar ge aan moet voldoen zijn gewoon streng en duur geworden.
En da hebben we het nog niet over de tuin.

Dit is gewoon de realiteit..

Maar wat is basic ?

Ons huis is zogezegd ook 'basic afwerking' als ik bezoekers/vrienden mag geloven. Het is van 2016. Beneden: open keuken en living - totaal > 100m2, bijkeuken met aparte ingang naar oprit, garage/berging met ingang naar oprit en tuin. 1e verdiep: 3 slpk, 1 badkamer, bureau, hal met speelhoek. 2e verdiep: slaapkamer met ingebouwd kasten en badkamer. Zonneboiler, zonnepanelen.

EPC 50

Bouw is eenvoudige 'schoendoos in crepy', 100m2 + 100m2 + 50m2. Telkens de volledige zuidkant in glas. Beneden schuiframen, 1e verdiep mijn bureau zicht, 2e verdiep slaapkamer zicht

Aanpalend aan de tuin een stuk "weide" van 4000m2.

Ja, geen vloerverwarming (maar het is toch altijd 21 graden bij ons), de lichtschakelaars zitten soms op rare plaatsen (opgelost met Philips Hue), vloer is gewoon een random tegel, we hebben 4 wcs - alle 4 een ander merk (als je het niet weet, zie je het niet), de lampen zitten soms op wat onlogische plekken, het schuifraam klemt wat. En we hebben 5 "voordeuren" in ons huis :hakkuh: . En als ik vriendinnen van de madam mag geloven hebben we 'een wat verwilderde tuin stijl'. Ja, no shit, de tuin/weide is 4000m2. Er is altijd wel ergens een stuk haag niet gedaan, een kale plek of een hoek met wat onkruid. Het is geen biljartvlakke pelouse.

En we hebben 450k betaald 3y geleden en 30k of zo voor verbouwingen (was een commerciele ruimte met appartement boven), 20k voor keuken (die was er niet beneden), 10k om de zijtuin deftig te doen en een pad te hebben van voor naar achter zodat we niet door de veldbaan moeten, 10k voor zonnepanelen.

Ik hoor het graag dat je 700k moet betalen om *iets* te hebben, maar dan vraag ik me af wat dat *iets* is. Zijn aan het kijken om een tuinhuis met overkapping te zetten. Voor 20k heb je een ding van 8 op 4m. Voor 70k ook, voor 100k ook. Het is maar waar je je geld aan wil besteden... Ja, het 70k ding is mooier. Maar ga je liever 15j lang 2 weken op reis met het gezin. Of heb je liever smalle latjes en een zwart accentje aan het dak en een glazen schuifdeur in je tuinhuis. Ik heb snel gekozen.

Maar wat is basic ?

Ons huis is zogezegd ook 'basic afwerking' als ik bezoekers/vrienden mag geloven. Het is van 2016. Beneden: open keuken en living - totaal > 100m2, bijkeuken met aparte ingang naar oprit, garage/berging met ingang naar oprit en tuin. 1e verdiep: 3 slpk, 1 badkamer, bureau, hal met speelhoek. 2e verdiep: slaapkamer met ingebouwd kasten en badkamer. Zonneboiler, zonnepanelen.

EPC 50

Bouw is eenvoudige 'schoendoos in crepy', 100m2 + 100m2 + 50m2. Telkens de volledige zuidkant in glas. Beneden schuiframen, 1e verdiep mijn bureau zicht, 2e verdiep slaapkamer zicht

Ja, geen vloerverwarming (maar het is toch altijd 21 graden bij ons), de lichtschakelaars zitten soms op rare plaatsen (opgelost met Philips Hue), vloer is gewoon een random tegel, we hebben 4 wcs - alle 4 een ander merk (als je het niet weet, zie je het niet), de lampen zitten soms op wat onlogische plekken, het schuifraam klemt wat. En we hebben 5 "voordeuren" in ons huis :hakkuh: . En als ik vriendinnen van de madam mag geloven hebben we 'een wat verwilderde tuin stijl'. Ja, no shit, de tuin/weide is 4000m2. Er is altijd wel ergens een stuk haag niet gedaan, een kale plek of een hoek met wat onkruid. Het is geen biljartvlakke pelouse.

En we hebben 450k betaald 3y geleden en 30k of zo voor verbouwingen (was een commerciele ruimte met appartement boven), 20k voor keuken (die was er niet beneden), 10k om de zijtuin deftig te doen en een pad te hebben van voor naar achter zodat we niet door de veldbaan moeten, 10k voor zonnepanelen.

Ik hoor het graag dat je 700k moet betalen om *iets* te hebben, maar dan vraag ik me af wat dat *iets* is. Zijn aan het kijken om een tuinhuis met overkapping te zetten. Voor 20k heb je een ding van 8 op 4m. Voor 70k ook, voor 100k ook. Het is maar waar je je geld aan wil besteden... Ja, het 70k ding is mooier. Maar ga je liever 15j lang 2 weken op reis met het gezin. Of heb je liever smalle latjes en een zwart accentje aan het dak en een glazen schuifdeur in je tuinhuis. Ik heb snel gekozen.

Ik heb een paar jaar geleden 320k betaald voor een deftig rijhuis, type oude sociale woning uit de jaren '60 waar een heel gezin in kan. Niks te klagen, dat huis is perfect in orde, ik zie me daar wel de rest van mijn leven in wonen. Een paar dagen geleden, ik was niet thuis, mijn vriendin had één van haar vriendinnen uitgenodigd. Blijkbaar begon die commentaar te geven op mijn "verouderde stopcontacten". Ik was daar precies toch van in mijn gat gebeten. Wat zitten uitgenodigde gasten commentaar te geven op mijn stopcontacten? Die dingen zijn perfect in orde.

Maar wat is basic ?

EPC 50

Hier +-250m2, epc -10.
Wel vloerverwarming en passieve koeling (kostte 500€ meer). Geothermie, door gebrek aan gas. Dus het was naast een klassieke warmtepomp de enige oplossing.
Waarom geothermie en geen klassieke warmtepomp? We wonen in een bos, op papier 8,5 Wp uit de zonnepanelen... In werkelijkheid halen we 15kw op een top zomerdag binnen. Dus we moesten een zo efficiënt mogelijk systeem hebben.
Het voordeel van in een bos te wonen is dan weer dat het op een dag als vandaag maar 21 graden is binnen. Madam loopt dan zelfs met een pull door het huis "want het is te fris"

Onze vloer is deels Dekton, deels parket in visgraad motief. Samen 50k€..maar dat is ni niet in de grootorde dat de woning van 790k naar 500k zal gaan.
We hebben nog geen wc-meubel (dus ook geen kraantje), geen badkamermeubel (ja we poetsen onze tanden nog in ons bad), nog geen dressingkasten, geen tv-meubel ed.
Wel hebben we geïnvesteerd in dikkere isolatie, alulon op het dak (om het zonlicht te reflecteren). Dus wel ingezet op dingen die wat meer toekomst gericht zijn.
Het is nu de bedoeling om jaarlijks wat zaken af te werken. Deze zomer komen bijna alle meubels toe. Het zijn maatmeubels die plafondhoog zijn.

Ohja, ok iets dat niet zo basic is, we hebben blokkader deuren die plafondhoog zijn (2,70m).
Voor de rest ook nog niet geschilderd ofzo.

Nieuwe situatie/nieuw huis:

Lening 1 - EUR 300K aan 1.2%
wordt gewoon verdergezet. Maandelijke aflossing van EUR 1100

Lening 2 - EUR 7K aan 1.2%
wordt gewoon verdergezet. Maandelijke aflossing van EUR 25

Lening 3 - EUR 150K aan 2.7%
Nieuwe lening voor aankoop woning + renovatie.
Momenteel reeds opgenomen voor 95K ongeveer. We hopen te eindigen op opneming van 120K.
Maandelijkse aflossing van EUR 600 op dit ogenblik.

Op zich wel OK, EUR 1725 aflossing, maar nog voelt het "veel" aan.
Nieuwe woning brengt ook wel grotere kosten dan voordien (vooral onroerende voorheffing en energie).
En na 10 jaar met Ikea brol geleefd te hebben (die de verhuis maar half overleefd hebben) zijn we enorm veel dingen aan het 'upgraden' (zetel, bed, kasten, ..). De Ikea brol houden we wel voor de zolder of logeerkamer.

Ik kan @cege enkel maar bijstaan dat bouw/verbouwingen en nieuw huis stress met zich meebrengen en dat enorm doordacht moet zijn.
Financiële problemen of financiële onenigheid zijn vaak de grootste problemen in een relatie.

Laatst bewerkt:
Hier +-250m2, epc -10.
Wel vloerverwarming en passieve koeling (kostte 500€ meer). Geothermie, door gebrek aan gas. Dus het was naast een klassieke warmtepomp de enige oplossing.
Waarom geothermie en geen klassieke warmtepomp? We wonen in een bos, op papier 8,5 Wp uit de zonnepanelen... In werkelijkheid halen we 15kw op een top zomerdag binnen. Dus we moesten een zo efficiënt mogelijk systeem hebben.
Het voordeel van in een bos te wonen is dan weer dat het op een dag als vandaag maar 21 graden is binnen. Madam loopt dan zelfs met een pull door het huis "want het is te fris"

Onze vloer is deels Dekton, deels parket in visgraad motief. Samen 50k€..maar dat is ni niet in de grootorde dat de woning van 790k naar 500k zal gaan.
We hebben nog geen wc-meubel (dus ook geen kraantje), geen badkamermeubel (ja we poetsen onze tanden nog in ons bad), nog geen dressingkasten, geen tv-meubel ed.
Wel hebben we geïnvesteerd in dikkere isolatie, alulon op het dak (om het zonlicht te reflecteren). Dus wel ingezet op dingen die wat meer toekomst gericht zijn.
Het is nu de bedoeling om jaarlijks wat zaken af te werken. Deze zomer komen bijna alle meubels toe. Het zijn maatmeubels die plafondhoog zijn.

Ohja, ok iets dat niet zo basic is, we hebben blokkader deuren die plafondhoog zijn (2,70m).
Voor de rest ook nog niet geschilderd ofzo.
Jullie keuken was toch niet echt basis als ik het goed herinner?
Constructie doet ook veel, is het een simpele kubus of heb je veel "zwevende" delen. Domotica kan ook een serieuze meerprijs zijn. Plafonds van 2,7m is ook niet standaard. Enz...
Jullie zitten toch tegen de €3000/m² wat allesbehalve basis afwerking is normaal.

Jullie keuken was toch niet echt basis als ik het goed herinner?
Constructie doet ook veel, is het een simpele kubus of heb je veel "zwevende" delen. Domotica kan ook een serieuze meerprijs zijn. Plafonds van 2,7m is ook niet standaard. Enz...
Jullie zitten toch tegen de €3000/m² wat allesbehalve basis afwerking is normaal.
Klopt, keuken zaten we aan +-50k€.
Geen domotica of zwevende delen (tenzij een overkapping van 1,5m een zwevend deel is)

Onze woning is ook niet basis, maar we hebben ons serieus moeten inhouden in bepaalde zaken.

Zijn jullie eigenlijk van plan om kinderen te nemen?

Jullie hebben ongeveer hetzelfde loon als ons en een huis van ongeveer dezelfde waarde. Wij hebben wel al kinderen en onze lening is slechts 1.350 euro en dat vind ik al genoeg.

Als jullie kinderen nemen en dan het inkomen missen van beide flexi jobs is 2.500 euro toch echt wel zwaar.
Ik ga er toch vanuit dat ge kinderen wenst als ge zo een groot huis bouwt.

Laatst bewerkt:
Inkomen: 3200 + 500
Inkomen vriendin part/time: 2100

Lening1 2014 725EUR 145K op 20j 1.18
Lening2 2020 210EUR 35K op 13j 1.21 heropname

Afbetaald op 47j & 41j

Huiswaarde zal rond de 420K zijn gok ik. Aangekocht voor 210K Halfopen op 640m2 3slp 2bdk,dressing, wasruimte, berging... Reeds volledig gerenoveerd en tuin aangelegd.

Sparen +-1500EUR/mnd

Zijn jullie eigenlijk van plan om kinderen te nemen?

Jullie hebben ongeveer hetzelfde loon als ons en een huis van ongeveer dezelfde waarde. Wij hebben wel al kinderen en onze lening is slechts 1.350 euro en dat vind ik al genoeg.

Als jullie kinderen nemen en dan het inkomen missen van beide flexi jobs is 2.500 euro toch echt wel zwaar.
Ik ga er toch vanuit dat ge kinderen wenst als ge zo een groot huis bouwt.
Als we kinderen krijgen, maximaal 1 🙂.
Wij kunnen maandelijks nog iets meer dan 2.500€ sparen, dus op dat vlak zijn reserves rap opgebouwd. We zijn ook gewoon geen big spenders (naast de woning natuurlijk). We gaan nooit naar festivals ofzo. Restaurants doen we wel. Vrienden uitnodigen doen we thuis ipv op restaurant.
En 2 bedrijfswagens doet heel veel natuurlijk.

Maar wat is basic ?

EPC 50

Welke regio is dat dan? :unsure:

Welke regio is dat dan? :unsure:

Provincie Antwerpen. Niet het hol van Pluto.

Geen idee wat het onze nu waard is. Hebben wel goed kunnen kopen en in totaal 500k+ betaald. Maar is ook al paar jaar geleden, pre-inflatie opstoot. Dus zal wel ergens rond de 600k zitten. Het is niet dat het hier super goedkoop is. Maar ook niet Leuven of Antwerpen. Maar voor 500k 600k vind je hier zeker je goesting. Zeker als klein gezin. Ons huis is echt groot. We hebben 3 kinderen en nooit plaats te kort. Ik zie weinig meerwaarde in nog grotere huizen.

Maar zoals eerder gezegd, geld uitgeven is niet moeilijk. Vorig weekend met de vrienden gaan eten. Daar zitten ook paar rijke stinkdieren tussen. "Voor minder dan 100k heb je geen keuken meer". Nou nou, beetje serieus blijven.

Je vindt hier ook huizen van 800k-1M. Net nog eens immoweb open getrokken. Eentje van 1M: 5 slpk, 2 badkamer, een vide van 3 verdiepingen hoog en glaswand tot boven. Geen enkele rechte muur of recht plafond of rechte vloer. Allemaal tierlantijntjes en niveau verschilletjes. Dubbele inpandige garage met tegels. Vijver in een L vorm met een bruggetje in de tuin. Een tuinhuis en een poolhouse. Een veranda en een gewone terras en een overkapte avondterras. etc etc etc. Perceel van >2000m2 bouwgrond. 400m2 woonoppervlakte.

Maak dat een gewoon vierkante blokkendoos zonder al de tralala en het is al gemakkelijk 100k minder. Doe 1000m2 van de tuin en de poetspas weg en nog eens 100k goedkoper. Het zal wel een degelijk huis zijn, maar het is veel geld voor weinig added value.

Een andere 850k: 4 slaapkamers, 220m2 bewoonbaar, 2 badkamers, 2015. Exact hetzelfde als ons huis. Alleen daar wederom veel niveauverschilletjes, open trap (mooi, dat wel, duur ook), overal tegels van 1 op 1m (badkamer, wc, keuken), een vijver van 1 op 2m in de terras, andere kitscherige poespas. Mooi huis, dat wel. Maar om te claimen "je hebt niks meer tenzij je 700-800k betaalt".

Maar hij zegt eerst niet in het hol van Pluto en dan ergens in the middle of nowhere...
Als je voor 450k een huis van 250 m² vind met een tuin van 4000 m² kan vinden zal je waarschijnlijk wel in the middle of nowhere wonen van provincie Antwerpen. Wij wonen ook in provincie Antwerpen (tussen Mechelen en Antwerpen). Voor 450k-550k kan je hier een gerenoveerd rijhuis met een kleinere tuin vinden

Op zich wel OK, EUR 1725 aflossing, maar nog voelt het "veel" aan.

Dat is ook veel eh.
Ik moet nog 10 jaar 1645 (inc SSV)/maand
Daarna is het nog 10 jaar 700 euro/maand (al denken we die dan ineens af te lossen om hypotheekvrij te zijn).

Alhoewel dat niet eens 1/4de van ons gezinsinkomen is, voelt dat ook gewoon als een gigantisch bedrag. Maar voor een nu 5 jaar oud huis met 5 slaapkamers dat volledig in orde is, is dat niet eens zo zot denk ik. De energiekosten zijn navenant laag, nog 2 jaar geen onroerende voorheffing etc. Er staan hier kleine nieuwbouwhuzen (160m2) te huur aan 1450-1500 euro/maand en daar zullen de kosten vergelijkbaar zijn bvb.

Die bovengrens blijft ook ergens vastgeroest in je hoofd denk ik. Ik sloot mijn eerste lening 10j geleden af aan 1.400€/maand en dat vond ik het maximum. In praktijk was dat als koppel perfect te dragen.

Vandaag zit 1.400€ nog altijd als maximum in mijn hoofd en dat is onrealistisch. Tijden zijn veranderd, prijzen zijn veranderd, lonen zijn veranderd. Het kan perfect hoger en dat is ook nodig. Al betrapte ik mezelf er ook op dat het een mentale grens was die ik door moest.
En ja dat is veel geld maar wat is het alternatief? Je kan je kwaad maken al wat je wil, je zal toch op een vlak toegevingen moeten doen: huren, veel kleiner wonen, verhuizen of meer geld ophoesten.
Vandaag zitten we op 2.400€/maand.

Veel 60ers van vandaag vinden alles boven de 1.000€/maand al crimineel hoog, perfecte voorbeeld :biglaugh:

Provincie Antwerpen. Niet het hol van Pluto.

Geen idee wat het onze nu waard is. Hebben wel goed kunnen kopen en in totaal 500k+ betaald. Maar is ook al paar jaar geleden, pre-inflatie opstoot. Dus zal wel ergens rond de 600k zitten. Het is niet dat het hier super goedkoop is. Maar ook niet Leuven of Antwerpen. Maar voor 500k 600k vind je hier zeker je goesting. Zeker als klein gezin. Ons huis is echt groot. We hebben 3 kinderen en nooit plaats te kort. Ik zie weinig meerwaarde in nog grotere huizen.

Maar zoals eerder gezegd, geld uitgeven is niet moeilijk. Vorig weekend met de vrienden gaan eten. Daar zitten ook paar rijke stinkdieren tussen. "Voor minder dan 100k heb je geen keuken meer". Nou nou, beetje serieus blijven.

Je vindt hier ook huizen van 800k-1M. Net nog eens immoweb open getrokken. Eentje van 1M: 5 slpk, 2 badkamer, een vide van 3 verdiepingen hoog en glaswand tot boven. Geen enkele rechte muur of recht plafond of rechte vloer. Allemaal tierlantijntjes en niveau verschilletjes. Dubbele inpandige garage met tegels. Vijver in een L vorm met een bruggetje in de tuin. Een tuinhuis en een poolhouse. Een veranda en een gewone terras en een overkapte avondterras. etc etc etc. Perceel van >2000m2 bouwgrond. 400m2 woonoppervlakte.

Maak dat een gewoon vierkante blokkendoos zonder al de tralala en het is al gemakkelijk 100k minder. Doe 1000m2 van de tuin en de poetspas weg en nog eens 100k goedkoper. Het zal wel een degelijk huis zijn, maar het is veel geld voor weinig added value.

Een andere 850k: 4 slaapkamers, 220m2 bewoonbaar, 2 badkamers, 2015. Exact hetzelfde als ons huis. Alleen daar wederom veel niveauverschilletjes, open trap (mooi, dat wel, duur ook), overal tegels van 1 op 1m (badkamer, wc, keuken), een vijver van 1 op 2m in de terras, andere kitscherige poespas. Mooi huis, dat wel. Maar om te claimen "je hebt niks meer tenzij je 700-800k betaalt".
Kan je Immoweb links eens delen van die huizen? Als ik het mij goed herinner, ben jij van dezelfde kante als mij (Puurs, Bornem) en daar moet je og een stuk dieper in de buidel tasten voor de huizen die jij beschrijft...

Terug
Bovenaan