Hier is het tarievenblad van Keytrade: https://www.keytradebank.be/nl/hulp/een-overzicht-van-de-keyhome-tarieven
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Handige link! ThanksHier is het tarievenblad van Keytrade: https://www.keytradebank.be/nl/hulp/een-overzicht-van-de-keyhome-tarieven
Wij zijn in de fase dat we budget hebben voor de verbouwing.
Is het mogelijk om bv via de Vlaamse mijnverbouwlening 60k te voorzien en de rest via hypotheek bij de bank?
Mvg,
Hier 60k via verbouwlening, 150k via bank en 80k vanop de spaarrekening.Wij zijn in de fase dat we budget hebben voor de verbouwing.
Is het mogelijk om bv via de Vlaamse mijnverbouwlening 60k te voorzien en de rest via hypotheek bij de bank?
Mvg,
Dat weet je zelf het beste of dat realistisch voor jullie is of niet.Lijkt dit jullie realistisch?
Onze bank legt de limiet op 40% lenen van het inkomen, jullie zouden op 44% komen. Dus best eens langsgaan bij de bank wat de mogelijkheden zijn.Ook reeds gepost in een Bouw & wonen topic maar misschien hier nog wat relevanter:
er komt volgend jaar een bouwgrond richting mijn zus en ik. Mijn zus heeft al aangegeven dat ze er geen interesse in heeft om er iets op te realiseren echter voor mijn vriendin en ik lijkt dit wel een gouden kansje gezien de ligging.
Concreet bezit ik (zonder vriendin) een huis van €400k (€250k afbetaald) op een zeer gunstige ligging maw vlotte verhuur aan €1500/maand volgens soortgelijke huizen in de buurt. Dit huis is EPC A met nieuwe leidingen, warmtepomp,... uit renovatie 2024. Enkel het zadeldak dient binnen een 10-tal jaar aangepakt te worden.
Ik zou liefst het nieuwbouwproject 50/50 doen met mijn vriendin en zij beschikt over een goeie €150k aan cash momenteel, nipt voldoende om mijn zus haar deel over te kopen.
Bijgevolg zouden we dan samen een lening aangaan van €500k (€2300/maand aflossing) voor de nieuwbouw.
Daarbovenop heb ik op mijn naam een aflossing van €1050 momenteel voor het bestaande pand.
Totaal inkomen/maand: €6000 (arbeid) + €1500 (verhuur) = €7500
Totaal aflossing/maand: €3350 (Bestaande + nieuwbouw)
Resterend: €4150/maand (excl. bonussen, 13de maand, eindejaarspremie, firmawagen,...)
Lijkt dit jullie realistisch? Indien nodig zou het bestaande pand wel vrij vlot verkoopbaar moeten zijn.
Alternatieve pistes (zoals kleinere lening & hogere inbreng langs mijn kant met schuldbekentenis voor mijn vriendin op het nieuwbouwpand of mijn surplus in ETF's steken) genieten in eerste opzicht minder de voorkeur.
Kleine sidenote is dat we nog relatief jong zijn (27 & 25) & in goede gezondheid. 2 kinderen maken later staat ook nog op de bucketlist.
Ook reeds gepost in een Bouw & wonen topic maar misschien hier nog wat relevanter:
er komt volgend jaar een bouwgrond richting mijn zus en ik. Mijn zus heeft al aangegeven dat ze er geen interesse in heeft om er iets op te realiseren echter voor mijn vriendin en ik lijkt dit wel een gouden kansje gezien de ligging.
Concreet bezit ik (zonder vriendin) een huis van €400k (€250k afbetaald) op een zeer gunstige ligging maw vlotte verhuur aan €1500/maand volgens soortgelijke huizen in de buurt. Dit huis is EPC A met nieuwe leidingen, warmtepomp,... uit renovatie 2024. Enkel het zadeldak dient binnen een 10-tal jaar aangepakt te worden.
Ik zou liefst het nieuwbouwproject 50/50 doen met mijn vriendin en zij beschikt over een goeie €150k aan cash momenteel, nipt voldoende om mijn zus haar deel over te kopen.
Bijgevolg zouden we dan samen een lening aangaan van €500k (€2300/maand aflossing) voor de nieuwbouw.
Daarbovenop heb ik op mijn naam een aflossing van €1050 momenteel voor het bestaande pand.
Totaal inkomen/maand: €6000 (arbeid) + €1500 (verhuur) = €7500
Totaal aflossing/maand: €3350 (Bestaande + nieuwbouw)
Resterend: €4150/maand (excl. bonussen, 13de maand, eindejaarspremie, firmawagen,...)
Lijkt dit jullie realistisch? Indien nodig zou het bestaande pand wel vrij vlot verkoopbaar moeten zijn.
Alternatieve pistes (zoals kleinere lening & hogere inbreng langs mijn kant met schuldbekentenis voor mijn vriendin op het nieuwbouwpand of mijn surplus in ETF's steken) genieten in eerste opzicht minder de voorkeur.
Kleine sidenote is dat we nog relatief jong zijn (27 & 25) & in goede gezondheid. 2 kinderen maken later staat ook nog op de bucketlist.
4150€/maand excl al de extra’s nog en dan geindexeerd etc zal weinig probleem geven.
De vraag lijkt mij eerder of je kan bouwen wat je wil voor 500k, en daar kunnen we niet op antwoorden.
Ik begrijp uw reactie echter dat is natuurlijk een beetje spreken zonder de context te kennen. Wij staan beide vrij matuur & nuchter in het leven met een duidelijk doel als ik het even vergelijk met velen van onze leeftijd in onze kring van kennissen. Jobs genoeg in onze omgeving voor onze achtergrond. Woonbonus is niet van toepassing, verhuurbelasting is nog af te wachten en indien niet rendabel kan het bestaande pand nog verkocht worden. Premies reeds allemaal geïncasseerd.Ik vind het redelijk crazy om een nieuwbouw te zetten als je al een ander huis hebt zonder te weten wat de toekomst brengt...
Ja, je wil kinderen. Maar zal het lukken ? Wat brengt de job in de toekomst, wat zal de job + kinderen geven etc. Je bent nog jong en nog niet lang gewerkt. Voor t zelfde geld beseffen jullie binnen 2 y dat je wil een surfclub uitbaten op haiti, ik zeg maar wat.
De nieuwbouw zal zoveel extra kosten triggeren die permanent verloren zijn. Oude woonbonus weg, verhuur tax erbij, allerlei cadeaus/premies voor je huis weg, elk voordeel tarief weg.
Waarom niet in je oude huis blijven, je madam eventueel laten inkopen. En die grond blijft daar liggen. Die zal niet weglopen hoor. Er is toch geen enkele nood om snel snel snel een huis er op te zetten ? Je hebt al een huis. Niks zo duur als bouw en kosten en taxen en onderhoud te betalen op een huis met 3-4-5 slaapkamers waar je er maar 1 of 2 van gebruikt...
Kan je dit even duidelijker maken want ik heb nu een eigen/enige woning met lening van 2019, dus met de verhoging van 10 jaar.Oude woonbonus weg, verhuur tax erbij, allerlei cadeaus/premies voor je huis weg, elk voordeel tarief weg.
Ik begrijp uw reactie echter dat is natuurlijk een beetje spreken zonder de context te kennen. Wij staan beide vrij matuur & nuchter in het leven met een duidelijk doel als ik het even vergelijk met velen van onze leeftijd in onze kring van kennissen. Jobs genoeg in onze omgeving voor onze achtergrond. Woonbonus is niet van toepassing, verhuurbelasting is nog af te wachten en indien niet rendabel kan het bestaande pand nog verkocht worden. Premies reeds allemaal geïncasseerd.
Max. 3 slaapkamers en indien er zich een worst-case scenario van teleurstellende fertiliteit voordoet,... tja dan hebben we tenminste plek voor een gekke hobby of 2.
Kan je dit even duidelijker maken want ik heb nu een eigen/enige woning met lening van 2019, dus met de verhoging van 10 jaar.
Ik heb begrepen dat dit niet wegvalt als ik investeringsvastgoed zou kopen.
Alsook over welke andere cadeau's en voordeel tarieven heb je het want daar merk ik anders ook weinig van?
In die logica zou niemand echt nog op onze leeftijd gezamenlijk iets mogen kopen dus het alternatief is nog 10 jaar wachten?Zou je dezelfde reactie hebben mocht ik nog huren?Famous last words.
Ik sta al wat verder in het leven... Laat me je toch wat tegengas geven. Geen enkele trouw startte met het idee om te scheiden. Geen enkel kindtraject startte met het idee om te eindigen in een miserievol fertiliteitstraject of worst case zonder kinderen. Geen enkel kind wordt geboren met het plan dat het een sukkelkind is, ziek is, huilbaby is, voor conflict tussen ouders zorgt. Geen enkele job start je met het idee om volledig grind out/burned out te raken.
En toch, eens je rond de 40 bent, zie je rond je overal mensen met goeie intenties en met problemen klein of groot.
Dus, bezint eer gij begint.
Van mij mag je kopen en bouwen wat je wil, he. Mij niet gelaten. Stel me enkel de vraag waarom het huidige huis niet goed genoeg is. Je woont er nu toch en je hebt nog geen kinderen. Dus why the hurry ?
Is het te klein, is het niet mooi genoeg, is het niet praktisch ? Het is een kot van 400k en EPC A en zo. Ik vermoed dat het een deftig huis is. Dan een nieuwbouw van 500k bouwen, lijkt me weinig 'verbetering' op te leveren. Wel veel kosten en miserie voor beperkte verbetering.
Amai, akkoord dat je niet naïef in iets moet stappen, maar als je zo denkt in doemscenario's...dan kan je beter stil blijven zitten in je zetel en vooral niks ondernemen.Famous last words.
Ik sta al wat verder in het leven... Laat me je toch wat tegengas geven. Geen enkele trouw startte met het idee om te scheiden. Geen enkel kindtraject startte met het idee om te eindigen in een miserievol fertiliteitstraject of worst case zonder kinderen. Geen enkel kind wordt geboren met het plan dat het een sukkelkind is, ziek is, huilbaby is, voor conflict tussen ouders zorgt. Geen enkele job start je met het idee om volledig grind out/burned out te raken.
En toch, eens je rond de 40 bent, zie je rond je overal mensen met goeie intenties en met problemen klein of groot.
Dus, bezint eer gij begint.
Van mij mag je kopen en bouwen wat je wil, he. Mij niet gelaten. Stel me enkel de vraag waarom het huidige huis niet goed genoeg is. Je woont er nu toch en je hebt nog geen kinderen. Dus why the hurry ?
Is het te klein, is het niet mooi genoeg, is het niet praktisch ? Het is een kot van 400k en EPC A en zo. Ik vermoed dat het een deftig huis is. Dan een nieuwbouw van 500k bouwen, lijkt me weinig 'verbetering' op te leveren. Wel veel kosten en miserie voor beperkte verbetering.
In die logica zou niemand echt nog op onze leeftijd gezamenlijk iets mogen kopen dus het alternatief is nog 10 jaar wachten?Zou je dezelfde reactie hebben mocht ik nog huren?
Risico is er altijd echter is het niet alsof het geld op rood word gezet in Las Vegas roulette met 1/2 kans op volledig faillissement. Verkopen kan dan alsnog (mits €xxk verlies aan kosten)
Huidig huis voldoet niet wegens de ligging, gebrek aan tuin, onmogelijke parkeersituatie met 2 wagens, onveilige buurt,…dit was leuk als renovatieproject echter beiden wensen we eerst volledig ‘gesetteld’ te zijn, m.a.w. een perfect ruim canvas, alvorens het idee kinderen er met verf aan proberen te brengen.
Bovendien vanuit ons naïef en romantisch standpunt vallen er veel gemakkelijker zaken te realiseren als gezin als zaken ietwat gemeenschappelijk zijn en we niet komende 10 jaar fungeren als 2 financiële eilanden. Moet ik mijn vriendin een payconiq-QR code aanmaken wanneer ik het nageslacht een barbiepop koop? Om het even in het belachelijke te trekken.
(Hoe dan ook blijft de afbetaling en bezit van het bestaande huis op mijn naam.)