Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,3%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,2%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 85 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 69 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 64 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,2%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 15 1,8%
  • >€1800

    Stemmen: 80 9,8%

  • Totaal aantal stemmers
    814
Update rentebarometer vandaag:
Rente op 20jr met Q>80 is fel gezakt. Van 3,28% naar 2,41%
25jr Q>80 is dan weer fel gestegen. 2,15=> 2,61%

Je bedoelt in tweede lijn Q<80 neem ik aan?

En hoe kan de Q>80 rente nu zo hard zakken als alles omhoog knalt?

Sorry, ken er relatief weinig van.


Wij enkele voorstellen gekregen gisteren voor 135k (1 ontlener) voor eigen en eerste woning met Q van net 80 voor een appartement dat mooi onder marktwaarde gekocht kan worden via familie.

- 2,26% voor 25j (20j vast) met laatste 5 jaar nog wat variabel bij Argenta (brand en aanspr zitten daar al). SSV wel duur (23 x 136eur!)
- 2.25% bij Allianz via Hypotheekwinkel op 23 of 25 jaar (vast). Wel ook brandverz te nemen.
- 1.55% variabel 3/3/3 à 25j bij Credimo via Hypotheekwinkel die circa 12.000eur goedkoper kan uitkomen op einde van de rit dan de vaste of (meer realistisch) kleine 10000eur meer. SSV is koopsom van 2000eur of jaarpremie die verhoudingsgewijs 18% hoger ligt. Misschien wel interessant die jaarpremie gezien (minimieme) counter op de eventuele rentestijging van zo'n variabele (geld in toekomst minder waard = jaarpremie kost je verhoudingsgewijs minder).

Ik vind het een moeilijke oefening. Die variabele vind ik door de grote delta wel zeer aantrekkelijk ogen gezien we nu toch een zotte sprong hebben gemaakt in de OLO rente die als basis zou dienen. Worst case betaal je meteen binnen 3 jaar 600eur per maand vs 514eur nu in vergelijking met de andere waar je gegarandeerd 550-560 afbetaald.

In een scenario van hogere rentes voor langere tijd ga ik ook uit van hogere inflatie en de ontlener in kwestie is statutair ambtenaar en zou dus ook stevige indexatie meemaken waardoor in dat scenario de last van de hypotheek aanzienlijk lager wordt ondanks hogere rente. Klopt mijn analyse? De eerste jaren lagere aflossing zijn hier ook interessant gezien gewenste verbouwingen van het appartement.

Iemand input? :smile:
 
Je bedoelt in tweede lijn Q<80 neem ik aan?

En hoe kan de Q>80 rente nu zo hard zakken als alles omhoog knalt?

Sorry, ken er relatief weinig van.
Awel ik snap ook niet waarom de 20jr rentes plots zo hard gezakt zijn en de 25jr plots zo gestegen.
Enige dat ik mij kan inbeelden is dat de 25jr de voorbije weken nog geen update hebben gehad op de site van finotheker :).
Maar voor de daling van 20jr heb ik geen idee..
 
That's not how it works. De ontlener bepaalt de voorwaarden niet tegenover wat hij geld krijgt van iemand anders.

Some Turkish economisch ongoing here -_-
Hmm. Dus jij denkt dat we in een situatie zitten dat de inflatie nog jaren hoog gaat zijn? Op een bepaald moment gaat dit de economie toch aantasten? Als de consument het gaat laten afweten zie ik eerder een scenario dat we terug naar het verhaal gaan van QE. Ik vind het opvallend dat 6 maanden geleden iedereen nog overtuigd was van een japan scenario waar de rente + inflatie nog jaren tegen de 0% zat en nu opeens is er hier al sprake van rentes van 5%!

Dit is natuurlijk maar een bedenking met de oorlog als zeer onvoorspelbaar iets.
 
Hiermee ga je natuurlijk een mooi percentage krijgen. Ga je op 25 jaar naar Q100 kijken, dan zal het een stuk anders lopen. Ik kijk dan vooral naar jonge gezinnen die hun eerste woning willen kopen zonder steun van familie.
Ja inderdaad, maar ik wou maar aangeven dat die 4,5% niet echt de realiteit bij Crelan voorstelt. Door die 80% grens te overschrijden ga je niet opeens meer dan verdubbelen in rente.
 
Hmm. Dus jij denkt dat we in een situatie zitten dat de inflatie nog jaren hoog gaat zijn? Op een bepaald moment gaat dit de economie toch aantasten?

Uiteraard. Maar push inflatie verdwijnt niet zomaar als sneeuw voor de zon. Zelfs

Als de consument het gaat laten afweten zie ik eerder een scenario dat we terug naar het verhaal gaan van QE.

In Europa is er nog altijd QE, hoe gaan we hier nog meer kunnen doen?

Ik vind het opvallend dat 6 maanden geleden iedereen nog overtuigd was van een japan scenario waar de rente + inflatie nog jaren tegen de 0% zat en nu opeens is er hier al sprake van rentes van 5%!

Dit is natuurlijk maar een bedenking met de oorlog als zeer onvoorspelbaar iets.

Ik denk dat we, as usual, weer gaan uitkomen in een minder extreem scenario dan gevreesd. However, droogste in india, droogte in afrika, oogst in oekraine zal minder zijn. Binnen paar maanden krijgen we 2e ronde food price shock...

Maar die inflatie kan niet getemd worden met een rente van 2 of 5 of 10%. Uitzweten zullen we.
 
en die eerste herzieningen gaan nooit meteen tot een verdubbeling van de rente leiden... Het is iets complexer dan 'het zal wel maal 2 gaan dus het is slechter'.
Euhm, als je even kijkt naar de huidige referte indexen, en weet dat de variabele rente aanpassing gaat met:
nieuwe rente = vorige rente + (nieuwe index - initiele index)
Kan ik me echt wel inbeelden dat de een/drie/vijfjarige rentes van dik 1% binnen een paar jaar gaan verdubbeld zijn.
 
Euhm, als je even kijkt naar de huidige referte indexen, en weet dat de variabele rente aanpassing gaat met:

Kan ik me echt wel inbeelden dat de een/drie/vijfjarige rentes van dik 1% binnen een paar jaar gaan verdubbeld zijn.
De huidige verandering tov vorig jaar:

1652331105929.png
 
Net gesprek met BNP voor woonkrediet, wat een triest geval...

Ze opent met de 'meest voordelige rentevoet die ze kan geven', namelijk 2,38%. Van alle andere banken krijg ik 2,08 of 2,06 dus is belachelijk, geef haar dat mee. 'Ah ja, geef mij je beste aanbod na je bankenronde en ik kijk na of ik kan aligneren.' Serieus? Bouw je zo een klantenrelatie op? We zitten niet op de Turkse markt he :crazy:
Ze kon zogezegd ook maar 1 keer aligneren dus ik moest gewoon het scherpste voorstel overmaken na mijn bankenronde en dan ging ze kijken of ze kon volgen. Stuurt ze 5 min na de zoom meeting plots een voorstel aan 2,06. :wallbash:

Straks afspraak bij mijn huisbank en meteen ook de laatste bank die ik zie, hopelijk kan er daar wel nog iets, anders zal het zo zijn.
Die laatste 0,0X procentjes hebben toch maar een zeer marginale impact, maar anderzijds zou het stom zijn om het niet zo scherp mogelijk proberen te krijgen.

Denk dat ik BNP gewoon een rentevoet ga communiceren die 0,10% lager ligt dan mijn beste aanbod ofzo, laat ze dan maar eens kijken of ze kan 'volgen'...
 
Net gesprek met BNP voor woonkrediet, wat een triest geval...

Ze opent met de 'meest voordelige rentevoet die ze kan geven', namelijk 2,38%. Van alle andere banken krijg ik 2,08 of 2,06 dus is belachelijk, geef haar dat mee. 'Ah ja, geef mij je beste aanbod na je bankenronde en ik kijk na of ik kan aligneren.' Serieus? Bouw je zo een klantenrelatie op? We zitten niet op de Turkse markt he :crazy:
Ze kon zogezegd ook maar 1 keer aligneren dus ik moest gewoon het scherpste voorstel overmaken na mijn bankenronde en dan ging ze kijken of ze kon volgen. Stuurt ze 5 min na de zoom meeting plots een voorstel aan 2,06. :wallbash:

Straks afspraak bij mijn huisbank en meteen ook de laatste bank die ik zie, hopelijk kan er daar wel nog iets, anders zal het zo zijn.
Die laatste 0,0X procentjes hebben toch maar een zeer marginale impact, maar anderzijds zou het stom zijn om het niet zo scherp mogelijk proberen te krijgen.

Denk dat ik BNP gewoon een rentevoet ga communiceren die 0,10% lager ligt dan mijn beste aanbod ofzo, laat ze dan maar eens kijken of ze kan 'volgen'...
Tja wat verwacht je nu, dat is het spelletje dat gespeeld wordt bij elke bank trouwens...
 
Tja wat verwacht je nu, dat is het spelletje dat gespeeld wordt bij elke bank trouwens...

De eerste bank die ik heb gezien gaf mij meteen 2,06, niet eerst zagen dat 2,38 al ongelofelijk scherp is maar dat hij uitzonderlijk op 2,06 kan zetten. Gewoon een eerlijk en correcte aanbieding, dat apprecieer ik als klant toch een pak meer dan het spelletje van BNP hoor...
Als ze allemaal even scherp gaan, bij wie zou je dan gaan tekenen? Die eerste toch?
 
Dat was 6 jaar geleden toen ik onderhandelde over onze lening ook al hoor. Elke bank begon met een hoog voorstel. Dan een tergend traag proces van nieuwe voorstellen (lag het aan de vakantieperiode, geen idee, maar bij elke bank duurde het een week voor ik een nieuw voorstel kreeg) waar ik op den duur genoeg van had. Dan gewoon een voorstel van rentewijzer genomen, tegen de banken gezegd dat dit een voorstel was dat een vriend van mij recent had gekregen, en opeens kon het allemaal toch een pak lager.
 
Je zal wel met iets voor de dag moeten komen, ik neem aan dat ze bij de bank al genoeg bluffers hebben gezien.
Een documentje of email aanpassen kan je altijd wel proberen 😅. Kans is altijd wel reeel dat het antwoord "wij kunnen niet beter/volgen" is en dan sta je daar natuurlijk...
 
Ja zeker bij zo een geval als BNP kan mij dat écht niet schelen als die niet volgt. Dan kan je het evengoed maar eens proberen hé
 
De eerste bank die ik heb gezien gaf mij meteen 2,06, niet eerst zagen dat 2,38 al ongelofelijk scherp is maar dat hij uitzonderlijk op 2,06 kan zetten. Gewoon een eerlijk en correcte aanbieding, dat apprecieer ik als klant toch een pak meer dan het spelletje van BNP hoor...
Als ze allemaal even scherp gaan, bij wie zou je dan gaan tekenen? Die eerste toch?
Niet noodzakelijk dat die in totaal beter is.

Ene moment is ene bank voordeliger als de andere qua rente, maar soms doet een bank eens extra moeite ipv te denken 'we hebben onze targets van dit jaar al gehaald'

Ene filiaal is zelfs de andere niet, bij ons zat daar indertijd 0.5% verschil op :p
 
Tja wat verwacht je nu, dat is het spelletje dat gespeeld wordt bij elke bank trouwens...

Echt raar dat niemand nog met banken wil samenwerken... Ik heb heel die koehandel nooit gesnapt.

Geef toch gewoon eens je beste rentevoet of stop de discussie. In plaats van iedereen zijn tijd te verschijten.


Toen ik mijn appartement kocht ~10y geleden heb ik letterlijk in het Argenta kantoor die van KBC opgebeld en laten roepen tegen elkaar. Onnozelaars.


Bij KBC recent is het veel simpeler. Alle info invullen en final % - take it or leave it. Gemakkelijk en transparant voor iedereen.
 
Ik zag er destijds (ruim een jaar geleden) ook serieus tegen op, maar bij ING kreeg ik meteen hun beste voorstel, waarbij men zelf zei dat het heel straf ging zijn dat er nog iemand beter kon doen. Was niet gelogen, alle andere banken die ik contacteerde zeiden dat ik dat voorstel zo snel mogelijk moest tekenen.

Het kan dus wel, maar de standaard is inderdaad dat je banken tegen elkaar moet uitspelen.
 
Terug
Bovenaan