Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 92 11,2%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,5%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 2,0%
  • >€1800

    Stemmen: 81 9,9%

  • Totaal aantal stemmers
    820
Ik denk dat niemand het kan voorspellen maar mijn adviseur bij Argenta zei me toen hij zei dat de bodem nu 2,5% voor 25j is dat hij verwacht dat we terug naar 5-6% gaan. Op welke termijn zei hij wel niet.
 
Ik denk dat niemand het kan voorspellen maar mijn adviseur bij Argenta zei me toen hij zei dat de bodem nu 2,5% voor 25j is dat hij verwacht dat we terug naar 5-6% gaan. Op welke termijn zei hij wel niet.
Nu ja we zien wel. Ik heb 15 jaar vast en 5 jaar variabel. De renteherziening is in 2034 dus dat is nog eventjes. :tongue:
Maar inderdaad de rente is enorm gestegen tov de vorige jaren. Dat valt echt op.
 
Een huis is geen product dat je vlot in stukjes hakt. Mensen gaan dus in eerste fase wel degelijk nog altijd hetzelfde stukje huis kopen, alleen tegen een duurdere prijs. Slechts op termijn dalen de oppervlaktes als effect van de rentestijgingen, via nieuwbouw. Wat overigens al decennia lang gebeurt.

Vastgoedprijzen zullen imho idd ook niet dalen, ze zullen blijven stijgen omwille van de schaarste op de markt.
Dat zeg ik ook niet.
Maar op die duurdere prijs zit ook een limiet natuurlijk. Een budget reikt niet oneindig ver.
Wat dus gaat gebeuren is dat mensen voor hetzelfde geld dus minder zullen krijgen en dus met minder genoegen zullen moeten nemen.
 
Dat zeg ik ook niet.
Maar op die duurdere prijs zit ook een limiet natuurlijk. Een budget reikt niet oneindig ver.
Wat dus gaat gebeuren is dat mensen voor hetzelfde geld dus minder zullen krijgen en dus met minder genoegen zullen moeten nemen.
Zie je nu ook al he. Die tendens van cohousing & tiny houses, of het concept van een "starterswoning", dat was er 30 jaar geleden niet.
 
Zie je nu ook al he. Die tendens van cohousing & tiny houses, of het concept van een "starterswoning", dat was er 30 jaar geleden niet.
Tiny houses hebben nog steeds geen wettelijk kader voor permanente bewoning. Eens dat er is, zie ik dat echt wel boomen!
 
Dat zeg ik ook niet.
Maar op die duurdere prijs zit ook een limiet natuurlijk. Een budget reikt niet oneindig ver.
Wat dus gaat gebeuren is dat mensen voor hetzelfde geld dus minder zullen krijgen en dus met minder genoegen zullen moeten nemen.
Waardoor grotendeels dezelfde groep mensen voor kleinere huizen zal gaan, en die prijzen terug stijgen. etc.

Ik reageerde op je "mensen zullen een kleinere woning zoeken, niet meer of minder dan dat". Er is wel degelijk iets meer aan de hand.
 
Tiny houses hebben nog steeds geen wettelijk kader voor permanente bewoning. Eens dat er is, zie ik dat echt wel boomen!
Ik weet niet of steden wel zo'n wettelijk kader willen daarvoor. De extreme tiny houses (genre 20m²) zijn een bronhaard voor problemen. Stel je bvb fictief voor dat men in Gent op deze plaats (430m²) 12 tiny houses van 20m² plaatst. Op zich, voor de oppervlakte zelf, zou dat kunnen. Maar dat zou 12 extra auto's kunnen betekenen in de straat + in de studentengekke stad als Gent kan dat nog leuk worden (combinatie van mensen die "gewoon" willen leven + studenten).

 
Ik weet niet of steden wel zo'n wettelijk kader willen daarvoor. De extreme tiny houses (genre 20m²) zijn een bronhaard voor problemen. Stel je bvb fictief voor dat men in Gent op deze plaats (430m²) 12 tiny houses van 20m² plaatst. Op zich, voor de oppervlakte zelf, zou dat kunnen. Maar dat zou 12 extra auto's kunnen betekenen in de straat + in de studentengekke stad als Gent kan dat nog leuk worden (combinatie van mensen die "gewoon" willen leven + studenten).

Dan kan je dat toch counteren door bvb een minimale perceelsgrootte daaraan te koppelen? Bvb 100m2 als minimum voor wie een domicilie wil.
 
100m² lijkt me toch verre van een tiny house. Ombouwen van een eengezinswoning naar een meergezinswoning lukt nog altijd wel, hé (afhankelijk van de gemeente/situatie), maar als het gaat over het ombouwen van een tuin naar een woningcomplex voor tiny houses ben ik blij dat dit nu niet kan en hopelijk ook later niet. Steden moeten nog een beetje groen hebben :)
 
100m² lijkt me toch verre van een tiny house. Ombouwen van een eengezinswoning naar een meergezinswoning lukt nog altijd wel, hé (afhankelijk van de gemeente/situatie), maar als het gaat over het ombouwen van een tuin naar een woningcomplex voor tiny houses ben ik blij dat dit nu niet kan en hopelijk ook later niet. Steden moeten nog een beetje groen hebben :)
Ik heb het over de grootte van het perceel grond, niet de grootte van de tiny house. 😉

En als je er een domicilie op wil plaatsen, kan je het ook niet zomaar in iemands tuin plaatsen want een perceel met een gezinswoning heeft daarmee zijn bestemming al he. Een 2de gezinswoning (ongeacht de oppervlakte) kan dan niet zomaar vergund worden op dat kavel.

Probleem is dat je nu geen tiny house mag plaatsen op een bouwgrond. Toen ik enkele jaren geleden informeerde, was je verplicht minimum 60m2 bewoonbare oppervlakte te hebben en het mocht geen verplaatsbare constructie zijn.
 
Tiny houses hebben nog steeds geen wettelijk kader voor permanente bewoning. Eens dat er is, zie ik dat echt wel boomen!
Hopelijk komt dat er niet door. Zo'n toestanden als in London (de link die ik gepost heb) is in praktijk toch pure horror?
Niet alleen wegens de krapte van de woning en de absurde prijzen maar ook omwille van de zaken die JPV vermeldt ..
 
Voorlopig is het laagste wat ik kan bekomen 2,34% bij ING.
KBC zit daar dicht tegen maar hun SSV en Woningverzekering zijn opmerkelijk duurder?
BPOST draaide op een sisser uit.
Belfius heeft geen zin om terug te bellen (?)

Wel allen in combi want anders zit je gemakkelijk aan 2,6 of 2,7.

Hypotheekwinkel kon nog wat simulaties doen op 2,2X% maar gaf al aan dat deze zullen stijgen vanaf deze week. Dat was ook bij de iets minder gekende spelers. De online banken zijn zelfs fors omhoog gegaan na hun lage % van de voorbije maanden.

Geen idee van andere mensen die op dit moment in de markt zitten maar begin te denken dat 2,34% nog een goeie deal is gezien de stijgende trend. En blindstaren op spaargids heeft ook geen zin, meest van die offertes aan 1,XX zijn nog van 2-3 maanden terug.
 
Vandaag eens gepolst bij de bank hoeveel de rente nu zou zijn.

We waren van plan om tegen einde van de bouw een lening aan te gaan, maar de horror verhalen doen ons beslissen om nu toch al maar een lening aan te gaan.
Zou gaan om een lening van €120.000 op 20 jaar. Momenteel loopt er al een lening van €120.000 aankoop bouwgrond en dan €80.000 pandwissel.
Voorstel dat we kregen was 2,55% vast.

Er zou geen hypotheek genomen moeten worden, maar een bijkomende volmacht is voldoende.

Misschien een domme vraag. Maar als wij nu bij een andere bank zouden horen, zitten we dan sowieso met een hypotheek ipv een volmacht? Want dan heeft het geen zin meer om te gaan rond horen denk ik.
Ik ben daar niet zo in thuis. :)
 
Misschien een domme vraag. Maar als wij nu bij een andere bank zouden horen, zitten we dan sowieso met een hypotheek ipv een volmacht? Want dan heeft het geen zin meer om te gaan rond horen denk ik.
Ik ben daar niet zo in thuis. :)
In theorie niet, in de praktijk zullen ze tenzij je een speciale situatie bent altijd een hypotheek eisen.
 
Voorlopig is het laagste wat ik kan bekomen 2,34% bij ING.
KBC zit daar dicht tegen maar hun SSV en Woningverzekering zijn opmerkelijk duurder?
BPOST draaide op een sisser uit.
Belfius heeft geen zin om terug te bellen (?)

Wel allen in combi want anders zit je gemakkelijk aan 2,6 of 2,7.

Hypotheekwinkel kon nog wat simulaties doen op 2,2X% maar gaf al aan dat deze zullen stijgen vanaf deze week. Dat was ook bij de iets minder gekende spelers. De online banken zijn zelfs fors omhoog gegaan na hun lage % van de voorbije maanden.

Geen idee van andere mensen die op dit moment in de markt zitten maar begin te denken dat 2,34% nog een goeie deal is gezien de stijgende trend. En blindstaren op spaargids heeft ook geen zin, meest van die offertes aan 1,XX zijn nog van 2-3 maanden terug.


Hier vandaag voorstel van 200.000 vast op 20 jaar aan 2,08 ontvangen. Alleenstaande maar wel gigantisch goede quotiteit waardoor het risico bij de bank eigenlijk onbestaand is. Doe deze week nog 3 andere banken

Meningen om in deze tijden nog een variabele te nemen? Start aan veel lagere interest en tegen dat die is bijgebeend heb je natuurlijk al een deel kapitaal afgelost... Moeilijke afweging.

Vandaag ook een pand hier in de buurt terug te koop zien komen omdat koper zijn krediet niet rondkrijgt.. Had hetzelfde al gehoord bij makelaar die aangaf dat mensen nog kwamen winkelen aan oude rentes en het niet meer dicht gefietst kregen.
 
Ik denk dat niemand het kan voorspellen maar mijn adviseur bij Argenta zei me toen hij zei dat de bodem nu 2,5% voor 25j is dat hij verwacht dat we terug naar 5-6% gaan. Op welke termijn zei hij wel niet.
Ge moet eens een simulatie doen bij Crelan :biglaugh:
Basistarief op 25jr...4,52%..wtf zelfs..
 
Vandaag eens gepolst bij de bank hoeveel de rente nu zou zijn.

We waren van plan om tegen einde van de bouw een lening aan te gaan, maar de horror verhalen doen ons beslissen om nu toch al maar een lening aan te gaan.
Zou gaan om een lening van €120.000 op 20 jaar. Momenteel loopt er al een lening van €120.000 aankoop bouwgrond en dan €80.000 pandwissel.
Voorstel dat we kregen was 2,55% vast.

Er zou geen hypotheek genomen moeten worden, maar een bijkomende volmacht is voldoende.

Misschien een domme vraag. Maar als wij nu bij een andere bank zouden horen, zitten we dan sowieso met een hypotheek ipv een volmacht? Want dan heeft het geen zin meer om te gaan rond horen denk ik.
Ik ben daar niet zo in thuis. :)
Wij hadden voor een bouwgrond geleend in 2020: 20% hypotheek, 80% volmacht.
In 2022 bij een andere bank getekend. Totaal was 50-50 hypotheek-volmacht. Een andere verhouding was trouwens niet mogelijk. + Wat ge terug in hypotheek bij een andere bank neemt, moet ge terug voor naar de notaris..dan zou ge dubbel betalen..niet?
 
Terug
Bovenaan