iamhollywood
Well-known member
De rente staat nog altijd historisch laag eh. Met stijgende prijzen qua materialen, energie en lonen zie ik de woningprijzen niet snel gaan dalen, de marktwaarde wordt immers nog altijd gedreven door ‘hetgeen het u kost om het te vervaardigen’. Daarnaast zijn we voor de enige eigen woning gedaald naar 3% registratie.Maar op zich als de rente zo blijft stijgen zouden de huizenprijzen toch moeten dalen om te compenseren? Mensen worden toch begrensd in hun maandelijkse afbetaling, als je van bv €1100 per maand nu €500 rente moet betalen ipv €200 schiet er toch minder over voor het huis? Het is niet dat mensen maandelijks in totaal opeens meer gaan kunnen betalen.
Ik geloof wel dat we anders gaan gaan leven. We gaan meer keuzes moeten maken. De tijd van ‘we kopen een nieuw huis, daar moeten meteen nieuwe meubels voor besteld worden, nieuwe fancy tuinmeubelen want we hebben eindelijk een tuin, graag meteen fris laten schilderen, we gaan nog eens ver op vakantie voor we in onze nieuwe woonst aan kinderen beginnen en nu we toch bezig zijn nog eens op citytrip en nog 2 keer per week uit eten met de vrienden, gsm is stuk dat moet toch meteen opnieuw een iphone zijn etc etc etc..’. Zo leeft het merendeel vandaag terwijl bij onze ouders de eerste jaren na aankoop de portefeuille op slot ging. Ik herinner mij nog al te goed de wekelijkse portie gebakken patatjes met een roerei over. Voegwerk is bv iets wat papa enkele jaren later zelf gedaan heeft, vandaag kunnen we het ons niet inbeelden dat een huis niet gevoegd wordt opgeleverd, laat staan dat er na 5 jaar nog geen oprit ligt.
Wij Belgen hebben te graag een eigen dak boven ons hoofd, daar zal nog altijd de prioriteit liggen en dat zal ten kosten van andere uitgaven zijn. Ik zie toch meer jonge mensen met de huidige prijzen al vlugger zelf iets in huis proberen doen ipv alles uit te besteden.