Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
Maar op zich als de rente zo blijft stijgen zouden de huizenprijzen toch moeten dalen om te compenseren? Mensen worden toch begrensd in hun maandelijkse afbetaling, als je van bv €1100 per maand nu €500 rente moet betalen ipv €200 schiet er toch minder over voor het huis? Het is niet dat mensen maandelijks in totaal opeens meer gaan kunnen betalen.
De rente staat nog altijd historisch laag eh. Met stijgende prijzen qua materialen, energie en lonen zie ik de woningprijzen niet snel gaan dalen, de marktwaarde wordt immers nog altijd gedreven door ‘hetgeen het u kost om het te vervaardigen’. Daarnaast zijn we voor de enige eigen woning gedaald naar 3% registratie.

Ik geloof wel dat we anders gaan gaan leven. We gaan meer keuzes moeten maken. De tijd van ‘we kopen een nieuw huis, daar moeten meteen nieuwe meubels voor besteld worden, nieuwe fancy tuinmeubelen want we hebben eindelijk een tuin, graag meteen fris laten schilderen, we gaan nog eens ver op vakantie voor we in onze nieuwe woonst aan kinderen beginnen en nu we toch bezig zijn nog eens op citytrip en nog 2 keer per week uit eten met de vrienden, gsm is stuk dat moet toch meteen opnieuw een iphone zijn etc etc etc..’. Zo leeft het merendeel vandaag terwijl bij onze ouders de eerste jaren na aankoop de portefeuille op slot ging. Ik herinner mij nog al te goed de wekelijkse portie gebakken patatjes met een roerei over. Voegwerk is bv iets wat papa enkele jaren later zelf gedaan heeft, vandaag kunnen we het ons niet inbeelden dat een huis niet gevoegd wordt opgeleverd, laat staan dat er na 5 jaar nog geen oprit ligt.
Wij Belgen hebben te graag een eigen dak boven ons hoofd, daar zal nog altijd de prioriteit liggen en dat zal ten kosten van andere uitgaven zijn. Ik zie toch meer jonge mensen met de huidige prijzen al vlugger zelf iets in huis proberen doen ipv alles uit te besteden.

De rente staat nog altijd historisch laag eh. Met stijgende prijzen qua materialen, energie en lonen zie ik de woningprijzen niet snel gaan dalen, de marktwaarde wordt immers nog altijd gedreven door ‘hetgeen het u kost om het te vervaardigen’. Daarnaast zijn we voor de enige eigen woning gedaald naar 3% registratie.

Ik geloof wel dat we anders gaan gaan leven. We gaan meer keuzes moeten maken. De tijd van ‘we kopen een nieuw huis, daar moeten meteen nieuwe meubels voor besteld worden, nieuwe fancy tuinmeubelen want we hebben eindelijk een tuin, graag meteen fris laten schilderen, we gaan nog eens ver op vakantie voor we in onze nieuwe woonst aan kinderen beginnen en nu we toch bezig zijn nog eens op citytrip en nog 2 keer per week uit eten met de vrienden, gsm is stuk dat moet toch meteen opnieuw een iphone zijn etc etc etc..’. Zo leeft het merendeel vandaag terwijl bij onze ouders de eerste jaren na aankoop de portefeuille op slot ging. Ik herinner mij nog al te goed de wekelijkse portie gebakken patatjes met een roerei over. Voegwerk is bv iets wat papa enkele jaren later zelf gedaan heeft, vandaag kunnen we het ons niet inbeelden dat een huis niet gevoegd wordt opgeleverd, laat staan dat er na 5 jaar nog geen oprit ligt.
Wij Belgen hebben te graag een eigen dak boven ons hoofd, daar zal nog altijd de prioriteit liggen en dat zal ten kosten van andere uitgaven zijn. Ik zie toch meer jonge mensen met de huidige prijzen al vlugger zelf iets in huis proberen doen ipv alles uit te besteden.
Ik denk dat je een zeer sterke onderschatting maakt van het hele FOMO fenomeen, zeker bij de jongere generatie. Ze móeten alles gedaan hebben want stel dat je eens iets mist... ik moet er wrs niet bijvertellen dat FOMO zorgt voor enorme uitgaven. In zekere mate zullen we aanpassingen doen aan onze levensstijl, sommigen meer dan anderen. Maar vooral zullen we ook gewoon collectief gaan klagen dat het allemaal toch niet meer betaalbaar is.

Trouwens: veel zelf doen is allemaal goed en wel maar vrije bouwgrond wordt steeds schaarser en als je met een bouwfirma werkt moet je er al zaken kunnen uithalen en als het al kan moet het aan een degelijke prijs kunnen. Niet genre: "ah ge wilt de elektriciteit zelf doen? Ok dan gaat er €1500 af". Imo moet je vaak een heel pakket zaken uit het contract kunnen halen om het interessant te maken, zoals ineens alle technieken (ele, vt, sanitair). Wij hebben Casco kunnen kopen met een voldoende 'korting' om alles zelf te doen met een veel hogere afwerkingsgraad dan standaard voorzien was, binnen hetzelfde budget. Maar ik kan mij goed voorstellen dat dat bij veel andere bouwfirma's niet werkt. Hell wij hebben hier zelfs in de buurt nog geïnformeerd bij Durabrik en daar was het gewoon 'njet', daar kon je zelfs de tuin er niet uithalen... de waanzin voorbij eigenlijk.

Laatst bewerkt:
De gemiddelde rentevoet voor leningen Q. 80 - 100% (20j vast) ondertussen boven de 3% geklommen tot 3.11%
Waar gaat dat eindigen. Die verlaging van de registratierechten is ook al helemaal teniet gedaan.

Laatst bewerkt:
Volgens mij ook redelijk "gekloot" komende maand

Voor onze bouwgrond indertijd een variabele afgesloten 3-3-3, uiteraard nu in juni is een een herzieningmoment
Was 1.3%, benieuwd wat dat het nu gaat geven, zoals ik het zie kan die dan nu naar 1,96% gaan

Als ik dat wil simuleren, moet ik dan gewoon het huidige openstaande bedrag nemen op de nog openstaande looptijd ? Dan zou het maar 20€ per maand verschil zijn maar toch jammer

Kip of ei. Gaan de prijzen zakken als niemand de manufactured producten nog kan betalen of gaat het enkel cost push zijn. Lijkt me eerder het eerste te zijn. Je kunt niet blijven grondstoffen smijten tegen topprijzen als niemand ze wil/kan betalen.
Ik geloof wel dat we anders gaan gaan leven. We gaan meer keuzes moeten maken. De tijd van ‘we kopen een nieuw huis, daar moeten meteen nieuwe meubels voor besteld worden, nieuwe fancy tuinmeubelen want we hebben eindelijk een tuin, graag meteen fris laten schilderen, we gaan nog eens ver op vakantie voor we in onze nieuwe woonst aan kinderen beginnen en nu we toch bezig zijn nog eens op citytrip en nog 2 keer per week uit eten met de vrienden, gsm is stuk dat moet toch meteen opnieuw een iphone zijn etc etc etc..’. Zo
Dat horen we al 50y

leeft het merendeel vandaag terwijl bij onze ouders de eerste jaren na aankoop de portefeuille op slot ging. Ik herinner mij nog al te goed de wekelijkse portie gebakken patatjes met een roerei over. Voegwerk is bv iets wat papa enkele jaren later zelf gedaan heeft, vandaag kunnen we het ons niet inbeelden dat een huis niet gevoegd wordt opgeleverd, laat staan dat er na 5 jaar nog geen oprit ligt.
Hier hebben we voor 1000 euro een marrokaan heel het huis laten herplinten en kleine fik fak voegen. Als je dat zelf doet, ben je weken elke avond bezig.

Ik snap die redenering niet goed. Wij hebben heel ons huis laten schilderen voor paar duizend euro. Die mens is daar 2 weken full time mee bezig geweest. Waarom zou ik mezelf kapot werken en 2 maand elk vrij moment opofferen. Er is maar 1 iets onbetaalbaar en dat is tijd

Ik snap die redenering niet goed. Wij hebben heel ons huis laten schilderen voor paar duizend euro. Die mens is daar 2 weken full time mee bezig geweest. Waarom zou ik mezelf kapot werken en 2 maand elk vrij moment opofferen. Er is maar 1 iets onbetaalbaar en dat is tijd
Je gaat je niet kapotwerken van eens uw huis te schilderen hoor :)
Zo'n uitspraken zijn gemakkelijk als ze de bonussen naar uw hoofd smijten. Voor veel mensen is die paar duizend euro een jaar sparen.

wtf, nog geen jaar geleden onze prive lening kunnen herzien naar rond de 1% en nu wil ik een lening afsluiten voor vastgoed te kopen op de zaak om dan te verhuren met 20% eigen inbreng en zitten ze aan 3.43% op 15 jaar en deel 3.23% 10 jaar. Ik viel toch wel achterover.

Lening is zeer laag risico want als ik jaartje werk kan ik het eigenlijk gewoon helemaal betalen zelf en huur inkomsten zijn totaal niet nodig om de lening te betalen. Dacht eerst nog een 2de pand te kopen, maar zal er niet in zitten precies :D

wtf, nog geen jaar geleden onze prive lening kunnen herzien naar rond de 1% en nu wil ik een lening afsluiten voor vastgoed te kopen op de zaak om dan te verhuren met 20% eigen inbreng en zitten ze aan 3.43% op 15 jaar en deel 3.23% 10 jaar. Ik viel toch wel achterover.

Lening is zeer laag risico want als ik jaartje werk kan ik het eigenlijk gewoon helemaal betalen zelf en huur inkomsten zijn totaal niet nodig om de lening te betalen. Dacht eerst nog een 2de pand te kopen, maar zal er niet in zitten precies :D
Privé leningen mag je wel niet zomaar vergelijken met zakelijke leningen.

Laat dit even doordringen:
€500.000 lenen à 1,2% op 25 jaar = €1928 per maand afbetalen.
€400.000 lenen à 3,4% op 25 jaar = €1970 per maand afbetalen.

--> Iemand die in januari een huis van €500.000 kon kopen, kan vandaag of binnen enkele maanden nog maar een huis van €400.000 kopen.

Het is inderdaad waarschijnlijk dat de huizenprijzen niet in diezelfde mate gaan crashen als de leencapaciteit, omdat de alternatieven (d.w.z. huren of nieuwbouw) ook duurder zijn geworden. Maar laat het duidelijk zijn dat wonen veel duurder is geworden op korte tijd...

Op lange termijn zit daar toch niet zoveel verschil op?
Was bij mij maar een verschil van 0,10% - 0,20%
goh, Fortis gaf ons 1,6-1,8 op een investeringskrediet. Voor hetzelfde project, bedrag en looptijd zat ik op 0,84% bij Belfius (lager bij andere banken, maar was om andere redenen niet interessant daar).

Was deze forse stijging van de rentevoeten niet te verwachten?
Was het geen kwestie van geen onzekerheid of ze gingen stijgen, maar onzekerheid in welke mate ze gingen stijgen.

Was deze forse stijging van de rentevoeten niet te verwachten?
Was het geen kwestie van geen onzekerheid of ze gingen stijgen, maar onzekerheid in welke mate ze gingen stijgen.
Er was discussie over. De intresten waren ondertussen al bijna twee decennia heel erg laag, net zoals het rendement voor de meeste investeringen. Er was/is discussie over of dit iets tijdelijk was of dit een semi permanente wijziging was van onze economie, veroorzaakt door bvb de vergrijzing omdat de markt die lage rendementen normaal leek te vinden.

Ik veronderstel dat wat er nu gebeurt die discussie wel zal beslechten.

Gaat de rente op spaarboekjes dan ook terug stijgen eigenlijk?
Als ik mijn cursus financien van 20 jaar geleden nog goed onthouden heb is dat idd meestal het geval, maar lagging. Dus nog even wachten in principe.

En de rente op onze gigantische overheidsschuld zal ook mee stijgen.
De rente is toch vastgeklikt wnr ze een lening zijn aangegaan?
Voor toekomstige schulden heb je gelijk.

Voor de particuliere nieuwbouw ben ik benieuwe..stijgende rente + stijgende materiaalkost..

De rente is toch vastgeklikt wnr ze een lening zijn aangegaan?
Voor toekomstige schulden heb je gelijk.
Niet alleen voor toekomstige schulden.
De openstaande leningen zijn niet eeuwigdurend, jaarlijks lopen er leningen af en deze moeten opnieuw gefinancierd worden.

Terug
Bovenaan