Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,2%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 93 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 67 8,1%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 83 10,1%

  • Totaal aantal stemmers
    824
Rente op spaarboekjes gaat de eerstkomende jaren niet al te veel verhogen.
Een bank heeft veel langlopende vorderingen als activa (kredieten aan particulieren / bedrijven /...). De inkomsten van deze assets is in redelijke mate vaststaand en de voorbije jaren vastgelegd aan lage tarieven.
Als ze nu hun uitgaven op de passiva zijde ( deposito’s van particulieren / bedrijven / ...) plots zouden verhogen zou de spread tussen beide nog verder dalen en deze is vandaag al historisch laag.

Als je hierin geïnteresseerd bent kan je altijd even googelen op asset & liability management
 
Gaat de rente op spaarboekjes dan ook terug stijgen eigenlijk?
Dat hangt van de omstandigheden af. De rente van de centrale bank is een factor in de prijszetting en kan soms minima en maxima bepalen maar de situatie van de markt is ook belangrijk. De prijszetting bij banken gebeurt ook op basis van vraag en aanbod en wat de concurrentie doet, soms zorgt dat ervoor dat de banken rap volgen met hun rentes, soms kunnen ze de maatregelen van de centrale bank min of meer negeren in hun prijszetting.

Het is natuurlijk wel zo dat de centrale banken hopen dat de intresten stijgen, als dat niet gebeurt zullen ze waarschijnlijk sterkere maatregelen nemen zodat de banken wel moeten volgen moest blijken dat dat niet meteen gebeurt.
 
goh, Fortis gaf ons 1,6-1,8 op een investeringskrediet. Voor hetzelfde project, bedrag en looptijd zat ik op 0,84% bij Belfius (lager bij andere banken, maar was om andere redenen niet interessant daar).
Net de simulatie gedaan bij KBC om 150 k€ te lenen op 20 jaar voor een investering in een huurappartement.
2.87% geeft de simulatie aan. Dat is toch een stuk duurder dan wat Belfius mij vorig jaar nog bood, toen ik ging vragen tegen welke rentevoet ik kon lenen.
 
Net de simulatie gedaan bij KBC om 150 k€ te lenen op 20 jaar voor een investering in een huurappartement.
2.87% geeft de simulatie aan. Dat is toch een stuk duurder dan wat Belfius mij vorig jaar nog bood, toen ik ging vragen tegen welke rentevoet ik kon lenen.
Ja de interesten zijn serieus gestegen...
Als je dan leest dat de koopmarkt wat aan het afkoelen is, is dat misschien wel begrijpbaar...
 
Ja de interesten zijn serieus gestegen...
Als je dan leest dat de koopmarkt wat aan het afkoelen is, is dat misschien wel begrijpbaar...
Ik zie net dat de 20-year EUR swap rate ook wel op 1.95% staat, dus het is normaal dat de hypothecaire rentevoeten boven de 2% uitkomen van die tenors.
Vastgoedprijzen zouden idd mee moeten dalen normaalgezien, er gaat nu minder geld geleend kunnen worden en dus minder op tafel gelegd kunnen worden voor kopers die het gros van de aankoopprijs lenen. Als er natuurlijk nog veel cash bij de mensen zit, wat in Vlaanderen sterk het geval is, dan wordt de impact onzeker.
 
Was bij Argenta vrijdag en had het is gevraagd hoe het zat met de hypotheken. 2,5% is de bodem voor 25j zei hij me, en dat is dan voor de echte goede klanten alleen. Een jaar terug aan 0,98 herzien daar :eek: .
 
Ik zie net dat de 20-year EUR swap rate ook wel op 1.95% staat, dus het is normaal dat de hypothecaire rentevoeten boven de 2% uitkomen van die tenors.
Vastgoedprijzen zouden idd mee moeten dalen normaalgezien, er gaat nu minder geld geleend kunnen worden en dus minder op tafel gelegd kunnen worden voor kopers die het gros van de aankoopprijs lenen. Als er natuurlijk nog veel cash bij de mensen zit, wat in Vlaanderen sterk het geval is, dan wordt de impact onzeker.

Gaat die impact niet vrij klein zijn? Als je ziet hoe druk er in een beperkt aanbod wordt gevist en er vaak bovenop de vraagprijs nog met enkele 10.000en euros wordt overboden denk ik dat er gewoon meer mensen achter het net gaan vissen.
De kapitaalkrachtigere mensen gaan daardoor minder concurrentie hebben en de prijzen zullen wel iets of wat stabiliseren, maar een correctie zie ik -enkel door die reden- toch niet snel gebeuren, daarvoor gaat het veel te hard.
 
Ik zie net dat de 20-year EUR swap rate ook wel op 1.95% staat, dus het is normaal dat de hypothecaire rentevoeten boven de 2% uitkomen van die tenors.
Vastgoedprijzen zouden idd mee moeten dalen normaalgezien, er gaat nu minder geld geleend kunnen worden en dus minder op tafel gelegd kunnen worden voor kopers die het gros van de aankoopprijs lenen. Als er natuurlijk nog veel cash bij de mensen zit, wat in Vlaanderen sterk het geval is, dan wordt de impact onzeker.
Om maar niet te zeggen dat de vastgoedprijzen niet tot nauwelijks zullen dalen.
Mensen gaan gewoon minder huis kunnen kopen, niks meer of minder dan dat.
 
Gaat die impact niet vrij klein zijn? Als je ziet hoe druk er in een beperkt aanbod wordt gevist en er vaak bovenop de vraagprijs nog met enkele 10.000en euros wordt overboden denk ik dat er gewoon meer mensen achter het net gaan vissen.
De kapitaalkrachtigere mensen gaan daardoor minder concurrentie hebben en de prijzen zullen wel iets of wat stabiliseren, maar een correctie zie ik -enkel door die reden- toch niet snel gebeuren, daarvoor gaat het veel te hard.
Moeilijk te anticiperen imo, we komen nu (na Covid) ook uit een drukke periode waarbij er veel activiteit is geweest, ik denk dat het transactievolume sowieso lager gaat liggen in 2022-2023. Voor een koppel dat nu een huis wilt kopen en met een gemiddeld inkomen zit gaat het totale besteedbare budget lager liggen nu de rente stijgt.

Om maar niet te zeggen dat de vastgoedprijzen niet tot nauwelijks zullen dalen.
Mensen gaan gewoon minder huis kunnen kopen, niks meer of minder dan dat.
Wat bedoel je nu? Als ze minder huizen gaan (kunnen) kopen, dan gaan de prijzen dalen.
 
Wat bedoel je nu? Als ze minder huizen gaan (kunnen) kopen, dan gaan de prijzen dalen.
Minder huis kunnen kopen wilt zeggen kleiner van oppervlakte, minder goede ligging, minder goed afgewerkt en ga zo maar door.
Als jij naar de bakker gaat om brood en 2 koffiekoeken en je hebt maar voldoende geld om een brood te kopen gaat de bakker uw die koffiekoeken niet gratis geven of zijn prijzen laten dalen.

Belangrijk op de markt zijn de nieuwbouwprijzen. En deze gaan niet of nauwelijks dalen.
 
Ik ben ook van mening dat de prijzen niet of nauwelijks gaan dalen. België is Spanje niet, of de VS, waar er echte vastgoedcrisissen zijn (geweest). Zelfs in Nederland waar die crisis lelijk heeft huisgehouden, zijn de vastgoedprijzen er niet malser op geworden. Daar is alles al kleiner geworden, hier is dat volop aan de gang, maar op z'n Belgisch, verkavelingske per verkavelingske.
Alles is al piepklein in vergelijking met twintig jaar geleden, gelet op de prijszetting. De huidige crisissen gaan daar niet veel goeds aan doen.
 
Om maar niet te zeggen dat de vastgoedprijzen niet tot nauwelijks zullen dalen.
Mensen gaan gewoon minder huis kunnen kopen, niks meer of minder dan dat.
Een huis is geen product dat je vlot in stukjes hakt. Mensen gaan dus in eerste fase wel degelijk nog altijd hetzelfde stukje huis kopen, alleen tegen een duurdere prijs. Slechts op termijn dalen de oppervlaktes als effect van de rentestijgingen, via nieuwbouw. Wat overigens al decennia lang gebeurt.

Vastgoedprijzen zullen imho idd ook niet dalen, ze zullen blijven stijgen omwille van de schaarste op de markt.
 
Dat zijn al serieuze rente-sprongen. En ironisch genoeg blijven de rentes op spaarrekeningen en de meeste producten die banken aanbieden nog altijd even laag als tijdens de afgelopen jaren.
Maar for what it's worth, ik zie de prijzen ook niet direct een duik nemen zoals in Spanje / Duitsland / ...

Iets anders, maar toch gerelateerd: de gemiddelde lening voor bouwen, aankopen en renovatie zijn de afgelopen 3 jaar met 15 à 20% gestegen. En het is nu niet dat de rente in die jaren nog heel veel gedaald is, niet in de mate dat je er 15 - 20% meer door kon lenen met dezelfde maandelijkse aflossing. Dus mensen hebben gewoon
 
Een huis is geen product dat je vlot in stukjes hakt. Mensen gaan dus in eerste fase wel degelijk nog altijd hetzelfde stukje huis kopen, alleen tegen een duurdere prijs. Slechts op termijn dalen de oppervlaktes als effect van de rentestijgingen, via nieuwbouw. Wat overigens al decennia lang gebeurt.

Vastgoedprijzen zullen imho idd ook niet dalen, ze zullen blijven stijgen omwille van de schaarste op de markt.

Hij (en ik) hadden het over bestaande woningen. Niemand zegt dat we bestaande huizen in stukjes moeten hakken he.
Je zoekt gewoon in een andere markt (kleinere oppervlaktes). Iemand die vroeger een lening aan kon om een huis van 150m2 te kopen, zal nu in de markt van bvb 120m2 gaan vissen enzoverder.
 
Moet ik we toch wat zorgen beginnen maken?

Mijn vriendin en mezelf hebben een maandje geleden een overeenkomst getekend om een huis te kopen die pas vanaf volgend jaar deze tijd toegankelijk is.
Ondertussen zijn wij ook al kopers aan het zoeken om alles kunnen overzetten qua leningen etc, zodat we toch nog een beetje een gunstige rentevoet behouden.
Het nieuwe huis is gekocht aan de prijs destijds nog voor de rentes stegen. Nu heb ik ook een prijs in gedachten voor het onze, maar als ik alles begin te bekijken wat de markt aan het doen is, hoop ik natuurlijk niet dat de rentes blijven doorstijgen en dat wij onze vraagprijs moeten aanpassen.
De overeenkomst is getekend met de nodige clausules als escape, maar ik wil er natuurlijk niet toe komen dat we ons doodsvonnis voor de komende 25j hebben ondertekend...


Het plan is om de woning definitief te verkopen & het nieuwe huis aan te kopen in het najaar (als het vroeger kan zoveel te beter natuurlijk).
Verkoopdatum - 4 maand = huidige rentevoet bevriezen. Ik hoop dat dat we de komende maanden geen zotte stijgingen meer verwachten zodat we enigszins nog een deftige rentevoet behouden.

Niemand heeft een glazen bol, maar verwachten we nog %'en de komende maanden? Experts in the field om mijn ongerustheid te temperen?
 
Terug
Bovenaan