Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,2%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 93 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 67 8,1%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 83 10,1%

  • Totaal aantal stemmers
    824
Wij hebben besloten om het dak nog even te laten wat het is en dat pas later te renoveren.

Je moet dit ook kunnen aantonen aan de hand van offertes. Dus wij moesten offertes binnenbrengen voor een totaal van 138k (120*1,15). De redenering is dat als jij voor 120k renovatiekosten doet, jouw huis niet met 120k in waarde stijgt. Wij vonden dit ook een nadeel, maar dit woog niet op tegen de veel gunstigere rente die ze gaven in vergelijking met andere banken. De enige die min of meer in de buurt kwam was AXA.

Als je dan later facturen voor in totaal 120k binnenbrengt, worden die dan volledig terugbetaald of slechts voor 75%?

Of is het voldoende als je offertes voor totale werken hoger liggen? Want dat is hier sowieso het geval (idem wat dak betreft bv.)
 
Als je dan later facturen voor in totaal 120k binnenbrengt, worden die dan volledig terugbetaald of slechts voor 75%?

Of is het voldoende als je offertes voor totale werken hoger liggen? Want dat is hier sowieso het geval (idem wat dak betreft bv.)
Die worden volledig terugbetaald.

Ze gaan dat niet met zoveel woorden zeggen, maar het komt er inderdaad op neer om gewoon wat meer offertes binnen te brengen. En of je pakt ook gewoon steeds de duurdere eruit. Het is niet zo dat wanneer je eenmaal die werken uitvoert, het over dezelfde offerte moet gaan als dat je ingebracht hebt.
 
Die worden volledig terugbetaald.

Ze gaan dat niet met zoveel woorden zeggen, maar het komt er inderdaad op neer om gewoon wat meer offertes binnen te brengen. En of je pakt ook gewoon steeds de duurdere eruit. Het is niet zo dat wanneer je eenmaal die werken uitvoert, het over dezelfde offerte moet gaan als dat je ingebracht hebt.
Het zijn toch de facturen die ervoor zorgen dat een bedrag wordt vrijgemaakt van de lening. Niet een offerte ?

Allez zo was dat toch bij mij.
 
gezamenlijk netto inkomen: 1.500 per maand, rest dividenden
Duurtijd lening: 25 jaar
Vaste/Variabele lening: vast 1,16%
maandelijks aflossing (bedrag):
+- 2.500
Leeftijd einde aflossing:
54
Extra info: Als alleenstaande geleend, mijn statuut is zelfstandige. Ik keer een minimum loon uit, rest via een jaarlijks dividend. Voor de bank was geen periodiek loonvereiste nodig. Zoveel mogelijk geleend omwille van de lage rentevoet
 
Die worden volledig terugbetaald.

Ze gaan dat niet met zoveel woorden zeggen, maar het komt er inderdaad op neer om gewoon wat meer offertes binnen te brengen. En of je pakt ook gewoon steeds de duurdere eruit. Het is niet zo dat wanneer je eenmaal die werken uitvoert, het over dezelfde offerte moet gaan als dat je ingebracht hebt.

Bedankt voor de info! Die voorwaarde lijkt dus in de praktijk nog best mee te vallen..


Het zijn toch de facturen die ervoor zorgen dat een bedrag wordt vrijgemaakt van de lening. Niet een offerte ?

Allez zo was dat toch bij mij.

Dat klopt, maar het zijn blijkbaar de offertes die het te ontlenen bedrag bepalen (correct me if I'm wrong @Thaiko).


Weet iemand of er over een reserveringsprovisie eigenlijk te onderhandelen valt?
 
Lening gaat uiteindelijk niet door, bank trekt zich alsnog terug omdat ze er een probleem van maken dat mijn loon in CHF is, ook al zeiden ze eerst dat dat geen probleem is. Er is ook geen enkele andere bank die een lening wil geven daardoor.

lolwut wat voor een domme reden is dat
 
lolwut wat voor een domme reden is dat
Heeft te maken met de Mortgage credit directive van 2016 blijkbaar, maakt het nogal complex voor banken indien je in buitenlandse munten je geld verdient, waardoor velen (of allemaal) dat risico niet meer willen nemen. Het fijne weet ik er ook niet van. Nochtans is het risico voor de bank bij mij 80% lager dan de gemiddelde mens die voor een woonkrediet gaat kijken (naar mijn mening)
 
Ja ik zou gewoon de rente omhoog duwen... dan kunnen ze eens iets verdienen en dan doen ze dat niet.

Niet alsof met de borg van het appartement ze hun potentieel verlies niet zouden kunnen dekken...
Veel banken op lokaal niveau willen mij gerust een lening geven, maar eenmaal ze naar het hoofdkwartier gaan voor finale goedkeuring is het altijd een nee, wellicht omdat er in een of andere policy staat dat loon in CHF niet kan en mag, of dat er genoeg EUR inkomsten moeten zijn om de lening te kunnen dekken.
 
Yep, vriendin van me werkt bij Rode Kruis in Zwitserland en ze kon hier ook geen lening krijgen, nochtans topprofiel.
 
Bedankt voor de info! Die voorwaarde lijkt dus in de praktijk nog best mee te vallen..




Dat klopt, maar het zijn blijkbaar de offertes die het te ontlenen bedrag bepalen (correct me if I'm wrong @Thaiko).


Weet iemand of er over een reserveringsprovisie eigenlijk te onderhandelen valt?

Klopt. Facturen ingeven gaat trouwens bij KBC heel erg makkelijk. Gewoon pdf bestandje doorsturen van factuur via de app en de nodige informatie invullen. Meestal na een dag al dan niet goedgekeurd en ze betalen dan meteen de firma/persoon in kwestie. Vrienden van mij zitten bij BNP en daar is het allemaal een pak moeilijker.

Kleine sidenote: er zijn bepaalde uitzonderingen dat je niet kan ingeven als je zelf werken uitvoert zoals bv. de kosten van een container dat je besteld hebt. Als jouw aannemer dit dan bestelt, wordt het dan wel weer terugbetaald. Er waren nog zulke uitzonderingen, maar weet ze niet exact meer. Best even navragen.

Ivm. de reserveringsprovisie: wij hebben dat geprobeerd, maar dat was onmogelijk. Mabon, je kan het altijd proberen. We hebben wel kunnen onderhandelen over onze verzekeringen en daar hebben op elke verzekering - 15% gekregen. Wat toch mooi was en zeker voor de schuldsaldo. Hij zei trouwens dat -15% de max. korting is dat ze (zelf?) kunnen geven. Via hoofdkantoor kan het misschien nog meer zijn. De reden dat ze snel die korting gaven was omdat je niet verplicht bent de verzekeringen af te sluiten bij het kantoor waar je jouw lening afsluit. Ik had dus aangegeven dat ik hier van de op de hoogte was en ik gerust eens bij verschillende KBC makelaars wou horen voor het beste voorstel = zij kwamen dus meteen met het beste voorstel. :)
 
Nogmaals heel interessante informatie, thanks!

Dat van die uitgesloten kosten had ik inderdaad al op opgevangen. Een van m'n beste vrienden is een aannemer, dus zou dergelijke zaken via hem kunnen doen.

De informatie over (opname)voorwaarden en modaliteiten van zo'n bouwlening zijn imo toch niet zo makkelijk te vinden (en komen niet zo snel aan bod in een kennismakingsgesprek met de bank) i.v.m. met de overige 'standaard' valkuilen zoals SSV e.d. Voor de geïnteresseerden: een interessant artikel in de tijd hierover met een overzicht van de verschillende aanpakken van de banken (wel al van even terug).
 
Heeft te maken met de Mortgage credit directive van 2016 blijkbaar, maakt het nogal complex voor banken indien je in buitenlandse munten je geld verdient, waardoor velen (of allemaal) dat risico niet meer willen nemen. Het fijne weet ik er ook niet van. Nochtans is het risico voor de bank bij mij 80% lager dan de gemiddelde mens die voor een woonkrediet gaat kijken (naar mijn mening)
Dat is echt wel ridicuul eigenlijk.
Voor instanties die we met belastingsgeld hebben moeten redden omwille van soms onverantwoorde keuzes.
Jij kan 't bijna of helemaal zo neerleggen...waar is 't risico voor hen...
 
Dat is echt wel ridicuul eigenlijk.
Voor instanties die we met belastingsgeld hebben moeten redden omwille van soms onverantwoorde keuzes.
Jij kan 't bijna of helemaal zo neerleggen...waar is 't risico voor hen...

de banken volgen ook maar de regels/richtlijnen die hen zijn opgelegd van hogerhand.
 
Dat is echt wel ridicuul eigenlijk.
Voor instanties die we met belastingsgeld hebben moeten redden omwille van soms onverantwoorde keuzes.
Jij kan 't bijna of helemaal zo neerleggen...waar is 't risico voor hen...
Klopt, je zou denken dat er dan toch nog 1 bank risicovrij geld wil verdienen, maar blijkbaar niet. De letter van de policy is belangrijker dan een nuchtere risico-analyse van mijn situatie.

@Biljart Deels akkoord maar niemand verbiedt de banken om die lening toe te staan hoor, het is alsnog hun finale keuze, weliswaar gedreven door wetgeving. Het ironische aan die MCD wetgeving is dat dat zogezegd de consument zou moeten beschermen, maar in de praktijk kom je met buitenlandse inkomsten gewoon niet meer aan een lening.

In Nederland kwam dit zelfs in de pers: https://www.ad.nl/economie/geen-hypotheek-meer-voor-expats-door-nieuwe-eu-regel~adb5d0e6/

De oorzaak:

Als de munt waarin ze worden uitbetaald keldert en de waarde van de hypotheeklening twintig procent daalt, is de bank verplicht te waarschuwen. De buitenlandse werknemer mag de hypotheek dan in een andere, voordeligere valuta omzetten.

Het ironische hier: De CHF is zowat de sterkste munt ter wereld. De achtergrond is dat je vroeger mensen had die misschien inkomsten in de Turkse lira hadden en een lening in EUR. Als die lira crasht kunnen ze hun lening niet meer betalen en vandaar het idee om mensen te beschermen. Echter heb je als ongewenst bij-effect dat banken een lening gewoon niet meer toestaan, zelfs als je uitbetaald wordt in de beste munt ter wereld. Wat een grap.
 
Oké, maar de consumenten zijn tegenwoordig heel rap om naar de rechtbank te lopen als iets verkeerd loopt en rechtbanken kiezen nogal vaak de kant van de klanten.

Dus ik begrijp hen wel.

Al besef ik ook wel dat de meeste Belgen die uitbetaald worden in CHF en werken in Zwitserland, de betere profielen zijn die in een handomdraai ander werk vinden.
 
Bedankt voor de info! Die voorwaarde lijkt dus in de praktijk nog best mee te vallen..




Dat klopt, maar het zijn blijkbaar de offertes die het te ontlenen bedrag bepalen (correct me if I'm wrong @Thaiko).


Weet iemand of er over een reserveringsprovisie eigenlijk te onderhandelen valt?
Wij hebben ook een stuk bijgeleend voor een renovatie (bij KBC) en voor hun was een schatting van de kosten door de architect voldoende om het te ontlenen bedrag te bepalen. Wij moesten op dat moment dus nog niet van alles offertes binnen te hebben. Maar dat is natuurlijk enkel een optie als je met een architect werkt.

En zoals hierboven vermeld, bij KBC gaat dat heel makkelijk om via de app dan uiteindelijke facturen in te geven en laten goedkeuren. Ik laat het wel gewoon naar mijn eigen rekening overschrijven, niet rechtstreeks naar de aannemer. Op die manier kan je indien je wil tijdelijk een stukje achterhouden als een aannemer nog niet alles correct heeft uitgevoerd.

Wat betreft over wat in de lening kan gestoken worden, bij ons kwam het zowat neer dat dingen als architect, veiligheidscoördinator, EPB etc niet in de lening konden, alsook niets van afbraakwerken.
 
Klopt, je zou denken dat er dan toch nog 1 bank risicovrij geld wil verdienen, maar blijkbaar niet. De letter van de policy is belangrijker dan een nuchtere risico-analyse van mijn situatie.

@Biljart Deels akkoord maar niemand verbiedt de banken om die lening toe te staan hoor, het is alsnog hun finale keuze, weliswaar gedreven door wetgeving. Het ironische aan die MCD wetgeving is dat dat zogezegd de consument zou moeten beschermen, maar in de praktijk kom je met buitenlandse inkomsten gewoon niet meer aan een lening.

In Nederland kwam dit zelfs in de pers: https://www.ad.nl/economie/geen-hypotheek-meer-voor-expats-door-nieuwe-eu-regel~adb5d0e6/

De oorzaak:

Als de munt waarin ze worden uitbetaald keldert en de waarde van de hypotheeklening twintig procent daalt, is de bank verplicht te waarschuwen. De buitenlandse werknemer mag de hypotheek dan in een andere, voordeligere valuta omzetten.

Het ironische hier: De CHF is zowat de sterkste munt ter wereld. De achtergrond is dat je vroeger mensen had die misschien inkomsten in de Turkse lira hadden en een lening in EUR. Als die lira crasht kunnen ze hun lening niet meer betalen en vandaar het idee om mensen te beschermen. Echter heb je als ongewenst bij-effect dat banken een lening gewoon niet meer toestaan, zelfs als je uitbetaald wordt in de beste munt ter wereld. Wat een grap.

Kunt ge een deel van uw aandelenportefeuille misschien in onderpand geven?
Of is dat te creatief voor de bank om te overwegen?
 
Wij hebben ook een stuk bijgeleend voor een renovatie (bij KBC) en voor hun was een schatting van de kosten door de architect voldoende om het te ontlenen bedrag te bepalen. Wij moesten op dat moment dus nog niet van alles offertes binnen te hebben. Maar dat is natuurlijk enkel een optie als je met een architect werkt.

En zoals hierboven vermeld, bij KBC gaat dat heel makkelijk om via de app dan uiteindelijke facturen in te geven en laten goedkeuren. Ik laat het wel gewoon naar mijn eigen rekening overschrijven, niet rechtstreeks naar de aannemer. Op die manier kan je indien je wil tijdelijk een stukje achterhouden als een aannemer nog niet alles correct heeft uitgevoerd.

Wat betreft over wat in de lening kan gestoken worden, bij ons kwam het zowat neer dat dingen als architect, veiligheidscoördinator, EPB etc niet in de lening konden, alsook niets van afbraakwerken.
Ja, wij werken niet met een architect, noch met een aannemer.

Inderdaad, was ik er vergeten bij te vermelden: bij het ingeven van uw factuur heb je de keuze om het dus meteen uit te betalen of eerst naar jou en jij dan naar de firma/persoon. Dit komt dus zoals @Sparrowhawk zei goed van pas om een deel achter de hand te houden.
 
Kunt ge een deel van uw aandelenportefeuille misschien in onderpand geven?
Of is dat te creatief voor de bank om te overwegen?
Het grappige is dat dit soort dingen dan wel effectief gebruikt wordt bij leningen toekennen (weet nu niet zeker of het enkel over percentage of over goedkeuren gaat), maar dat een veel stabielere munt zoals CHF als onoverkomelijk gevaar gezien wordt 🙃
 
Terug
Bovenaan