Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 36 4,3%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,4%
  • €600-€700

    Stemmen: 39 4,7%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,1%
  • €800-€900

    Stemmen: 67 8,0%
  • €900-€1000

    Stemmen: 93 11,1%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 87 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 68 8,1%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 71 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 7,9%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 51 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 41 4,9%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 19 2,3%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 87 10,4%

  • Totaal aantal stemmers
    837
@Kingsora daarvoor heb je boekhouder :)

Een zelfstandige bij mij op project woont in huis dat volledig op de zaak is gekocht (geen idee hoe dat werkt), andere huurt een appartement van 1800 euro in Leuven (woont ergens in West-Vlaanderen officieel) waar hij door de week verblijft. Dus kan veel op zich denk ik dan :D
 
@Kingsora daarvoor heb je boekhouder :)

Een zelfstandige bij mij op project woont in huis dat volledig op de zaak is gekocht (geen idee hoe dat werkt), andere huurt een appartement van 1800 euro in Leuven (woont ergens in West-Vlaanderen officieel) waar hij door de week verblijft. Dus kan veel op zich denk ik dan :D
Vandaag de dag is dat niet meer interessant om je woning op de zaak te kopen. Je moet een heel hoog voordeel alle aard betalen en bij verkoop heb je een serieuze belastbare meerwaarde.
Huur voor bureau kan wel interessant zijn tot een bepaald bedrag.
 
Vandaag de dag is dat niet meer interessant om je woning op de zaak te kopen. Je moet een heel hoog voordeel alle aard betalen en bij verkoop heb je een serieuze belastbare meerwaarde.
Huur voor bureau kan wel interessant zijn tot een bepaald bedrag.

Ik vermoed dat @Kingsora een eenmanszaak heeft, dus dan gaat dat niet vrees ik.

Wat meer info over kopen via eenmanszaak: hier.
 
Vandaag de dag is dat niet meer interessant om je woning op de zaak te kopen. Je moet een heel hoog voordeel alle aard betalen en bij verkoop heb je een serieuze belastbare meerwaarde.
Huur voor bureau kan wel interessant zijn tot een bepaald bedrag.

Ik vermoed dat @Kingsora een eenmanszaak heeft, dus dan gaat dat niet vrees ik.

Wat meer info over kopen via eenmanszaak: hier.
Ter info: ik heb een BV en ik factureer met mijn eenmanszaak aan mijn BV.

@Kingsora daarvoor heb je boekhouder :)

Een zelfstandige bij mij op project woont in huis dat volledig op de zaak is gekocht (geen idee hoe dat werkt), andere huurt een appartement van 1800 euro in Leuven (woont ergens in West-Vlaanderen officieel) waar hij door de week verblijft. Dus kan veel op zich denk ik dan :D
Heb ondertussen al eens naar mijn boekhouder gemaild, maar in ieder geval interessante voorbeelden.
 
In dat geval heb ik niets gezegd; what apelord said :).

En wat betreft je originele vraag, sluit ik me aan bij de rest: een comfortabele afbetaling is voor iedereen anders. Hangt niet enkel af van je inkomsten, maar ook je uitgavepatroon.

Wij hebben zelf gekozen voor een iets lagere afbetaling, omdat wij dezelfde levensstandaard willen aanhouden (en waarop de aankoop van een woning dus geen impact zal hebben).
 
Klopt, eigenlijk niet bij stil gestaan dat er sowieso ook singles tussen staan die logischerwijze wel een stuk minder afbetalen natuurlijk

Uitgavenpatroon nu is een goede opmerking, maar als ik zie aan wat mijn vriendin soms geld uitgeeft om zich gewoon bezig te houden dan denk ik dat het nog wel gaat meevallen.

En ja ben door de topic heen gegaan en die 2K is inderdaad toch bij een paar mensen het geval, je hebt gelijk. Wij wonen ook regio Antwerpen en als je hier echt iets groot en open wil dan kan je helaas bijna niet om zo'n lening heen of je moet al stevig wat kapitaal hebben.

Ik denk dat het vooral wat mentaal is dat je van een lening van 1250 naar plots 1900 springt, dat dat heel zwaar klinkt plots.

...

Op 9lives zat het gemiddelde (koppels en alleenstaanden samen) op 30% van het nettoloon dat maandelijks afbetaald werd aan hypotheken.

De vraag is ook of die "uitgaven om zich bezig te houden" ook stoppen als je je huis koopt, dat maakt een groot verschil.

Wij hebben ook bewust gekozen om niet teveel af te betalen om redelijk wat spaarcapaciteit te hebben en de eerste jaren kosten aan het huis te kunnen doen - ook al was dat niet dringend nodig in de meeste gevallen.
 
gezamenlijk netto inkomen: 5500 (+ 750 huur)
Per lening:
Duurtijd lening: 409.000 € op 20 jaar (huidige woonst) 166.000 € op 25 jaar (verhuurd appartement)
Vaste/Variabele lening: 409k aan 0.79 variabel (met twee) en 166k aan 1.55 vast (alleen)
maandelijks aflossing (bedrag): 1850 EUR voor 409k - 660 EUR voor 166k
Leeftijd einde aflossing:
50 / 55
Extra info: 1ste appartement alleen gekocht (wordt nu verhuurd) - huidig appartement met twee gekocht
Mag ik vragen welke bank?
 
gezamenlijk netto inkomen: 3500
Duurtijd lening: (hoeveel jaar) hypothecair krediet op 25 jaar (woonbonus) en mandaat op 20 jaar
Vaste/Variabele lening: vast
maandelijks aflossing (bedrag): 550 voor stuk op 25 jaar en 940 voor stuk op 20 jaar dus bijna 1500.
Leeftijd einde aflossing: (welke leeftijd hebt u, als je u lening volledig hebt betaald): 55
Extra info: gescheiden; bij aanvang van dat proces was ik bij bank gaan horen of ik de lening kon overnemen (mits uitkoop). Dat was voor hen geen probleem en die man gaf aan dat ik nog een hoge rentevoet had en ik daar eens voor moest terugkomen eens alles op mijn naam stond. Hun verbeterd voorstel uitgespeeld met een andere bank en uiteindelijk geland op ~ 1500 ipv ~ 1700/maand voor dezelfde duurtijd.
 
gezamenlijk netto inkomen: 5375 + 300 euro maaltijdcheques
Per lening:
Duurtijd lening: 270 000 op 20 jaar en 100 000 op 25 jaar (voor zelfde pand, komt door pandwissel)
Vaste/Variabele lening: 1,10% vast op 20 jaar voor de 270k en 1.18 % variabel voor de 100k (één keer herzienbaar na 20 jaar)
maandelijks aflossing (bedrag):1253 euro + 384 euro, samen 1637 euro
Leeftijd einde aflossing:
50 & 48 en 55 & 53
Extra info: (relevante informatie)
 
Gezamenlijk netto inkomen: +- 4500
Duurtijd lening: 350.000 op 25j
Vaste/Variabele lening: variabel 15/5/5 aan 1,22% (quotiteit 79, met opzet meer geleend dan nodig)
Maandelijks aflossing (bedrag): +- 1320
Leeftijd einde aflossing: 53 en 57
Extra info: Hadden redelijk wat eigen inbreng. Kostprijs huis: +- 600.000. Geen kinderen en ook geen plannen voor. We kunnen goed leven, reizen en profiteren. Allebei werkzaam bij een (lokale) overheid dus beide minstens 30 dagen verlof (dit jaar 41). We mogen niet klagen. :)
 
Laatst bewerkt:
409k lening voor een appartement. Dat lijkt me een gigantische loft te zijn, zeker als je nog wat eigen inbreng rekent. Of mis ik iets?:D

369k + 40k registratierechten meegeleend. en idd centrum Antwerpen dus zijn courante prijzen voor rond de 100m² met een deftig terras :)
 
gezamenlijk netto inkomen: 2300 (alleenstaande)
Duurtijd lening: 25 jaar
Vaste/Variabele lening: vast aan 1,17%
maandelijks aflossing (bedrag): 933
Leeftijd einde aflossing:
54
 
gezamenlijk netto inkomen: 2300 (alleenstaande)
Duurtijd lening: 25 jaar
Vaste/Variabele lening: vast aan 1,17%
maandelijks aflossing (bedrag): 933
Leeftijd einde aflossing: 54

2300 min 933 = 1376 eur over.

mag ik weten of je nog bedrijfswagen hebt en maaltijdcheques?
 
Vandaag de dag is dat niet meer interessant om je woning op de zaak te kopen. Je moet een heel hoog voordeel alle aard betalen en bij verkoop heb je een serieuze belastbare meerwaarde.
Huur voor bureau kan wel interessant zijn tot een bepaald bedrag.
het is natuurlijk wél interessant om als west-vlaming ipv te verhuizen, een 2e woonst te huren omwille van sociale redenen (je werk in Brussel/Limburg/Antwerpen) en deze af te trekken. Zeker toch als je woonplaats Koksijde, Nieuwpoort en co is :).

En dan blijkt dat er wel veel Westvlamingen zijn met een Limburgs/Brussels/Antwerps accent.
 
Gezamenlijk netto inkomen: +- 4200
Duurtijd lening: 395.000 op 25j
Vaste/Variabele lening: vast 1,03%
Maandelijks aflossing (bedrag): Momenteel net geen €1400 (kan maximaal stijgen naar 1480)
Leeftijd einde aflossing: 51 en 52
Extra info: Beide <30 jaar = er zit nog zeker groeipotentieel in loon. Daarnaast ook allebei een firmawagen + tankkaart. In de lening zit ook 120k aan renovatiekosten, vandaar de maximale stijging naar 1480 (helaas lening in november van vorig jaar afgesloten en dus lopen we de renteloze renovatielening mis).

Was dat van 75% ook van toepassing bij jullie?

Dit was bij ons van toepassing.
 
Gezamenlijk netto inkomen: +- 4200
Duurtijd lening: 395.000 op 25j
Vaste/Variabele lening: vast 1,03%
Maandelijks aflossing (bedrag): Momenteel net geen €1400 (kan maximaal stijgen naar 1480)
Leeftijd einde aflossing: 51 en 52
Extra info: Beide <30 jaar = er zit nog zeker groeipotentieel in loon. Daarnaast ook allebei een firmawagen + tankkaart. In de lening zit ook 120k aan renovatiekosten, vandaar de maximale stijging naar 1480 (helaas lening in november van vorig jaar afgesloten en dus lopen we de renteloze renovatielening mis).



Dit was bij ons van toepassing.

Ik vind dat wel vervelend. Dat betekent in uw geval dan dat je renovatie werkelijk 160K bedraagt en je 40K dan maar zelf cash op tafel moet leggen?

Ik heb toevallig een gelijkaardig dossier als dat van jullie, op de kop 120K bijlenen voor renovatie (dekt een deel van de werken, een aantal zou pas nog bv. 5 jaar gebeuren). Aanvragen bij verschillende banken ingediend, dus ik weet binnenkort meer.
 
Recent een lening bij Fintro afgesloten, alleen:

Duurtijd lening: 25 jaar
Vaste/Variabele lening: Vast, 1.16%. Quotiteit ongeveer 95%
maandelijks aflossing (bedrag): +- 1.050 EUR
Leeftijd einde aflossing: 53
Extra info: Aankoopprijs 297K (incl. alle bijkomende kosten), lening 277K. In de praktijk gaat aankoopprijs wel wat hoger liggen, is nl. SOD waarbij ik boven het budget ga. Fintro was de enigste bank die mij een lening wou geven, aangezien ik mijn loon in CHF verdien. Bij al de rest was het een nee wegens te strenge regels van de NBB indien het inkomen in andere munten dan de EUR wordt verworven.

Lening gaat uiteindelijk niet door, bank trekt zich alsnog terug omdat ze er een probleem van maken dat mijn loon in CHF is, ook al zeiden ze eerst dat dat geen probleem is. Er is ook geen enkele andere bank die een lening wil geven daardoor. Ik zou het huis ook zonder lening kunnen kopen maar dat ga ik niet doen aangezien die aandelen onderdeel uitmaken van mijn FIRE plan. In theorie zou ik in Belgie nog snel een job kunnen zoeken (zonder ontslag te nemen in Zwitserland), contract voorleggen aan de bank waarbij ik in EUR wordt betaald en vervolgens weer ontslag indienen vooraleer ik aan mijn eerste dag begin ginder, maar zo een toeren ga ik toch maar niet uitsteken.

Wanneer ik ooit terug in Belgie zou werken of wonen nog eens zien voor een lening dus, aankoop huis was niet dringend.
 
Ik vind dat wel vervelend. Dat betekent in uw geval dan dat je renovatie werkelijk 160K bedraagt en je 40K dan maar zelf cash op tafel moet leggen?

Ik heb toevallig een gelijkaardig dossier als dat van jullie, op de kop 120K bijlenen voor renovatie (dekt een deel van de werken, een aantal zou pas nog bv. 5 jaar gebeuren). Aanvragen bij verschillende banken ingediend, dus ik weet binnenkort meer.
Wij hebben besloten om het dak nog even te laten wat het is en dat pas later te renoveren.

Je moet dit ook kunnen aantonen aan de hand van offertes. Dus wij moesten offertes binnenbrengen voor een totaal van 138k (120*1,15). De redenering is dat als jij voor 120k renovatiekosten doet, jouw huis niet met 120k in waarde stijgt. Wij vonden dit ook een nadeel, maar dit woog niet op tegen de veel gunstigere rente die ze gaven in vergelijking met andere banken. De enige die min of meer in de buurt kwam was AXA.
 
Terug
Bovenaan