Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

  • <€500

    Stemmen: 35 4,2%
  • €500-€600

    Stemmen: 45 5,5%
  • €600-€700

    Stemmen: 37 4,5%
  • €700-€800

    Stemmen: 51 6,2%
  • €800-€900

    Stemmen: 65 7,9%
  • €900-€1000

    Stemmen: 93 11,3%
  • €1000-€1100

    Stemmen: 86 10,4%
  • €1100-€1200

    Stemmen: 67 8,1%
  • €1200-€1300

    Stemmen: 70 8,5%
  • €1300-€1400

    Stemmen: 66 8,0%
  • €1400-€1500

    Stemmen: 50 6,1%
  • €1500-€1600

    Stemmen: 42 5,1%
  • €1600-€1700

    Stemmen: 18 2,2%
  • €1700-€1800

    Stemmen: 16 1,9%
  • >€1800

    Stemmen: 83 10,1%

  • Totaal aantal stemmers
    824
Als je met "aandelen als onderpand" afkomt bij de bank, lachen ze je toch ook snel buiten hoor.

Tenzij je een of andere debiele risico premie betaalt, je aandelen laat blokkeren voor 10y of ze maar aan 50% equity mag laten tellen..

Ik stelde het aan het madammetje van de bank ook voor en die snapte zelfs niet wat ik bedoelde... "maar je kunt toch verkopen, dan moet je minder lenen" :cautious:
 
Het ironische hier: De CHF is zowat de sterkste munt ter wereld. De achtergrond is dat je vroeger mensen had die misschien inkomsten in de Turkse lira hadden en een lening in EUR. Als die lira crasht kunnen ze hun lening niet meer betalen en vandaar het idee om mensen te beschermen. Echter heb je als ongewenst bij-effect dat banken een lening gewoon niet meer toestaan, zelfs als je uitbetaald wordt in de beste munt ter wereld. Wat een grap.
Voor TRY snap ik die redenering ook wel, ik volg die munt al jaren voor mijn job en om de zoveel tijd verliest ze weer eens een vijfde van haar waarde tegenover de EUR. Zie 20-year graph hieronder:



CHF is sterker, maar kan ook volatiel uit de hoek komen:


a image

Eigenlijk had de bank je moeten voorstellen om het wisselrisico helemaal af te dekken met een FX Forward contract (of een serie van forwards), dan was er voor niemand een risico geweest en de hedging kost ligt hierbij laag.
 
Kunt ge een deel van uw aandelenportefeuille misschien in onderpand geven?
Of is dat te creatief voor de bank om te overwegen?
Voor 1 of 2 klanten zou dat nog gaan, maar als ik bankier zou ik nu ook niet te happig zijn als mijn klanten dat en masse gaan doen. Equity risk indekken is doorgaans een pak duurder dan FX risk indekken.
 
Als je met "aandelen als onderpand" afkomt bij de bank, lachen ze je toch ook snel buiten hoor.

Tenzij je een of andere debiele risico premie betaalt, je aandelen laat blokkeren voor 10y of ze maar aan 50% equity mag laten tellen..

Ik stelde het aan het madammetje van de bank ook voor en die snapte zelfs niet wat ik bedoelde... "maar je kunt toch verkopen, dan moet je minder lenen" :cautious:
Mja, je kan moeilijk verwachten dat ze daarin meegaan. Bij mijn broker mag ik met margin werken, maar daarbij nemen ze ook maar een % van de aandelenportefeuille in rekening als collateral voor de margin. Als ik mijn aandelenportefeuille vandaag wil indekken zou ik ook veel aan premie betalen, puts zijn nu éénmaal prijzig.
 
Voor TRY snap ik die redenering ook wel, ik volg die munt al jaren voor mijn job en om de zoveel tijd verliest ze weer eens een vijfde van haar waarde tegenover de EUR. Zie 20-year graph hieronder:

Ik volg de TRY ook, eerder omdat ik graag daar op hotel ga jaarlijks(door corona niet meer natuurlijk).
Ik zocht manieren om geld in te wisselen, maar de comissies lagen veel te hoog. Blij dat ik niks vond, want de TRY zakte maar verder. Uiteindelijk via een Chinese vriend dit tegengekomen Wise
Heb nu voor de eerste keer 100 euro gewisseld op een koers van 9,99 TRY. Het steeg nog verder naar 10,15 TRY. Ik was van plan om bij te kopen bij 11, maar het zakte terug. Maar Wise is wel een aanrader, handig en goedkoop om vreemde munten te beheren.
 
Ik volg de TRY ook, eerder omdat ik graag daar op hotel ga jaarlijks(door corona niet meer natuurlijk).
Ik zocht manieren om geld in te wisselen, maar de comissies lagen veel te hoog. Blij dat ik niks vond, want de TRY zakte maar verder. Uiteindelijk via een Chinese vriend dit tegengekomen Wise
Heb nu voor de eerste keer 100 euro gewisseld op een koers van 9,99 TRY. Het steeg nog verder naar 10,15 TRY. Ik was van plan om bij te kopen bij 11, maar het zakte terug. Maar Wise is wel een aanrader, handig en goedkoop om vreemde munten te beheren.
Even offtopic, maar je was dan aan het speculeren op een stijging van de TRY tegenover de EUR als ik het goed begrijp? Indien ja, dan kan je ook overwegen om geld te storten op een Turkse bankrekening, dan krijg je de hoge interestvoet erop als compensatie. Drie jaar geleden was dat nog 22% rente op jaarbasis, ondertussen wel wat getemperd door de Turkse nationale bank, maar nog altijd de moeite. Probleem is natuurlijk wel dat de koers sneller en harder zakt dan die rente. Daardoor is het ook moeilijk de TRY te shorten tegen de EUR, dan moet je die rente neerleggen.
 
Deze bekende blogger legt even uit hoe hij via IB toch zijn margin loan heeft gebruikt. Weet niet hoeveel die kerel effectief heeft in zijn portefeuille. Zal wel wat zijn, maar hij heeft toch een huis kunnen kopen 🤔

 
Even offtopic, maar je was dan aan het speculeren op een stijging van de TRY tegenover de EUR als ik het goed begrijp? Indien ja, dan kan je ook overwegen om geld te storten op een Turkse bankrekening, dan krijg je de hoge interestvoet erop als compensatie. Drie jaar geleden was dat nog 22% rente op jaarbasis, ondertussen wel wat getemperd door de Turkse nationale bank, maar nog altijd de moeite. Probleem is natuurlijk wel dat de koers sneller en harder zakt dan die rente. Daardoor is het ook moeilijk de TRY te shorten tegen de EUR, dan moet je die rente neerleggen.
Ja, ik dacht: als corona gedaan is, boomt de toerisme terug en gaat dat koers (deels) dalen.
Kweet dat die rentes ginder hoog zijn, het zou leuk zijn om ze te kunnen innen ook, maar hoe kan ik een Turkse bankrekening openen? Dat is toch niet evident?
 
Ja, ik dacht: als corona gedaan is, boomt de toerisme terug en gaat dat koers (deels) dalen.
Kweet dat die rentes ginder hoog zijn, het zou leuk zijn om ze te kunnen innen ook, maar hoe kan ik een Turkse bankrekening openen? Dat is toch niet evident?
Ik geloof dat in Nederland vroeger Garantibank (Turkse bank) aanbood om een rekening te openen die gelinkt was aan de Turkse voorwaarden (maar ben niet zeker of een Turkse domicilie vereist is). De rekening moest alleszins via Turkije verlopen, het was niet mogelijk om hier bij KBC/BNP een rekening te openen in TRY en die rente op te strijken.
 
Ik geloof dat in Nederland vroeger Garantibank (Turkse bank) aanbood om een rekening te openen die gelinkt was aan de Turkse voorwaarden (maar ben niet zeker of een Turkse domicilie vereist is). De rekening moest alleszins via Turkije verlopen, het was niet mogelijk om hier bij KBC/BNP een rekening te openen in TRY en die rente op te strijken.
Het is stom dat ING of BNP dat niet hebben vanuit België.
De Turkse ING geeft 17% op een spaarrekening, wat niet mis is. https://www.ing.com.tr/en/knowledge-base/deposit/deposit-interest-rates
 
Als je met "aandelen als onderpand" afkomt bij de bank, lachen ze je toch ook snel buiten hoor.

Tenzij je een of andere debiele risico premie betaalt, je aandelen laat blokkeren voor 10y of ze maar aan 50% equity mag laten tellen..

Ik stelde het aan het madammetje van de bank ook voor en die snapte zelfs niet wat ik bedoelde... "maar je kunt toch verkopen, dan moet je minder lenen" :cautious:

Er zijn effectief banken die dat doen - alleen is het geleende bedrag dan beperkt tot de waarde van je aandelenportefeuille bij hen (vermoedelijk nog met een marge, en in ieder geval de verplichting dat je die portefeuille moet aanvullen als de waarde ervan daalt onder het geleende bedrag)
 
Toevallig nog mensen bankenronde aan het doen?

Vind het merendeel van de voorstellen tegenvallen i.v.m. enkele maanden geleden. Stijgende langetermijnsrente zal er misschien voor iets tussenzitten...
 
Toevallig nog mensen bankenronde aan het doen?

Vind het merendeel van de voorstellen tegenvallen i.v.m. enkele maanden geleden. Stijgende langetermijnsrente zal er misschien voor iets tussenzitten...
Ik ben net door een vergetelheid van mezelf een stukje aan het bijlenen via de hypotheek nadat ik begin van het jaar heb geherfinancierd bij een nieuwe bank. Mijn interestvoet toen 0,98 op 25j, nu is het 1,35… Ik heb daarstraks gebeld naar de bank, sympathieke pee, en hij zegt dat het vet eraf is. Ze gaan de laatste 3 maanden enorm omhoog al en het zal niet snel stoppen met stijgen. En het is voor alle leningen, leningen voor auto’s zijn de laatste 3 maand met 0,93% omhoog gegaan bv.
 
Beste voorstel dat ik momenteel heb is 1.05 (25 jaar) bij ING. De meeste borrelen rond de 1.30 (daar waar ik dus enkele maanden geleden vlot en rond/onder 1% ging).

Gaat trouwens om (naar eigen zeggen van de banken) om een mooi/sterk dossier..
 
Gohja, ik zou me niet te hard focussen op de cijfers, toch niet op de 2de decimaal alleszins. Vroeger was dat inderdaad heel belangrijk, maar nu staat alles zo laag nog. Zorg gwn dat je cash flow goed in orde bent, de kosten redelijk zijn en je een goede relatie hebt met de bank. Als je aanneemt dat je in de komende 25j nooit minder gaat verdienen als nu, is imo cash flow het belangrijkste op het moment dat je je lening afsluit.

Of dat nu 0,99 of 1,05 is. bekijk dat eens in absolute cijfers en in maandelijkse aflossing, amper verschil, nee?
 
Terug
Bovenaan