Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 45 4,8%
  • €500-€600

Stemmen: 46 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 70 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,7%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,9%
  • €1100-€1200

Stemmen: 76 8,2%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,2%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,4%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,3%
  • €1500-€1600

Stemmen: 43 4,6%
  • €1600-€1700

Stemmen: 21 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 114 12,3%

• Totaal aantal stemmers
    928
gezamenlijk netto inkomen: 1800€
Per lening:
Duurtijd lening: 60.000 € op 18 jaar. 300.000 € eigen inbreng
Vaste/Variabele lening: 2.33 vast
maandelijks aflossing (bedrag): 340 €
Leeftijd einde aflossing:
49
Extra info: ik betaal alleen af. staat op mijn naam. zit nu halfweg

Laatst bewerkt door een moderator:
Je wordt daar 13 jaar op belast als je de schuldsaldo in de belastingen hebt ingegeven, en toch wel redelijk wat (Zo heb ik het toch begrepen). Ik neem geen 100/100 dekking om dan achteraf toch nog belastingen te moeten betalen erop. Onze korf was leeg maar moesten ze mij dat toen gezegd hebben had ik het niet gedaan.
Ik zeker wel.

Concreet: Als het voor uw 41° tot een uitbetaling komt dan moet je 1% van het uitbetaalde bedrag aangeven. De belastingen hierop zijn maximaal 50%. Dus 6,5% effectief terug te betalen via belastingen, gespreid over 13 jaar.
Daarna gaan de percentages naar omhoog, maar dat valt eigenlijk allemaal wel nog mee. Zeker als je rekening houdt met inflatie + het openstaand saldo dat tegen dan meestal al serieus verminderd is...

Het was dan ook een beetje een principe’s kwestie geworden
Volledig te verstaan, wij werden op den duur ook gewoon aan het lijntje gehouden door onze thuisbank en dat is frustrerend...

Pand op het oog, waar nog wat verbouwwerken aan moeten gebeuren. Eens zitten rekenen en er zijn in essentie twee opties voor de lening

1) Volledig renovatiebudget bijlenen
2) Gedeeltelijk renovatiebudget bijlenen, rest aanvullen met eigen middelen.

Af te betalen kapitaal is in beide gevallen +- gelijk.

Voordeel optie 1) is dat we aan Q80 zitten, waar optie 2) aan Q90 zit wat vermoedelijk een verschil in interest zal opleveren. Of met andere woorden: goedkoper over de tijd.

Voordeel optie 2) is meer flexibiliteit/autonomie bij de verbouwingswerken.

Nog zaken die ik over het hoofd zie?

Hier dan maar eens vragen. Ik en mijn vriendin willen graag een stuk groter gaan kopen, maar de prijzen in onze regio zijn (wellicht door corona) echt compleet uit de hand aan het lopen. Dus we moeten als we echt willen verhuizen en in deze regio willen blijven sowieso een zware lening aangaan (van het huidige huis is 1.200 euro).

Wat is naar jullie mening een maximaal haalbare aflossing met een gezamenlijk netto inkomen van 5.200€, 1 bedrijfswagen, 1 gewone wagen waar er weinig mee gereden wordt en geen kinderen?

Recent een lening bij Fintro afgesloten, alleen:

Duurtijd lening: 25 jaar
Vaste/Variabele lening: Vast, 1.16%. Quotiteit ongeveer 95%
maandelijks aflossing (bedrag): +- 1.050 EUR
Leeftijd einde aflossing: 53
Extra info: Aankoopprijs 297K (incl. alle bijkomende kosten), lening 277K. In de praktijk gaat aankoopprijs wel wat hoger liggen, is nl. SOD waarbij ik boven het budget ga. Fintro was de enigste bank die mij een lening wou geven, aangezien ik mijn loon in CHF verdien. Bij al de rest was het een nee wegens te strenge regels van de NBB indien het inkomen in andere munten dan de EUR wordt verworven.

Hier dan maar eens vragen. Ik en mijn vriendin willen graag een stuk groter gaan kopen, maar de prijzen in onze regio zijn (wellicht door corona) echt compleet uit de hand aan het lopen. Dus we moeten als we echt willen verhuizen en in deze regio willen blijven sowieso een zware lening aangaan (van het huidige huis is 1.200 euro).

Wat is naar jullie mening een maximaal haalbare aflossing met een gezamenlijk netto inkomen van 5.200€, 1 bedrijfswagen, 1 gewone wagen waar er weinig mee gereden wordt en geen kinderen?
Zal vooral afhangen van wat jullie zelf per maand op doen. Hoeveel sparen jullie nu? Voor de banken zelf kun je waarschijnlijk wel naar 2000 euro per maand gaan.

Dat is heel subjectief en hangt af van de levenstandaard die je wil aanhouden. Ook zijn er nu geen kinderen maar misschien binnen enkele jaren wel?
Kunnen jullie nu bijvoorbeeld maandelijks nog veel opzij zetten? Zie je nog veel evolutie in wat jullie verdienen? Moeten jullie na de aankoop nog veel sparen om zaken af te werken? Het beste is een overzicht van jullie maandelijkse kosten maken en kijken hoeveel rek er op zit.

Wij hadden bv 1300 op ook ongeveer 5k samen, maar met een kind en nog 1 op komst. Met onze manier van leven, en het feit dat we nog wel enkele tienduizenden euro’s bij elkaar moesten sparen voor het volledig afwerken van ons huis (tuin, airco, terras,...) vonden het toch wat te veel. Maar ik ken mensen die meer betalen als ons, maar minder verdienen en daar geen enkel probleem mee hebben.

Jullie persoonlijk gevoel zal eerder een limiet dan de bank. Die gaan jullie vlot een maandelijkse afbetalen van 2k willen geven.

Cardiff is een dochtermaatschappij van Fortis maar daar werken zij zelf niet mee. Je moet die algemene voorwaarden maar eens checken, als je een ongeval krijgt als je in de vrije tijd met de koersfiets rijdt betalen ze al niet uit. Idem voor met een motor zwaarder dan 49cc. Wij rijden allebei motor dus dat was een no-go.

Bij Argenta is het 1 verzekering op 2 hoofden, maakt het iets goedkoper voor m 36 v 30 beide niet roker. Ik vond het ook veel hoor, maar 2000€ zoals G63 is wel heel erg laag.
Is grappig...En mijn vriendin wouden ze dan om medische redenen niet dekken, waardoor een lening bij BNP niet meer mogelijk was. Maar geen probleem om bovenstaande SSV toe te laten als de persoon dan wel dergelijke sporten uitoefent.

De manier en timing waarop wij dit teweten zijn gekomen, heeft ons een insane grote afkeer gegeven voor die bank.
3 weken voor het ondertekenen van de aktes (3-3.5 maand na ondertekenen van de lening!) vertellen ze u doodleuk dat ge niet meer gaat kunnen bijlenen voor de bouw en ge eigenlijk ook niet meer welkom zijt..
Gezamenlijk loon van 5000€ netto, dus zowat de "high profile" ontlener. Ook totaal geen oplossingen aanreiken.

Gelukkig momenteel met een makelaar bezig om banken af te gaan die lenen met 1x 100% ssv. Blijkbaar toch wat banken die het toelaten, ZONDER dat je er verplicht bent een rekening te openen. Nuja, we kennen de risico's. Anderzijds is het dit of nooit lenen voor onze bouw..

Laatst bewerkt:
Gelukkig momenteel met een makelaar bezig om banken af te gaan die lenen met 1x 100% ssv. Blijkbaar toch wat banken die het toelaten, ZONDER dat je er verplicht bent een rekening te openen. Nuja, we kennen de risico's. Anderzijds is het dit of nooit lenen voor onze bouw..
Bij KBC waar ik ben geweest was een 100% SSV te nemen voor extra korting. Dus ik 50% en zij 50% of Ik 100% of zij 100%, maw we moesten gewoon aan 100% zitten. Als we dat niet deden krijgen we gewoon niet de korting, maar nog wel de lening. KBC was dus ook totaal niet op de hoogte van haar medisch profiel.

Of de rekening nu verplicht is weet ik niet, ik zat daar al. Mijn vriendin niet en was ook geen verplichting naar de lening toe. Ze gaat binnenkort wel al haar zaken overzetten naar KBC, omdat het gemakkelijker is.

Bij KBC waar ik ben geweest was een 100% SSV te nemen voor extra korting. Dus ik 50% en zij 50% of Ik 100% of zij 100%, maw we moesten gewoon aan 100% zitten. Als we dat niet deden krijgen we gewoon niet de korting, maar nog wel de lening. KBC is dus ook totaal niet op de hoogte van haar medisch profiel.

Of de rekening nu verplicht is weet ik niet, ik zat daar al. Mijn vriendin niet en was ook geen verplichting naar de lening toe. Ze gaat binnenkort wel al haar zaken overzetten naar KBC, omdat het gemakkelijker is.
Ah goed om te weten, want we zijn wel "fan" van die bank. Altijd een goeie service gehad. Kbc is de enige grootbank die de makelaar niet deed :p.

Was dit je eerste lening? Of had je iets in onderpand/ouders borg? Want bij andere grootbanken was dat de enige oplossing om te lenen met maar 1ssv 100%

Ah goed om te weten, want we zijn wel "fan" van die bank. Altijd een goeie service gehad. Kbc is de enige grootbank die de makelaar niet deed :p.

Was dit je eerste lening? Of had je iets in onderpand/ouders borg? Want bij andere grootbanken was dat de enige oplossing om te lenen met maar 1ssv 100%

Ik heb momenteel nog leningen lopen bij KBC, (aankoop bouwgrond (lening 1) + woning (lening 2)). Deze leningen staan op mijn naam.
Mijn vriendin heeft zelf ook nog lening lopen, maar haar woning is reeds verkocht en midden april wordt de akte getekend en valt haar lening weg. Deze lening is ook enkel op haar naam.

We hebben dan nu een nieuw krediet afgesloten voor aankoop bouwgrond (lening 3), deze is dan samen met mijn vriendin.

De bedoeling is dan wanneer mijn woning verkocht is, lening 1 af te betalen, lening 2 pandruil te doen (voor behoud van woonbonus).
Dan eindigen we met lening 3 (bouwgrond) + lening 2 (pandruil, lening voor de woning).

gezamenlijk netto inkomen: 5500 (+ 750 huur)
Per lening:
Duurtijd lening: 409.000 € op 20 jaar (huidige woonst) 166.000 € op 25 jaar (verhuurd appartement)
Vaste/Variabele lening: 409k aan 0.79 variabel (met twee) en 166k aan 1.55 vast (alleen)
maandelijks aflossing (bedrag): 1850 EUR voor 409k - 660 EUR voor 166k
50 / 55
Extra info: 1ste appartement alleen gekocht (wordt nu verhuurd) - huidig appartement met twee gekocht

gezamenlijk netto inkomen: 5500 (+ 750 huur)
Per lening:
Duurtijd lening: 409.000 € op 20 jaar (huidige woonst) 166.000 € op 25 jaar (verhuurd appartement)
Vaste/Variabele lening: 409k aan 0.79 variabel (met twee) en 166k aan 1.55 vast (alleen)
maandelijks aflossing (bedrag): 1850 EUR voor 409k - 660 EUR voor 166k
50 / 55
Extra info: 1ste appartement alleen gekocht (wordt nu verhuurd) - huidig appartement met twee gekocht
409k lening voor een appartement. Dat lijkt me een gigantische loft te zijn, zeker als je nog wat eigen inbreng rekent. Of mis ik iets?:D

gezamenlijk netto inkomen: +-7000 (+750 huur)
Per lening:
Duurtijd lening: 270000€ op 20 jaar en 160000€ op 22,5 jaar
Vaste/Variabele lening: vast
maandelijks aflossing (bedrag): 1350 + 630
Leeftijd einde aflossing: 55 bij die van 270k en 44 bij die van 160k
Extra info:

Zal vooral afhangen van wat jullie zelf per maand op doen. Hoeveel sparen jullie nu? Voor de banken zelf kun je waarschijnlijk wel naar 2000 euro per maand gaan.

Dat is heel subjectief en hangt af van de levenstandaard die je wil aanhouden. Ook zijn er nu geen kinderen maar misschien binnen enkele jaren wel?
Kunnen jullie nu bijvoorbeeld maandelijks nog veel opzij zetten? Zie je nog veel evolutie in wat jullie verdienen? Moeten jullie na de aankoop nog veel sparen om zaken af te werken? Het beste is een overzicht van jullie maandelijkse kosten maken en kijken hoeveel rek er op zit.

Wij hadden bv 1300 op ook ongeveer 5k samen, maar met een kind en nog 1 op komst. Met onze manier van leven, en het feit dat we nog wel enkele tienduizenden euro’s bij elkaar moesten sparen voor het volledig afwerken van ons huis (tuin, airco, terras,...) vonden het toch wat te veel. Maar ik ken mensen die meer betalen als ons, maar minder verdienen en daar geen enkel probleem mee hebben.

Jullie persoonlijk gevoel zal eerder een limiet dan de bank. Die gaan jullie vlot een maandelijkse afbetalen van 2k willen geven.
Wij sparen nu eigenlijk niet gigantisch veel. Mijn vriendin misschien 500 tot 700 per maand (al is dat ook veel omdat ze altijd maar nieuwe projectjes vindt in het huidige huis waar ze geld wil instoppen), ze verdient nu ook netto 400 euro meer dan toen we 2 jaar geleden met de huidige lening zijn begonnen.

Ik spaar misschien 400 per maand, maar ik ben ook zelfstandige en mijn zakelijke rekening stijgt elke maand na het uitbetalen van mijn loon wel heel stabiel gemiddeld 2 tot 3K. Ik betaal mezelf echter bewust niet veel meer uit dan nodig. Beter het geld daar laten staan dan op mijn spaarboek. Maar er is dus wel perfect ruimte om mezelf iets meer uit te betalen.

We hebben nu een huis op het oog waarbij we toch 480 of 490k zouden moeten lenen, dus dat is zeker een afbetaling van 1850 per maand, het kan in mijn ogen perfect qua afbetaling, maar het is zeker wel wat. Daarnaast zal er door de jaren heen ook wel nog wat gerenoveerd moeten worden. Mijn vriendin was er ook al over bezig om af te betalen op 30 jaar en die lening dan te verlagen naar 1550 ofzo, maar weet niet of lenen op 30 jaar nog gangbaar is (en verstandig?). Misschien met de lage rentevoet van vandaag de dag dat het al een stuk interessanter is dan pakweg 7 jaar geleden?

Maar goed als ik dit topic zie doet het me wel flink twijfelen soms of die lening verstandig is. In mijn ogen kan het perfect en is het niet oncomfortabel, maar als ik dan zie dat iedereen hier maar gemiddeld 1100 of minder afbetaal dan vraag ik me af of ik niet te zot aan het denken ben.

Maar goed als ik dit topic zie doet het me wel flink twijfelen soms of die lening verstandig is. In mijn ogen kan het perfect en is het niet oncomfortabel, maar als ik dan zie dat iedereen hier maar gemiddeld 1100 of minder afbetaal dan vraag ik me af of ik niet te zot aan het denken ben.

Daar staat het inkomen niet bij, noch of het om singles of koppels gaat 😉 er zullen hier zeker alleenstaanden bij zitten die 1000-1100 afbetalen (12% in deze poll dus zeker niet "iedereen"! Want 7% betaalt meer dan 1800!)wat een totaal ander perspectief is dan wanneer je dat als koppel doet.

Wij sparen nu eigenlijk niet gigantisch veel. Mijn vriendin misschien 500 tot 700 per maand (al is dat ook veel omdat ze altijd maar nieuwe projectjes vindt in het huidige huis waar ze geld wil instoppen), ze verdient nu ook netto 400 euro meer dan toen we 2 jaar geleden met de huidige lening zijn begonnen.

Ik spaar misschien 400 per maand, maar ik ben ook zelfstandige en mijn zakelijke rekening stijgt elke maand na het uitbetalen van mijn loon wel heel stabiel gemiddeld 2 tot 3K. Ik betaal mezelf echter bewust niet veel meer uit dan nodig. Beter het geld daar laten staan dan op mijn spaarboek. Maar er is dus wel perfect ruimte om mezelf iets meer uit te betalen.

We hebben nu een huis op het oog waarbij we toch 480 of 490k zouden moeten lenen, dus dat is zeker een afbetaling van 1850 per maand, het kan in mijn ogen perfect qua afbetaling, maar het is zeker wel wat. Daarnaast zal er door de jaren heen ook wel nog wat gerenoveerd moeten worden. Mijn vriendin was er ook al over bezig om af te betalen op 30 jaar en die lening dan te verlagen naar 1550 ofzo, maar weet niet of lenen op 30 jaar nog gangbaar is (en verstandig?). Misschien met de lage rentevoet van vandaag de dag dat het al een stuk interessanter is dan pakweg 7 jaar geleden?

Zou niet teveel kijken naar anderen en vooral kijken naar je eigen situatie. Hier zijn er toch wel wat die ik al heb zien passeren die 5k+ verdienen en aan een afbetaling van bijna 2k zitten.

Als jullie zelf makkelijk 1000€ opzij zetten + misschien nog huur/afbetaling hebben van rond de €1000 zie ik niet waarom het niet zou kunnen. Als dat voor jullie comfortabel is en de bank is er ok mee zou ik het zeker niet laten :)

Maar bekijk uw uitgavenpatroon in niet-Corona rijden want dat is toch een heel verschil met nu bij ons bv :).

Als zelfstandige kan je een deel van die lening toch via die weg betalen (huur bureau, parking, ...)

Daar staat het inkomen niet bij, noch of het om singles of koppels gaat 😉 er zullen hier zeker alleenstaanden bij zitten die 1000-1100 afbetalen (12% in deze poll dus zeker niet "iedereen"! Want 7% betaalt meer dan 1800!)wat een totaal ander perspectief is dan wanneer je dat als koppel doet.
Klopt, eigenlijk niet bij stil gestaan dat er sowieso ook singles tussen staan die logischerwijze wel een stuk minder afbetalen natuurlijk
Zou niet teveel kijken naar anderen en vooral kijken naar je eigen situatie. Hier zijn er toch wel wat die ik al heb zien passeren die 5k+ verdienen en aan een afbetaling van bijna 2k zitten.

Als jullie zelf makkelijk 1000€ opzij zetten + misschien nog huur/afbetaling hebben van rond de €1000 zie ik niet waarom het niet zou kunnen. Als dat voor jullie comfortabel is en de bank is er ok mee zou ik het zeker niet laten :)

Maar bekijk uw uitgavenpatroon in niet-Corona rijden want dat is toch een heel verschil met nu bij ons bv :).
Uitgavenpatroon nu is een goede opmerking, maar als ik zie aan wat mijn vriendin soms geld uitgeeft om zich gewoon bezig te houden dan denk ik dat het nog wel gaat meevallen.

En ja ben door de topic heen gegaan en die 2K is inderdaad toch bij een paar mensen het geval, je hebt gelijk. Wij wonen ook regio Antwerpen en als je hier echt iets groot en open wil dan kan je helaas bijna niet om zo'n lening heen of je moet al stevig wat kapitaal hebben.

Ik denk dat het vooral wat mentaal is dat je van een lening van 1250 naar plots 1900 springt, dat dat heel zwaar klinkt plots.
Als zelfstandige kan je een deel van die lening toch via die weg betalen (huur bureau, parking, ...)
Dat is eigenlijk een zeer goede opmerking en dat doet me aan het denken van zaken waarbij ik nu niet stilsta. Na uitbetaling loon en alle kosten verwacht ik nog een pure winst te hebben dit jaar die tussen de 40 en 50k gaat zijn. Eigenlijk meer dan genoeg want daar ga ik toch maar belastingen op betalen.

Maar heb jij of iemand anders een idee. Mijn job bestaat volledig fulltime van thuis uit achter mijn pc werken en heel af en toe eens iets op de baan. Over wat voor soort bedragen is het realistisch in dat geval om 'huur' te vragen. Kan een interessante kost zijn.

Of meer zelfs, kan je een klein deel van de zaak mee laten betalen aan die lening? Weet niet of dat gangbaar is (en verstandig)? Het zet me in ieder geval wel aan het denken.

Terug
Bovenaan