Wij sparen nu eigenlijk niet gigantisch veel. Mijn vriendin misschien 500 tot 700 per maand (al is dat ook veel omdat ze altijd maar nieuwe projectjes vindt in het huidige huis waar ze geld wil instoppen), ze verdient nu ook netto 400 euro meer dan toen we 2 jaar geleden met de huidige lening zijn begonnen.
Ik spaar misschien 400 per maand, maar ik ben ook zelfstandige en mijn zakelijke rekening stijgt elke maand na het uitbetalen van mijn loon wel heel stabiel gemiddeld 2 tot 3K. Ik betaal mezelf echter bewust niet veel meer uit dan nodig. Beter het geld daar laten staan dan op mijn spaarboek. Maar er is dus wel perfect ruimte om mezelf iets meer uit te betalen.
We hebben nu een huis op het oog waarbij we toch 480 of 490k zouden moeten lenen, dus dat is zeker een afbetaling van 1850 per maand, het kan in mijn ogen perfect qua afbetaling, maar het is zeker wel wat. Daarnaast zal er door de jaren heen ook wel nog wat gerenoveerd moeten worden. Mijn vriendin was er ook al over bezig om af te betalen op 30 jaar en die lening dan te verlagen naar 1550 ofzo, maar weet niet of lenen op 30 jaar nog gangbaar is (en verstandig?). Misschien met de lage rentevoet van vandaag de dag dat het al een stuk interessanter is dan pakweg 7 jaar geleden?
Maar goed als ik dit topic zie doet het me wel flink twijfelen soms of die lening verstandig is. In mijn ogen kan het perfect en is het niet oncomfortabel, maar als ik dan zie dat iedereen hier maar gemiddeld 1100 of minder afbetaal dan vraag ik me af of ik niet te zot aan het denken ben.