Luchtkwaliteit binnen via luchtventilatie

Nineshots

Well-known member
Met de gigantische stijgingen in gasprijs gaan steeds meer mensen op hout verwarmen deze winter.
Iets wat ik nu jammer genoeg al merk in mijn huis. De buren hun rook komt gewoon binnen via het ventilatie D systeem.

Is er daar iets wat ik tegen kan doen? Een beter type filter dan wat er standaard in zit?
Of kan ik beter zo'n dyson (of gelijkaardig) ventilatieding kopen die de lucht filtert?
 
Dat is echt een merde. Ik heb het er ook al over gehad in het Politiek&Actualiteit forum i.v.m. de stijgende gasprijzen.

Ik kan je hierin geen technisch advies geven, ik zou gewoon een klachtenbrief schrijven naar de VMM zodat het probleem globaal aangepakt wordt. Het kan niet de bedoeling zijn dat gans Vlaanderen elke maand een nieuwe filter moet steken omdat er een paar egoïsten continu op hout zitten te stoken.
 
Jep ik zie hier de buren ook alweer hun rotzooi aansteken. Ramen kunnen we alweer dicht houden. Ze zijn momenteel bezig aan de schutting die ik 2 jaar geleden heb afgebroken en niet naar het containerpark moest rijden van hun want ze konden dit 'hergebruiken'. (Lees: geïmpregneerd hout opstoken in de kachel)

Zelf ook een houtkachel, maar wordt zelden gebruikt. En als deze gebruikt wordt is dit rekening houdend met het weer (geen mistig vochtig weer waarbij de eventuele geur blijft hangen), maar vooral: correct gedroogde, gekliefde eik, iets anders komt er niet in. Alsook een jaarlijks onderhouden schoorsteen.

Je kan aan onze schouw zelden zien of de kachel al dan niet aan is.

Die rommel van Dyson werkt niet naar behoren, vooral duur. Genoeg vergelijkende testen op YT te vinden.
 
Deze winter gaat het vermoedelijk nog erger zijn.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met actieve koolfilters?

Via het bouwforum ben ik hierop gestoten:
Comment van tjay:

  • Na een actief kool filter moet altijd een sterke fijnstoffilter geplaatst worden; er komen immers actief kooldeeltjes los en als je eens met zo een filter schud, dan snap je waarom. Ik heb dus na mijn actief koolfilter een F9 (!) filter geplaatst. Omdat je je actief koolfilter ook niet meteen wil dichtslibben met stof, zit er bij mij nog eens een F7 filter voor (in het toestel). Ik heb voor beestjes buiten te houden overigens ook nog een G3 filter maar dat terzijde. Je zit dus snel met een drietrapsfiltersysteem zoals men dat in de industrie gebruikt.
  • Gewoon een filterdoosje kopen en all done? Forget it als je het deftig wil doen. Je moet al zien dat je er dus voldoende filters inkrijgt om die drie trappen te vormen.
  • Debietverlies: ik heb specifiek omdat ik wist dat ik veel filters ging steken, een ventilatie unit modelleke hoger gekocht. EPB debiet dat nodig was, rond de 350m3/h -- ik heb een unit die 450 m3/h aankan om voldoende druk te kunnen genereren om de debieten te halen zelfs met filters.

In de actief koolfilters zelf is er ook een wereld van verschil. Een echte, serieuze, industrial grade actief kool filter (met lange levensduur = die het 1 jaar uithoudt), zit vol met actief kool korrels; ik heb eens uitgerekend en voor mijn debieten zou ik 2kg actief kool per jaar nodig hebben. Cue de commercieel verkrijgbare actief koolfilters voor de residentiele markt: als ze 200gr wegen mag je blij zijn, en dat zal vooral de kartonnen houder zijn en niet echt de filter. Je gaat dus moeten rekening houden met regelmatig vervangen (ik schat dat ik hier elke 6-8 maanden moet vervangen), of naar extreme debietverliezen (zo een filter van 2 kg bestaat hoor).
  • Next: maten van filters. Allerbeste advies is denk ik: blijf voor alle filters in industriestandaard maten, dat is 297x297 paneelfilters voor een residentiele toepassing. Ja, er bestaan ook filterboxen van ventilatiefabrikanten... kijk eens naar de maten van de filters en je snapt dat je levenslang met hen getrouwd bent voor je filters (of die dan kwalitatief zijn, wil ik nog in het midden laten).

Het lijkt jammer genoeg nog een heel werkje om die geurhinder buiten te houden :(
 
Wat al een heel eind zou helpen: ingangscontrole
Is de lucht buiten verontreinigd --> ventilatie op zeer laag pitje laten draaien

Ik sta ervan versteld dat dit nog niet bestaat..
 
Wat al een heel eind zou helpen: ingangscontrole
Is de lucht buiten verontreinigd --> ventilatie op zeer laag pitje laten draaien

Ik sta ervan versteld dat dit nog niet bestaat..
Definieer "verontreinigd". Hoe ga je dat 1) meten, en 2) instellen overal dat het niet bij de minste voorbijtoefende tractor alles dichtslaat?
 
Is het steeds willekeurig dat ze stoken? Of is het vaak zelfde moment.

Je kunt het stopcontact van de ventilatie, geschakeld maken? Dan kun je de periodes dat ze stoken het tijdelijk laten uitschakelen en nadien terug inschakelen. Het is nu niet zo dat je een paar uur per dag niet zou ventileren dat het een ramp is.

Als je dan zo'n gestuurde blok koopt en ze stoken bv van 15:00 tot 21:00 vaak. Dan kun je in die periode u ventilatie automatisch laten uitschakelen en vanaf 21:00 ofzo terug de spanning erop tot volgende dag 15:00 en hij start terug opnieuw.
 
Is het steeds willekeurig dat ze stoken? Of is het vaak zelfde moment.

Je kunt het stopcontact van de ventilatie, geschakeld maken? Dan kun je de periodes dat ze stoken het tijdelijk laten uitschakelen en nadien terug inschakelen. Het is nu niet zo dat je een paar uur per dag niet zou ventileren dat het een ramp is.

Als je dan zo'n gestuurde blok koopt en ze stoken bv van 15:00 tot 21:00 vaak. Dan kun je in die periode u ventilatie automatisch laten uitschakelen en vanaf 21:00 ofzo terug de spanning erop tot volgende dag 15:00 en hij start terug opnieuw.
Dat zou eigenlijk wel al veel helpen.
Maar is dat gezond voor de ventilatie? Want ik weet dat niet elk elektrisch toestel daar zo goed mee om kan als je die abrupt uit en aan zet.

In de winter lijkt het mij wel dat het vrij consistent is, want het is meestal in de avond dat we het opmerkten. Bijna nooit overdag.
 
Met de gigantische stijgingen in gasprijs gaan steeds meer mensen op hout verwarmen deze winter.
Iets wat ik nu jammer genoeg al merk in mijn huis. De buren hun rook komt gewoon binnen via het ventilatie D systeem.

Is er daar iets wat ik tegen kan doen? Een beter type filter dan wat er standaard in zit?
Of kan ik beter zo'n dyson (of gelijkaardig) ventilatieding kopen die de lucht filtert?
Is het nodig dat deze 24/7 blijft draaien ? Ikzelf heb ook al zitten denken deze gewoon uit te schakelen gezien er veelal ramen openstaan boven.
 
Dat zou eigenlijk wel al veel helpen.
Maar is dat gezond voor de ventilatie? Want ik weet dat niet elk elektrisch toestel daar zo goed mee om kan als je die abrupt uit en aan zet.

In de winter lijkt het mij wel dat het vrij consistent is, want het is meestal in de avond dat we het opmerkten. Bijna nooit overdag.
Ideaal zal het niet zijn. Maar ik denk dat bij een ventilatie systeem dat nog wel meevalt. Het is nu ook niet dat je dat een paar keer per dag gaat doen. Ik hoor ook vaker van mensen die in de zomer hun unit afzetten overdag.

Ik vind het ook spijtig dat je steeds volledig de spanning eraf moet halen om die te laten stoppen. Beter zou zijn dat er een stand 0 is.
Daarom had ik bij mij thuis daar een geschakeld stopcontact van gemaakt. Moest er iets zijn ofzo dat ik deze kon laten afschakelen.

Ik heb dat dan eens een paar keer getest.
De unit start vrij snel terug op nadat je de spanning terug opzetten en ook terug in dezelfde stand waar hij in stond. Rest van de waardes bleven ook onthouden.
Enkel het interval van de filter werd wel gerest.
 
Mijn ComfoAir Q350 heeft gewoon een nulstand hoor, alsook een automatische stand, en als je er een bakje van 200+ euro aanhangt zelfs een app om dat allemaal met je gsm te regelen.

Constant de stroom aan en uitzetten lijkt me in iedere geval niet gezond voor de elektronica. Zelfs mijn wasmachine kan daar niet goed tegen volgens het boekske...
 
Mijn ComfoAir Q350 heeft gewoon een nulstand hoor, alsook een automatische stand, en als je er een bakje van 200+ euro aanhangt zelfs een app om dat allemaal met je gsm te regelen.

Constant de stroom aan en uitzetten lijkt me in iedere geval niet gezond voor de elektronica. Zelfs mijn wasmachine kan daar niet goed tegen volgens het boekske...
Dat is straf ik ga een comfoair plaatsen en deze kan dat niet(volledig uit). Vorige was een comair hruc e en deze kon dat ook niet.

Je hebt 4 standen en laagste stand is afwezig. Maar dan draait die nog wel effectief.
 
Dat is straf ik ga een comfoair plaatsen en deze kan dat niet(volledig uit). Vorige was een comair hruc e en deze kon dat ook niet.

Je hebt 4 standen en laagste stand is afwezig. Maar dan draait die nog wel effectief.
Het stopcontact uittrekken he. :unsure:
Hier Swegon casa R5. Die kan ik gewoon via touchscreen afzetten, van 30-100% laten moduleren en als ik mijn houtstoof aansteek kan ik de extractielucht uitschakelen zodat mijn huis in overdruk komt te staan.

Verse luchtaanzuig heb ik wel op gelijkvloers laten uitkomen in oversteek boven inkom. Mooi weggemoffeld achter houten gevel en vooral ver weg van mijn sanitaire eindverluchting, schouw, rookgasafvoer ketel en afblaas.

Ik had die tip nog geven aan @Tomski maar hij heeft mijn ervaring in de 'vervuilde' wind geslaan :unsure:
 
Het stopcontact uittrekken he. :unsure:
Awel dat is toch het geen wat ik zeg. :unsure:

Dat is ook het geen wat ik heb meegekregen van de verkopers. Je kunt niet het debiet op 0m3/h zetten. Dus als er bv een brand is in de geburen, dan ga je de stekker eruit moeten trekken. Staat ook zo vermeld in de boekjes van zhender en comair.

Omdat ik met domotica zat en ik toch nog een paar contacten vrij had. Heb ik dat stopcontact op een contact gezet. Zo kan ik op afstand het ook makkelijk afzetten indien het nodig zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt 4 standen en laagste stand is afwezig. Maar dan draait die nog wel effectief.
Ik had het inderdaad over de "afwezig" stand. Ik had logischerwijs verwacht dat er dan een minimumverbruik was. Ik heb er nog geen kWh meter tussengestoken, dus kan niets van concrete cijfers voorleggen.
Ik zal er eens achter zoeken een dezer.
 
Terug
Bovenaan