Advies ventilatie oud rijhuis (`80)

Bacho

Member
Wij gaan binnenkort onze ramen vervangen, en deze voorzien met ventilatie roosters.
Verder hebben geen ander ventilatie buiten de badkamer (boven) ventilator dat enkel draait als de lichten aanstaan.

Wat is het meeste aangeraden methode om de luchtkwaliteit binnen te verbeteren? Geld is niet echt een probleem, maar we kunnen moeilijk heel ons huis openbreken.
We verwarmen momenteel met gas, en hebben geen zonnepanelen.

Ik heb over de verschillende ventilatiesystemen gelezen, en ik vermoed een systeem C nodig zullen hebben?

We zijn ook van plan om een airco te plaatsen voor het verwarmen tijdens de tussenseizoenen, deze kunnen we ook gebruiken om het lucht beter te circuleren en ontvochtigen.
 
Dit moet toch heel hard afhangen van hoe luchtdicht je huis is? Hoe zit het met het dak en de gevels? Tenzij die allemaal relatief nieuw geïsoleerd zijn zou ik in de eerste instantie denken dat met ventilatieroosters aan de ramen je wel ok zit?
 
Het huis behoudt het warmte goed, maar ik denk niet dat er recent enige isolatie maatregelen zijn aangebracht geweest. (Ik heb het 4j geleden aangekocht)
 
Het huis behoudt het warmte goed, maar ik denk niet dat er recent enige isolatie maatregelen zijn aangebracht geweest. (Ik heb het 4j geleden aangekocht)
Dan zou je eerst die oneindige vat geld inzetten voor isolatie te plaatsen.
En daarna investeer je geld in een systeem D, en had je beter geen roostertjes in uw ramen laten zetten.

Systeem C gaat echter minste breekwerk zijn. Systeem D heeft mijn voorkeur, desondanks het grotere breekwerk. Is in mijn ogen het meest kwalitatieve (warmtewisselaar, geen koude lucht rechtstreeks in de woning in tegenstelling tot bij roostertjes, minder tot geen geluidshinder (dat via die roostertjes binnenkomt))...
 
Dan zou je eerst die oneindige vat geld inzetten voor isolatie te plaatsen.
En daarna investeer je geld in een systeem D, en had je beter geen roostertjes in uw ramen laten zetten.

Systeem C gaat echter minste breekwerk zijn. Systeem D heeft mijn voorkeur, desondanks het grotere breekwerk. Is in mijn ogen het meest kwalitatieve (warmtewisselaar, geen koude lucht rechtstreeks in de woning in tegenstelling tot bij roostertjes, minder tot geen geluidshinder (dat via die roostertjes binnenkomt))...
Heb jij een idee of het een probleem is om de ventilatieunit type D buiten de geïsoleerde schil te plaatsen (in ons geval de niet-geïsoleerde zolder? We zijn gaan horen bij 2 DHZ bedrijven à la Easykit, de ene zei dat het kon als de buizen allemaal geïsoleerd werden en de andere zei van niet en raadde ons daarom type C aan (waar dat geen probleem zou zijn).

Mijn voorkeur gaat ook uit naar type D. Is hier in principe eenvoudig te fixen via de zolder, aangezien we enkel gelijkvloers hebben en dus niet echt hoeven te breken, buiten wat gaten boren van de zolder naar beneden. En onze ramen allemaal vervangen zien we ook niet meteen zitten. Het is dus type D of gewoon handmatig verluchten via de ramen 1x per dag en verwarmen via de toekomstige airco in de tussenseizoenen om het vochtgehalte in huis wat te verlagen.
 
Bij een aantal installateurs geweest en advies was vaak hetzelfde; geen nieuwbouw of geen doorgedreven energetische renovatie waarbij de bouwschil gronding aangepakt is en luchtdichtheid optimaal is, ga dan voor C systeem. Er komen hier nieuwe ramen in zonder roosters want je verlies veel van de meerwaarde van geluidsisolatie door de roosters. Als alles hier klaar is inclusief dak dan komt hier een C+ systeem.
 
Laatst bewerkt:
Bij een aantal installateurs geweest en advies was vaak hetzelfde; geen nieuwbouw of geen doorgedreven energetische renovatie waarbij de bouwschil gronding aangepakt is en luchtdichtheid optimaal is, ga dan voor C systeem. Er komen hier nieuwe ramen in zonder roosters want je verlies veel van de meerwaarde van geluidsisolatie door de roosters. Als alles hier klaar is inclusief dak dan komt hier een C+ systeem.
Bij een C+ systeem heb je toch ventilatieroosters nodig?
 
Heb jij een idee of het een probleem is om de ventilatieunit type D buiten de geïsoleerde schil te plaatsen (in ons geval de niet-geïsoleerde zolder? We zijn gaan horen bij 2 DHZ bedrijven à la Easykit, de ene zei dat het kon als de buizen allemaal geïsoleerd werden en de andere zei van niet en raadde ons daarom type C aan (waar dat geen probleem zou zijn).

Mijn voorkeur gaat ook uit naar type D. Is hier in principe eenvoudig te fixen via de zolder, aangezien we enkel gelijkvloers hebben en dus niet echt hoeven te breken, buiten wat gaten boren van de zolder naar beneden. En onze ramen allemaal vervangen zien we ook niet meteen zitten. Het is dus type D of gewoon handmatig verluchten via de ramen 1x per dag en verwarmen via de toekomstige airco in de tussenseizoenen om het vochtgehalte in huis wat te verlagen.

Het is minder goed. Maar in mijn nieuwbouw staat die ook in de niet geïsoleerde schil. Al staat die wel in de kelder daar. Ik had niet echt ruimte in de geïsoleerde schil om die bak kwijt te spelen. Maar mijn warmtepomp staat ook in de kelder om dezelfde reden.

Al zou je met wat isolatieplaten en wat knutselen ook nog wel iets kunnen doen om dat wat te verbeteren. Desnoods niet nu, maar op langere termijn. Al moet ik wel zeggen dat het niet zoveel buis is dat in de kelder blootgesteld staat, en er hangt wat glaswol rondt. En het is niet alsof die buizen nog snel toegankelijk moeten zijn (dus je kan daar ook een isolatieomkasting rond zetten). Isolatieomkasting : PUR plaat errond vijzen en plakken. Op een zolder komt dat dan toch niet zo na...

Al hebben die buizen nu eenmaal ook een invloed. Maar in mijn opinie gaat de lucht die je putteke winter binnen trekt, kouder zijn dan als wat buizen die de lucht die erdoor komt wat afkoelt in plaats van dat het een perfecte warmtewisseling is en blijft.
Maar dit is een assumptie... ergo buikgevoel. Kan erlangs zijn. Maar dan nog zou ik liever een D systeem steken dan C of C+. Maar dat ben ik. En iedereen doet wat die zelf wil.
 
Terug
Bovenaan