Lente / Zomer 2024

Zaterdag 6 april. 24.1°C met 8u29 zon
Zondag 7 april. 19.8°C met 6u25 zon
Maandag 8 april. 21.6°C met 6u59 zon

De normale maximum temperatuur voor april is 10,5°C. We hebben zelfs nog geen enkel dag gehad die frisser was als 10,5°C.
De komende week lijken we telkens rond die 10 graden uit te gaan komen. Wat dus totaal niet ondermaats is maar net volkomen normaal.

De gemiddelde maximumtemperatuur in Vlaanderen ligt rond de 15 graden in april. Het lijkt ook overbodig om te zeggen dat de tweede helft van april gemiddeld iets hoger scoort qua temperatuur dan de eerste helft. Maximumtemperaturen van om en bij de 10 graden zijn dus effectief fris te noemen voor de tijd van het jaar. Tegelijk is april een maand die gekenmerkt wordt door soms extreme temperatuurverschillen, dus abnormaal is het zeker niet om bij wijze van spreken van 30 naar 5 graden te fluctueren.
 
Ik vind dat we al veel wind gehad hebben ook deze maand. Tot nu toe is het zeer zacht tot warm geweest voor begin april maar dikwijls met veel wind.
 
Ach, een weekje somber weer ... als het dat maar is. Wel intens genoten van het mooie weer. Zo zou het de hele zomer mogen zijn: geen 30+ temperaturen, maar 20 à 25 graden.


Na 6 maanden kan een weekje er nog bij zeker? Of 2 weekjes, of een maand, of 3 maanden, of ....
 
Juni 2023 was de laatste "droge" maand (met toch nog steeds meer dan 40mm neerslag). De laatste écht droge maand dateert toch alweer van februari 2023, wat toch wel opvallend is aangezien we de laatste jaren eerder het gevoel hebben dat het alsmaar droger wordt.
 
Ik vind dat we al veel wind gehad hebben ook deze maand. Tot nu toe is het zeer zacht tot warm geweest voor begin april maar dikwijls met veel wind.
Maak daar maar het laatste half jaar van. Echt opvallend hoeveel meer het regent en waait tijdens het fietsen naar het werk t.o.v. vorige jaren.
 
Maak daar maar het laatste half jaar van. Echt opvallend hoeveel meer het regent en waait tijdens het fietsen naar het werk t.o.v. vorige jaren.
En ik heb dan altijd tegenwind bij het naar huis rijden natuurlijk. Dan ben je al moe na een lange werkdag en dan die klote wind.
 
Die temperatuur is nog het minste van mijn zorgen. Maar we moeten hier thuis wat grondwerken doen en dat wordt al maanden uitgesteld omdat het te nat is.
 
Hier zodanig felle wind zonet dat de regen even bijna horizontaal vloog.
Het mooie weer is gedaan, terug de harde realiteit.
 
Nogal wat onweer hier in het Antwerpse. Cumulonimbus is typisch voor de passage van een koufront.
Blij dat ik thuis werk en niet op de weg moet hangen.

Edit: en nu ook nog korrelhagel.
 
Terug
Bovenaan