Lente / Zomer 2024

Wisselend bewolkt met buien?
Het zullen droge buien zijn. Ik kijk gewoon 's morgens , als het droog is dan neem de fiets.

06Kh7EH.png
 
Ik vind dat we al veel wind gehad hebben ook deze maand. Tot nu toe is het zeer zacht tot warm geweest voor begin april maar dikwijls met veel wind.

Vorig jaar hebben we bijna het volledige voorjaar een hardnekkige noorderwind gehad die, vooral voor kustbewoners, tot in mei voor veel frustratie zorgde. Vanaf deze week opnieuw een noordcomponent, dus misschien herhaalt het scenario zich.
 
Vorig jaar hebben we bijna het volledige voorjaar een hardnekkige noorderwind gehad die, vooral voor kustbewoners, tot in mei voor veel frustratie zorgde. Vanaf deze week opnieuw een noordcomponent, dus misschien herhaalt het scenario zich.
Ja, dan kunnen we vertrokken zijn voor een langere periode van ellende tot eind mei ...
Nu hebben we nog niet veel noordenwinden gehad, maar als het patroon zich herhaalt vrees ik dat we tot in juni nog gaan vasthangen aan die noordenwinden met veel regen, buien en ondermaatse temperaturen.
Voor mij zijn april/mei/juni wel de cruciale maanden om te trainen met de fiets. Dat het in januari/februari/maart koud is en regent tot daar toe.
Nu veel slecht weer gaat een impact hebben op de vorm en het gewicht deze zomer. Of ik moet weer beginnen op de rollen te rijden, pfff
 
Ja, dan kunnen we vertrokken zijn voor een langere periode van ellende tot eind mei ...
Nu hebben we nog niet veel noordenwinden gehad, maar als het patroon zich herhaalt vrees ik dat we tot in juni nog gaan vasthangen aan die noordenwinden met veel regen, buien en ondermaatse temperaturen.
Voor mij zijn april/mei/juni wel de cruciale maanden om te trainen met de fiets. Dat het in januari/februari/maart koud is en regent tot daar toe.
Nu veel slecht weer gaat een impact hebben op de vorm en het gewicht deze zomer. Of ik moet weer beginnen op de rollen te rijden, pfff

Fietsen es fietsen!
 
Wanneer april en mei barslecht zijn heb je natuurlijk weer geen lente gehad de naam waardig. In een normale lente (vooral april en mei dan) heb je meestal nog temperaturen tussen de 15 en 25 °C, temperaturen waarin het aangenaam vertoeven is en waarin je iets kan doen. Dit zijn voor mij dé maanden om te genieten van de zon en de natuur. De zomermaanden zijn tegenwoordig wanneer er dan eens een langere periode zon is té heet en te droog zodat je amper iets kan doen buiten. Dus een verloren lente is zeer jammer.
 
Als je constant moet zitten te stampen tegen de wind of op dagen zoals vandaag met continu buien dan is het lentegevoel ver weg.

April / mei zijn toch doorgaans de meest droge en rustige maanden qua weertype voor zover ik me herinner. Maar vandaag is het precies weer herfst.
 
Als je constant moet zitten te stampen tegen de wind of op dagen zoals vandaag met continu buien dan is het lentegevoel ver weg.

April / mei zijn toch doorgaans de meest droge en rustige maanden qua weertype voor zover ik me herinner. Maar vandaag is het precies weer herfst.
Buiten 2018, 2020 en 2007 kan ik mij de laatste 20 jaar geen echt goeie lente meer herinneren.
 
Ik denk dat mensen zich de lente toch wel echt beter voorstellen dat hij is. Vanaf mei begint het pas te beteren normaal gezien. Maartse buien, aprilse grillen is met een reden een spreekwoord.
Al zou ik gewoon graag geen regen meer hebben, het gevoel dat het continu regent sinds oktober november is deprimerend. En als de zon dan schijnt zit ik nog eens vaak achter een bureau gekluisterd.
 
Ik kan mij geen half jaar herinneren met zo veel regen en slecht weer zoals in de laatste 6 maand. En 2013 was ook een verregend jaar. Net zoals 2021. Waren 2 jaren met meer dan 1000mm neerslag in Ukkel.
 
Wanneer april en mei barslecht zijn heb je natuurlijk weer geen lente gehad de naam waardig. In een normale lente (vooral april en mei dan) heb je meestal nog temperaturen tussen de 15 en 25 °C, temperaturen waarin het aangenaam vertoeven is en waarin je iets kan doen. Dit zijn voor mij dé maanden om te genieten van de zon en de natuur. De zomermaanden zijn tegenwoordig wanneer er dan eens een langere periode zon is té heet en te droog zodat je amper iets kan doen buiten. Dus een verloren lente is zeer jammer.
Tijd voor een realitycheck:

van meteo.be
April:
gemiddeld: In Ukkel variëren de normale waarden van de gemiddelde dagtemperaturen tussen 7,5°C en 12°C.
hoogste In Brussel-Ukkel dateert de hoogste gemiddelde maandtemperatuur van 14,3°C van 2007.

Mei:
gemiddeld: De gemiddelde dagtemperatuur schommelt in Ukkel tussen 12°C en 15,5°C
hoogste: Daartegenover bedroeg de gemiddelde maandtemperatuur hier in 2008 maar liefst 16,4°C

Geen idee waar je dus die temperaturen meestal tussen de 15-25 graden zou zitten.
 
Tijd voor een realitycheck:

van meteo.be
April:
gemiddeld: In Ukkel variëren de normale waarden van de gemiddelde dagtemperaturen tussen 7,5°C en 12°C.
hoogste In Brussel-Ukkel dateert de hoogste gemiddelde maandtemperatuur van 14,3°C van 2007.

Mei:
gemiddeld: De gemiddelde dagtemperatuur schommelt in Ukkel tussen 12°C en 15,5°C
hoogste: Daartegenover bedroeg de gemiddelde maandtemperatuur hier in 2008 maar liefst 16,4°C

Geen idee waar je dus die temperaturen meestal tussen de 15-25 graden zou zitten.

Dat zijn de gemiddelde dagtemperaturen, dus het gemiddelde op 24u tijd.
Denk dat de meesten alleen maar geïnteresseerd zijn in de gemiddelde maximumtemperatuur, hoe warm het die dag wordt.

Voor de periode 1991-2020 geeft het KMI 15°C voor april en 18,4°C aan voor mei.

En dat zijn dus gemiddelden, ook genoeg jaren dus waarbij het meer was in april en mei.

 
IN BEELD. Woestijnstad Dubai ploetert in het water na ongeziene stortregens: “Mogelijk gevolg van kunstmatig opgewekte regen”

 
Even het rijtje van Ukkel er bijhalen:
--------------------------------------------------------------------------
Waarnemingen van de laatste 60 dagen te Ukkel.
--------------------------------------------------------------------------
Datum Temp_max Temp_min Temp_gem Neerslag Wind Zonneschijn
°C °C °C mm m/s hh:mm
17-04-2024 8.8 1.9 5.2 4.3 2.5 4:59
16-04-2024 9.6 3.4 6.8 10 4.5 0:51
15-04-2024 11.1 4.6 7.4 8 4.8 3:31
14-04-2024 16 9.6 12.6 0 2.2 3:18
13-04-2024 23.7 12 17.9 0 3.9 10:44
12-04-2024 21.2 12.7 16.7 0 3.1 7:18

Van 23.7°C naar 11,1°C maximum op 2 dagen tijd en naar 8.8°C op 4 dagen tijd.
Slovenië heeft nog een iets continentaler klimaat dus daar nog grote schommelingen.
In de VS in de winter kan het soms 15-20°C graden zijn de ene dag en de volgende dag stenen uit de grond vriezen.
 
Terug
Bovenaan